2016-01-08, 14:01
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Apropå citatet känner jag att det är läge att påminna om koranens status som guds bokstavliga ord inom islam.

Det finns inte en enda moské eller imam i Sverige som inte anser att koranen är guds bokstavliga, oförändrade ord. Islams huvudfåra är därmed 100% fundamentalistisk, även i sekulära Sverige.

Skribenter som menar att fundamentalism primärt är ett problem inom IS och liknande organisationer flyttar fokus från det faktum att fundamentalismen är lika grundläggande inom helt vanlig vardagsislam som Jesus gudomlighet är inom kristendomen.

Islam är fundamentalistisk i sin konstruktion.

Jag väntar med spänning på att denna realitet ska gå upp för PK-media.

Det bör också tilläggas att skillnaden mellan muslimernas syn på Koranen som författad av Allah och de kristnas syn på Bibeln som författad av människor har lett till att den kristna världen har haft ett betydligt öppnare förhållningssätt till vetenskap.

Det är en väsentlig orsak till Västs snabba utveckling och modernisering medan Mellanöstern hållits tillbaka av brist på utbildning, (koranskola åt pöbeln), auktoritetsskräck inför de "lärde", korruption och ren vidskeplighet.

Det är inte ointressant för trådens ämne eftersom svenska medier gärna analyserar islam och muslimer lite von oben utifrån västerländska vetenskapliga teorier som tar avstamp i ekonomi, historia, socialantropologi, psykologi etc. Man försöker rationalisera fenomen som handlar om religiös övertygelse eftersom upplysta västerlänningar inte längre förstår hur det är möjligt att tolka världen i religiösa termer utan vetenskapliga brasklappar.

Sverige är som bekant extremt i det här avseendet och politiker, myndigheter och journalister står rådvilla inför importerade företeelser som jihadism, medeltida kvinnosyn och religiöst motiverat bög och judehat. I stället för att lyfta fram sekulära muslimer som förebilder och bevis för att en förändring är möjlig och nödvändig försöker man förtvivlat förstå och pressa in religiösa patriarker i ett paradigm som bygger på frigörelse från just religionen.

Den förljugna kulturrelativismen har t.o.m. gjort det kontroversiellt att hävda nödvändigheten av en refomerad upplyst islam för möjlig samexistens i våra västerländska samhällen. Islamisterna har förstås varit snabba att utnyttja denna svaghet och ställer särkrav om t.ex. heltäckande slöja i arbetslivet med hänvisning till känslor i form av religiös övertygelse även när rena fakta, t.ex. hygienförhållanden, talar emot det.

Pk-medier och islamister möts i en märklig symbios där muslimer ses som irrationella, emotionella och traditionsstyrda i en ogenerad orientalisk anda som islamisterna, trots protester mot denna bild i andra sammanhang, gärna utnyttjar.

Här stagnerar debatten och MSMs artiklar och ledare om islam och muslimer blir, med några få undantag, inget annat än en överseende strykning medhårs för att blidka islamister som aldrig kommer att anpassa sig till vårt samhälle då de avskyr dess själva essens.
Citera
2016-01-08, 15:04
Medlem
Sixts avatar
Unerhållning på hög nivå. Gråt-Åsa och Frigoliten går ut i DN och försöker förklara varför det har blivit så tråkigt för regeringen.

Citat:
”Våra hårda ord i valrörelsen krockade med verkligheten”

I valrörelsen uttryckte vi oss ofta hårt och förenklat, vi var dåliga på att prioritera och byggde därmed upp en felaktig uppfattning om att bara man är i regering så kan man över en natt förändra allt. Det har krockat med den verklighet regeringen har att hantera och det parlamentariska läge vi verkar i. Vi har uppfattats som verklighetsfrånvända. Miljöpartiet måste nu återvinna större förtroende för Sveriges utveckling och för politiken.

Årtiondets understatement. Miljöpartiet består till största delen av frälsta navelskådare som får en samling tvångsintagna psykpatienter att framstå som rationellla empiriker. Det lustiga är att MP:s väljare faktiskt verkar ha trott att det skulle gå att förändra samhället i grunden, bara man hade ett glatt humör och goda avsikter. Sen tycks verkligheten ha hunnit i ikapp.

Citat:
Reaktionerna på debattartikeln är antagligen inte riktigt vad MP-topparna hade hoppats på. I sociala medier raljeras det nu över stycken i texten och begreppet “uppfattas som verklighetsfrånvända” ifrågasätts med påståendet att Miljöpartiet i själva verket är verklighetsfrånvänt på riktigt.

http://nyheteridag.se/romson-och-fri...hetsfranvanda/

Det är alltid lika kul när ett seriöst menat försök att framstå som något leder till att man förstärker den rakt motsatta uppfattningen. Ingen kommer någonsin uppfatta Miljöpartiet som ett seriöst och verklighetsgrundat parti. Om MP släpper sin idealistiska världsbild blir nog partiet ointressant för många av deras kärnväljare. Dessa personer struntar fullständigt i siffror och politiska processer, de vill ha Twittervänliga slogans och godhetsknark levererat till sig på daglig basis. Om Miljöpartiet övergår till att börja prata procentsatser och marginaleffekter kommer nog deras idealistiska väljare fly till F! och liknande partier.

När Miljöpartiet vill framställa sig som ett parti förankrat i verkligheten inleder de artikeln med en beskrivning av Sverige som förmodligen väldigt få känner igen sig i.

Citat:
Det finns mycket att vara stolt över i Sverige 2016. Många gör stora insatser för att Sverige ska klara att välkomna fler flyktingar än någonsin tidigare. Varje dag görs miljövänliga val som ger Sverige en viktig roll i förverkligandet av det globala klimatavtalet. Nya företag växer fram och ungdomsarbetslösheten sjunker. Som miljöpartister är vi stolta över mycket av den politik som nu blir verklighet: mer förnybar energi, höjda lärarlöner, farliga kemikalier rensas ur barns vardag, fler anställs i skolan, den feministiska och fredsinriktade utrikespolitiken, kultur- och musikskolan byggs ut, billiga små klimatsmarta hyresrätter byggs, nya gröna stadsdelar växer fram och takten i upprustningen av miljonprogrammets bostäder och skolor ökar.

Är det denna verklighet som medborgarna upplever idag? Sannolikt inte. Var växer det fram nya gröna stadsdelar? Var byggs det billiga "klimatsmarta" hyresrätter? Har det kommit fler lärare till skolan?

Invandringspolitiken tycks fortfarande vara en ledstjärna för partiet.

Citat:
För att återupprätta Sveriges humana asylpolitik så snart som möjligt måste vårt land byggas ut. Det är vårt ansvar att erbjuda både ett värdigt mottagande och samtidigt låta människor som kommer snabbt få möjlighet att bygga sig ett nytt liv. Vi måste bygga fler bostäder och öppna fler möjligheter till arbete och egenmakt.

Ja, låt oss så snart som möjligt återgå till höstens asylkaos, det gjorde Sverige gott. Förhoppningsvis håller invandringshysterin på att klinga av en aning; det är inte lika trendigt längre att dela artiklar som består av uppenbart påhittade snyfthistorier. Om godhetsindustrin avstannar kring invandringspolitiken kommer det inte vara lika känslosamt att diskutera den frågan, vilket öppnar upp för andra typer av resonemang än vad som tidigare varit fallet i svensk media. Allt fler väljare har tröttnat på massinvandringen och vill ha förändring.
Senast redigerad av Sixt 2016-01-08 kl. 15:07.
Citera
2016-01-08, 15:15
Avstängd
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Unerhållning på hög nivå. Gråt-Åsa och Frigoliten går ut i DN och försöker förklara varför det har blivit så tråkigt för regeringen.

Årtiondets understatement. Miljöpartiet består till största delen av frälsta navelskådare som får en samling tvångsintagna psykpatienter att framstå som rationellla empiriker. Det lustiga är att MP:s väljare faktiskt verkar ha trott att det skulle gå att förändra samhället i grunden, bara man hade ett glatt humör och goda avsikter. Sen tycks verkligheten ha hunnit i ikapp.

http://nyheteridag.se/romson-och-fri...hetsfranvanda/

Det är alltid lika kul när ett seriöst menat försök att framstå som något leder till att man förstärker den rakt motsatta uppfattningen. Ingen kommer någonsin uppfatta Miljöpartiet som ett seriöst och verklighetsgrundat parti. Om MP släpper sin idealistiska världsbild blir nog partiet ointressant för många av deras kärnväljare. Dessa personer struntar fullständigt i siffror och politiska processer, de vill ha Twittervänliga slogans och godhetsknark levererat till sig på daglig basis. Om Miljöpartiet övergår till att börja prata procentsatser och marginaleffekter kommer nog deras idealistiska väljare fly till F! och liknande partier.

När Miljöpartiet vill framställa sig som ett parti förankrat i verkligheten inleder de artikeln med en beskrivning av Sverige som förmodligen väldigt få känner igen sig i.

Är det denna verklighet som medborgarna upplever idag? Sannolikt inte. Var växer det fram nya gröna stadsdelar? Var byggs det billiga "klimatsmarta" hyresrätter? Har det kommit fler lärare till skolan?

Invandringspolitiken tycks fortfarande vara en ledstjärna för partiet.

Ja, låt oss så snart som möjligt återgå till höstens asylkaos, det gjorde Sverige gott. Förhoppningsvis håller invandringshysterin på att klinga av en aning; det är inte lika trendigt längre att dela artiklar som består av uppenbart påhittade snyfthistorier. Om godhetsindustrin avstannar kring invandringspolitiken kommer det inte vara lika känslosamt att diskutera den frågan, vilket öppnar upp för andra typer av resonemang än vad som tidigare varit fallet i svensk media. Allt fler väljare har tröttnat på massinvandringen och vill ha förändring.

Det blir extra roligt att använda sig av Thomas Gürs läsnyckel till artikeln:

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Gür
Läsnyckel:
”Våra hårda ord i valrörelsen krockade med verkligheten”
[Vi visste inte vad vi pratade om]
---
"Miljöpartiet är i regering för att ta ansvar, och vi tänker fortsätta med det."
[Makten framför allt]
---
"Vi vet vilka som önskar vår avgång och vilka politiska krafter som skulle tjäna på det."
[Vi har koll på er inom partiet som vill få bort oss och ni ska veta att ni gynnar fascismen enligt Arnstads definition.]
---
"Vi måste klara av att delta i beslut som kommer att vara jobbiga och vi måste bära svåra kompromisser."
[Makten framför allt - vi gör vad som helst.]
---
"Inget parti var förberett på det valresultat som blev. Inte heller vi."
[Glöm att vi hade som mål att bli tredje största parti - det har vi gjort - eller försöker åtminstone.]
---
"Vi har uppfattats som verklighetsfrånvända."
[Vi vet, ibland låter vi som vi höll till i Gökboet.]
---
"Vår regeringsperiod har hittills varit allt annat än enkel."
[Det här är vad britterna kallar för "understatement".]
---
"De människor och den politik vi företräder har inget att vinna på politiskt kaos."
[Den här raden har vi snott av Fredrik Schulte och hans DÖ-försvar.]
---
"Regeringsansvaret ger Miljöpartiet nya insikter, kompetenser och en större politisk förmåga."
[Se oss hellre som frisörlärlingar som råkar klippa av en öronsnibb eller två. Men vi lär ju oss under tiden]
---
"Vi kommer inte alltid att nå hela vägen. Vi måste klara att vara med och ta beslut som kommer vara jobbiga och bära svåra kompromisser. Men vi gör skillnad. I en minoritetsregering är det möjliga aldrig det bästas fiende. Det som är möjligt i dag är ett viktigt steg på vägen framåt för ett mer solidariskt och hållbart samhälle imorgon. Så ser vi gröna på regeringsansvaret. Steg för steg bygger vi hopp och framtidstro."
[Med den här passusen hoppas vi göra något åt Dr. Romsons förtroendesiffror.]

https://www.facebook.com/thomas.gur....nf&pnref=story

Citera
2016-01-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vjvs
Skulle nästan sträcka mig så långt som att Köln kan komma att bli motsvarigheten till Alan Kurdi. En droppe som får enorm symbolik och påverkan framåt.
Jorå den jämförelsen har jag själv gjort. Men om alla springer åt ena hållet ena dagen, och åt det andra den andra dagen, vad är det som säger att vinden inte vänder åt motsatt håll i morgon?
Mediakriget om mångkulturen har förändrats och det kommer nog bli svårt att använda SD som slagpåse framöver. Men jag har svårt att jubla över alla vindflöjlarna.
Citera
2016-01-08, 15:42
Medlem
Vimurs avatar
Hanna Bocander, "borgerlig feminist och kommunstyrelseledamot (M) Danderyd", skriver idag sin "viktigaste feministiska text" i Dagens samhälle apropå händelserna i Köln. Rubriken är "Utbilda nyanlända i jämställdhet från dag ett".

Bocander beskriver först sina egna erfarenheter av att som flicka ha bott i Syrien och Jordanien där hon trots sin ringa ålder blev konstant trakasserad och såg sin mamma antastas av främmande män på gatan.

Jag mår dåligt när jag läser texten eftersom jag påminns om liknande incidenter när jag själv bodde i Mellanöstern. Svenska kvinnor som själva inte har upplevt denna utsatthet kan knappast förstå hur vidrigt det är att avhumaniseras och förnedras som vore man ett djur. Det kan verka dramatiskt men läs Bocanders berättelse och försök föreställa er hur det är att leva så. Bocander och jag hade ändå möjligheten att resa hem till en fristad som nu är under hot.

För många kvinnor i Europa är det första gången de konfronteras med denna vidriga kvinnosyn och det kommer som en chock. För mig låter det alldeles för bekant. På grund av mina erfarenheter har jag i olika sammanhang lobbat hårt för vikten av att både stå fast vid och lära ut våra värderingar, bland annat när det gäller kvinnosyn, till nyanlända.

Bocander har dragit samma slutsats och äntligen berörs denna fråga öppet av en politiker i en större tidning.

"160 000 asylsökande kom 2015 till Sverige, en övervägande majoritet, över 70 procent av dessa är män. En majoritet av dessa män är unga män.

Nästan samtliga av dessa unga män kommer från länder med patriarkala strukturer där kvinnans roll är marginaliserad och hennes frihet och möjligheter strängt begränsad och styrd av män.

Den syn som männen har på den västerländska kvinnan kommer sannolikt från film och säkert porrfilm, någon annan kontakt med västerländska och europeiska kvinnor har sällan syriska och afghanska män haft.

Och om det är bilden av oss att vi är som i porrfilmer så kanske det inte är så konstigt att det går snett? Hur kan vi tro att denna kvinnosyn försvinner bara de passerar gränsen till Europa?

Hur kan man som politiker vara så naiv att tro att ett arbete, som förvisso är ett steg på vägen, är svaret på alla integrationsutmaningar?

Jag efterlyser en nationell strategi för utbildning av nyanlända i jämställdhet, kvinnosyn, demokrati, religionsfrihet och HBTQ från dag ett i Sverige. Och skärp straffet för sexuellt ofredande och våldtäkt.

Kan man inte skriva under på principerna om alla människors lika värde så kan man inte heller bli svensk medborgare. Detta bör införas omgående, annars kommer vi att få se liknande händelser som de i Köln inträffa igen och igen."
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...-dag-ett-21495

Liksom några i tråden redan har påpekat kan Köln bli ett större uppvaknande. Vistelsen i Mellanöstern gjorde Bocander och mig själv till realister och sannolikt blir effekten densamma för många kvinnor när de drabbas på hemmaplan.
Senast redigerad av Vimur 2016-01-08 kl. 15:45.
Citera
2016-01-08, 16:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Hanna Bocander, "borgerlig feminist och kommunstyrelseledamot (M) Danderyd", skriver idag sin "viktigaste feministiska text" i Dagens samhälle apropå händelserna i Köln. Rubriken är "Utbilda nyanlända i jämställdhet från dag ett".

Bocander beskriver först sina egna erfarenheter av att som flicka ha bott i Syrien och Jordanien där hon trots sin ringa ålder blev konstant trakasserad och såg sin mamma antastas av främmande män på gatan.

Jag mår dåligt när jag läser texten eftersom jag påminns om liknande incidenter när jag själv bodde i Mellanöstern. Svenska kvinnor som själva inte har upplevt denna utsatthet kan knappast förstå hur vidrigt det är att avhumaniseras och förnedras som vore man ett djur. Det kan verka dramatiskt men läs Bocanders berättelse och försök föreställa er hur det är att leva så. Bocander och jag hade ändå möjligheten att resa hem till en fristad som nu är under hot.

För många kvinnor i Europa är det första gången de konfronteras med denna vidriga kvinnosyn och det kommer som en chock. För mig låter det alldeles för bekant. På grund av mina erfarenheter har jag i olika sammanhang lobbat hårt för vikten av att både stå fast vid och lära ut våra värderingar, bland annat när det gäller kvinnosyn, till nyanlända.

Bocander har dragit samma slutsats och äntligen berörs denna fråga öppet av en politiker i en större tidning.

"160 000 asylsökande kom 2015 till Sverige, en övervägande majoritet, över 70 procent av dessa är män. En majoritet av dessa män är unga män.

Nästan samtliga av dessa unga män kommer från länder med patriarkala strukturer där kvinnans roll är marginaliserad och hennes frihet och möjligheter strängt begränsad och styrd av män.

Den syn som männen har på den västerländska kvinnan kommer sannolikt från film och säkert porrfilm, någon annan kontakt med västerländska och europeiska kvinnor har sällan syriska och afghanska män haft.

Och om det är bilden av oss att vi är som i porrfilmer så kanske det inte är så konstigt att det går snett? Hur kan vi tro att denna kvinnosyn försvinner bara de passerar gränsen till Europa?

Hur kan man som politiker vara så naiv att tro att ett arbete, som förvisso är ett steg på vägen, är svaret på alla integrationsutmaningar?

Jag efterlyser en nationell strategi för utbildning av nyanlända i jämställdhet, kvinnosyn, demokrati, religionsfrihet och HBTQ från dag ett i Sverige. Och skärp straffet för sexuellt ofredande och våldtäkt.

Kan man inte skriva under på principerna om alla människors lika värde så kan man inte heller bli svensk medborgare. Detta bör införas omgående, annars kommer vi att få se liknande händelser som de i Köln inträffa igen och igen."

Liksom några i tråden redan har påpekat kan Köln bli ett större uppvaknande. Vistelsen i Mellanöstern gjorde Bocander och mig själv till realister och sannolikt blir effekten densamma för många kvinnor när de drabbas på hemmaplan.

Utmärkt artikel! Två män har gett likalydande kommentarer:

Citat:
Det enda som fungerar är nolltolerans med omedelbar utvisning för att statuera exempel, de lär sig snabbt eller åker hem där de hör hemma. Naivt daltande med kurser och dialog kommer bara förvärra problemet eftersom de med rätta får bevis på att det västerländska samhället är vekt och värt förakt.

Om dina och Hanna Bocanders insikter blir allmänt spridda, så kommer vi att få se två olika linjer.

● Dels de som tror, att man kan informera och utbilda bort ett beteende... UTAN att det finns några verkligt avskräckande följder av beteendet. (Thomas Sowells unconstrained view ang. människans natur.)

● Dels de som anser, att det måste införas avskräckande följder såsom omedelbar utvisning för att statuera exempel. (Thomas Sowells constrained view ang. människans natur.)
Citera
2016-01-08, 16:48
Medlem
Debatten som uppstått efter händelserna i Köln visar tydligt på problemen med mångkultur. Olika kulturer som är i helt olika behov av åtgärder inom samma rättsväsende. Bland etniska svenskar är det knappast hårdare straff för sexuellt ofredande och våldtäkter som behövs. I ett feministiskt samhällsklimat där en oskyldig blick från en vit man bland de mer radikala feministerna anses som sexuellt ofredande och där en tjej som ångrar sig dagen efter utan tvekan har blivit våldtagen är det inte mer obalans som drabbar män vi behöver. Snarare tvärtom. Bland etniska svenskar skulle vi behöva tagga ner några snäpp med vad vi kallar sexuellt ofredande och våldtäkt.

När det gäller kulturerna som invandrar är det precis tvärtom. Där behövs hårdare tag för att få bukt med problemen. Men åtgärder som spiller över på etniskt svenska män och skapar en ännu större obalans i feminismen Saudiarabien är knappast rätt väg framåt.

Problemen som uppstår här är de samma som med Euron i EU. Olika länder och kulturer kan inte ha samma penningpolitik. Behoven för att skapa balans är så skilda. Svenska män som redan i många fall är rättslösa i relationer till kvinnor kan inte drabbas ännu hårdare för att invandrare har en helt annan kultur där feminism faktiskt behövs. Lösningen är inte hårdare straff för sexualbrott utan mindre mångkultur.
Citera
2016-01-08, 16:50
Medlem
envackerblommas avatar
hörde nyss Anton Karis, Studio 1 -
länk till inslaget
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6340825
sades att de afghaner som kommer som flyktingar till Europa saknar asylskäl. De som bor i krigsdrabbade om råden kommer inte iväg. Samt sades det var enkelt få falska dokument på att man flydde från just ett sånt område. För de mer välbeställda afghanerna. Studio 1 tycks ha nyktrat till

han Jörgen W blir troligen Ekochef i nom nåra år!
Senast redigerad av envackerblomma 2016-01-08 kl. 17:01.
Citera
2016-01-08, 16:52
Medlem
trickydicks avatar
Studio Ett idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6341193

Det var ett ärligt inslag, sedan tog man upp Kalmar, man intervjuvade en polischef som inte nämnde något om etnicitet. Polisen verkar ängsligare än journalisterna i dagsläget.
Citera
2016-01-08, 16:57
Medlem
Citat:

Bra försök av dig! Men din logik håller inte. Visserligen ses västerländska kvinnor som utan värde. Men kvinnors situation i tex Egypten och Afghanistan är nästan lika illa. Det är inte porrfilmer, underförstått att männen trott att kvinnorna i Köln var allmänt villebråd, det är en fundamental strukturell syn på alls kvinnor. Läs the guardian och PINK taxi till exempel.
Citera
2016-01-08, 17:07
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Studio Ett idag. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6341193

Det var ett ärligt inslag, sedan tog man upp Kalmar, man intervjuvade en polischef som inte nämnde något om etnicitet. Polisen verkar ängsligare än journalisterna i dagsläget.
Poliserna har ju idag Twitter-flödet att ta hänsyn till innan man går ut med information till allmänheten. Ett enda snedsteg och de har en Twitter-storm på halsen. Denna Twitter-storm tas sedan upp i media, polisen ställs mot väggen och tvingas pudla. Nu har man antagligen skaffat en manual som är Twitter-säker att hålla sig till. Att nämna galna muslimer som "killar" ingår säkert som instruktion i denna manual.

Det är dock intressant i sammanhanget att P1 avhåller sig ifrån att kalla galna muslimer för "killar". Har P1 ingen Twitter-säker manual?
Citera
2016-01-08, 17:37
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Med risk för att låta som en gammal jävla surgubbe från gnällbältet...

Det kommer aldrig att gå! ... Det är rätt många fel i det här tankesättet, även om säkert avsikten är god och hedersam. Om det kommer män, män och åter män så får jag "det går inte att lära gamla hundar att sitta" framför mig. Om dom inte ens respekterar sina egna kvinnor, hur ska dom då trots "värdegrundsutbildning" respektera västerländska porrstjärnor som enligt filmen gärna tar sig en gangbang? Svamlet om "allas lika värde" är surare än grädden jag hittade i min kyl som stått sen före jul, och det finns ingen som tar det begreppet på allvar längre. Det begreppet förminskar kvinnan på samma sätt som att anställa ett "negeralibi" på jobbet.

Vad är det för fel på svensk jävla hyfs? ... Men då är vi tillbaka på "gamla hundar sitta"-problematiken; med den (själv)segregering vi redan har är det omöjligt att få dom här invandrarna att lära sig svensk hyfs och hur man beter sig i vår kultur från dag ett. Denna "värdegrundsutbildning" kommer att drivas av välmenande batikhäxor och resultera i mer undfallande, som vi redan sett prov på är min analys.

Repatriering är den enda framkomliga vägen. Annars kommer vi att få veckoliga "Köln"-attacker, och badhusen (inte bara poolerna) kommer att vara åtskilda. Apartheid i den moraliska stormakten.

Det kommer aldrig att gå!

Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-08 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in