2015-12-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Studio 1 gör nu ett stort uppställ om "ensamkommande flyktingbarn". Verkar som om det ska bli halalslakt på heliga kor..

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6324179

Rekommenderas skarp. En länk att vidarebefordra för att även det djupaste vänsterhjärta ska skrika på begränsning i asylrätten? Ankarbarn är nu ett etablerat faktum.

- Handlar om att barn vill vi skydda. Just det systemet har gjort det rationellt att skicka barn därför att de ger möjligheten att klara hela in familj.

- Så om man ska spetsa till det så våran vilja att vara goda och följa konventionerna gör att barn blir utsatta?

- Ja, extremt utsatta!

Ps. skulle vilja kalla detta banbrytande eftersom detta är den första gången jag känner till som det utan undantag argumenteras för att de ensamkommande är ankarbarn med tillägget att de tvingas till detta som följd av vårt system.

Emellertid är det inte den första, eller sista, stenbumlingen som satts i rörelse utefter sluttningen denna höst.
Citera
2015-12-14, 16:51
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Rekommenderas skarp. En länk att vidarebefordra för att även det djupaste vänsterhjärta ska skrika på begränsning i asylrätten? Ankarbarn är nu ett etablerat faktum.

- Handlar om att barn vill vi skydda. Just det systemet har gjort det rationellt att skicka barn därför att de ger möjligheten att klara hela in familj.

- Så om man ska spetsa till det så våran vilja att vara goda och följa konventionerna gör att barn blir utsatta?

- Ja, extremt utsatta!

Ps. skulle vilja kalla detta banbrytande eftersom detta är den första gången jag känner till som det utan undantag argumenteras för att de ensamkommande är ankarbarn med tillägget att de tvingas till detta som följd av vårt system.

Emellertid är det inte den första, eller sista, stenbumlingen som satts i rörelse utefter sluttningen denna höst.

Ankarbarn gick från konspirationsteori till verklighet bara sådär. I inslaget ställdes frågan vilkas fel detta är, politikers eller kanske medias? Inget riktigt svar gavs och jag tror ingen av grupperna är särskilt intresserade av att gräva i det.
Citera
2015-12-14, 16:51
Medlem
hogerspokets avatar
Den ständigt intressante Lars Bern har efter sin rymdödledödsknarkaroligarkfoliehatts-serie om klimatdårar och FN-agendor i flera delar nu tagit sig an blockpolitikens död (vilket ju faktiskt i mångt och mycket är direkt kopplat till mångkulturen och försvarandet av densamma) och dryftar det faktiska kriget om mångkulturen. Det politiska.

Citat:
Ända sedan franska revolutionen har den politiska arenan varit uppdelad på vänster och höger. De politiska folkrörelserna på sin tid hade en tydlig hemvist på den skalan. Det politiska etablissemang som tagit folkrörelsernas plats profilerar sig visserligen fortfarande efter högervänster, men skalan får allt mer skepnaden av en kuliss som den politiska klassen bara håller fram som slagord i sin marknadsföring. Bakom den kulissen formas sedan större delen av politiken i slutna rum utifrån politikerklassens egna intressen. Den förda politiken fjärmar sig för var dag mer och mer från folket.

Det politiska livet har trots den länge pågående degenereringen fungerat skapligt p.g.a. att vi haft en ekonomisk utveckling där det stora flertalet väljare upplevt att de fått det bättre. Problemen har kommit på senare tid när politikernas prioriteringar allt mer tagit i anspråk det ekonomiska utrymmet för ändamål som inte kommit folket – väljarna till del. Globaliseringen och medlemskapet i EU har riktat politikerklassens intresse bort från de egna väljarna och ut mot enormt väl arvoderade befattningar för dem själva i olika internationella sammanhang. Politikerna har därför mer utnyttjat landets resurser för att marknadsföra sig själva genom att vara ytterst generösa med våra skatter till allt annat än det som ligger i väljarnas intresse.

Det mest iögonenfallande exemplet på vad jag menar, var när regeringen Reinfeldt officiellt utmålade vårt land med det, i mina ögon, löjeväckande epitetet humanitär stormakt. Det storhetsvansinne hos vårt etablissemang som det är ett exempel på, kostar nu Sverige ofantliga belopp som gör att man nu måste gå till de internationella bankirerna och låna pengar. I mitt bakhuvud klingar Göran Perssons kloka or om att den som är satt i skuld är inte fri! Regeringen säljer nu vår frihet till angloamerikanska bankirer som Gerorge Soros m.fl. som aldrig brytt sig ett skvatt om lilla Sverige.
...
Citat:
Börja vänj er vid tanken på Jimmy Åkesson som statsminister (gäller även Nobelstiftelsens styrelse) och Marie le Pen som fransk president. Och vänj er vid att Storbritanniens folk väljer att lämna EU, som sedan faller ihop som det korthus det är utan folkligt stöd. EU har ju ändå visat sig helt värdelöst nu när vi svenskar för första gången skulle få något i utbyte mot alla de hundratals miljarder av våra skattepengar som etablissemanget slösat bort där.

Det finns ett alternativ. Moderaterna kan t.ex. återupprätta högervänsterskalan på riktigt och börja opponera mot vänsterns svaga minoritetsregering i samarbete med SD. Om inte de väljare som antietablissemangspartierna representerar visas vederbörlig demokratisk respekt, kommer antietablissemanget att fortsätta växa här och på andra håll i Europa, tills man når den punkt när dessa partier får egen majoritet. Då finns det ingen återvändo.

Kära vänner inom det politiska etablissemanget, tänk er för innan det är för sent!
http://antropocene.se/2015/december/...y-skepnad.html

Som alltid är hela texten väldigt läsvärd, och ett ypperligt exempel på realpolitisk analys när den är som skarpast.

Jag dristar mig, återigen, till att ställa frågan hur länge det dröjer innan vi ser borgerliga skribenter argumentera för ett samarbete med SD (direkt eller indirekt skall låtas vara osagt) - rimligen kan det bara vara en tidsfråga nu. Eller?
Citera
2015-12-14, 17:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre

- Ja, extremt utsatta!

Ja det var lite chockartat. Bekräftar min tes om att journalistiken håller sig inom den spelplan sim kritats upp av politiken. Nu har man övergått från att spela på endast en serveruta på tennisplanen till att spela på hela planen och då blir det förvirrat innan domarna lärt sig vad som är "out".

De här kunskaperna har funnits hela tiden, läs till exempel min f d moderatorskollega Kaiser Chiefs inlägg: https://www.flashback.org/find_posts...hreadid=828531
Lustigt att Studio Ett i sitt försök att få uppgiftslämnaren "Eva" att framstå som trovärdig att framhålla att hon röstade vänster, senast på socialdemokraterna. Säger en del om Studio Etts och journalisternas politiska världsbild. Tillhör man inte de 84 procenten med samma världsåskådning så är man inte trovärdig källa.
Och kom ihåg att vi alltid tyckt så här. Vi har alltid varit i krig med Östasien.
Citera
2015-12-14, 18:16
Medlem
brainoverflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det var lite chockartat. Bekräftar min tes om att journalistiken håller sig inom den spelplan sim kritats upp av politiken. Nu har man övergått från att spela på endast en serveruta på tennisplanen till att spela på hela planen och då blir det förvirrat innan domarna lärt sig vad som är "out".

De här kunskaperna har funnits hela tiden, läs till exempel min f d moderatorskollega Kaiser Chiefs inlägg: https://www.flashback.org/find_posts...hreadid=828531
Lustigt att Studio Ett i sitt försök att få uppgiftslämnaren "Eva" att framstå som trovärdig att framhålla att hon röstade vänster, senast på socialdemokraterna. Säger en del om Studio Etts och journalisternas politiska världsbild. Tillhör man inte de 84 procenten med samma världsåskådning så är man inte trovärdig källa.
Och kom ihåg att vi alltid tyckt så här. Vi har alltid varit i krig med Östasien.
Kom hit för att skriva just det, helt absurt.
Byt ut "vänster, senast Socialdemokraterna" mot "höger, senast Moderaterna". Det skulle man snarare tolka som att Studio 1 brasklappar för att man ska ta vad hon säger med en nypa salt, trots att M varit precis lika goda kålsupare som alla andra, och att det faktiskt är S som i regeringsställning börjat strypa invandringen.
Citera
2015-12-14, 18:29
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag dristar mig, återigen, till att ställa frågan hur länge det dröjer innan vi ser borgerliga skribenter argumentera för ett samarbete med SD (direkt eller indirekt skall låtas vara osagt) - rimligen kan det bara vara en tidsfråga nu. Eller?

Det är den lågt hängande och saftigt mogna frukten. Redo att plockas av den som vill se en sådan utveckling, vilket nu borde vara ganska många utöver SD själva. Varför är det ingen som plockar den?

Om Moderaterna nu förespråkar en migrationspolitik som väldigt mycket liknar vad SD nyss förespråkade, och i vissa stycken går ännu längre - varför kan då inte M och SD föra samtal och se om de kan nå en kompromiss som gör att M kan ta över regeringsmakten?
Citera
2015-12-14, 18:56
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Det är den lågt hängande och saftigt mogna frukten. Redo att plockas av den som vill se en sådan utveckling, vilket nu borde vara ganska många utöver SD själva. Varför är det ingen som plockar den?

Om Moderaterna nu förespråkar en migrationspolitik som väldigt mycket liknar vad SD nyss förespråkade, och i vissa stycken går ännu längre - varför kan då inte M och SD föra samtal och se om de kan nå en kompromiss som gör att M kan ta över regeringsmakten?

Detta tangerar väl gränsen till topic; men min gissning är att något subset av NWT, SmP och SvD kommer att börja argumentera för detta inom en inte särskilt avlägsen framtid. Inte minst i ljuset av den/det politiska situationen/klimatet i Danmark.

Hur M (och KD) kommer att ställa sig till detta står skrivet i stjärnorna, men att Reinfeldts 'öppna hjärtan'-doktrin kastats ut med badvattnet är uppenbart. Jag föreställer mig att Svantesson och Skyttedal (vilka jag upplever som borgerliga hardliners inom respektive parti) och deras respektive falanger inte skulle vara främmande för den typen av samarbete.

S, och S-märkt press, kommer naturligtvis ha svårare att hävda sig då de envisats med att skrika 'rasist', 'fascist' och 'nazist' åt alla som dristat sig till att ifrågasätta migrationspolitiken i allmänhet och SD i synnerhet. Linbergs ledare från härrom dagen är dock naturligtvis en värdemätare på att såväl S-skribenter som VU inom S är väl medvetna om den partiinterna (såväl som den samhälleliga) problematiken med migrationen.

Map fetningen.
Det kan man fråga sig. Antingen vill man se S regera sönder sig till <23% eller så är man fortfarande rädd för SD-association och/eller vänster-/MP-dominerad media.

Jag tror dock röster redan talar för detta internt, och att vi, som sagt, inom en snar framtid kommer att se argumenten framföras på ledarsidor.

Det är dock, mycket riktigt, en frukt mogen att plockas. Och den hänger lågt. Viljan till makt övervinner det mesta i ideologiska termer inom syltryggad svensk borgerlighet. Inklusive DÖ och MÖK med MP...

Strikt ideologiskt borde det dock inte vara särskilt svårt att nå en pragmatisk lösning mellan SD, M och KD. Vare sig för politiker eller ledarskribenter.

Och vad är egentligen alternativet? Att stillatigande se på när S&MP havererar landet ytterligare och SD ångar mot 30+%?

Inte ett smakfullt alternativ, vare sig för borgerliga skribenter eller politiker (inte heller för deras valmannakår). Och det var väl, egentligen, Berns huvudpoäng.

Frågan är om man dristar sig till att uthärda ytterligare 2,75 år till nästa val och därmed riskera att SD blir dominant parti, eller om man har självinsikt nog att tvinga omkull sittande regering?
Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-14 kl. 19:12.
Citera
2015-12-14, 19:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Detta tangerar väl gränsen till topic; men min gissning är att något subset av NWT, SmP och SvD kommer att börja argumentera för detta inom en inte särskilt avlägsen framtid. Inte minst i ljuset av den/det politiska situationen/klimatet i Danmark.
Det kommer inte hända något förrän efter valet. M och SD kan inte ta över ensamma, och de får inte med sig C vilket skulle vara nödvändigt.

Däremot har det börja hända en del saker i regeringsfrågan. När DÖ dog så dog också Alliansen. AKB hoppades först att S skulle fortsätta hedra löftet att släppa fram det största blocket, men S sa definitivt nej redan dagen efter DÖ hade fallit. Därmed är det omöjligt för Alliansen att gå till val som regeringsalternativ. De behöver 50 procent för att få makten, och det är omöjligt.

Detta tycks nu äntligen ha sjunkit in. Moderaterna lägger sina invandringspolitiska förslag utan att bry sig det minsta om Centern. Man vet att Alliansen är död och man kan inte döda den mer oavsett vilka förslag man lägger.

Tobé har börjat tala om att det var fel att isolera SD, men vägrar ännu så länge säga om man kan samarbeta med SD. Eftersom det är enda alternativet för att ta makten efter 2018 så är det där de kommer att landa, men det måste få komma successivt. Det är ett sorgearbete som pågår just nu.
Citera
2015-12-14, 20:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det kommer inte hända något förrän efter valet. M och SD kan inte ta över ensamma, och de får inte med sig C vilket skulle vara nödvändigt.

Däremot har det börja hända en del saker i regeringsfrågan. När DÖ dog så dog också Alliansen. AKB hoppades först att S skulle fortsätta hedra löftet att släppa fram det största blocket, men S sa definitivt nej redan dagen efter DÖ hade fallit. Därmed är det omöjligt för Alliansen att gå till val som regeringsalternativ. De behöver 50 procent för att få makten, och det är omöjligt.

Detta tycks nu äntligen ha sjunkit in. Moderaterna lägger sina invandringspolitiska förslag utan att bry sig det minsta om Centern. Man vet att Alliansen är död och man kan inte döda den mer oavsett vilka förslag man lägger.

Tobé har börjat tala om att det var fel att isolera SD, men vägrar ännu så länge säga om man kan samarbeta med SD. Eftersom det är enda alternativet för att ta makten efter 2018 så är det där de kommer att landa, men det måste få komma successivt. Det är ett sorgearbete som pågår just nu.

Förvisso.

Dock lär ju argumentationen från ledarskribenter och möjligen även frispråkiga partimedlemmar ta fart långt innan valrörelsen 2018. Kan tyckas.

Berns utsaga som det här tog avstamp ifrån menar jag är en indikator på att så kommer att ske förr, snarare än senare.

Men, givet att ordet 'skäggbarn' idag använts i SR tycks allt vara möjligt, these days.

Imorgon kanske Centern vaknat upp och vill stänga gränserna, samregera med SD och fälla regeringen...

Senast redigerad av hogerspoket 2015-12-14 kl. 20:13.
Citera
2015-12-14, 23:13
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
När man diskuterar hur åsikter kan ändras och paradigm förskjutas, böjas och omformas, så görs det inte sällan i ett mentalt landskap som omfattar en politisk och medial tankevärld. Det är ledare, presskonferenser, utspel. En bondens dag för åsiktsgrödor och utspelsutsäde.

Och då är det lätt att glömma bort den s.k. verkligheten. Den som tror att lite god gammal kappvändning och nyinpissning av gamla revir, kommer belöna M eller S, ska nog sansa sig lite. Ty märk väl: Den fulla vidden av de senaste årens, ja, senaste årets, ohämmade invandring, ligger ännu inte i öppen dager. Men det kommer den att göra före nästa val. För att förstå framtiden måste man förstå att kommunernas ekonomi kommer att kracha inom max 2 år. "Fritt fall" är inte det som bäst beskriver kommunernas ekonomi. Snarare är den att likna vid en djuphavsfarkost som sakta dalar ned i djuphavsgraven när ballasttankarna sprungit läck och okontrollerat tar in vatten. Skrovet knäpper och knorrar när trycket stiger. Till slut kollapsar ett spant, en manlucka eller en ventil - och då är katastrofen total. Vägen dit är svett, adrenalin, vansinne och nedkissade kalsingar.

Inför nästa val kommer planeterna vara linjerade på rad, ta mig fan. Skola, bostäder, äldreomsorg. Islamism. Kolonisation. Reinfeldt i färskt minne. Löfven ännu mera så. 7-klöverns skadliga politik kan liknas vid energi som lagrats i ett svänghjul, som de nu måste bromsa ned sina bara händer. Det är inte troligt att de lyckas. Snarare att de skadar sig svårt i processen.

Sålunda är inte det intressanta vad som händer när sagan om de ensamkommande barnen skrivs om, från mysig godnattsaga till sedelärande vuxenfabel. Nej, konsekvenserna av de vidöppna dörrarna kvarstår. Det är hanteringen av dem som kommer blir det riktigt variga såret. Det som ger rosfebern.
Citera
2015-12-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Dock är en bonde mycket jordnära. Poetiskt.

"overkligt", för att citera SvD:s Madelaine Levy. Då kan det vara logiskt att svara på "overklighet" med pur fantasi och konstfärdighet; precis som hon föreslog i sin stolliga artikel härförleden (tidigare länkad). Problemet med kulturmarxisterna är att fantasier får ersätta fakta.

Lena Andersson, i Axess på temat verklighet:

Citat:
Oaktat denna inbyggda emancipation är nihilism och radikalskepticism inte någon bra grund för goda och jämlikt frihetliga värden. För om inget kan sägas om det sanna, goda och rimliga i världen kan inget heller sägas om det falska, skadliga och orimliga. Om förnuftet och individen är dekonstruerade återstår oss inte mycket. Om naturen är upphävd går det inte att göra några analyser.

Demokrati, jämlikhet och frihet är följden av synnerligen fasta värden, materiellt existerande individer och klara förnuftsbedömningar. Som normer betraktade ligger de närmare det naturgivna än andra ideologiska konstruktioner, därav begreppet naturrätt.

Naturnödvändigheten i de biologiska funktionerna, såsom hunger, liksom i de evolutionärt härledbara grundkänslorna borde vara den punkt där socialkonstruktivismen faller. Men för nihilisten finns inte orimlighet. Allt är möjligt utom idén om tingens natur. Jag väntar med intresse och förundran på vad som blir nästa steg i den nihilistiska sofismens strid mot verkligheten.

http://axess.se/magasin/default.aspx...9#.Vm9Qs31wHMI

Det kommer att bli kärvt ekonomiskt. Få se om kultursektorn är sysselsatt och mätt även då; i annat fall är det väl bara för dem att förhålla sig till hungern som en social konstruktion eller helt sonika förneka den.

---

Här är ett stycke av Thomas Nydahl som jag gillar:

Citat:
Vad världen än lockar med vänder jag andra kinden till. Om världen lockar mig med köpenskap, nöjen, moderiktiga kläder eller åsikter, vänder jag andra kinden till. När jag fått tillräckligt många slag vänder jag världen ryggen. Att vända andra kinden till kan vara väl så masochistiskt, men blir också en träning i motstånd. I motståndet växer den egna karaktären, personligheten om man så vill, och när den mognat kan jag vända världen ryggen.

http://nydahlsoccident.blogspot.se/s...&max-results=7

Peptalk för en dissident.
Citera
2015-12-15, 02:25
Bannlyst
Spännande tider vi lever i:

"1. Villkora stödet till trossamfund. Inga skatte*pengar ska gå till trossamfund som uppmuntrar kvinnodiskriminering, homofobi, transfobi eller könsapartheid. Demokratiminister Alice Bah Kuhnke har utlovat en utredning som ska se över stödet till trossamfund. Men behövs verkligen en utredning för att kunna ställa krav på att den som får anslag från staten också ska ställa sig bakom mänskliga rättigheter? Kontrollerna av tros*samfunden måste skärpas.

2. Förhindra att vi får fler balkongflickor." !!!!!

Balkongflickor!! Forna tiders cigarettflickor, eller vad menas?!

http://www.svd.se/en-feministisk-reg...gera/om/debatt

Det är så dags nu ;-(

Edit: Undertecknat av:

Amineh Kakabaveh

ordförande Varken hora eller kuvad

Clara Berglund

ordförande Sveriges kvinnolobby

Gulan Avci

ordförande Liberala kvinnor

Carina Ohlsson

ordförande S-kvinnor

Gunilla Hjelm