2011-10-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Juholts karriär avgörs inom en vecka. Svensk politiks inriktning de närmaste 4-6 åren kommer också till en stor del att bestämmas under vad som sker denna vecka och ett litet längre efterspel(oavsett om han avgår eller inte).

Slarvigt av honom, men antagligen finns det skit om alla, inklusive vem som ger bort anonyma 40,000 kronorsklockor till Reinfeldt anonymt eller hans intima samtal med Wallenbergarna under Davos (som knappt nämndes på någon blogg under förrförra året) och koordinationen med dem och Bonnier(som dock AB Kultur skrev om men fick 'antisemiter!' kastade i ansiktet istället).

Jag skrev i en annan tråd om denna för nationalstaternas befolkningar så förödande sammanväxning mellan Staten och Kapitalet (Tack Blå Tåget!)
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
ALLA politiska och sociala rörelser och beslutsfattare fungerar numera på samma sätt: de har som syfte att leverera till kapitalmaskinen. Och det är därför alla västsamhällen genomgår samma skuldkris, och nu ska det återbetalas till kreditorerna. Det är naturligtvis ingen slump att våra gemensamma tillgångar såldes ut och "privatiserades" under en ganska kort tidsperiod. Kapitalmaskinens underhuggare och administratörer träffas då och då i Davos för att få pay-checks och instruktioner kring hur man ska maximera kapitalöverföringarna.

Var särskilt uppmärksamma på ändringarna i Minerallagen som trädde i kraft 1991.

Och som styrt av en naturlag, eller som av en händelse, kunde vi nyligen läsa den för svenska folket glädjande nyheten att Marcus Wall-Enberg har utsetts till ny VD för LKAB!
Han utsågs av den från näringslivet självinbjudne finansmarknadsministern Peter Norman.
Slam dunk, frat boys!

http://www.svd.se/naringsliv/staten-...ad_6435232.svd
Citat:
– Men någon erfarenhet av gruvverksamhet har jag ju inte själv och det är ju frågan vad jag skulle kunna göra i ett företag som redan har 40 procents rörelsemarginal. Jag är stolt över att ha blivit tillfrågad för gruvnäringen ligger nära familjens övriga intressen. Det är ett i hög grad internationellt företag så jag hoppas att kunna bidra med mina internationella kontakter, säger Marcus Wallenberg
Ser man på - Marcus har internationella kontakter! Hur länge till kommer vi svenskar att få äga industrisveriges flaggskepp? Ha kontroll över drift och resultat? Eller har de "internationella kontakterna" redan börjat med sin skuldindrivning, med benäget bistånd från globalisten och svenskhataren Tf. Springpojke Reinfeldt?
Och hur mycket av svenskarnas skattepengar ska nu rinna ut till det internationella kapitalet via diverse "statliga satsningar i gruvnäringen" och bonusprogram för vd:ar, import av låglönejobbare som svennebanan ska avlöna med hjälp av instegsjobb osv osv ad nauseam?

Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Sen tror jag det finns ett wildcard i det ekonomiska läge som kan uppstå om vi får en större finanskris modell nästan 30-talet. Då kanske Löfven & co ryter ifrån att nu måste vi först och främst se till våra egna arbetares väl innan vi ens tänker tanken på att ta in fler.
Här skulle ju facket ha världens chans att tillsammans med S få till en double whammy mot Alliansregeringen: verkligen skrika ut vilken plundring av folkhemmet som pågår, och på vilka hycklande och egoistiska grunder Reinfeldt & Co prisar massinvandringen och internationalismen.

Svenskar vill tro på sina politiker, vill tro att de höga skatterna faktiskt ger något tillbaka. Därför skulle ett avslöjande av den kalibern verkligen vända svenskarna mot borgarna, för svensken är redan i grund och botten lite kollektivistisk, lite halvsossig och smygjämställd. Om svenskarna insåg hur grundlurade de har blivit med billiga lockbeten som jobbskatteavdrag så skulle Alliansen sitta löst...!

Men av någon anledning verkar inte S vilja plocka dessa lågt hängande politiska frukter. Antingen är den politiska korrekthetens munkavle för hårt åtdragen, eller så finns det för många även i det röda laget och fackföreningsrörelsen som själva gjorts till klienter och har för mycket att förlora på att systemet genomskådas.

Men känns det inte som om Anders Borg (sic!) ibland försöker signalera ett och annat, även om det mest blir halvkväden visa? Att döma av hans sammanbitna min så stundar det hårda tider för svenskarna.
Senast redigerad av brak-teater 2011-10-13 kl. 23:16.
Citera
2011-10-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Nog kommer S att vara mottagligt för hippa trender om man hamnar under 20%. Dessvärre är ju inte svenskvänlighet någon särskilt hipp trend i jämförelse och desto mer S rämnar desto mindre hänsyn behöver man ta till rörelsens arv och forna kärnväljares känslor och desto mer kan man nischa sig mot obskyra egenintressen ala Annie "swingerklubb" Lööfs Nybyggarsverige.

Jag håller med om att det troligen kommer svåra tider och att det kanske behövs för att det är enda sättet för att få till förändring. Men då är det väl redan försent ..

Sen kanske, kanske det finns en liten chans innan det går så långt. Alla inom alla rörelser är inte helt konformistiska. LO-förbund kan enkelt ge fan i feministerna och ge fan i jämställdhetspotter i årets avtalsrörelse. Detta utan att det blivit alltför stor kritik mot det. Hela S är inte partipiska rakt igenom. Kan gråsossarna och arbetarna helt enkelt skita i starka profilfrågor för S (även t. ex Metall som sänkte löner i krisen) så kanske det finns möjlighet i multikultifrågan så länge man gör det med en arbetarmotivering.
Citera
2011-10-13, 22:51
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Nog kommer S att vara mottagligt för hippa trender om man hamnar under 20%. Dessvärre är ju inte svenskvänlighet någon särskilt hipp trend i jämförelse och desto mer S rämnar desto mindre hänsyn behöver man ta till rörelsens arv och forna kärnväljares känslor och desto mer kan man nischa sig mot obskyra egenintressen ala Annie "swingerklubb" Lööfs Nybyggarsverige.

Sjuklövern är fast i ett race to the bottom i multikulti. Det är bara att inse det. De kommer inte tänka om inom ramarna för dagens situation. Det vi har framför oss är en mångkulturalistisk socialliberal mittenhegemoni under ledning av Reinfeldt och Mariam Osman Sherifay, där moderaterna styr oinskränkt, Expo görs till statlig myndighet, sossarna självmant accepterar rollen som ett 20%-parti samtidigt som SD glider upp mot först 10%, sedan 15% och sedan ännu högre. Bonnier- och Schibstedt-media kommer fortsätta demonisera SD-företrädare och privat och offentlig sektor kommer fortsätta sparka SD-anhängare från jobbet. Folkmajoriteten blir alltmer paranoid och ängslig för att göra ideologiska snedsteg och den utstötta minoriteten får allt mindre att förlora. Sedan kryddar vi upp situationen med en bolånekris, valutakolapps, massarbetslöshet, kravaller i förorterna och politikerförakt på rekordnivåer. Det blir inte vackert, men det öppnar fler möjligheter än dagens situation jag välkomnar det.

Det är du som till synes är realisten, med prognoser fast rotade i dagens politiska ingångsvärden. Jag ska inte säga emot, detta är fakta som talar inte minst i makroperspektiv.

Om jag hade varit förnuftig, så hade jag gett upp och gett fan i allt. Jag gör som Frodo, går vidare och gör det jag kan inte därför att jag har något hopp utan därför att det är det rätta att göra. Jag ska vara med och föra den parlamentariska kampen till dess slut, och sedan ska jag dö med vapen i hand samman med mina landsmän sedan jag först tagit alla fiender och förrädare med mig som jag har kunnat. Det var nog en aning med djupare mening som jag en gång hade att aldrig skaffa mig egen familj. Le coeur a sais raisons, que la raison ne connait pas.
Citera
2011-10-13, 22:53
Medlem
servuss avatar
Citat:
Expo-gänget biter sig själva i svansen när de skär halsen av Juholt. Som flera debattörer redan konstaterat är Juhlts politik i princip det bästa som kan hända kulturmarxisterna. Genom att omge sig med svenska medarbetare invaggas den svenska arbetarklassen i trygghet och hans "otydliga" politik mot SD (dvs. frånvaro av omotiverade och hysteriska avståndstaganden) gör det enklare att manövrera i det snåriga parlamentariska läget. Samtidigt avancerar mångkulturen på marken oavsett vem som är statsminister. För kom igen, inte fan kommer Juholt att leda kampen för en radikal omläggning av integrations- och invandringspolitiken.

Expo, Expressen, DN och Aftonhoran är offer för den starkes intolerans och estetiska pedanterism. Man blir vansinnig på att någon ens överväger att göra saker på ett lite annorlunda sätt än det tillåtna. Därmed skär man av alla säkerhetsventiler och riskerar att tappa kontrollen på allvar på andra arenor. Jag anser att det är en positiv utveckling.

Jag stämmer in i den analysen. Att göra som folkpartiet gjorde inför valet 2002 och spela på invandringskritiska känslor hos väljarna vore strategiskt för SAP. Som det skrivits tidigare är invandrarna ändå inte insatta nog att uppröras över tomma anspelningar om att nu är det minsann andra bullar.

Juholt-incidenten är vad jag skulle vilja säga det första som ens liknar en schism i det sk. mediakriget. Likväl är det komiskt, ty meningsskiljaktigheterna i invandrarfrågan mellan Juholt och Sahlin-falangen är mest kosmetiska och på sin höjd retoriska. Vad är det att bråka om egentligen? Varför är Bonnier så hätska?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Vi kan ha olika tidsperspektiv men i mitt perspektiv på 10-20 år ser jag inga tecken på att Sveriges många invandrargrupper skulle vara på väg att enas om att börja bekämpa Sverige med militärt våld. Det borde ha blinkat någon varningslampa någnstans om detta redan nu i så fall - vilket det hade gjort, både länge och väl, när Castro tog över Cuba 1959.

Den fega skottsalvan mot Södertäljes polishus i början av 2000-talet är inte ens en miljondel av vad som skulle behövas, framför allt organisatoriskt.

Det blir förstås inbördeskrig förr eller senare om utvecklingen ska fortsätta, det visar historien från alla liknande situationer, Ryssland under mongolerna, Spanien under morerna och liknande. Men på marken i Sverige av idag, 2011, syns inte ens antydan till en början.
Jag anser att det är en rimlig tidsperiod om finanskrisen skenar. Jag tänker mig inte ett rent machtübernahme utan snarare än balkanisering, fast i mindre skala med fler olika fraktioner. Dock är de som vanligt alltid svårt att spekulera om framtiden och främst när något kommer att ske och det är ju lite OT.
Senast redigerad av servus 2011-10-13 kl. 22:55.
Citera
2011-10-14, 00:06
Medlem
Keruacs avatar
Nu jäklar så händer det grejer.

En inkvoterad nattsvart negress går ut och kräver Juholt´s avgång.
http://www.expressen.se/nyheter/1.25...juholts-avgang

Otack är världens lön.

Detta kan i.a.f vara en början på att Sossarna faller totalt samman p.g.a mångkultur.
Man kan och bör undra hur "svensk" media ställer sig till detta?
Citera
2011-10-14, 00:37
Medlem
Ask.whys avatar
Citat:
Risken är väl att denna diskussion är OffTopic, men ett annat alternativ är att S verkligen är förlorat när det gäller multikulti-frågan. Kanske inte ens om/när SD vs S har en väljaropinion som skiljer på mindre än 10% så förmår S göra förändring i frågan. För saken är ju att förändring inte sker av sig självt. Personer måste göra det. De finns inte inom S och ju mer åren går så kommer politiker och väljare helt enkelt vänja sig till faktum att S är pro-multikulti. Det intressanta är också om det pågår en chickenrace mellan partierna om vem som tar steget. Tar någon annan steget är det enklare att följa John.
Sedan gäller det ju också att se vilka som är up-and-coming från SSU till S. Är nog en hel del svartmuskigt folk från världens alla hörn. Och att då ställa om S till att bli mer multikultifientligt kan då bli väldigt problematiskt. Tänk er sjäva, de politiska ungdomsförbunden är ju som små sekter. Och det gäller i högsta grad även SSU. "Niklas och Jesper" har under ungdomsåren i SSU umgåtts flitigt med "shejk arabi" och liknande

Att då "Niklas och Jesper" ska orka med att bryta mot multkultivurmandet, och samtidigt se sin vän "shejk arabi" i ögonen, det kan nog bli svårt. Det vore ju enklare att bli multikultifientlig i dagens läge för personer som Juholt och Morgan Johansson, som säkerligen bara umgås med andra svenskar. Dessa båda herrar "umgås" ju endast med nybyggarna när de hämtar sin beställda mat på nybyggarens gatukök
Senast redigerad av Ask.why 2011-10-14 kl. 00:40.
Citera
2011-10-14, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ask.why
Sedan gäller det ju också att se vilka som är up-and-coming från SSU till S.

Sedan måste nog partierna också tänka på vilka som är up-and-coming i väljarkåren. Gammelsossar och gammelKD:arna som röster "som de alltid gjort" håller sakta på att dö ut. Även om resultaten i skolvalen ska tas med en grävskopa salt så tror jag ändå att andelen ungdomar som nu skulle rösta SD men även göra det i "vuxen ålder" är ganska stor. Det är dagens ungdomar som lever närmast mångkulturen och ser dess nackdelar. Det är de som blir rånade. Det är de som är arbetslösa. Det är de som har svårt att få boende. Tror inte politikerna ska underskatta de nya generationernas åsikter.
Citera
2011-10-14, 01:10
Medlem
Ask.whys avatar
Citat:
Sedan måste nog partierna också tänka på vilka som är up-and-coming i väljarkåren. Gammelsossar och gammelKD:arna som röster "som de alltid gjort" håller sakta på att dö ut. Även om resultaten i skolvalen ska tas med en grävskopa salt så tror jag ändå att andelen ungdomar som nu skulle rösta SD men även göra det i "vuxen ålder" är ganska stor. Det är dagens ungdomar som lever närmast mångkulturen och ser dess nackdelar. Det är de som blir rånade. Det är de som är arbetslösa. Det är de som har svårt att få boende. Tror inte politikerna ska underskatta de nya generationernas åsikter.
Ja, man kan ju hoppas. Men jag får en allt negativare bild på politikerna. Och de polikerbroilers som är up-and-coming i dagens läge är ju ännu värre multikultivurmare än Juholt, Björklund och Reinfeldt någonsin kommer bli. Lyssna på dagens ungdomsförbund från sjuklövern, de är ju helt besatta i "tolerans och öppenhet". Det blir en hård och jobbig strid för alla oss multikultimotståndare. Men vi får aldrig ge upp!
Citera
2011-10-14, 08:49
Medlem
trass avatar
Vänstersossen Daniel Suhonen försvarar i Svenska Dagbladet Juholt och menar att det handlar om en kupp iscensatt av högerfalangen i partiet. De uppskattar inte Juholts mittenlinje so kritiserar privatiseringar och vill tona ned skillnaderna mot alliansen.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...-s_6550789.svd

Citat:
Ursprungligen postat av Suhonen
Grunden i detta är att Håkan Juholt är en mittensocialdemokrat som lutar sig mot en traditionell S-ideologi när han formulerar sin agenda. Denna Juholts linje skär som en svetslåga i de stelnade maktstrukturer som sedan 80-talet ägt kontrollen över det socialdemokratiska partiet. Att kritisera avregleringar, privatiseringar och ökande ojämlikhet bryter den tredje vägen-socialdemokrati som vill gå mot mitten och tona ner de ideologiska skillnaderna mot alliansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Suhonen
Kanske måste Juholt gå, kanske förtjänar han det, men historien om hur det skedde på sannolikt helt felaktiga grunder, riggat som en fälla inifrån den nyliberalt orienterade högersocialdemokratin i Stockholms län, står då inför att avslöjas. Och medierna når återigen ett bottennapp, i sin lösnummerförsäljning och jakt på bra villebråd.

Suhonen kritiserades av andra socialdemokrater efter att ha varnat för islamister i förorten. Drivkraften här är dock uppenbart riktad mot den ekonomiska, medelklassorienterade högern i partiet.
Citera
2011-10-14, 10:43
Medlem
Arthur Dents avatar
Lars Stjernkvist förnekade igår på Aktuellt att den senaste händelseutvecklingen skulle vara falangbetonat, sossar, höger som vänster, var upprörda över Ljuholts slarv.
Citera
2011-10-14, 11:20
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Lars Stjernkvist förnekade igår på Aktuellt att den senaste händelseutvecklingen skulle vara falangbetonat, sossar, höger som vänster, var upprörda över Ljuholts slarv.

Det kan han ju göra, och säkert är många "upprörda", men de ideologiska motiven finns ju där, uppblandade med materiella intressen som alltid.

En annan vänstersosse, Dan Josefsson, talar också om drev och i princip om en kupp: http://www.aftonbladet.se/kultur/article13780279.ab
Senast redigerad av tras 2011-10-14 kl. 11:48.
Citera
2011-10-14, 15:09
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent

Upprörda över slarvet?

Ta den här artikeln som exempel.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pa...ng_6550475.svd

Inte ett pip om hans slarv. Sherifay verkar inte ens försöka dölja att för henne handlar Juholtaffären snarare om att vederbörande gett bifall till Repalus o så förargliga utspel.

Citat:
Mariam Osman Sherifay, ledamot i S partistyrelse reagerade starkt på uppgifterna om att partikollegan Morgan Johansson skulle ha gjort sitt utspel om medborgarskap efter att ha förankrat det med Juholts stab.

Nu tar hon ytterligare ett steg och kräver sin partiledares avgång.

Hur fan tänker hon egentligen? Hon kräver alltså Juholts avgång mot bakgrund av ett lagförslag som i sak har ett oerhört brett folkligt stöd? Det skulle inte förvåna mig om så vänsterpartiets väljare med nöd och näppe slöt upp bakom det förslaget. Om det är något som sänker S så är den här typen av självsvåldiga utspel från partiets olika falanger.

Nu fattas det väl bara att vänsterfalangen träder fram och ondgör sig över skuggbudgeten, varpå hela cirkeln sluts runt den så kallade "Juholtaffären".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in