2011-10-11, 00:23
Medlem
Nhts avatar
Föga ting förvånar en mindre än artiklar signerade den infantile Lindberg vars undermåliga språkbruk och ohöljda avsikter skyggar från vidare analys. Emellertid är det inte den sedvanliga godhets- och ärelystenheten som kommit att dominera dennes stupida alster på sistone, och detsamma innefattar övriga godhetens och moralens högväktare af Svedalaexperimentets toleranta borg amen. Vad lustigt på senare tid är, är deras förmätna ansatser att hoc hominus suecicus definiera och nedtolka 'i debatten förekommande begrepp' för att undvika 'missförstånd'.

Detta föresätter de sig att göra i artiklar som 'paradoxalt nog' bestyrker motsatsen, såsom Lindbergs avfärdande av "en politiskt korrekt konspiration som döljer sanningen om hur farlig invandringen egentligen är" som "en paranoid fantasi" emedan han som blödig åsiktsrättare rättar oliktänkande efter pressägarnas outtalade normer och ändamål. Oundvikligen förde hans doublethink tankarna till TV4-soffans STASISTUND som inföll för någon månad sedan, då EXPO ämnade förgöra toleransens och demokratins antiteser på gemytligt Alfapet-manér.

Men han är fasligt godhjärtad den där Lindberg och vill gärna dela med sig av sin översvällande kärlek för fredens religion från vilken "man har mycket att lära". I artikeln förekommer ytterligare prov på Lindbergs ömma och storsinta empati men också på dennes journalistiska skärpa och briljans, han förefaller inte vackla ett steg från sina ädla föresatser och avser att in i det sista förfäkta de fientliga strömningarna från vilka Svensson står hotad och detta ska han göra med sin vassa penna och sina sunda värderingar.
Men sen kommer en kväll då argumenten avlöser varandra under middagsbjudningen, och det visar sig att en av middagsgästerna hyste osunda värderingar. Då ska den gode Lindberg resa sig och skramla med porslinet, och med djupaste upprördhet och eftertryck utbrista: vet du hur det ser ut i Somalia? Och sen ska han bryta kontakten med rasisten. Och åter få rätt.
Citera
2011-10-11, 17:12
Medlem
Ragnarokrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ingen vinner något på att kräva partiledarens avgång i det partiet, men om Juholt inte inser själv vad han måste göra så kommer det snart att börja flyta in debattartiklar till Newsmill från olika sossar som talar om det för honom. Mona Sahlin trodde hon kunde sitta kvar efter ett katastrofalt valnederlag eftersom ingen vågade kräva hennes avgång, men i samma stund som SSU-ordföranden skrev att samtliga i partistyrelsen borde ställa sina platser till förfogande så visade det sig att Sahlins verkliga stöd i partiet var obefintligt. Det är så här partikulturen fungerar i Sveriges mest dysfunktionella parti.

Klokt inlägg som vanligt. Hur påverkar detta mediakriget? Kommer vi att se en stor väljarflykt från S, och en ökning för SD?
Citera
2011-10-11, 18:09
Medlem
sub_coronas avatar
Begreppet PK diskuterades som kortast på P1 http://goo.gl/C8e5b där en professor i etnicitet, Stefan Jonsson, samt Mats Dagerlind, skribent på Politiskt Inkorrekt kom till tals. Tyvärr var det inte mycket till debatt då professorn först hävdade att PK användes för att kväsa debatten för att sedan använda Anders Behring Breivik associationer för att själv kväva debatten och på så vis ge Mats rätt i sak.
Citera
2011-10-11, 19:25
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub_corona
Begreppet PK diskuterades som kortast på P1 http://goo.gl/C8e5b där en professor i etnicitet, Stefan Jonsson, samt Mats Dagerlind, skribent på Politiskt Inkorrekt kom till tals. Tyvärr var det inte mycket till debatt då professorn först hävdade att PK användes för att kväsa debatten för att sedan använda Anders Behring Breivik associationer för att själv kväva debatten och på så vis ge Mats rätt i sak.

Som en trogen P1-kramare så hörde jag också detta. Debatten höll en oerhört låg nivå där många inlägg i tråden på Flashback som behandlade "PK det nya rasistkortet" har en bättre analys. Stefan Jonsson var mer intresserad av att framföra sin avsky för Politiskt Inkorrekt snarare än att debattera sakfrågan, som är väldigt intressant, att ordet PK används som ett uttryck för att polarisera en debatt och nedvärdera motståndaren till någon som saknar egen tankeverksamhet. Ett "I-WIN" uttryck, precis på samma sätt som ordet "rasist" brukade användas. Debatten har kommit mycket längre än vad det här P1-inslaget ger uttryck för då både intelligenta kritiker av mångkulturen och mångkulturalister har gått vidare i sin retorik. De förstnämda har gått från att hävda utfrysning och slänga sig med uttrycket "PK" till att presentera statistik och låta särbehandlingen tala för sig självt. De sistnämnda gick från "rasist" till att nyttja uttryck som islamofob och sedan vidare till att koppla samman sin debattmotståndare till Breivik.

Det här P1-inslaget känns väldigt förr-förra året och tillförde inget till någon debatt någonstans. Jag har lust att skriva ett mail till P1 och begära tillbaka de 5 minuterna av mitt liv som de slösade bort.
Senast redigerad av Valsharessa 2011-10-11 kl. 19:28.
Citera
2011-10-11, 21:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsharessa
Som en trogen P1-kramare så hörde jag också detta. Debatten höll en oerhört låg nivå där många inlägg i tråden på Flashback som behandlade "PK det nya rasistkortet" har en bättre analys. Stefan Jonsson var mer intresserad av att framföra sin avsky för Politiskt Inkorrekt snarare än att debattera sakfrågan, som är väldigt intressant, att ordet PK används som ett uttryck för att polarisera en debatt och nedvärdera motståndaren till någon som saknar egen tankeverksamhet. Ett "I-WIN" uttryck, precis på samma sätt som ordet "rasist" brukade användas. Debatten har kommit mycket längre än vad det här P1-inslaget ger uttryck för då både intelligenta kritiker av mångkulturen och mångkulturalister har gått vidare i sin retorik. De förstnämda har gått från att hävda utfrysning och slänga sig med uttrycket "PK" till att presentera statistik och låta särbehandlingen tala för sig självt. De sistnämnda gick från "rasist" till att nyttja uttryck som islamofob och sedan vidare till att koppla samman sin debattmotståndare till Breivik.

Det här P1-inslaget känns väldigt förr-förra året och tillförde inget till någon debatt någonstans. Jag har lust att skriva ett mail till P1 och begära tillbaka de 5 minuterna av mitt liv som de slösade bort.

Dagerlind går från klarhet till klarhet. Han kan nog räkna med en riksdagsplats år 2014 när sd rensat ut några fyllon.
Citera
2011-10-11, 21:17
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Förslaget om tillfälliga medborgarskap är direkt sanktionerat från toppen.

Du hade rätt om detta, Silberstein sade idag på Aktuellt att Morgan Johansson innan han gav stöd åt Repalus förslag hade ringt Juholt och begärt klartecken vilket han fick. Några timmar senare fördömde Juholt förslaget högljutt i massmedia. Johansson bidde inte glad och skvallrade för Silberstein, så leker de i sin damm.
Citera
2011-10-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag vet inte det. Ett alternativ kan vara det att Juholt faktiskt är så inkompetent som han verkar och inte har koll på sitt parti. Helt omöjligt är det inte. Det som talar för är väl att Johansson sitter i partistyrelsen och borde inte göra ett uttalande som det om han inte får.
Enligt Aktuellt 21.00 idag skulle Morgan Johansson ha ringt Juholt ett par timmar innan han gjorde uttalandet om stöd för Reepalus förslag för att kontrollera att han hade Juhults stöd. Vilket han då skall ha fått. Sen när trycket blev för stort på Juholt stack han kniven i ryggen på Morgan Johansson och drog undan sitt stöd.

Detta hade kommit fram på Juholts möte med riksdagsgruppen idag med anledning av hans misstänkta bidragsfiffel. Kan tänka mig att Morgan var arg...

Edit: Arthur Dent hann visst före om detta...
Citera
2011-10-11, 21:22
Medlem
Morgan Johanssons stöd för Reepalus förslag som vi diskuterade tidigare i tråden var sanktionerat av Juholt kom det fram nu i Aktuellt. Men efter stormen i media gick Juholt ut och desavouerade sin egen rättspolitiska talesman. Uppgifterna ska ha framförts av Morgan Johansson själv på dagens möte med partigruppen som för övrigt ska ha visat att stödet för Juholt inom partigruppen nu är borta, oavsett vad de säger utåt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnarokr
Klokt inlägg som vanligt. Hur påverkar detta mediakriget? Kommer vi att se en stor väljarflykt från S, och en ökning för SD?
Tack, ja det är naturligtvis en jättechans för SD. De kommer nu få ett halvår eller år på sig där de slipper konkurrens från Socialdemokraterna om oppositionsrollen. Mp kommer att tona ner sin oppositionsroll medan däremot Jonas Sjöstedt kan bli en svår konkurrent. Dock finns det ett starkt motstånd hos 90 % av svenskarna att rösta på Vänsterpartiet, något som t.o.m. Sjöstedt får svårt att rå på.

Edit. Jag ser nu att två redan hade skrivit samma sak.
Senast redigerad av Andraandningen 2011-10-11 kl. 22:08.
Citera
2011-10-11, 21:45
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Dagerlind går från klarhet till klarhet. Han kan nog räkna med en riksdagsplats år 2014 när sd rensat ut några fyllon.

Om Dagerlind inte har något tvivelaktigt förflutet vill säga... Han verkar eftertänksam snarare än impulsiv, vilket nog är ett bra drag om man kandiderar för SD. Jag måste erkänna att jag inte vet mycket om den karln.

Jag funderade lite på om han gick i fällan och hamnade på defensiven när han blev sammankopplad med Breivik eller om han var smart nog att förstå att det var ett rimligt bondeoffer för att få bemöta den sortens retorik inför en bred lyssnarbas. Studio Ett må ha en mer allmänbildad och nyhetsintresserad publik än medelsvensken men det finns nog fortfarande många som köper Breivik-argumentet. Jag hörde en professor i retorik som förlorade på självmål men undrar vad någon som inte är så intresserad av ämnet hörde.

Jag ångrar mig nu när jag tänker efter, det var inte en onödig debatt. Mer debatt är bättre än mindre debatt, oavsett vad.
Citera
2011-10-11, 22:05
Medlem
Valsharessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Du hade rätt om detta, Silberstein sade idag på Aktuellt att Morgan Johansson innan han gav stöd åt Repalus förslag hade ringt Juholt och begärt klartecken vilket han fick. Några timmar senare fördömde Juholt förslaget högljutt i massmedia. Johansson bidde inte glad och skvallrade för Silberstein, så leker de i sin damm.

Herregud vilken cirkus, det här är riktigt anmärkningsvärt och visar på att S förstått att man tappar väljare till SD och nu försöker på diskretast möjliga sätt att plocka tillbaka dem. Om de bara kunde låta bli att sticka varandra i ryggen kanske de skulle lyckas också men vid första direkta inspelet i debatten kring invandringen så sprack det så det sjöng om det.

Undrar vad Morgan Johansson sade till Reepalu i samtalet om att "rätta till bilden" som han refererar till i citatet från Dagens Arena:

Citat:
Varför tycker du att den här frågan är ”värd att pröva”?
– Ilmar Reepalu ser gängproblem varenda dag, och pekar på att det är ett problem. Då vill jag bara inte vifta bort det. Sen kan man i och för sig ifrågasätta om gängmedlemmar blivit medborgare nyligen. Just nu ser jag inte medborgarskapsfrågan som ett bekymmer. Att jag vill ”pröva” frågan betyder inte att jag har ett förslag.

Är det här med dubbla medborgarskap någon ny partilinje?
– Det har blivit ett missförstånd kring vad jag har sagt. Jag ska försöka rätta till bilden bland partimedlemmarna.

Extremt tydligt och förtroendeingivande. S har inget existensberättigande längre. De som är vänster på riktigt röstar på V, de som vurmar för folkhemmet röstar på SD, de som tycker att statsmannaskap och ordning är viktigt röstar på M och några liberala röster lär ju S aldrig få.
Citera
2011-10-12, 01:34
Medlem
Det är nästan synd att Juholt de senaste dagarna blivit så vingklippt. Det vore intressant att se hur långt han är beredd att ta invandringsfrågan. Att han gjort sig av med alla invandrare i kärnan av partiet samtidigt som det framkommit att han ursprungligen stödde Reepalus utspel visar delvis vilken riktning han vill gå.

Huruvida han i framtiden enbart kommer att ägna sig åt populistiska förslag alá FP:s språktest eller kavla upp ärmarna och verkligen ta tag i skiten återstår att se. Även om det sistnämnda inte är särskilt sannolikt så är det bra mycket troligare att han gör det än någon annan i sjuklövern.

Å andra sidan kanske det enbart är spekulationer som inte spelar någon roll. Juholt kan vara borta redan imorgon.
Senast redigerad av OscarDeLa 2011-10-12 kl. 02:04.
Citera
2011-10-12, 08:51
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Det är nästan synd att Juholt de senaste dagarna blivit så vingklippt. Det vore intressant att se hur långt han är beredd att ta invandringsfrågan. Att han gjort sig av med alla invandrare i kärnan av partiet samtidigt som det framkommit att han ursprungligen stödde Reepalus utspel visar delvis vilken riktning han vill gå.

Huruvida han i framtiden enbart kommer att ägna sig åt populistiska förslag alá FP:s språktest eller kavla upp ärmarna och verkligen ta tag i skiten återstår att se. Även om det sistnämnda inte är särskilt sannolikt så är det bra mycket troligare att han gör det än någon annan i sjuklövern.

Å andra sidan kanske det enbart är spekulationer som inte spelar någon roll. Juholt kan vara borta redan imorgon.

Ja de senaste utspelen ifrån SAP har varit mycket märkliga för att inte säga bisarra. Förslagen har naturligtvis varit lovande i sig men med all sannolikhet rör det sig enbart om sensationssökande från sossarnas sida. Att de skulle ha slagit om och med fullt allvar önskar se dessa medborgarskapsregler förverkligas får anses som totalt verklighetsfrämmande och ett rent lurendrejeri. Vi vet vad de alla står för i dagsläget, vi vet vad de alla önskar med Sverige. Svenskarna finns inte med på någon lista över ting värda att bevara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in