Citat:
Tack för ditt trevliga svar!
Antar att det är avsett som ett slags näsduk att torka mina tårar med.
Charlie Hedbo är en skittidning. Den innehåller nästan ingen satir. Mest elakheter och oförskämdheter. Men det, och inte ens att de är kommunister eller att de driver med FN, är ett skäl att önska livet ur tidningens medarbetare. Inte ens deras uppmaning till att förbjuda FN är skäl för det. Det är inte ens skäl att känna skadeglädje när de mördas, än mindre att uttrycka sådan glädje i skrift.
Min frågeställning är alltså inte ett resultat av att jag skulle vara särskilt gråtmild, men jag tackar för näsduken ändå. Min fråga är bara, hur har man tidigare sett på Charlie Hedbo? Och vidare, hur har man i svensk media förhållit sig till liknande konstnärliga uttryck, exempelvis när det gäller Lars Vilks och Jyllandsposten? Har svensk massmedia mangrant slutit upp bakom den så hyllade yttrandefriheten? Nej skulle jag säga, det har man inte. Inte alls. Och hade Charlie Hedbo getts ut i Sverige hade man på mer än en redaktion gått i taket och antagligen ropat på förbud och åtal för hets mot folkgrupp.
Antar att det är avsett som ett slags näsduk att torka mina tårar med.

Charlie Hedbo är en skittidning. Den innehåller nästan ingen satir. Mest elakheter och oförskämdheter. Men det, och inte ens att de är kommunister eller att de driver med FN, är ett skäl att önska livet ur tidningens medarbetare. Inte ens deras uppmaning till att förbjuda FN är skäl för det. Det är inte ens skäl att känna skadeglädje när de mördas, än mindre att uttrycka sådan glädje i skrift.
Min frågeställning är alltså inte ett resultat av att jag skulle vara särskilt gråtmild, men jag tackar för näsduken ändå. Min fråga är bara, hur har man tidigare sett på Charlie Hedbo? Och vidare, hur har man i svensk media förhållit sig till liknande konstnärliga uttryck, exempelvis när det gäller Lars Vilks och Jyllandsposten? Har svensk massmedia mangrant slutit upp bakom den så hyllade yttrandefriheten? Nej skulle jag säga, det har man inte. Inte alls. Och hade Charlie Hedbo getts ut i Sverige hade man på mer än en redaktion gått i taket och antagligen ropat på förbud och åtal för hets mot folkgrupp.
En smula uttjatat, men:
Citat:
- Jag tror, som du, att det är fel väg att gå. Att applådera våld mot vänstern, kan i ljuset av deras dumhet, kännas frestande. Men ytterst - behöver vi i dagsläget mer intern radikalisering, och mer polarisering av västvärlden? Utöver då att det faktiskt är vänsterns som fenomen som är problemet. Inte individerna.
Ursprungligen postat av 146
He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And when you gaze long into an abyss the abyss also gazes into you.
Det vidare ett faktum, menar jag, att det är kontraproduktivt politiskt att peka finger och garva. Det om något, ger media vatten på sin kvarn om 'internethögern'. Och återigen. Det är 'kulturmarxismen' som är problemet. Inte individerna.
och:
Citat:
- Kanske vänstern lär sig något nu och slutar tjata om inskränkningar av yttarndefriheten och islamofobi? Mångkulturen och Islamofobi i all ära, den här draksådden är svår att undvika att reflektera över.
Ursprungligen postat av 65
The charm of knowledge would be small if so much shame did not have to be overcome on the road to it.
Vill man vara cynisk så skulle man ju kunna hävda att Charlie hebo agerat nyttiga idioter, på ett mångfacetterat plan, i kampen mot påtvingad mångkultur. Återigen som fenomen, inte på ett individuellt plan.
Som en passus map SR/SVT-kvinnor som är dumskåp, uppenbart dumma i huvudet:
Citat:
- vänsterfeministiska dumskåp på SR borde dock i allmänhet, ingen nämnd, ingen glömd, ha att kok stryk i all välmening. För deras egen skull. Och för att de förtjänar det.
Ursprungligen postat av 147
From old Florentine novels, moreover ‑ from life: 'buona femmina a mala femmina vuol bastone'. Sacchetti, Nov. 86.
Nietzsche
Beyond Good And Evil - Part Four : Maxims and Interludes
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-08 kl. 09:28.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-08 kl. 09:28.