2015-01-08, 09:25
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för ditt trevliga svar!

Antar att det är avsett som ett slags näsduk att torka mina tårar med.

Charlie Hedbo är en skittidning. Den innehåller nästan ingen satir. Mest elakheter och oförskämdheter. Men det, och inte ens att de är kommunister eller att de driver med FN, är ett skäl att önska livet ur tidningens medarbetare. Inte ens deras uppmaning till att förbjuda FN är skäl för det. Det är inte ens skäl att känna skadeglädje när de mördas, än mindre att uttrycka sådan glädje i skrift.

Min frågeställning är alltså inte ett resultat av att jag skulle vara särskilt gråtmild, men jag tackar för näsduken ändå. Min fråga är bara, hur har man tidigare sett på Charlie Hedbo? Och vidare, hur har man i svensk media förhållit sig till liknande konstnärliga uttryck, exempelvis när det gäller Lars Vilks och Jyllandsposten? Har svensk massmedia mangrant slutit upp bakom den så hyllade yttrandefriheten? Nej skulle jag säga, det har man inte. Inte alls. Och hade Charlie Hedbo getts ut i Sverige hade man på mer än en redaktion gått i taket och antagligen ropat på förbud och åtal för hets mot folkgrupp.

En smula uttjatat, men:

Citat:
Ursprungligen postat av 146
He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And when you gaze long into an abyss the abyss also gazes into you.
- Jag tror, som du, att det är fel väg att gå. Att applådera våld mot vänstern, kan i ljuset av deras dumhet, kännas frestande. Men ytterst - behöver vi i dagsläget mer intern radikalisering, och mer polarisering av västvärlden? Utöver då att det faktiskt är vänsterns som fenomen som är problemet. Inte individerna.

Det vidare ett faktum, menar jag, att det är kontraproduktivt politiskt att peka finger och garva. Det om något, ger media vatten på sin kvarn om 'internethögern'. Och återigen. Det är 'kulturmarxismen' som är problemet. Inte individerna.

och:

Citat:
Ursprungligen postat av 65
The charm of knowledge would be small if so much shame did not have to be overcome on the road to it.
- Kanske vänstern lär sig något nu och slutar tjata om inskränkningar av yttarndefriheten och islamofobi? Mångkulturen och Islamofobi i all ära, den här draksådden är svår att undvika att reflektera över.

Vill man vara cynisk så skulle man ju kunna hävda att Charlie hebo agerat nyttiga idioter, på ett mångfacetterat plan, i kampen mot påtvingad mångkultur. Återigen som fenomen, inte på ett individuellt plan.

Som en passus map SR/SVT-kvinnor som är dumskåp, uppenbart dumma i huvudet:
Citat:
Ursprungligen postat av 147
From old Florentine novels, moreover ‑ from life: 'buona femmina a mala femmina vuol bastone'. Sacchetti, Nov. 86.
- vänsterfeministiska dumskåp på SR borde dock i allmänhet, ingen nämnd, ingen glömd, ha att kok stryk i all välmening. För deras egen skull. Och för att de förtjänar det.

Nietzsche
Beyond Good And Evil - Part Four : Maxims and Interludes
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-08 kl. 09:28.
Citera
2015-01-08, 09:37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Dagens självmål i mediakriget:

Citat:
...smartaste...

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle19996301.ab

Helt obetalbart. Ehsan Fadakar inser uppenbart inte själv att det för att han är extrem i sina åsikter som han får vara med i SVT Debatt. Och så skriver han om det utan att se sammanhanget och visar med det att det är inte de smartaste som får vara med.

Jag tror jag dör av skratt.

Edit: såg nu att artikeln är nästan en månad, men låg uppe på dagens AB. Lika roligt för det.

Vad kallas fenomenet nu igen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Jag tror egentligen detta är ganska talande för de medelmåttigt begåvade representanterna för vänstern. Att de alla tror att de är så jävla smarta, när de i själva verket är spån.

Det är därför det huvudsakligen är idioter som företräder dumvänstern - en någorlunda välfungerande hjärna kan inte härbergera double-thinket utan att implodera.

Det är därför det är dags att börja argumentera med hammaren. För att, på ett sätt som inte kan missförstås, visa att de är infantila, dumma och inkrökta spån. Som ska hålla käften när de vuxna pratar.

En korkad dampig och bortskämd tolvåring behöver då och då en örfil för att få veta sin plats. Eller ganska ofta egentligen.
Citera
2015-01-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De har attackerat islam, alltså är motattacken rättfärdigad - därmed är de inte oskyldiga. Att hon sedan insåg att det så klart inte är särskilt smart att säga offentligt, och därefter försökte "förtydliga" sitt uttalande - det hjälper föga. Man ser tydligt vad hennes egentliga åsikt är.

Har Alice Petrén sagt att motattacken är rättfärdigad? Jag tycker hon på ett bra sätt förklarar varför måltavlan är Charlie Hebdo´s redaktion och inte passagerarna på ett tunnelbanetåg.

Om Alice Petrén säger att tidningen attackerat islam , så kanske ordvalet beror på lång vistelse i Frankrike. En i Sverige bosatt reporter skulle kanske sagt att tidningen kritiserat islam.
Citera
2015-01-08, 09:42
Moderator
Siegfrids avatar
Daniel Wiklander, chefredaktör på vänsterextremistiska Arbetaren, anser att Charlie Hebdos teckningar är "groteskt rasistiska".
Citat:
@Behroozbazi Nu spårar du ur fullständigt. Jag skiter väl i religion. Bilderna är ofta helt groteskt rasistiska.

https://twitter.com/DanielWiklander/...05381866881024
Citera
2015-01-08, 09:54
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Daniel Wiklander, chefredaktör på vänsterextremistiska Arbetaren, anser att Charlie Hebdos teckningar är "groteskt rasistiska".

https://twitter.com/DanielWiklander/...05381866881024

Vilket väl liksom var poängen, att driva det så långt som möjligt för att vissa sa att man inte fick?

För övrigt verkar twitter ha dragit fram en gammal text av Henrik "jag är muslim" Arnstad om teckningarna i Jyllandsposten:

Citat:
Danmark är inte utsatt för någon oförätt från inhemska eller utländska muslimer. Danmark är en förbrytarstat, vars soldater mördat oskyldiga muslimer i Irak. Den danske statsministern Anders Fogh Rasmussen är en krigsförbrytare, som borde åtalas inför Internationella brottmålsdomstolen. Om någon dansk rasisttecknare mördas ligger ansvaret främst hos den danska statsledningen, Jyllandsposten och rasisttecknarna själva.
Yttrandefriheten ska alltid försvaras. Men be mig inte vara solidarisk med tecknarna på nazityska Der Stürmer på 1930-talet, med tecknarna på Jyllandsposten eller rasistiska svenska “konstnärer” och deras rondellhundar. Der Stürmer gjorde hemska teckningar föreställande judar. Teckningar som föregick — och möjliggjorde — Förintelsen. Jyllandsposten gör samma sak idag.

http://www.webbsidor.com/?p=356

Det fetade känns ju rätt motsägelsefullt. Man ska försvara yttrandefriheten men skylla på konstnären och det rasistiska Danmark eller Frankrike (i det här fallet antar jag) när de blir kallblodigt mördade?
Arnstad har konstiga föreställningar om vad yttrandefrihet innebär. Vore bättre och ärligare om han erkände att han inte vill att det ska finnas.

Vet inte om den här texten varit känd tidigare men med tanke på vad allt det som är kontroversiellt och förbjudet i Sverige idag borde väl det här rimligtvis diskvalificera honom från att i framtiden dyka upp i seriös media. Om vi ska vara rättvisa alltså.
Citera
2015-01-08, 10:13
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
För övrigt verkar twitter ha dragit fram en gammal text av Henrik "jag är muslim" Arnstad om teckningarna i Jyllandsposten:

Bli inte förvånad om Danska statsministern kontaktar Löfven och ber om en förklaring varför Socialdemokraterna i allmänhet och Löfven i synnerhet använder Arnstad och hans skruvade världsbild som referens till dagens politiska situation.

Kanske också Frankrike begär ett förtydligande i saken.
Citera
2015-01-08, 10:44
Medlem
Durgas avatar

Borttagen !!
Citera
2015-01-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga

Borttagen !!

Tro inte för ett ögonblick att han tagit bort den för att han inte längre står för den, han har tagit bort den för att skydda sin position i offentligheten. För fullblodsfanatiker som Arnstad finns det inga självinsikter, ingen bättring.

Arnstad skriver för övrigt: "De identitära rörelsernas vidriga våld har manifesterats i både Paris och på Utøya."

Vet han alls vad den identitära rörelsen är för något? Varför yrar han om att den utövat våld i Paris? Inte heller Breivik kan kallas identitär. Betecknande nog vägrar också Arnstad kalla gärningsmännen för islamister, han skriver bara "mördarna från Paris" (!). Det är väl för rasistiskt att kalla dem vid deras rätta namn.
Citera
2015-01-08, 10:59
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Tro inte för ett ögonblick att han tagit bort den för att han inte längre står för den, han har tagit bort den för att skydda sin position i offentligheten. För fullblodsfanatiker som Arnstad finns det inga självinsikter, ingen bättring.

Arnstad skriver för övrigt: "De identitära rörelsernas vidriga våld har manifesterats i både Paris och på Utøya."

Vet han alls vad den identitära rörelsen är för något? Varför yrar han om att den utövat våld i Paris? Inte heller Breivik kan kallas identitär. Betecknande nog vägrar också Arnstad kalla gärningsmännen för islamister, han skriver bara "mördarna från Paris" (!). Det är väl för rasistiskt att kalla dem vid deras rätta namn.

Han har gjort en pudel:

Citat:
Här låg tidigare en riktigt vidrig text jag tydligen bloggat för snart tio år sedan. Jag hade själv inget minne av den och upprördes själv över hur usel den var, jag har därför valt att ta bort den helt. Det är ingen ursäkt för vad som stod där, sannolikt kommer texten att cirkulera vidare ändå...

Massakern på Charlie Hebdo och massakern på Utøya är varandras syskon. Det politiska våldet manifesteras via identitära rörelser som inte vill något gott. Europas rasister och mördarna från Paris lever i symbios. Det är upp till oss demokrater att utmana och besegra detta fruktansvärda.

Varför känner jag mig fortfarande osäker över Arnstads verkliga känslor inför det inträffade och yttrandefriheten? Över hans "värdegrund"?

Tror precis som du att det handlar om att skydda sin position. Han skämdes ju inte tillräckligt över den förut för att ta bort den.
Citera
2015-01-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BCCDR
Har Alice Petrén sagt att motattacken är rättfärdigad? Jag tycker hon på ett bra sätt förklarar varför måltavlan är Charlie Hebdo´s redaktion och inte passagerarna på ett tunnelbanetåg.

Om Alice Petrén säger att tidningen attackerat islam , så kanske ordvalet beror på lång vistelse i Frankrike. En i Sverige bosatt reporter skulle kanske sagt att tidningen kritiserat islam.

Hon bor i Stockholm

http://www.birthday.se/sok/?f=alice&l=petren
Citera
2015-01-08, 11:08
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Han har gjort en pudel:

Varför känner jag mig fortfarande osäker över Arnstads verkliga känslor inför det inträffade och yttrandefriheten? Över hans "värdegrund"?

Tror precis som du att det handlar om att skydda sin position. Han skämdes ju inte tillräckligt över den förut för att ta bort den.

Historikern och statsministerrådgivaren Arnstad som lever högt på att anklaga andra för historierevisionism reviderar sin egna historia.

Det för att verkligheten gjorde sig påmind.

Nu väntar vi bara på att Löfven reviderar Arnstad.
Citera
2015-01-08, 11:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Om något är rättfärdigt eller inte är en annan frågeställning. Få torde anse att våldtäkter är "rättfärdiga". Men, det är trots det stötande för de flesta att beskriva en kvinna, som nattetid gått mot sitt hem ensam och lätt berusad som "inte något oskyldigt offer", om hon blev våldtagen och/eller mördad.

ManyMen fångar kärnfrågan:

Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Man har ju dessa åsikter hos SVT och SR. Programledaren är så van med jargongen att han inte ens reagerar. En Sverigedemokrat som efter Utöya i direktsändning sagt att ungdomarna inte är oskyldiga skulle få programledarnas huvuden att explodera. (min fetstil) När det gäller islam har man helt enkelt inställningen att man inte ska provocera och gör man det får man räkna med konsekvenser. Reinfeldt hade samma inställning när han ansåg att Sverigedemokrater får räkna med att bli utsatta för våld. Efter muslimfilmen som upprörde så mycket att flera fick sätta livet till var inställningen även då att man ska helt enkelt inte göra så provocerande filmer om muslimer.

Citat:

Eh? Svenska journalister kallar konsekvent skadegörelse på moskéer för "attacker" - medan motsvarande skadegörelse på kyrkor (inkl. mordbränder) lika konsekvent kallas för "skadegörelse", "vandalisering" eller konkretiseras t.ex. "krossade fönster".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in