Artikeln i dagens DN om segregeringen i Stockholm nämndes i tråden för ett par sidor sedan men utan att få den uppmärksamhet jag anser den vara värd.
När jag börjar läsa den väntar jag mig den vanliga elefanten i rummet. Och det är också vad jag finner:
	Citat:

Inte bara rika utan även fattiga är mer isolerade i dag än tidigare, stora delar av fattiga individers omgivning består av andra fattiga.
– De fattiga har börjat försvinna från landsbygden och finns nu i miljonprogramsområdena, säger John Östh.

De "fattiga" har flyttat från landsbygden till miljonprogramsområdena, säger man. Eller med en annan analys: Svensk landsbygd har utvecklats positivt, men miljonprogramsområdenas ökande andel invandrare gör dem allt fattigare. 
Men sedan händer någonting som riskerar styra ut ur åsiktskorridoren. Artikeln fortsätter:
	Citat:

Sedan 1995 har olika grupper av utlandsfödda allt mer kommit att samlas på vissa platser i länet. Det gäller exempelvis synliga minoriteter, människor som riskerar att bli diskriminerade på grund av sitt utseende. I flera stadsdelar innebär det att en betydande andel av de individer som synliga minoriteter möter i trappuppgångar, vid busstationer, på skola, dagis och i serviceinrättningar utgörs av individer som själva tillhör synliga minoritetsgrupper.
Isoleringen är störst i Rinkeby-Kista, men sett i förhållande till antalet är koncentrationen mest iögonfallande i Spånga-Tensta.
Invandrare från Somalia är mest tydligt åtskilda från andra. I Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta är den rumsliga isoleringen mycket hög och i Bromma, Nynäshamn och Sollentuna är den anmärkningsvärd, i synnerhet i närmiljön. Numerärt sett är immigranter från Irak betydligt fler men de är generellt sett mindre isolerade än somalier.
– Även nyligen anlända koncentreras till samma platser, och det har ökat över tid. Isoleringen i Skärholmen har ökat ganska kraftigt, säger John Östh.

Läsaren behöver inte mer information för att förstå att invandringen är problemet. Att segregeringen i Stockholm är ett importerat problem. Artikelförfattarna är faktiskt mycket när att skriva ut det bokstavligen. Det är anmärkningsvärt.
http://www.dn.se/sthlm/segregationen-okar-i-stockholm/