2014-10-04, 00:15
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag håller emot.

Erbjudandet om tårta gäller bara användaren Cyrano. Men du har ju förståss all rätt att framföra din uppfattning i saken, den uppskattas. VI skall se mer på den nedan:

Citat:
...
Det innebär att SD har makten att fälla regeringen och en regering av den kaliber som presenterats idag är det ingen risk att fälla. SD kommer att hyllas som hjältar av nära nog halva valmanskåren.

Hur menar du med att "det inte är någon risk" att fälla denna regering? Det kan ju då bli nyval och med ett ännu mera knasigt/intressant parlamentariskt läge.
Men visst, kommer det en budget som är helt galen så har SD inget annat alternativ än att rösta på aliansens budget. Därför kommer Löfvén inte att lägga fram en helgalen budget utan mer något i stil med "jasså....".
Senast redigerad av LeifD2 2014-10-04 kl. 00:24.
Citera
2014-10-04, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om landsförrädarna/Sjuklövern normaliserar invandringen till en europeisk norm, så kommer troligtvis SD behöva en profil som legitimerar deras fortsatta existens. En så kallat socialkonservativ riktning behöver underbyggas med dugliga ekonomiska samband, incitament. Ekonomin är nästan allt annats förutsättning. Eller är jag bara präglad av samtidens föreställningar? Moral, hävdelse, motivation och ambition kan under hot vara rena drivkrafter, närmast frammanade av en kamp på liv och död, faktisk eller symbolisk.
Citera
2014-10-04, 00:21
Medlem
Citat:
Jag håller emot.

Jag skrev i en annan tråd att jag trodde alliansen skulle trixa med budgeten för att göra det omöjligt för SD att fälla regeringen, men då visste jag inte att Kinberg Batra igår hade sagt precis motsatsen: Alliansen kommer att lägga en gemensam budget i höst och rösta på sin egen budget.

Det innebär att SD har makten att fälla regeringen och en regering av den kaliber som presenterats idag är det ingen risk att fälla. SD kommer att hyllas som hjältar av nära nog halva valmanskåren.

Om det inte sker så är jag säker på att regeringen faller långt innan dina stipulerade två år.
Det vore nog bra om SD lät rödgröna mögla ett tag innan de fäller dem. Låt alliansen rösta på sin och rödgröna på sin, lägg ner rösterna, då får rödgröna igenom sin budget. Sen, när folk har insett att S och MP är en flopp och opinionssiffrorna börjar visa ett övertag för alliansen och ökat stöd för SD, och M har fått en ny partiledare på plats, och borgerliga skribenter har ventilerat försiktiga FrP/DF-önskemål ett tag, då kan SD satsa på att fälla rödgröna.
Citera
2014-10-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SD fick 12,35% i Södertälje och 13,5% i Malmö. Dessa är de två större städer som fullkomligen har bombats med nyanlända. De städer vi hört mest gnäll från när Reepalu och Lago/Godner har gått ut i media och krävt att Täby, Danderyd och Vellinge ska dela bördan. Kombinationen av att folk vänjer sig vid elände och att allt fler invandrare får medborgarskap och rösträtt gör att den stora ketchupeffekten uteblir. I Göteborg blev det bara 9,64% trots ständiga rapporter om gängkrig och skottlossning.

De som bär upp SD är chockade landsortskommuner, exempelvis i Norrland där SD gjort stora framryckningar. Det är på mindre orter som SD får 20, 30, ibland närmare 40 procent, mycket högre än i invandrartäta städer. Oftast för att Jokarjo och Attendo har kört över dem och proppat fastigheter av olika slag fulla upp till taket. Det är systemchocken som driver väljare till SD där.

När det massiva inflödet lättar så töms alla dessa slussar på nyanlända som korkar igen rören, och de vill i regel inte stanna på de där orterna, de vill in till sina egna i städerna. Då sjunker även SD-intresset undan och SD måste då förlita sig på de orter som har bestående mångkulturproblem av den värre arten.
Antagligen kommer vi få se högre arbetslöshet, försämrade skolresultat och yterliggare Eu skepsis vart efter åren går. Som går att bygga vidare på. Lågkonjuktur , finanskrasch eller bostadsbubbla och Sverige börjar likna Frankrike.
Citera
2014-10-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
Etnonationalismens eventuella betydelse i framtiden lär återfinnas i enklavisering och separatism.

Inom en mångetnisk och svag statsbildning kommer det annars snarast att handla om en svensk identitetspolitisk rörelse. I ett svenskt sammanhang kommer det sannolikt att röra sig om en relativt mjäkig variant, ungefär som det moderna Svenska folkpartiet i Finland - en roll som t.o.m. SD skulle kunna klara, om man tuffar till sig en aning.

När det massiva inflödet minskar, och människor sedan inser att SD inte heller har en susning om hur de importerade problemen skall lösas, så går många tillbaka till de gamla hederliga "etablerade partierna"?

Befolkningsutbytet går sin gilla gång. Hur håll- och hanterbart man tror att det hela blir, beror väl på hur snabbt man tror att de där "svårintegrerade sorterna" växer (särskilt i förhållande till "närande", ordningsamma delar av befolkningen). Samt hur mycket man tror på genetiska faktorers betydelse.
Sverige indvandrer sig dummere
Brottsligheten går i arv
http://www.theoccidentalobserver.net...nst-europeans/

"Ett modernt samhälle hålls samman av strukturella faktorer, inte en gemensam kultur".
Kjell Magnusson, "folkmordsforskare" och docent vid Hugo Valentin-centrum, Uppsala universitet.

Strukturell rasism?

Ja, Svenska Folkpartiet i Finland är ju ett tacksamt exempel på att svenskar ingalunda är genetiskt oförmögna att organisera sig politiskt i ett mångkulturellt sammanhang.

Att man inte gjorde det i det homogena Sverige säger sig ju självt, där kunde de klassiska ideologiska skiljelinjerna ge intrycket att vara fundamentala på ett sätt som är omöjligt i mångetniska icke-nationalstater, där olika gruppers egenintresse och organisering alltid är en dimension av politiken.

Att denna etnifiering av det svenska politiska landskapet ännu dröjer är mest en funktion av att spöket av svenskhetens universalitet fortfarande dröjer sig kvar. Och precis som du skriver så behöver det inte finnas något särskilt aggressivt över ett Svenskt Folkparti i Sverige - det är en inprogrammerad konnotation som jag tycker det är dags att gå vidare från.

Inte heller behöver det handla om någon sorts ideologiserad nationalism. "Vi svenskar" behöver lika lite definieras, kategoriseras eller motiveras för att i kontrast med andra oblygt självhävdande grupper inse att det är en konkurrensfördel att ha tillgång till ett starkt kollektivs lojalitet, lika lite som "vi kurder" eller "vi judar" någonsin behövt ha det propagerat för sig.

Självaste USA är ju ett bra exempel på att människor gärna röstar på företrädare som har samma utseende och efternamn som man själv. Och när vita amerikaner väl blivit en minoritet bland många kommer säkert deras relativa "färgblindhet" börja harmoniera med asiater, hispanics eller afroamerikaner.

Ju mindre universell och upplevt osårbar den egna gruppen, desto större benägenheten att söka förankring i den. Ju mer balkaniserat och globaliserat Sverige blir, desto större är behovet av kontinuitetens trygghet.

Det är dessa funktioner jag menar att Crispy underskattar när han tror på ett återvunnet jämviktsläge likt det vi såg efter Ny Demokratis implosion och lägre invandringsvolymer - men ironiskt nog är det en föreställning om ett sammanhållet Sverige han delar med samma SD han inte tror på.

SD tror sig ju kunna lyckas ro mångkulturprojektet i land med sin "öppna svenska entitet" och den uttalade dikotomin mellan kultur- och etnonationalism, bara nyinvandringen är hanterlig.

För mig är det som sagt inte politikernas roll att göra annat än att anpassa sig till verkligheten i en stat med olika självidentifierande grupper - de har inte den moraliska rätten att bergsturkifiera svenska folket eller den praktiska förmågan att skapa en ny samlande jugoslavisk medborgaridentitet i Sverige.

"Självrasifieringen" i förorterna och stora, hållbart självreproducerande etniska minoriteter och islam som identitet gör att tåget gått för ett sammanhållet Sverige, menar jag. Och det parti som lägger beslag på "vi svenskar" kommer för mycket lång tid vara den enskilt starkaste skärvan i det nya, splittrade Sverige.

Ironiskt nog kan det vara just för att SD delar Crispys analys och inte min som han, och inte jag, får rätt om partiets framtida utveckling. Ett parti som tränger sin in efter fylleslaget för att hjälpa till med disken kan hamna på de 5-6% han förutspår. Medan ett parti som ringer hyresvärden för att få rumlarna vräkta kan nå de statsbärande nivåer jag ser som naturliga.
Citera
2014-10-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur menar du med att "det inte är någon risk" att fälla denna regering? Det kan ju då bli nyval och med ett ännu mera knasigt/intressant parlamentariskt läge.
Men visst, kommer det en budget som är helt galen så har SD inget annat alternativ än att rösta på aliansen budget. Därför kommer Löfvén inte att lägga fram en helgalen budget utan mer något i stil med "jasså....".
Om man fäller en regering som har brett folkligt stöd så tar man en risk. Om man fäller en regering som redan från dag ett väcker befolkningens löje så tar man ingen risk. Tvärtom kommer man hyllas som hjältar.
Citera
2014-10-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja, Svenska Folkpartiet i Finland är ju ett tacksamt exempel på att svenskar ingalunda är genetiskt oförmögna att organisera sig politiskt i ett mångkulturellt sammanhang.

Att man inte gjorde det i det homogena Sverige säger sig ju självt, där kunde de klassiska ideologiska skiljelinjerna ge intrycket att vara fundamentala på ett sätt som är omöjligt i mångetniska icke-nationalstater, där olika gruppers egenintresse och organisering alltid är en dimension av politiken.

Att denna etnifiering av det svenska politiska landskapet ännu dröjer är mest en funktion av att spöket av svenskhetens universalitet fortfarande dröjer sig kvar. Och precis som du skriver så behöver det inte finnas något särskilt aggressivt över ett Svenskt Folkparti i Sverige - det är en inprogrammerad konnotation som jag tycker det är dags att gå vidare från.

Inte heller behöver det handla om någon sorts ideologiserad nationalism. "Vi svenskar" behöver lika lite definieras, kategoriseras eller motiveras för att i kontrast med andra oblygt självhävdande grupper inse att det är en konkurrensfördel att ha tillgång till ett starkt kollektivs lojalitet, lika lite som "vi kurder" eller "vi judar" någonsin behövt ha det propagerat för sig.

Självaste USA är ju ett bra exempel på att människor gärna röstar på företrädare som har samma utseende och efternamn som man själv. Och när vita amerikaner väl blivit en minoritet bland många kommer säkert deras relativa "färgblindhet" börja harmoniera med asiater, hispanics eller afroamerikaner.

Ju mindre universell och upplevt osårbar den egna gruppen, desto större benägenheten att söka förankring i den. Ju mer balkaniserat och globaliserat Sverige blir, desto större är behovet av kontinuitetens trygghet.

Det är dessa funktioner jag menar att Crispy underskattar när han tror på ett återvunnet jämviktsläge likt det vi såg efter Ny Demokratis implosion och lägre invandringsvolymer - men ironiskt nog är det en föreställning om ett sammanhållet Sverige han delar med samma SD han inte tror på.

SD tror sig ju kunna lyckas ro mångkulturprojektet i land med sin "öppna svenska entitet" och den uttalade dikotomin mellan kultur- och etnonationalism, bara nyinvandringen är hanterlig.

För mig är det som sagt inte politikernas roll att göra annat än att anpassa sig till verkligheten i en stat med olika självidentifierande grupper - de har inte den moraliska rätten att bergsturkifiera svenska folket eller den praktiska förmågan att skapa en ny samlande jugoslavisk medborgaridentitet i Sverige.

"Självrasifieringen" i förorterna och stora, hållbart självreproducerande etniska minoriteter och islam som identitet gör att tåget gått för ett sammanhållet Sverige, menar jag. Och det parti som lägger beslag på "vi svenskar" kommer för mycket lång tid vara den enskilt starkaste skärvan i det nya, splittrade Sverige.

Ironiskt nog kan det vara just för att SD delar Crispys analys och inte min som han, och inte jag, får rätt om partiets framtida utveckling. Ett parti som tränger sin in efter fylleslaget för att hjälpa till med disken kan hamna på de 5-6% han förutspår. Medan ett parti som ringer hyresvärden för att få rumlarna vräkta kan nå de statsbärande nivåer jag ser som naturliga.
Kasselstrand knackar på dörren och vill in i värmen
Citera
2014-10-04, 00:41
Moderator
Tinuviels avatar
DN fortsätter att beskriva en ny verklighet. Plötsligt ÄR tiggeriet organiserat:
Citat:
Utsatta, outbildade och utan ett öre på fickan. DN kan nu avslöja att många av tiggarna på Stockholm gator tvingas betala mellan 400 till 2.000 kronor för en tiggarplats till ledare för olika grupper som delat upp staden mellan sig.
http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de...na-att-betala/

Sanningsministeriet kommer att få svårt att hänga med i svängarna. Så mycket verklighet i behov av att revideras.
Citera
2014-10-04, 00:48
Medlem
Citat:
Men kalkonregeringen befinner sig redan på botten, their only way is up! Emotionsdrivna curlingdemokraturen Sverige har det ännu alltför gott materiellt ställt för att inte charmas av förlorarna. Förlorarna blir vinnare. Förlorarna i detta fall är inavlade politiker, som inte har några vidare referenser eller perspektiv. Småttigheten kan vinna. Etablissemanget utgörs av småttighet, om än ej av "the small people".

Nyval om någon månad? Oavsett vad som händer, det kommer att bli spännande. Vi befinner oss i ett experiment. Högrisk utan högrisklabbets säkerhetsarrangemang.
Senast redigerad av Kinuski 2014-10-04 kl. 00:54.
Citera
2014-10-04, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
DN fortsätter att beskriva en ny verklighet. Plötsligt ÄR tiggeriet organiserat:

http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de...na-att-betala/

Sanningsministeriet kommer att få svårt att hänga med i svängarna. Så mycket verklighet i behov av att revideras.

Som sagt - det är i DN det offentliga samtalet dikteras, för DN har självförtroende. Hymlarna i SvD är oväsentliga i sin moderation.
Citera
2014-10-04, 00:56
Medlem
Citat:
Jaså? DN har blivit en ickeröst, precis som Asylsvenskan (f d Sydsvenskan).
Citera
2014-10-04, 00:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Som sagt - det är i DN det offentliga samtalet dikteras, för DN har självförtroende. Hymlarna i SvD är oväsentliga i sin moderation.

Är dom verkligen det? Är det inte så att DN är 2a bollen efter att SvD skjuter upp provskott några veckor innan?

Att tiggeriet är organiserat har "alla" känt till i åratal. Man fram till nu har dom som vågat säga det offentligt blivit nedsablade som rasister och högerextrema med vidrig människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in