Citat:
Ursprungligen postat av
Autochthon
Etnonationalismens eventuella betydelse i framtiden lär återfinnas i enklavisering och separatism.
Inom en mångetnisk och svag statsbildning kommer det annars snarast att handla om en svensk
identitetspolitisk rörelse. I ett svenskt sammanhang kommer det sannolikt att röra sig om en relativt mjäkig variant, ungefär som det moderna Svenska folkpartiet i Finland - en roll som t.o.m. SD skulle kunna klara, om man tuffar till sig en aning.
När det massiva inflödet minskar, och människor sedan inser att SD inte heller har en susning om hur de importerade problemen skall lösas, så går många tillbaka till de gamla hederliga "etablerade partierna"?
Befolkningsutbytet går sin gilla gång. Hur håll- och hanterbart man tror att det hela blir, beror väl på hur snabbt man tror att de där "svårintegrerade sorterna" växer (särskilt i förhållande till "närande", ordningsamma delar av befolkningen). Samt hur mycket man tror på genetiska faktorers betydelse.
Sverige indvandrer sig dummere
Brottsligheten går i arv
http://www.theoccidentalobserver.net...nst-europeans/
"Ett modernt samhälle hålls samman av strukturella faktorer, inte en gemensam kultur".
Kjell Magnusson, "folkmordsforskare" och docent vid Hugo Valentin-centrum, Uppsala universitet.
Strukturell rasism?

Ja, Svenska Folkpartiet i Finland är ju ett tacksamt exempel på att svenskar ingalunda är genetiskt oförmögna att organisera sig politiskt i ett mångkulturellt sammanhang.
Att man inte gjorde det i det homogena Sverige säger sig ju självt, där kunde de klassiska ideologiska skiljelinjerna ge intrycket att vara fundamentala på ett sätt som är omöjligt i mångetniska icke-nationalstater, där olika gruppers egenintresse och organisering alltid är en dimension av politiken.
Att denna etnifiering av det svenska politiska landskapet ännu dröjer är mest en funktion av att
spöket av svenskhetens universalitet fortfarande dröjer sig kvar. Och precis som du skriver så behöver det inte finnas något särskilt aggressivt över ett Svenskt Folkparti i Sverige - det är en inprogrammerad konnotation som jag tycker det är dags att gå vidare från.
Inte heller behöver det handla om någon sorts ideologiserad nationalism.
"Vi svenskar" behöver lika lite definieras, kategoriseras eller motiveras för att i kontrast med andra oblygt självhävdande grupper inse att det är en konkurrensfördel att ha tillgång till ett starkt kollektivs lojalitet, lika lite som
"vi kurder" eller
"vi judar" någonsin behövt ha det propagerat för sig.
Självaste USA är ju ett bra exempel på att människor gärna röstar på företrädare som har samma utseende och efternamn som man själv. Och när vita amerikaner väl blivit en minoritet bland många kommer säkert deras relativa "färgblindhet" börja harmoniera med asiater, hispanics eller afroamerikaner.
Ju mindre universell och upplevt osårbar den egna gruppen, desto större benägenheten att söka förankring i den. Ju mer balkaniserat och globaliserat Sverige blir, desto större är behovet av kontinuitetens trygghet.
Det är dessa funktioner jag menar att Crispy underskattar när han tror på ett återvunnet jämviktsläge likt det vi såg efter Ny Demokratis implosion och lägre invandringsvolymer - men ironiskt nog är det en föreställning om ett sammanhållet Sverige han delar med samma SD han inte tror på.
SD tror sig ju kunna lyckas ro mångkulturprojektet i land med sin "öppna svenska entitet" och den uttalade dikotomin mellan kultur- och etnonationalism, bara nyinvandringen är hanterlig.
För mig är det som sagt inte politikernas roll att göra annat än att anpassa sig till verkligheten i en stat med olika självidentifierande grupper - de har inte den moraliska rätten att bergsturkifiera svenska folket eller den praktiska förmågan att skapa en ny samlande jugoslavisk medborgaridentitet i Sverige.
"Självrasifieringen" i förorterna och stora, hållbart självreproducerande etniska minoriteter och islam som identitet gör att tåget gått för ett sammanhållet Sverige, menar jag. Och det parti som lägger beslag på
"vi svenskar" kommer för mycket lång tid vara den enskilt starkaste skärvan i det nya, splittrade Sverige.
Ironiskt nog kan det vara just för att SD delar Crispys analys och inte min som han, och inte jag, får rätt om partiets framtida utveckling. Ett parti som tränger sin in efter fylleslaget för att hjälpa till med disken kan hamna på de 5-6% han förutspår. Medan ett parti som ringer hyresvärden för att få rumlarna vräkta kan nå de statsbärande nivåer jag ser som naturliga.