2014-06-24, 19:22
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det här behöver spridas. Marine Le Pen intervjuas och visar hur man svarar på journalisters frågor. Se hela!

Ja, jævlar...hon verkar ha større kuk æn mig... Fick rysningar på slutet
Citera
2014-06-24, 21:03
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det här behöver spridas. Marine Le Pen intervjuas och visar hur man svarar på journalisters frågor. Se hela!
Lika upprymd som man blir av att se att det faktiskt finns politiska ledare i Europa som talar det här språket och som samtidigt har vind i seglen – lika nedslående är det sedan när man inser hur lama och rädda den politiska motsvarigheten till Marie Le Pen är här i Sverige.

Vad är det denna kvinna säger som gör SD så rädda att förknippas med henne?
Citera
2014-06-24, 22:15
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Lika upprymd som man blir av att se att det faktiskt finns politiska ledare i Europa som talar det här språket och som samtidigt har vind i seglen – lika nedslående är det sedan när man inser hur lama och rädda den politiska motsvarigheten till Marie Le Pen är här i Sverige.

Vad är det denna kvinna säger som gör SD så rädda att förknippas med henne?

Så fantastiskt entusiasmerande!

Senast vi hade en politiker i Sverige med den förmågan att köra i åttor kring intervjuare och motståndare var Olof Palme.

Givetvis så förstår jag resonemangen bakom SD:s kortsiktiga taktik att inte vilja samarbeta med Front National, men känner ändå sorg över att kortsiktig taktik trumfar långsiktig strategi.

Om det finns en fredlig och politisk väg ut ur vansinnet så tror jag att det är fransmännen som kommer att leda den kampen.
Citera
2014-06-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Senast vi hade en politiker i Sverige med den förmågan att köra i åttor kring intervjuare och motståndare var Olof Palme.

Givetvis så förstår jag resonemangen bakom SD:s kortsiktiga taktik att inte vilja samarbeta med Front National, men känner ändå sorg över att kortsiktig taktik trumfar långsiktig strategi.

Om det finns en fredlig och politisk väg ut ur vansinnet så tror jag att det är fransmännen som kommer att leda den kampen.

Om man ska ägna sig lite åt innehållet istället för formen så är det nästan kusligt hur mycket hennes retorik påminner om den som finns på Flashback. Hon använder ordet "systemet" istället för det här mer populära "regimen". Det är väl enda skillnaden.

Jag tror som du att framtiden kommer att stakas ut av fransmännen. Det är de skyldiga oss efter deras revolution som nu mer än 200 år senare snart kan vara slut.
Citera
2014-06-24, 23:15
Medlem
Menveds avatar
Kolla förstanyheten på svd.se just nu. Titta på bilden som ska illustrera tiggeriet. Skynda er innan de tar bort den.
Citera
2014-06-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Kolla förstanyheten på svd.se just nu. Titta på bilden som ska illustrera tiggeriet. Skynda er innan de tar bort den.

Om de nu inte har ändrat bilden så tror jag snarare att bilden ska illustrera stockholmare.
Citera
2014-06-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Varför inte printa och dela här? Nu är det ju som att leta efter en frisk människa på Aftonbladets redaktion.
Citera
2014-06-25, 12:48
Moderator
Tinuviels avatar
Ivar Arpi sågar i Neo Gunnar Hedbergs och Lars Stjernkvists utredning om det kommunala flyktingmottagandet (och passar därtill på att ge DN en spark).
http://magasinetneo.se/blogg/ojamnt-...nte-problemet/

Arpis krönika tillsammans med Sanna Raymans ledare häromdagen indikerar att SvD:s ledarsida är fullt medvetna om problemet. Inflödet, volymerna är för stora.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...ar_3682954.svd

Men faktum kvarstår. För storstadsjournalisterna förblir detta ett teoretiskt problem. De granskar inte på folkets uppdrag. Deras artiklar framstår, trots en viss skärpa, främst som en konversation med makten.
Citera
2014-06-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ivar Arpi sågar i Neo Gunnar Hedbergs och Lars Stjernkvists utredning om det kommunala flyktingmottagandet (och passar därtill på att ge DN en spark).
http://magasinetneo.se/blogg/ojamnt-...nte-problemet/

Arpis krönika tillsammans med Sanna Raymans ledare häromdagen indikerar att SvD:s ledarsida är fullt medvetna om problemet. Inflödet, volymerna är för stora.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...ar_3682954.svd

Men faktum kvarstår. För storstadsjournalisterna förblir detta ett teoretiskt problem. De granskar inte på folkets uppdrag. Deras artiklar framstår, trots en viss skärpa, främst som en konversation med makten.

Du kan vara övertygad om att såväl mediaktörerna som politikerna är fullt medvetna om problemen. Fr a politikerna sitter på mer detaljerad information än vad allmänheten gör - de har ett flertal myndigheter till förfogande som kan servera denna, om den efterfrågas.

Så, den politik som förs, och den mediepropaganda som driver på, görs med helt öppna ögon. Den lilla förstuckna kritik som t ex SvD ibland levererar, sker med stor försiktighet just för att man vet, och vet att andra vet.
Citera
2014-06-25, 14:45
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

UKIP är det naturliga valet eftersom Sverige av hävd varit kulturellt och politiskt nära knuten till Engelsmännen redan innan vikingatid fram till idag. Det var en av anledningarna till sd fick samarbeta med ukip.
Citera
2014-06-25, 15:02
Bannlyst
Som vanligt bra av Peter Santesson i Dagens Samhälle:

Citat:
En sak som slagit mig när jag diskuterar politik med makthavare i informella sammanhang är att de regelmässigt är väldigt mycket mer nyanserade och eftertänksamma när kameran är avstängd än när den är påslagen.

I politiken finns naturligtvis många svåra dilemman. Skenbart självklara ”goda” åtgärder kan vara praktiskt omöjliga, och beslutsfattare tvingas välja från beska menyer där alla rätter har mer eller mindre oattraktiva egenskaper. Vilken erfaren politiker som helst kan vittna om dessa våndor. Men, tillägger de sedan. Det här är ju svårt att förklara för folk. De skulle inte förstå. Och därför låter det som det låter när kameran slås på igen.

Jag kom att tänka på det här mönstret förra veckan. Det här är egentligen inget särskilt kontroversiellt, försäkrade integrationsminister Erik Ullenhag när en ny studie av arbetslösheten bland utrikesfödda presenterades i ett seminarium på tankesmedjan Fores. Och Sverige är faktiskt på rätt väg, fler utrikesfödda kommer i arbete nu.

Det är nationalekonomen Andreas Bergh som har jämfört länderskillnaderna i sysselsättning och arbetslöshet bland utrikes- och inrikesfödda. Problemet är numera välbekant. Sverige kombinerar en ovanligt stor asylinvandring med en ovanligt dålig förmåga att jobbintegrera de nyanlända. Hur förklarar man det mönstret?

http://www.dagenssamhalle.se/kronika...-prata-om-9662
Senast redigerad av jagedu 2014-06-25 kl. 15:05.
Citera
2014-06-25, 16:01
Medlem
Aftonbladet går överraskande nog in och hyllar det svenska namnbytet av Agatha Christies "Tio små negerpojkar":

Citat:
Citat:
Redan när boken gavs ut i USA för första gången 1940 ändrade man titeln till And then there were none ”...och så var de bara en”. USA har en svart befolkning som inte gillade att bli kallade för förnedrande slavord. Samtidigt konsekvensändrade man såklart i själva texten också.

Britterna var mer ståndaktiga i sin rasism, och övergav originaltiteln först 1985.

Först 2014 anslöt sig så Sverige till den civiliserade världen.

Det var, om ni frågar mig, hög tid.

Men det får man väl inte säga i det här landet längre.
Ja, skribenten Petter Larsson visar verkligen upp historiska kunskaper och verklighetsförankring när han målar upp 40-talets USA (eller USA över huvud taget i och med att negerslavar byggde deras land) som ett föredöme i fråga om antirasism, som särskilt tog hänsyn till den mörkhyade minoriteten. Lite rasistiskt av honom att kalla det för "svart befolkning" kan jag tycka. Men han orkar väl inte vara PK.

Tintin-vibbar...
Är det så farligt att låta dåtidens tidsdokument vara ifred? Det var en annan tid. Varför skall det ständigt anpassas efter nutidens strömningar?
Retoriska frågor, så svar undanbedes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in