Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
Dumfloskeln om "allas lika värde" måste verkligen punkteras på ett pedagogisk och slagkraftigt sätt.
Floskeln i sig är trivial i meningen att ingen kan säga emot den, och det är däri faran ligger. Floskeln är just en floskel; ett svepande abstrakt begrepp som måste laddas med ett konkret innehåll för att få någon betydelse. Och det är det konkreta innehållet som är fullkomligt sinnessjukt, att "allas lika värde" är liktydigt med ett samhälle byggt på sovjetkommunistisk, tvångsfinansierad tvångsintegration à la Madestam.
En person kan faktiskt vara lika mycket värd fastän han bor kvar i Somalia, och en person kan vara precis lika mycket värd fastän han inte försörjs av dina eller mina skattepengar.
Om SD själva inte klarar av att hantera den bollen rent retoriskt så få vi väl hjälpa till. Det vore väl dessutom ett bra programuppslag för det utmärkta "Granskning Sverige" (jag tror ni läser denna tråd).
Som av en händelse var det just denna paradox jag angrep
här.
Den som vågar ringa till "Ring P1" och ta upp detta motsatsförhållande (eller, enligt undertecknad: denna ödesdigra felöversättning) borde kunna sätta stenen i rullning.
Det som deklarationen syftar på är att alla människor -
vid födseln - skall ges chansen att börja sitt liv utan att lastas för vad som tidigare varit. Vi skall födas nollställda i egenskap av innehavare av rättigheter (och skyldigheter) så att vi därefter endast skall behöva dömas utifrån våra egna handlingar. Om denna otroligt viktiga distinktion kunde fås att nå folks medvetande så vore vi kanske snart av med den felaktiga floskeln om "allas lika värde"; om så krävs så kan man ju alltid ställa frågan om huruvida Pol Pot och Moder Teresa verkligen var lika mycket värda vid sin hädangång. (Tes: som nyfödda var de oskyldiga och oskrivna blad, men deras val senare i livet ändrade deras värde)
Om inte annat vore det intressant att höra hur fru Jackelén resonerar om hon konfronteras med bibelns budskap om en himmel för de goda och ett helvete för de onda - förutsatt att hon först kan skriva under på att hon står för den sagda floskeln.