2014-06-15, 21:25
Medlem
HerrPs avatar
jag tror det är fel att försöka hitta nån sorts masterplan för multikulti projektet. Det blir ganska mycket Dan Brown över såna teorier.

Mina tankar är att det är den rådande religionen, och dels används den av olika intressenter på olika sätt, dels lever den liksom ett eget liv och blir som en mall som alla måste anpassa sig efter. Det finns idag inget alternativ mot den här ideologin, så därför är den så fruktansvärt mäktig.
Citera
2014-06-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
jag tror det är fel att försöka hitta nån sorts masterplan för multikulti projektet. Det blir ganska mycket Dan Brown över såna teorier.

Mina tankar är att det är den rådande religionen, och dels används den av olika intressenter på olika sätt, dels lever den liksom ett eget liv och blir som en mall som alla måste anpassa sig efter. Det finns idag inget alternativ mot den här ideologin, så därför är den så fruktansvärt mäktig.
Tror jag med. "Allas lika värde" blockerar alla reträttvägar. Samhället är byggt kring tillväxt och arbete, vi värderas efter hur mycket vi bidrar till detta. Vi premieras efter begåvning, arbetsinsats och social EQ, även inom de mest vänstervridna av cirklar, för inte fan har Jonas Sjöstedt och lägsta möjliga partifunktionär inom V lika hög ersättning och lika glassiga titlar.

De som är väldigt lågutbildade och marinerade i främmande kultur och normer har ytterligt begränsade möjligheter att bidra. Normaliseringen tar 2-3 generationer, inte 2-3 år i skolbänken. Därför är de, trots lika människovärde, inte lika mycket värda för samhället men ingen vill nudda detta tredje spår i debatten och få en stöt på c:a 200.000 volt.
Citera
2014-06-15, 22:29
Medlem
HerrPs avatar
Underläggande i allt verkar det vara ett sorts hat mot all egen kultur. Mest av allt i Sverige, men i hela västvärlden. Jag är själv bra påläst på de flesta kulturer i mellan östern, och visst finns det fantastiska pärlor att hämta där. Ibland när jag springer på nån hipster multi-kulti typ som säger sig äääääääääääääälska kultur från land X, så brukar jag dra lite bra saker från det landet. Poeter, kända statsmän, filosofer, sagor, whatever. I 100% av fallen så vet människan aldrig vad jag pratar om. De älskar nått de inte kan ett enda skit om. det är liksom idioternas religion, där man kommer undan med att vara totalt okunnig, men kan verka lite listig ändå.
Citera
2014-06-15, 22:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror jag med. "Allas lika värde" blockerar alla reträttvägar. Samhället är byggt kring tillväxt och arbete, vi värderas efter hur mycket vi bidrar till detta. Vi premieras efter begåvning, arbetsinsats och social EQ, även inom de mest vänstervridna av cirklar, för inte fan har Jonas Sjöstedt och lägsta möjliga partifunktionär inom V lika hög ersättning och lika glassiga titlar.

De som är väldigt lågutbildade och marinerade i främmande kultur och normer har ytterligt begränsade möjligheter att bidra. Normaliseringen tar 2-3 generationer, inte 2-3 år i skolbänken. Därför är de, trots lika människovärde, inte lika mycket värda för samhället men ingen vill nudda detta tredje spår i debatten och få en stöt på c:a 200.000 volt.

Dumfloskeln om "allas lika värde" måste verkligen punkteras på ett pedagogisk och slagkraftigt sätt.

Floskeln i sig är trivial i meningen att ingen kan säga emot den, och det är däri faran ligger. Floskeln är just en floskel; ett svepande abstrakt begrepp som måste laddas med ett konkret innehåll för att få någon betydelse. Och det är det konkreta innehållet som är fullkomligt sinnessjukt, att "allas lika värde" är liktydigt med ett samhälle byggt på sovjetkommunistisk, tvångsfinansierad tvångsintegration à la Madestam.

En person kan faktiskt vara lika mycket värd fastän han bor kvar i Somalia, och en person kan vara precis lika mycket värd fastän han inte försörjs av dina eller mina skattepengar.

Om SD själva inte klarar av att hantera den bollen rent retoriskt så få vi väl hjälpa till. Det vore väl dessutom ett bra programuppslag för det utmärkta "Granskning Sverige" (jag tror ni läser denna tråd).
Citera
2014-06-15, 22:30
Medlem
HerrPs avatar
För övrigt väldigt roligt att på ett subtilt sätt anklaga vederbörande för rasism/kolonialt tänk vid såna tillfällen. Man kan riktigt lukta sig till skräcken och PK syntax i personens svarta själ
Citera
2014-06-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det enklaste sättet att få ihop det är väl att inse, att Sverige är *unikt* pga en ohelig allians mellan den s.k. "högern" och vänstern.
Precis samma mönster finns ju i USA, där både republikaner och demokrater både ser mellan fingrarna med, och försöker legalisera, en helt enorm mexikansk invandring.

Kanske är jag okunnig nu, men jag tycker rätt bestämt att de allra flesta västliga demokratier verkar följa samma riktning vad gäller ökningen av andelen kostsamma icke-européer. Visst, de har mindre extrem invandringspolitik än Sverige, men alla utvecklar sig åt samma håll utan särskilt mycket antydan om att en politisk majoritet för annan inriktning finns på kartan.
Citera
2014-06-15, 22:52
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Precis samma mönster finns ju i USA, där både republikaner och demokrater både ser mellan fingrarna med, och försöker legalisera, en helt enorm mexikansk invandring.

Kanske är jag okunnig nu, men jag tycker rätt bestämt att de allra flesta västliga demokratier verkar följa samma riktning vad gäller ökningen av andelen kostsamma icke-européer. Visst, de har mindre extrem invandringspolitik än Sverige, men alla utvecklar sig åt samma håll utan särskilt mycket antydan om att en politisk majoritet för annan inriktning finns på kartan.

Ja, så är det. Sverige är bara längst fram (eller bak?) i den här degenereringen.
Citera
2014-06-16, 00:03
Medlem
DavidHumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Dumfloskeln om "allas lika värde" måste verkligen punkteras på ett pedagogisk och slagkraftigt sätt.

Floskeln i sig är trivial i meningen att ingen kan säga emot den, och det är däri faran ligger. Floskeln är just en floskel; ett svepande abstrakt begrepp som måste laddas med ett konkret innehåll för att få någon betydelse. Och det är det konkreta innehållet som är fullkomligt sinnessjukt, att "allas lika värde" är liktydigt med ett samhälle byggt på sovjetkommunistisk, tvångsfinansierad tvångsintegration à la Madestam.

En person kan faktiskt vara lika mycket värd fastän han bor kvar i Somalia, och en person kan vara precis lika mycket värd fastän han inte försörjs av dina eller mina skattepengar.

Om SD själva inte klarar av att hantera den bollen rent retoriskt så få vi väl hjälpa till. Det vore väl dessutom ett bra programuppslag för det utmärkta "Granskning Sverige" (jag tror ni läser denna tråd).

Som av en händelse var det just denna paradox jag angrep här.

Den som vågar ringa till "Ring P1" och ta upp detta motsatsförhållande (eller, enligt undertecknad: denna ödesdigra felöversättning) borde kunna sätta stenen i rullning.

Det som deklarationen syftar på är att alla människor - vid födseln - skall ges chansen att börja sitt liv utan att lastas för vad som tidigare varit. Vi skall födas nollställda i egenskap av innehavare av rättigheter (och skyldigheter) så att vi därefter endast skall behöva dömas utifrån våra egna handlingar. Om denna otroligt viktiga distinktion kunde fås att nå folks medvetande så vore vi kanske snart av med den felaktiga floskeln om "allas lika värde"; om så krävs så kan man ju alltid ställa frågan om huruvida Pol Pot och Moder Teresa verkligen var lika mycket värda vid sin hädangång. (Tes: som nyfödda var de oskyldiga och oskrivna blad, men deras val senare i livet ändrade deras värde)

Om inte annat vore det intressant att höra hur fru Jackelén resonerar om hon konfronteras med bibelns budskap om en himmel för de goda och ett helvete för de onda - förutsatt att hon först kan skriva under på att hon står för den sagda floskeln.
Citera
2014-06-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Visst, de har mindre extrem invandringspolitik än Sverige, men alla utvecklar sig åt samma håll utan särskilt mycket antydan om att en politisk majoritet för annan inriktning finns på kartan.

Vissa delstater i USA (nära Mexikanska gränsen) är värre drabbat än Sverige. En majoritet pratar spanska och det är svårt och ibland omöjligt för engelsktalande att få arbete om de inte kan spanska. USA har inget officiellt språk. Dessutom anser många mexikanska invandrare att de historisk har rätt till vissa delar av USA såsom södra Kalifornien och Arizona vilket gör integrationen mycket mer problematisk, inte minst att de känner att de inte behöver lära sig engelska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish..._by_countr.gif

USA kan mycket väl hamna i en situation som vi just nu ser i Ukraina där vi får se en konflikt mellan spansktalande och engelsktalande.
Citera
2014-06-16, 01:34
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
I debattserien om identitet i Svd har vi nu en ovanligt välskriven kritik mot den splittrande identitetspolitik som finns underförstått i modern svensk vänster och mångkulturalism.

http://www.svd.se/kultur/debattserie...84.svd?sidan=1

Författaren Håkan Lindgren (jag undrar vilken av flera alternativa Håkan Lindgren det är) ställer dock mycket på huvudet, och kastar ut hela BB tillsammans med kuvöserna.

"Identitetstänkandet förpackar reaktionära idéer som progressivt vänstertänk: det måste vara århundradets mest framgångsrika marknadsföringskupp.

Någon kunnig person borde skriva historien om hur det gick till när identitetstänkandet lyckades vända postmodernismen ut och in som en handske: från dekonstruktion av all autenticitet gick det förvånansvärt lätt att återvända till en bergfast tro på autentiska gemenskaper. Islamism, gnällpopulism och rasism är alla del av samma stora rörelse: tillbaka till de dummaste och mest förnedrande formerna för kollektiv identitet."

Även om artikeln inte använder just de begreppen, så är den ju egentligen en mycket skarpare kritik mot mångkulturen ('multikulti') än mot den identitära rörelsen. Mångkulturen är splittrande, och kommer nog snart även i Sverige att ersättas med en återgång till integrationspolitik. Men det identitära tänkandet handlar mer om identitetens goda sidor, och om att sluta sig samman kring ett gemensamt arv. Hoppas jag iallafall.

Håkan Lindgrens recept kan dock göras enkelt till en slags populistisk liberal politik, kanske något för folkpartiet: Individens, medborgarens, den universella människans kamp mot vänsterns och högerns destruktiva hyllande av de mest exotiska identiteter.

Historieprofessor Yvonne Maria Werner kritiserar och ogiltigförklarar Lindgrens dröm om ett identitetslöst och individualistiskt samhälle. Bland annat konstaterar hon att det är "angeläget att kunna känna stolthet över och förbundenhet med den egna nationen, religionen, regionen, bostadsorten eller ideologiska gemenskapen" samt att de "som inte vågar eller får visa stolthet över det egna är dömda att antingen marginaliseras eller assimileras".

http://yvonnemaria.wordpress.com/201...akan-lindgren/
Senast redigerad av Oriamendi 2014-06-16 kl. 01:37.
Citera
2014-06-16, 08:41
Medlem
Cardiacs avatar
Reinfeldt lär fortsätta med samma politik nästa mandatperiod också.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/fo...-for-vanstern/
Citat:
Fredrik Reinfeldt ser nu med oro på utvecklingen i Irak, där radikala sunnitiska islamister tagit makten i flera städer och USA hotar med flygbombningar för att stötta den shiadominerade regeringen.
– Det är djupt oroväckande att hårdföra al-Qaida-anknutna grupper har militär förmåga att ta hela städer.
Med stor sannolikhet leder kriget till en ny flyktingström mot Sverige, utöver de människor som flyr från kriget i Syrien. Reinfeldt sticker inte under stol med att det kan kosta pengar för statskassan. Men han vägrar se det som ett problem
– Den kortsiktiga effekten är att Migrationsverket behöver mer pengar och att det krävs insatser i utbildningssystemet. Men sen får vi en växande sysselsättning. Sverige har en av de snabbast växande befolkningarna i Europa. När andra har sjunkande sysselsättning så växer vår sysselsättning. Och den grupp som verkligen står ut är utrikes födda. De får jobb i Sverige. Det säkrar långsiktigt vår ekonomi och bär upp vår välfärd.
Är du orolig att SD ska utnyttja en ny flyktingvåg i sin valpropaganda?
– SD vill ge sig på invandrare, det vet alla. Därför var det viktigt göra upp med Miljöpartiet om att öppna upp migrationspolitiken. Med asylinvandring och arbetskraftsinvandring har Sverige den utvecklade världens mest liberala regelsystem. Det bidrar till befolkningsökning och att fler får sysselsättning.
– Jag är beredd att göra det den kommande mandatperioden också.
Citera
2014-06-16, 09:01
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP

Om teorin "massinvandring för att krossa välfärden" kan beskyllas för något så är det inte konspiratoriskt överkomplicerande, utan för långt driven förenkling. M driver en politik som får konsekvenser som går partiets väg. Hur man landade i den politiken är säkert en komplicerad och o-konspirerad process av svåra val och motstridiga avvägningar. Men nu är vi där, och incitamentet för M att svänga om finns bara i valurnan, för politiken man är enig med vänstern om åstadkommer det man vill uppnå. Jag tror t o m att det vore till fördel för M att kliva från rodret ett tag, låta vänstern fortsätta köra skutan i kvav, för att sedan storma in och ryta: "Ni har kört sönder välfärden, nu är den borta, skyll er själva".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in