2014-05-29, 16:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Visserligen en vid tolkning av vad som ingår i mediakriget men ändå lite på den här linjen, så bereds miljöpartisten Mattias Näsman plats i SVT Opinion för att slå in öppna dörrar. SD-rasisterna ska behandlas som människor. Visserligen lite mindre mindre värda människor, men ändå. Som den Goda Människa Näsman ändå är, så kan det förstås inte göras utan brasklappar.
Well, sorry för utvikningen. Var mer som en liten passus bara. Jag ser också att Näsman ju har någon form av god intention; Att bemöta även Sverigedemokrater utan våld och antidemokratiska metoder. Men ibland försvinner budskapet i sörjan av trams.
Citera
2014-05-29, 17:38
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Visserligen en vid tolkning av vad som ingår i mediakriget men ändå lite på den här linjen, så bereds miljöpartisten http://www.svt.se/opinion/aven-sd-bo...s-som-jamlikar...
Det här:

Citat:
"I bland är argumentet för att hindra exempelvis partiet från att uttrycka sig, att SD inte är demokratiska.

Det första och största problemet med detta är att viljan att förstå försvinner.

Att förtrycka eller tysta någon som tycker att demokratin borde avskaffas, eller som i Sverigedemokraternas fall dela upp människor i grupper, är på demokratiska grunder förkastligt.

Demokrater måste möta alla som jämlikar.

Det andra problemet är att om metoder för att tysta odemokrater används så länge demokrater är i majoritet så är det svårt att se varför odemokraterna borde låta demokraterna komma till tals, om majoriteten förändras
."
Att dylika saker av sig själv inte kommit upp till diskussion är symptomatiskt. Jag skulle naturligtvis vilja konstatera att dessa människor är efterblivna men det är inte rätt förklaring, de har medvetet undvikit en fråga som valfri fyraåring skulle ställt om denne hade haft tillgång till en fungerande åsiktsmegafon...
Citera
2014-05-29, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Bergh är nationalekonom med säte i Lund och jag har läst en del av honom de senaste åren. Han är i alla fall inte invandringskritisk utan din prognos ("timbroit som är ute efter att krossa facket...") är nog rättvisande i det avseendet. Politiskt tror jag dock att han står MP och FP nära. På sin blogg (berghs betraktelser) tangerar han då och då migrations- och integrationsfrågor och även om han aldrig hymlar med t.ex. invandrares låga sysselsättningsrgad så har jag aldrig sett honom kritisera invandringspolitiken direkt. Men han kan förstås ha ändrat sig.

Har för övrigt funderat lite på hur man ska "fixa" invandringspolitiken. SDs 10% är nog en väckarklocka för mången sosse och moderat (framför allt). Med tanke på att yttervänsterns gör vissa framsteg (V, F! och MP), dock inte så stora som media vill få det till (V still, MP ökar pga miljöfrågan och inte vänsterpolitik och F! är ett spännande mediaexperiment som PP och Junilistan och Ny demokrati), så är det oroväckande för S inför framtida regeringsbildningar. Jag ser det inte som uteslutet att vi får en bred regering bestående av S och M. En regering som försöker hitta konsensus i några riktigt heta frågor; invandringen, kvoteringen, försvaret, energin. Invandringspolitiken skulle då likformas efter europeiskt stuk. Det för att, precis som du säger, rädda arbetskraftsinvandringen. Det är samma trend som syns i hela Europa och Reinfeldts gode vän David Cameron driver själv linjen ganska hårt.

Frankrikes förra president gick förra veckan ut och sade att han ville avskaffa nuvarande Schengen och införa Schengen 2 där endast länder som har en gemensam invandringspolitik (restriktiv sådan) kan ingå. Mycket pekar på att svensk massinvandringspolitik sjunger på sin sista vers. Frågan är om det bli S eller M som tar bladet från munnen.
Citera
2014-05-29, 17:57
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPresa
Frankrikes förra president gick förra veckan ut och sade att han ville avskaffa nuvarande Schengen och införa Schengen 2 där endast länder som har en gemensam invandringspolitik (restriktiv sådan) kan ingå. Mycket pekar på att svensk massinvandringspolitik sjunger på sin sista vers. Frågan är om det bli S eller M som tar bladet från munnen.
Intressant. Jag har under en tid undrat varför EU låter den trojanska hästen Sverige hållas utan att något sker, men nu är det uppenbarligen på gång? Synd att byråkratins högborg tar så förtvivlat lång tid på sig att utföra olika åtgärder. Det ovannämnda skulle ha behövt ske för minst tio år sen.
Citera
2014-05-29, 18:13
Medlem
Citat:
Rimligt, eftersom systemet inte funkar ifall ett eller flera länder delar ut EU-medborgarskap som flygblad vilket i sin tur ger dem åtkomst till hela EU. Svensk medborgare idag, terrorist i London, Paris eller Madrid imorgon.

Inga förtjänar den åthutningen bättre än svenska sjuklövern och Migrationsverket. Om EU hotade med att slänga ut Sverige ur Schengen och övriga Norden hotade slänga ut Sverige ur Nordiska samarbetet om vi inte stänger av kryptunneln mellan Sverige och MENA, skulle jag köpa upp hela Systemets champagnelager.

Här ett klipp om Sarkozys debattartikel:

Citat:
In an opinion piece for French weekly Le Point, published on Thursday, Sarkozy said "Schengen I must be immediately suspended and be replaced by a Schengen II, of which member countries can only be a part if they first agree to the same immigration policy".

"Europe is not meant to organise social and migratory dumping, almost systematically at the expense of France," he declared, adding that the EU’s migratory policy had failed and the need to replace Schengen I had become obvious.

The Schengen area comprises 26 European countries that have abolished passport or any other type of border control in-between their common borders.

Schengen encourages the free movement of people and goods.

Non-EU countries like Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland are part of the area, but EU members Britain, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Ireland and Romania are not.

Sarkozy said that without a quick fix in coming years France's social system could break up.

He also called for half of the competences in the hands of Brussels to be returned to national governments.

Sarkozy said the European Union protects its citizens from the "ideological veering off-course of those who govern us and their supporters.”

"If the European Union broke up centuries-old hatred and conflicts of interest would resurface more violently."
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-05-29 kl. 18:17.
Citera
2014-05-29, 18:21
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Det där var extremt intressant. Har du länk? Om detta skulle bli verklighet, att Sverige blir sittandes med halva MENA men inte rätt att röra sig fritt i Europa då blir det revolution.

Nu är det i och för sig typiskt för före detta politiker att säga en massa saker som de skulle ha kämpat för när de var aktiva. Men bara signalen om att något är på gång kan få effekt i Sverige.

Tillägg. Tackar för länken. Sarkozy är så vitt jag förstår inte pensionerad utan har fortsatt ambitioner att bli president, även om han inte är partiledare. Jag vet inte riktigt hur sådant där funkar i Frankrike.
Senast redigerad av Menved 2014-05-29 kl. 18:24.
Citera
2014-05-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Intressant. Jag har under en tid undrat varför EU låter den trojanska hästen Sverige hållas utan att något sker, men nu är det uppenbarligen på gång? Synd att byråkratins högborg tar så förtvivlat lång tid på sig att utföra olika åtgärder. Det ovannämnda skulle ha behövt ske för minst tio år sen.

Jag glömde källor:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3584696.svd
http://www.therightperspective.org/2...-open-borders/
Citera
2014-05-29, 18:32
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:

Inte bara invandringspolitik - utan migrationspolitik. När jag läser SvDs artikel så ser jag också att frankrike talar om de problem som skapas av att Rumänien skickar tiotusentals tiggare ut i Europa för att leva på andra länders sociala välfärd. Välfärdsturismen som Göran Persson varnade för är en verklighet idag.
Citera
2014-05-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det där var extremt intressant. Har du länk? Om detta skulle bli verklighet, att Sverige blir sittandes med halva MENA men inte rätt att röra sig fritt i Europa då blir det revolution.

Nu är det i och för sig typiskt för före detta politiker att säga en massa saker som de skulle ha kämpat för när de var aktiva. Men bara signalen om att något är på gång kan få effekt i Sverige.

Tillägg. Tackar för länken. Sarkozy är så vitt jag förstår inte pensionerad utan har fortsatt ambitioner att bli president, även om han inte är partiledare. Jag vet inte riktigt hur sådant där funkar i Frankrike.
Det är tyvärr lite önsketänkande involverat, eftersom det är underförstått att Sarkozy riktar sig mot migration inom EU. Han kunde ha skrivit romer från Balkan, men han valde att bara hinta så mycket som behövs. MENA-invasion är inte den stora grejen inom brittisk och fransk invandringskritik. Britterna är argast över lycksökare från öststaterna, dels polacker som jobbar billigt men också rumäner/bulgarer. Därför tror jag inte att MENA-läckage från andra EU-länder som Sverige är det som Sarkozy skjuter in sig på här...
Citera
2014-05-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är tyvärr lite önsketänkande involverat, eftersom det är underförstått att Sarkozy riktar sig mot migration inom EU. Han kunde ha skrivit romer från Balkan, men han valde att bara hinta så mycket som behövs. MENA-invasion är inte den stora grejen inom brittisk och fransk invandringskritik. Britterna är argast över lycksökare från öststaterna, dels polacker som jobbar billigt men också rumäner/bulgarer. Därför tror jag inte att MENA-läckage från andra EU-länder som Sverige är det som Sarkozy skjuter in sig på här...

Du kan läsa originalartikeln (tyska) här:
http://www.welt.de/debatte/article12...er-Europa.html

Vad jag förstår avser Sarkozy Icke-EU medborgare. Alltså utlänningar som tar sig in i ett Schengen land för att sedan ta sig till ett rikare Schengen land och där leva på bidrag.

Jag gör ett försök att översätta till svenska:
"Det är ganska uppenbart för mig att Schengen omedelbart måste upphöra och ersättas av Schengen II där medlemsstaterna kan ansluta först efter införandet av en gemensam invandringspolitik.

På så vis kan missbruk av processen undvikas, där en utländsk medborgare kommer in Schengenområdet och sedan, så snart denna formalitet uppfylls, vända sig till det land med de mest generösa förmånerna."
Senast redigerad av MrsPresa 2014-05-29 kl. 19:43.
Citera
2014-05-29, 19:46
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Frankrike har nog en del åsikter om " MENA-invasion" tror jag...
Så om detta förslag blir av - pådrivet av Frankrike Tyskland Holland o UK har Sverige att välja. Är Sverige emot därför "allas lika värde bla bla" innebär det ju att Sverige blir det naturliga valet för de flesta illega asylsökande o andra immigranter eftersom de inte kan resa vidare till Frankrike Tyskland Holland o UK. Kollaps?
Citera
2014-05-29, 20:21
Medlem
Citat:
Du kan läsa originalartikeln (tyska) här:
http://www.welt.de/debatte/article12...er-Europa.html

Vad jag förstår avser Sarkozy Icke-EU medborgare. Alltså utlänningar som tar sig in i ett Schengen land för att sedan ta sig till ett rikare Schengen land och där leva på bidrag.

Jag gör ett försök att översätta till svenska:
"Det är ganska uppenbart för mig att Schengen omedelbart måste upphöra och ersättas av Schengen II där medlemsstaterna kan ansluta först efter införandet av en gemensam invandringspolitik.

På så vis kan missbruk av processen undvikas, där en utländsk medborgare kommer in Schengenområdet och sedan, så snart denna formalitet uppfylls, vända sig till det land med de mest generösa förmånerna."
Aha, OK. Det är närheten till Afrika han pratar om. Det tycks finnas en Lampedusadebatt i Frankrike. Översätter stycket innan (min tyska är rostig, men...)

Citat:
Europa är den mest öppna kontinenten i världen, men beskylls för att vara slutet. Men vilka har byggt en flera tusen kilometer lång taggtrådsmur mot gränsen till Mexiko, om inte USA?

Föreställ er ramaskriet om Europa skulle göra samma sak! Endast det 12 kilometer breda Gibraltarsundet skiljer Europa och Afrika åt - alltså är allt prat om "nollinvandring" endast en bedräglig illusion.

Men vi kan inte fortsätta på inslaget spår, eftersom det är omöjligt att släppa in alla. Det är ganska uppenbart att Schengen omedelbart måste ersättas av ett Schengen II, till vilket medlemsstaterna kan ansluta sig till först efter införandet av en enhetlig invandringspolitik.

På så sätt skulle man stävja det missbruk som möjliggör att en utländsk medborgare kan ta sig in i Schengenområdet och sedan, så snart formaliteterna är avklarade, bege sig till det land som har de mest generösa förmånerna.

Avsikten var inte att Europa skulle tjäna som en social dumpningsplats, vilket nästan alltid sker på Frankrikes bekostnad. Jag menar att man kan vara generös, och skakas av händelserna vid Lampedusa, men samtidigt vara tillräckligt klarsynt för att förkasta det nuvarande systemet och dess brist på kontroll.
Det borde gå att fixa när det gäller asylpolitiken, men länderna har fortfarande egna varianter på arbetskraftsinvandring. Den svenska har systemsvagheter och missbrukas redan friskt. Vet inte hur man skulle kunna åstadkomma en enhetlig politik där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in