Citat:
En majoritet av moderaternas väljare vill minska flyktinginvandringen (vilken jag tror vi är överens om är den väsentliga migrationstypen här) - http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ok...ng_8298192.svd (SOM-undersökningen är här: http://www.som.gu.se/digitalAssets/1...-o-demker.pdf). Jag ställer mig frågan vad som får oss att tro att dessa 53% kommer minska (annat än att de flyr till SD då)? Allas våra vänner i arbetarepartiet ligger på 42% vilket alltså betyder att de är mer toleranta än befolkningen i stort (45%).
Detta kan bero på den svenska arbetarklassens storsinthet eller möjligen vad jag säger i p. 2.
Detta kan bero på den svenska arbetarklassens storsinthet eller möjligen vad jag säger i p. 2.
Hade man frågat väljarna om de är villiga till fortsatt hög invandring om det påverkar ekonomin och samhällets instabilitet negativt är jag övertygad att över 90 procent hos såväl M som S skulle svara med minskad invandring. Läser man de här undersökningarna är det inte heller så att resterande 55 procent vill ha fortsatt massinvandring, utan endast 29 procent. De är alltså i klar minoritet. Tror till och med att de som svarade att minskad invandring vore ett ganska dåligt förslag är större än de som tycker ett mycket dåligt förslag. De förra skulle med all säkerhet gå över till att tycka minskad invandring vore bra om massinvandringens effekter tydliggjordes på ett objektivt och neutralt sätt. Ur den synvinkeln får man väl tycka att 45 procent ändå är högt med tanke på landsomfattande indoktrinering, tabubeläggande och rena hot mot rådande åsikt. Undersökningen gjordes mellan 2011 och 2012, alltså innan järnrörsgatet. Med det i bagaget och följderna efter Husbykravallerna samt syrienbeslutet är nog siffran högre idag. Ska bli spännande att se nästa resultat.
Angående moderaternas framgång så röstar inte väljarna på partiet för att det för en högerpolitik, utan för att de är mest regeringsdugliga. Den tidigare socialdemokraten, Leif GW Persson, kan sägas vara en typisk sådan väljare. Många nya moderatröstare är alltså före detta socialdemokrater som ledsnat på ett havererat och dekadent parti. Skulle kunna tänka mig att socialdemokraterna bara har ca 22 procent svenska väljare där majoriteten av dem är kvinnor. Resterande som fyller på till över 30 procent är invandrare. Den observante inser då att moderaterna faktiskt är det största svenska partiet. Det är dock inget som verka uppskattas av Reinfeldt. Han gör å ena sidan som du nämner: dels lämnar traditionell högerpolitik och dels driver en liberal massinvandringspolitik som förser socialdemokraterna med konstant nya väljare utifrån, vilket å andra sidan leder till att många moderater går till Sverigedemokraterna. Situationen är alltså fullständigt tillskruvad.
Tittade på svt morgonsoffa i morse. Birger Schlaug och Ursula Berge ältade samma gamla floskler och menade att Sd inte alls påverkar riksdagen eftersom moderaterna nu blivit liberala i sin syn på invandring. Den nyktre i sällskapet, Tove Lifhendahl, påpekade dock att detta var faktiskt ett problem. Nu finns ju ingen höger-vänsterskala i migrationspolitiken, utan alla tycker förtvivlat lika, vilket ger SD en stor fördel och därmed kan påverka. Liksom de även kan göra angående synen på Sverige som nation. Alltså en helt annan insikt och verklighetsanalys. Tycker att Svd som tidning har höjt sin kvalitet rejält. Dess skribenter skiljer ut sig rejält från den annars enande pk-kåren.
Senast redigerad av TheLucky 2013-11-22 kl. 13:25.
Senast redigerad av TheLucky 2013-11-22 kl. 13:25.