2022-05-11, 08:52
Medlem
Gammal tråd men drar upp denna ändå.

Fick en cancerdiagnos i år, fick reda på av en gammal kollega att jag ska kontakta Folksam som jag har via medlemsavgiften till Kommunal. Hon och jag har nästan en likvärdig cancerdiagnos, min är dock lite värre än hennes, kll vs B-kll.

Hon berättade att hon fick ut 50 000kr av Folksam för denna sjukdom, nu har jag även en privat cancerförsäkring också via ett annat bolag, ser inte ut som om att de ersätter för vanlig kll men för B-kll står det inget om. Ska dock skicka in en ansökan till de då det inte skadar att försöka och en kvarts miljon står på spel.

Nu frågar de också i blanketten om något annat försäkringsbolag berörs av det inträffade, ska jag säga som det är och vad kommer då hända?

Kommer jag inte få ut något från min privata försäkring eller kommer det bli något avdrag?

Tar hellre 250k än 50k givetvis.
Citera
2022-05-12, 12:18
Medlem
Någon som vet om If är bra? Fick erbjudande på 145 kr månad för drulle ,olycksfall och hem.
Citera
2022-05-12, 13:41
Medlem
Om man har en sjuk&olycksfalls försäkring upp till 1 miljon samt en livförsäkring upp till 1 miljon. Säg att man får en aggressiv form av cancer och får ett visst belopp för detta. Man dör sen av sjukdomen, får de angöriga livförsäkringen också eller gälls inte den om man fått pengar för samma diagnos via sjukförsäkringen? Eller blir det alltså 2 summor då?
Citera
2022-05-12, 13:49
Medlem
oftast så är det så att man kan bara få ersättning för kostnader av ett försäkringsbolag. Säg att du har ett utlägg för en taxiresa till sjukhuset, den kan du bara få från ett bolag. Men har du ett schablonbelopp, likt att du dör eller får en skada/sjukdom så kan du få det från flera bolag. Sen kan man alltid chansa på att inte skriva att man har 2 för att på så sätt kräva ersättning för kostnader av 2 bolag, tråkigt bara när de får reda på det.
Citera
2022-05-14, 20:25
Medlem
Jag har ett medfött funktionshinder som påverkar mig fysiskt i viss grad, kan ej ta körkort till exempel.

Mina föräldrar hade gravidförsäkring, och jag har en barnförsäkring från Länsförsäkringar. Den tecknades kort inpå födelsen, men mina föräldrar har av förklarliga skäl inte kvar kontoutdrag från sekelskiftet, inte heller banken sparar uppgifterna så länge.

Försökte för ett tag sedan att få någon typ av ersättning i enlighet med barnförsäkringen. Tog en jäkla tid att hitta journaler och datum gällande sjukhusbesök och liknande, jag är i 20-års åldern. Fick sedan reda på att jag inte är berättigad en krona då mitt första sjukhusbesök som <1-åring skedde någon vecka "för tidigt". Tydligen finns det en bufferperiod där sjukdomar ofta upptäcks, vilket diskvalificerar(?) ungar från ersättning om de upptäcks inom en viss tid, kan ha varit 3 månader, minns ej exakt.

Fungerar det verkligen så, eller försöker de slingra sig ur? Värt att kontakta en jurist?

Vi har förövrigt inte nyttjat försäkringen en enda gång, endast betalat in år efter år, så detta kom som en redig käftsmäll.
Citera
2022-08-26, 07:35
Medlem
smackahoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Gammal tråd men drar upp denna ändå.

Fick en cancerdiagnos i år, fick reda på av en gammal kollega att jag ska kontakta Folksam som jag har via medlemsavgiften till Kommunal. Hon och jag har nästan en likvärdig cancerdiagnos, min är dock lite värre än hennes, kll vs B-kll.

Hon berättade att hon fick ut 50 000kr av Folksam för denna sjukdom, nu har jag även en privat cancerförsäkring också via ett annat bolag, ser inte ut som om att de ersätter för vanlig kll men för B-kll står det inget om. Ska dock skicka in en ansökan till de då det inte skadar att försöka och en kvarts miljon står på spel.

Nu frågar de också i blanketten om något annat försäkringsbolag berörs av det inträffade, ska jag säga som det är och vad kommer då hända?

Kommer jag inte få ut något från min privata försäkring eller kommer det bli något avdrag?

Tar hellre 250k än 50k givetvis.

Sent svar, men ändå: När det kommer till personskador (olycksfall, sjukdom) kan man få ersättning från flera olika bolag och försäkringar. Det är bara kostnader som inte kan ersättas flera gånger (reseersättning, akutkostnader etc). Så det är inget problem att uppge vilka försäkringar du har och vart, det är snarare en bra idé. För dina försäkringsbolag kommer få reda på det till slut ändå, förutsatt att du anmäler det till båda.

Lycka till med allt!
Citera
2022-08-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackahoe
Sent svar, men ändå: När det kommer till personskador (olycksfall, sjukdom) kan man få ersättning från flera olika bolag och försäkringar. Det är bara kostnader som inte kan ersättas flera gånger (reseersättning, akutkostnader etc). Så det är inget problem att uppge vilka försäkringar du har och vart, det är snarare en bra idé. För dina försäkringsbolag kommer få reda på det till slut ändå, förutsatt att du anmäler det till båda.

Lycka till med allt!
Ja det har gått bra och 357 000kr av 405 000kr är utbetalda, väntar på att Skandia ska betala ut också
Citera
2022-09-27, 18:40
Medlem
Jag gjorde en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag i början på året (LF) eftersom att jag blev diagnostiserad med en kronisk magsjukdom för cirka 5 år sedan.
Jag har en barnförsäkring där sedan födseln som mina föräldrar täckande.

Jag har väntat sedan februari på beslut, och fick för 15 veckor sedan reda på att dem skickat det till medicinsk rådgivare.

Är det någon som vet hur länge till jag kommer behöva vänta? Samt vad ersättningen kan landa på typ ungefär?
Citera
2022-11-15, 23:35
Medlem
Om jag har en hemförsäkring med självrisk på 750kr på all elektronik, hur funkar det då om min son har fått en gaminglaptop av min mamma, kvittot står i hennes namn. Men det är hans dator och har den vid mig. Hur blir det när försäkringen är i mitt namn men kvittot på datorn i hennes namn.
Citera
2022-11-24, 06:42
Medlem
Hur funkar det när små barn har sönder saker hemma? Jag tänker på otursförsäkring/allrisk
Hen pillade sönder nått kan man säga utan att veta att det skulle gå sönder

Läser allmänt om allrisk:
Det skall vara en Plötsligt och utförutsedd händelse
Man måste vara aktsam och inte göra med flit.
Så hur funkar det med barn som inte vet bättre?
Citera
2022-12-22, 20:37
Medlem
Hej! Har en fråga, var med jobbet på trivseldagar med vanlig lön för de pass jag skulle ha gjort. Dag 1 så åkte vi från jobbet 11 och sedan var de föreläsningar och workshop. Vi fick sedan spa och sov på hotell, dag 2 var de inget program men man vi fick frukost och lunch sedan var det den anordnade bussen hem. På morgon ska jag gå och hämta upp min kollega på hennes rum och inne där snubblar hon , jag tar emot men tappar balansen och axeln gick ur led. Vid röntgen syns 2 lösa benbitar. Är nu sjukskriven och de vet inte hur länge funktionen i armen kommer pågå eller om jag blir helt återställd. Mitt eget försäkringsbolag säger att de är jobbets försäkring de skall gå på och jobbet säger att de timmarna räknades som fritid. Vad ska jag ta mig till? Mvh ledbruten
Citera
2022-12-22, 20:47
Medlem
Bör även tillägga att jag jobbar som sjuksköterska och kommer troligtvis inte kunna jobba på vårdavdelning då det är mycket fysiskt man gör med armarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in