2016-01-31, 16:47
Medlem
Tecknade en gruppförsäkring på folksam när jag gick med byggnads för 1-2 år sedan. Igår kväll när jag skulle hem från stan efter en krogrunda blev jag påhoppad bakifrån av några babbar, de spräckte mitt ögonbryn och min telefon gick sönder. 5 stygn blev det. Någon som vet om försäkringen täcker det eller hur jag ska förklara det för dem när jag ringer? Har inte anmält händelsen, såg ju ändå inte deras ansikten eller något.
Citera
2016-01-31, 20:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salamiturken
Tecknade en gruppförsäkring på folksam när jag gick med byggnads för 1-2 år sedan. Igår kväll när jag skulle hem från stan efter en krogrunda blev jag påhoppad bakifrån av några babbar, de spräckte mitt ögonbryn och min telefon gick sönder. 5 stygn blev det. Någon som vet om försäkringen täcker det eller hur jag ska förklara det för dem när jag ringer? Har inte anmält händelsen, såg ju ändå inte deras ansikten eller något.

Anmäl och kolla din hemförsäkring. Min täcker misshandel. Men dom ska ha en kopia på polisanmälan.
Citera
2016-02-03, 01:35
Medlem
smackahoes avatar
Citat:

Går på hemförsäkringen under momentet "Överfall". Polisanmälan är obligatorisk. I många fall ska du även ha uppsökt läkarvård, vilket du verkar gjort eftersom du sytt.
Citera
2016-02-03, 09:46
Medlem
Kan ej citera er av någon anledning, sitter med mobilen. Tack för era svar, får väl göra en polisanmälan då och hoppas på att de godkänner den efter så pass lång tid efter händelsen.
Citera
2016-02-03, 16:54
Medlem
Citat:
Kan ej citera er av någon anledning, sitter med mobilen. Tack för era svar, får väl göra en polisanmälan då och hoppas på att de godkänner den efter så pass lång tid efter händelsen.
Ett tips, har du ärr kvar efter ett år så får du även ersättning för det.
Är det i ansiktet brukar det vara ganska bra med pengar.
Citera
2016-02-09, 23:55
Medlem
Dynamit-Gossens avatar
Har en vanlig hemförsäkring med Trygg-Hansa. Min lap-top gick i golvet och skärmen gick därmed sönder. Kan jag få ut pengar för denna datorn eller är det bara den där extra drulleförsäkringen som täcker sådana här typer av skador?

Tack på förhand
-DG
Citera
2016-02-10, 09:48
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamit-Gossen
Har en vanlig hemförsäkring med Trygg-Hansa. Min lap-top gick i golvet och skärmen gick därmed sönder. Kan jag få ut pengar för denna datorn eller är det bara den där extra drulleförsäkringen som täcker sådana här typer av skador?

Tack på förhand
-DG

Bara allriskförsäkringen (drulle) som täkcer den typen av skador ja.
Citera
2016-02-10, 14:40
Medlem
Gentlemannens avatar
Någon som har koll på hyrbilsförsäkringar i utomlandet(specifikt USA)?

Har kollat priser både på firmor som inkluderar försäkringar i priset(Damage Waiver + Liability Insurance), och på många företag är försäkringen i sig själv dyrare än att hyra själva bilen. Vill inte riktigt riskera att bli skyldig ett par hundratusen genom att neka försäkring dock.

Lite sökning på nätet hittar denna typ av försäkring, som folk inom EEA-länder kan teckna: http://www.insurance4carhire.com/usa...cess-insurance

De verkar ha bra rykte, kan inte hitta några riktigt stora klagomål, och deras vilkor verkar generösa, för enbart en bråkdel av priset Amerikanska firmor vill ha för sina försäkringar.
Citera
2016-03-21, 20:09
Medlem
beastlyys avatar
Genomgått en operation och sjukskriven på 3,5 månader. Har trygga Hansa barn försäkring, är mellan 20-25 år.

Fick reda på att det är 90 karens för barn försäkringen och 30 för vuxenförsäkringen. Alltså fick jag bara utbetalt 2 veckor, istället för 2,5 månader..

Läste deras avtal.

"Rätten till ersättning vid arbetsoförmåga
Från och med 18 års ålder inträder rätt till ersättning då den försäkrade varit arbetsoförmögen
till minst 50 % utan avbrott i 90 dagar. Ersättning lämnas från och med 91:a dagen.
Om utbetalning för månadsersättning redan pågår vid 19 års ålder tillämpas inte karenstiden.
Arbetsoförmågan kan inte ligga till grund för ersättning så länge vårdbidrag beviljats. Rätten till ersättning kvarstår så länge den försäkrade är arbetsoförmögen, dock längst till
30-årsdagen. Blir den försäkrade, före denna tidpunkt, arbetsoförmögen på nytt inom en
tolvmånadersperiod tillämpas inte karenstiden.
Om rätt till hel ekonomisk invaliditetsersättning inträder upphör rätten till månadsersättning
från denna tidpunkt.
Ersättningen utbetalas till den försäkrade"

Vad betyder det fetstilade? Månadserstättningen betyder det min lön? Ska inte karenstiden tillämpas då, har jag förstått rätt? I mitt beslut från trygghansa tillämpande de 90 karens, vilket gör att jag bara för någon tusenlapp när jag ligger hemma och inte kan jobba.. Någon som vet mer?
Citera
2016-03-24, 12:20
Medlem
Ghals avatar
Har en fråga gällande ersättning vid medicinsk invaliditet. Har fått beslut om att jag kan prövas för beslut om eventuell ersättning tidigast vid 30 års ålder. Värt att notera är att det gäller bipolär sjukdom.

Undrar främst om det är ett rimligt beslut, då det är strax under ett decennium kvar till dess. Jag kan se ur deras perspektiv att man vill kunna göra en bättre bedömning i ett senare skede, men det är lite surt.
Citera
2016-03-24, 14:30
Medlem
KalleNixons avatar
Hur fungerar det med efterlevandeskydd, om man vill ha en försäkring som tryggar partners och barns försörjning vid eventuellt frånfälle? En av mina fastrar fick en änkepension på över 50000 tusen i månaden i resten av hennes liv när hennes man avled.
Citera
2016-03-27, 00:42
Medlem
smackahoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Hur fungerar det med efterlevandeskydd, om man vill ha en försäkring som tryggar partners och barns försörjning vid eventuellt frånfälle? En av mina fastrar fick en änkepension på över 50000 tusen i månaden i resten av hennes liv när hennes man avled.

Teckna en livförsäkring, samt kolla upp om du har återbetalningsskydd i din tjänstepension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in