2011-01-14, 03:08
Bannlyst
Yes.
Upp till 10 terapisamtal. Kallas Kris. Tror dock det bara är IF och Trygg-Hansa som har det i nuläget. Tror MDTF (gamla vesta) snart inför det med och Tre Kronor.
Citera
2011-01-14, 03:33
Medlem
Mertins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Beror på vilken försäkring du har och vilket bolag.
Om du har en olycksfallsförsäkring hos något av dom större bolagen så gör läkaren en bedömning på hur stor nedsättning du fått i och med din skada.
Säg att du är försäkrad till 1.000.000 och läkaren bedömer din nedsättning till 5%
Då får du 5% av en miljon för det bestående menet.

Vid det andra exemplet så får du ersättning för det du blev rånad på och eventuellt för kroppskador.

Intressant. Tack.
Citera
2011-01-14, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Om den är dokumenterad sedan innan kommer du med största sannolikhet inte kunna få ut ett smack eftersom försäkringen ska vara tecknad innan skada/sjukdom uppträder. Hälso-livförsäkringar kräver inte sällan en hälsoundersökning vilket lär bli svårt att fejka.

Om du på nåt sätt kommer förbi detta och faktiskt lyckas teckan en försäkring, du skadar dig och det visar sig att du har haft sjukdomen länge så kommer du snarare få betala än få betalt.

är inte dokumenterat av nån, tror jag. är 22 vad ska jag göra för att få betalt.
Citera
2011-01-14, 09:20
Medlem
Pintuss avatar
En kompis mamma har efter en olycka för ca ett år sedan brutit armen, och har nu fått konstaterat från läkare att hon är invalid till 2% i armen.
Hon har fått ett bud från försäkringsbolaget, men hon vill veta hur hon går till väga för att överklaga, och möjligen kunna få ut mer pengar.
Vad tycker du är en rimlig ersättning? Hon har ett kontorsjobb.
Vill du ha mer information, fråga gärna.
Citera
2011-01-14, 15:30
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patricck
är inte dokumenterat av nån, tror jag. är 22 vad ska jag göra för att få betalt.

Eftersom man kommer göra en hälsoundersökning antingen innan du tecknar försäkringen eller när du anmäler den så kommer det med största sannolikhet visa sig att den är medfödd skulle jag tro. Och i så fall kommer du inte få ut några pengar. Om du nu vet att den är medfödd så lär det finnas dokumenterat i bland annat barnläkarjournaler och så vidare. Du kan säkert få ut pengar men du bör överväga om det är värt risken att åka dit för försäkringsbedrägeri för att nå dit.
Citera
2011-01-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pintus
En kompis mamma har efter en olycka för ca ett år sedan brutit armen, och har nu fått konstaterat från läkare att hon är invalid till 2% i armen.
Hon har fått ett bud från försäkringsbolaget, men hon vill veta hur hon går till väga för att överklaga, och möjligen kunna få ut mer pengar.
Vad tycker du är en rimlig ersättning? Hon har ett kontorsjobb.
Vill du ha mer information, fråga gärna.

I första hand ska hon gå till en egen läkare för kompletterande bedömning.
Finns det tvivel på bedömningen kan en jurist kopplas in. juristen har ofta egna läkare som hjälper henne med rätt bedömningsnivå.

Det är även viktigt hur olyckan gick till och vilka försäkringar som gäller. Trafikolycka, halkat vid en fastighet, skadat sig på jobbet, etc. För vissa olyckor har hon rätt till juristhjälp kostnadsfritt.

Om det är en försäkringsläkaren som konstaterat 2% för du gärna återkomma med namnet på läkaren, de är anställda av försäkringsbolagen för att hålla nere invaliditeten och vissa läkare är mer kända än andra.
Citera
2011-01-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patricck

Du har rätt att få ut dina journaler, kolla först med dessa om det finns dokumenterat.
Citera
2011-01-15, 03:49
Medlem
Jag har läst att en del inte har fått ut något på bilförsäkringen pga att ägaren till fordonet inte har varit brukaren av fordonet, typ att man har skrivit bilen på någon förälder för att få ner premien.

Jag och min far köpt en sportbil som vi båda använder och om jag skulle stå som ägare så vill IF har 25 000/år och om min far står som ägare så vill dom bara ha 6000/år.

Men jag blir lite rädd att man skall hamna i en sådan situation där försäkringsbolaget kommer tro att jag skrivit bilen på min far bara för att få ner premien och sedan inte vill betala något för en ev skada.

Så hur gör man för att en sådan situation inte skall uppstå?
Citera
2011-01-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microchip
Jag har läst att en del inte har fått ut något på bilförsäkringen pga att ägaren till fordonet inte har varit brukaren av fordonet, typ att man har skrivit bilen på någon förälder för att få ner premien.

Jag och min far köpt en sportbil som vi båda använder och om jag skulle stå som ägare så vill IF har 25 000/år och om min far står som ägare så vill dom bara ha 6000/år.

Men jag blir lite rädd att man skall hamna i en sådan situation där försäkringsbolaget kommer tro att jag skrivit bilen på min far bara för att få ner premien och sedan inte vill betala något för en ev skada.

Så hur gör man för att en sådan situation inte skall uppstå?

Trafikförsäkringen gäller alltid men man har ofta fler försäkringar/skydd som fb kan börja knorra om.
Det har framför allt varit ett problem med sporthojar där fb är mer observanta.

Ofta står att om försäkringen ska gälla måste ex. föraren vara 25 år annars gäller inte försäkringen i sin helhet. Kolla vad som står i avtalet och var ärliga mot fb, är du inte för ung och ni båda är skadefria kan ofta fb skriva in dig i premien. Kanske något dyrare eller med något annat krav om du framför bilen och en olycka händer.

Om en olycka händer kan det bli dyrt att vara "ekonomisk", det kan handla om hela din framtid.
Citera
2011-01-16, 11:33
Bannlyst
Lönt att försäkra sig ?
Varför tar det så lång tid för Försäkringsbolag att betala ut ersättning för skada, inkomstbortfall, invaliditetsersättning, revisorkostnader, sveda och värk, osv, som man betalat försäkring för ?
Har fått lite ersättning men min man får numera hjälpa mig ekonomiskt.
Har städfirma med 6 anställda men kan inte själv nu mera arbeta med städ.
Körde eu-moped och blev påkörd (ej mitt fel) 200905
Spräckte bäcken, bröt nyckelben och revben. Sprickan i bäckenet är kvar och nyckelbenet läkt fel.
Satt i rullstol 3 månader.
Började röra på mig och åt värktabletter, allt enligt läkarens ordination.
Använder rollator vid behov och kan inte gå så långt.
Har handikapparkeringstillstånd för min mopedbil så jag inte behöver gå så långt.
Har varit på alla undersökningar och kontroller som försäkringskassan och FB krävt. Finns utlåtande om bestående invaliditet från olyckan.
(Försäkringskassans läkare som inte träffat mig, ansåg att jag kunde sitta stilla 8 tim på kontor ! Jag kan inte så bra svenska och inte sitta still längre stunder) Helt vansinnigt men numera fullt normalt.
Försäkringskassan slutade betala sjukersättning 201004.
Vill arbeta och arbetar i pizzeria med hjälp vid tyngre arbete (kostnad), äter värktabletter nästan dagligen och använder bedövningsplåster mot smärtan.
Pizzerian köpte min man 200910 och han hjälper mig ibland.
Pizzerian går bättre och bättre men ännu inget ekonomiskt utrymme för att anställa. På grund av att jag har så ont och inte får hjälp, så har vi lämnat pizzerian till mäklare för försäljning 201012.
Har städfirman kvar men sköter bara det administrativa. Tar 250 kr/tim inkl moms och dom anställda har avtalsenlig lön, revisorn 3-4000 kr/mån, därför inte mycket vinst.

Någon som kan tipsa vad jag gjort för fel ?

Här i Sverige ska man kanske inte vara så intresserad av att arbeta ?
Citera
2011-01-17, 13:59
Bannlyst
Vilket försäkringsbolag hade du och vilken typ av försäkring hade du på det bolaget?
Om du inte hade ett försäkringskydd hos ett bolag så kan du ju inte förvänta dig pengar ifrån dom heller, det är väl ganska uppenbart?
Citera
2011-01-17, 14:51
Medlem
Vukovics avatar
Hur beräknar försäkringsbolagen kostnaden för företagsförsäkringar och var hittar man de billigaste?
Låt säga att jag vill ha en sk ansvarsförsäkring (?) för ett städföretag, värd 10 000 000 kr eller nåt. Vad kostar det mig i månaden, hur räknar försäkringsbolagen ut kostnaden, var kan jag jämföra priser mellan bolagen...
tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in