2016-06-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Det kvittar väl om de byter försäkringsställe på befintlig försäkring eller avslutar befintlig och tecknar en ny?

Pris och liknande justeras oavsett så det blir samma lika.

Ring dem och meddela att du ska flytta och när så fixar de det.
Jaha, så enkelt alltså? Trodde man var tvungen att köpa en ny och att det ej gick att flytta försäkringen till sin nya bostad.
Tack!
Citera
2016-06-10, 20:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Jaha, så enkelt alltså? Trodde man var tvungen att köpa en ny och att det ej gick att flytta försäkringen till sin nya bostad.
Tack!

Inga problem.

Enda gången man kan behöva ha två är om man har två bostäder under en övergångsperiod. Annars kan det bli jobbigt om det händer något.

Särskilt avseende villa och BR.
Citera
2016-07-08, 22:46
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Inga problem.

Enda gången man kan behöva ha två är om man har två bostäder under en övergångsperiod. Annars kan det bli jobbigt om det händer något.

Särskilt avseende villa och BR.

Blev rånad i Manila på en surfplatta och ca 1500 sek (8000 php) Har även pajat skärmen på min nyinköpte Samsung s7 som jag köpte i Bangkok. Eftersom inte min hemförsäkring räcker mer än 45 dagar så har jag tecknat en separat försäkring med ERV vilken då skulle vara aktuell nu. Som jag förstår av deras avtal så står de inte för kontanter men kan man få ersättning för det traumat det mer eller mindre var att få en kniv mot halsen på en mörk gata i Manila? Dessutom undrar jag om jag kan inkludera telefonens självrisk i förlusten av surfplattans självrisk så det bara blir en självrisk?
Citera
2016-07-08, 23:12
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Blev rånad i Manila på en surfplatta och ca 1500 sek (8000 php) Har även pajat skärmen på min nyinköpte Samsung s7 som jag köpte i Bangkok. Eftersom inte min hemförsäkring räcker mer än 45 dagar så har jag tecknat en separat försäkring med ERV vilken då skulle vara aktuell nu. Som jag förstår av deras avtal så står de inte för kontanter men kan man få ersättning för det traumat det mer eller mindre var att få en kniv mot halsen på en mörk gata i Manila? Dessutom undrar jag om jag kan inkludera telefonens självrisk i förlusten av surfplattans självrisk så det bara blir en självrisk?

De ersätter marknadsvärde för egendom som förloras minus självrisk. OM du blev av med båda vid samma tillfälle är det endast ett försäkringsfall och endast en självrisk ska betalas.

Avseende överfallet i sig så ersätts det inte något för sveda&värk vad jag kan utläsa av villkoret dock kan du få ersättning upp till 10 000 kr som kostnadsersättning om du uppsöker psykolog eller terapeut för att bearbeta traumat. Detta sker då genom att de ersätter de kostnader du har för detta mot kvitto.

https://www.erv.se/contentassets/aa0...orkopsinfo.pdf

D. KRISTERAPI
Vad kan du få ersättning för?
Om du under resan direkt drabbas av inbrott, rån, överfall, naturkatastrof, terrordåd
eller våldtäkt som leder till att du behöver kristerapi hos legitimerad psykolog.
Citera
2016-07-23, 02:34
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Vilken typ av patientinformation har försäkringsbolag tillgång till?

Vi kan ta ett hypotetiskt exempel. Säg att någon vurpar på sin cykel och bryter armen. Personen ifråga har druckit ett par öl men är inte aspackad. Ambulans tillkallas men inte polis eller brandkår.

På akutmottagningen kollar de promillehalten. Patienten är fullt talbar och minns allting.

Om personen ska begära ut ersättning för sveda och värk - får då försäkringsbolaget tillgång till alla uppgifter (som promillehalt) eller är det bara information som handlar om själva skadan?

Och om de får tillgång till promillehalten - kan de då neka personen ersättning? Och kan man isåfall överklaga om det skulle bli avslag?
Citera
2016-07-23, 10:15
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctious

Vi kan ta ett hypotetiskt exempel. Säg att någon vurpar på sin cykel och bryter armen. Personen ifråga har druckit ett par öl men är inte aspackad. Ambulans tillkallas men inte polis eller brandkår.

På akutmottagningen kollar de promillehalten. Patienten är fullt talbar och minns allting.

Om personen ska begära ut ersättning för sveda och värk - får då försäkringsbolaget tillgång till alla uppgifter (som promillehalt) eller är det bara information som handlar om själva skadan?

Och om de får tillgång till promillehalten - kan de då neka personen ersättning? Och kan man isåfall överklaga om det skulle bli avslag?
Dom gånger jag åkt in på akuten bla då jag blivit sparkad på halsen och cyklat omkull har dom inte kollat min promille. Det har väl inte funnits anledning helt enkelt. Är det nåt dom gjort på dig eller undrar du bara 'utifall att'?
Citera
2016-07-23, 22:54
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Dom gånger jag åkt in på akuten bla då jag blivit sparkad på halsen och cyklat omkull har dom inte kollat min promille. Det har väl inte funnits anledning helt enkelt. Är det nåt dom gjort på dig eller undrar du bara 'utifall att'?

Tänkte att det kanske är något som görs av säkerhetsskäl om personen fått en massa morfin och ketamin?
Citera
2016-07-25, 17:12
Medlem
Jag funderar på att importera en dyrare elektronikpryl från Japan och återförsäljaren lämnar bara 1 års garanti på produkten, dock kan återförsäljaren agera agent efter garantitiden är ute och hjälpa med eventuella fel på produkten men då står jag för reparationskostnad + frakt till Japan.

Har kollat med mitt försäkringsbolag och min hemförsäkring täcker bara yttre skador som t.ex att jag tappat produkten, åsknedslag osv. men inga mekaniska fel alls. Detta känns ju sådär om prylen bara skulle lägga av nån dag så sitter man där med en pryl som inte går att använda och reparationskostnad + frakt till Japan kan bli en dyr historia. Värdet på produkten uppgår till ca 50k kronor.

Då kom jag att tänka på om det möjligtvis finns nån typ av specialförsäkring för produkter som täcker även mekaniska fel & funktionsfel om produkten bara slutar att fungera.
Finns det nåt sånt alternativ idag?
Citera
2016-07-25, 20:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctious

Kräver de en fullmakt för att utreda rätten till ersättning så får de reda på allt.
Citera
2016-07-26, 23:16
Medlem
Hej, till er med erfarenhet kanske kan hjälpa mig att bedöma vilken ersättning jag bör ha rätt till.

Kan börja med att säga att det gäller en knäskada och att jag har en olycksfallsförsäkring via IF och en via länsförsäkringar.

Vred knät och fick en svår meniskskada där jag via länsförsäkringar fick göra en operation på en privat klinik. Operationen gick bra och knät är återställt i det skick som var tänkt, somliga dagar har jag dock ont och med tiden menar min sjukgymnast att risken för artros är stor.

Detta skedde hösten -14 och jag fick gå sjukskriven ungefär 6månader innan jag var tillbaka på jobbet.

Jag är nu påväg att skicka in pappren till bolaget för fullmakt där de ska kunna läsa min sjukhusjournal (?) och göra en bedömning till vilka ersättningsbelopp som är lämpliga. Vad tror ni?
Citera
2016-07-31, 20:04
Medlem
PaulPaljetts avatar
Hur fungerar det om man hade en skada som behandlades av läkare/sjukgymnast för 6-10 år sedan, men sedan dess varit besvärsfri från, men nu efter nyteckning av försäkring får problem på nytt som bolaget säkert hävdar hänger ihop med den ursprungliga skadan även om det kanske inte behöver vara så?

Dvs, har man en gång i tiden exempelvis dragit en axel ur led, så är alla framtida axelbesvär "körda" då det är möjligt att hävda att den första skadan har en påverkan?
Citera
2016-08-02, 01:12
Medlem
Vilka försäkringar rekommenderar du till en student som nyligen flyttat hemifrån? Vilket försäkringsbolag är bra har precis skaffat folksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in