2015-08-01, 20:45
Medlem
Gäller en allriskförsäkring/drulleförsäkring enbart de som är folkbokförda på en adress eller kan gäller det även gäster? Råkat nämligen förstöra en bekants dator och tänkte kolla om det är möjligt att ta det på min allriskförsäkring.
Citera
2015-08-02, 00:11
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Frågan kanske är ställd tidigare men..

Jag tecknade en hemförsäkring med drulle för mig och min sambo för någon dag sedan via folksam (hemförsäkring stor). Idag sprack min tjejs iphone 6 när hon tappade den i golvet, kan man då använda sig av sin drulle redan nu eller kommer dom tro att man försöker med något bedrägeri? Kommer försäkringen bli dyrare i månaden om man använder den en gång?

Det brukar vara så att man ska ha haft försäkringen en tid innan ersättning betalas ut gällande det du frågar. Kolla deras villkor. Försäkringen blir inte dyrare för att du använt den.
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
Det brukar vara så att man ska ha haft försäkringen en tid innan ersättning betalas ut gällande det du frågar. Kolla deras villkor. Försäkringen blir inte dyrare för att du använt den.

Fick igår reda på att flera bolag tagit bort just ersättning för mobiltelefoner pga för mycket bedrägerier.
Citera
2015-08-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Gäller en allriskförsäkring/drulleförsäkring enbart de som är folkbokförda på en adress eller kan gäller det även gäster? Råkat nämligen förstöra en bekants dator och tänkte kolla om det är möjligt att ta det på min allriskförsäkring.

Någon?
Citera
2015-08-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Nej, iom att det är din gästs egendom måste han ta den på sin allrisk.
Citera
2015-08-05, 23:48
Medlem
har fått diagnos eplepsi och fått flera anfall efter de som gjort att ja fått flera ärr i ansiktet vad kan jag göra?.
Citera
2015-08-12, 21:01
Medlem
Bokade en EuroBonus-resa och betalade med COOP MedMera Mer. Ett kontokort med en inbyggd reseförsäkring. Tyvärr blev bagaget nästan 20 timmar sent (Tack för det SAS. 20 timmars bagageförsening på en inrikes resa. Inte dåligt!) och jag tvingades använda försäkringen, som administreras av If försäkringar.

Fick idag svaret att jag inte får någon ersättning eftersom försäkringen inte gäller för bonusresor. "Du förstår, det går inte värdera hur mycket poängen är värda och du har bara betalt skatter och avgifter med ditt kort." Det är svaret jag fått av sammanlagt fyra personer i olika positioner som jag talat med idag!

I villkoren står detta:

"Försäkringen gäller för innehavare av kort som betalat en privat resa eller researrangemang med minst 75 % med kortet. För att försäkringen ska vara giltig krävs att betalning sker till hotell, organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag. Innehavarens make/maka, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern. Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta inom EU."

Jag anser att jag uppfyller villkoren, men If försäkringar anser att jag inte har betalt 75% av resan eftersom "kostnaden" för resan utgörs av EuroBonus-poäng som man inte kan betala med kortet, och att de därför inte kommer att ersätta mig för de inköp jag tvingades göra under de 20 timmar mitt bagage var borta!

Jag kommer naturligtvis att gå vidare med detta, men är intresserad av att veta vad ni som jobbat inom försäkringsbranschen har för kommentarer. Tydligen blir bedömningen en helt annan om jag även hade skickat med kvitton på resan för hotellboende och texiresor etc. Detta är dock något som ingen av de jag talat med informerat om. En av personerna en "skadechef" valde att hålla inne med denna information men berättade villigt att jag istället skulle kontakta SAS direkt. "De brukar vara generösa att betala ut ersättning". Haha! Till skillnad från If försäkringar då!

Först när jag själv fört detta med kostnaden för hela resan har de medgett att det skulle kunna göra att bedömningen blir annorlunda. Hon som är ansvarig för försäkringen gentemot COOP körde samma stil. Efter att vi talats vid ganska länge frågade jag rakt ut varför inte inte informerade om detta. (Hon informerade om en massa andra saker). Svaret jag fick var: "Jag trodde att du redan visste det".

Fyra olika personer som jag talat med svarar i princip ordagrant på varför jag inte kan få någon ersättning. Ingen väljer att informera om detta med att även räkna in hotellkostnaden. För mig är det ingen slump, det är ett mönster. Jag är otroligt besviken på If försäkringar nu och känner mig inte alls trygg att vara kund hos dem.

Är detta någons om ni känner igen, dvs tydlig instruktioner hur man ska få kunden att inte begära ersättning samt svara så oengagerat man kan för att få kunden att avsluta samtalet så fort som möjligt.

Kan även nämna att andra kort med reseförsäkringar gäller även för bonusresor.

Självklart kommer jag nu att avluta mina andra försäkringar som jag har hos If. Tips på ärliga försäkringsbolag mottages tacksamt! Om det finns några...
Citera
2015-08-12, 21:32
Medlem
chaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghunnar
Nej, iom att det är din gästs egendom måste han ta den på sin allrisk.

Han kan faktiskt säga att han fått låna hans dator.

Lånade ett dyrt verktyg av en polare som jag förstörde, och det gick på min "drulle/all" självrisk.

Har Länsförsäkringar!
Citera
2015-08-12, 21:34
Medlem
chaaans avatar
Citat:
Fick igår reda på att flera bolag tagit bort just ersättning för mobiltelefoner pga för mycket bedrägerier.

de flesta bolag står väll ändå för reparationen om du själv betalar självrisken?
Brukar ligga runt 1500 för en allrisk.
Citera
2015-08-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasbollarna
har fått diagnos eplepsi och fått flera anfall efter de som gjort att ja fått flera ärr i ansiktet vad kan jag göra?.
Slå in hemmet med skum-gummi och gå ut med hockeyhjälm.
Citera
2015-08-19, 02:06
Medlem
smackahoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alivedude
Frågan kanske är ställd tidigare men..

Jag tecknade en hemförsäkring med drulle för mig och min sambo för någon dag sedan via folksam (hemförsäkring stor). Idag sprack min tjejs iphone 6 när hon tappade den i golvet, kan man då använda sig av sin drulle redan nu eller kommer dom tro att man försöker med något bedrägeri? Kommer försäkringen bli dyrare i månaden om man använder den en gång?

Det finns inga krav på att försäkringen ska ha varit gällande en viss tid för att ersättning ska kunna betalas ut via allriskmomentet. Självklart kan handläggaren bli lite fundersam, och kommer mest troligt begära in kvitto på telefonen.

Du kommer även bli hänvisad till Apple eller den butik/återförsäljare ni köpte telefonen hos för att få ett kostnadsförslag på en utbytesenhet.
Citera
2015-08-19, 02:09
Medlem
smackahoes avatar
Citat:

Vilket/vilka bolag kan det röra sig om? Inget av de större bolagen har plockat bort möjligheten till ersättning för trasiga mobiltelefoner.
Citera
2015-08-22, 01:39
Medlem
Snoovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackahoe
Vilket/vilka bolag kan det röra sig om? Inget av de större bolagen har plockat bort möjligheten till ersättning för trasiga mobiltelefoner.

IF, har precis tecknat försäkring hos dem, så därför vet jag. Säljaren sade att flera andra bolag kommer haka på. Det gäller "drulle" dvs borttappade telefoner och inte om telefonen gått i sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in