2015-08-23, 23:30
Medlem
smackahoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoovit
IF, har precis tecknat försäkring hos dem, så därför vet jag. Säljaren sade att flera andra bolag kommer haka på. Det gäller "drulle" dvs borttappade telefoner och inte om telefonen gått i sönder.

Då säger jag att den säljaren felinformerade dig. Jag jobbar själv på ett av de största försäkringsbolagen i Sverige, och jag har aldrig hört talas om detta.

Skulle IF, som säljaren påstod, ta bort ersättning via allrisken, alltså drulleförsäkringen, för borttappade mobiltelefoner kommer de tappa massvis med kunder, då detta är viktigt för många.
Citera
2015-08-24, 12:53
Medlem
lobstoks avatar
Fanihelvete. Fick en vattenskadaa pga grannen för ett år sen och försäkringsbolaget spelar dumma.
Jag skickar brev men de verkar gå direkt till återvinningen.
Finns det nån bra generell hjälp?
Har redan juristhjälp, ska man behöva göra en civiltvist av det?
Citera
2015-09-03, 19:41
Medlem
Går det att göra uppgörelser med ett försäkringsbolag? Har en skada på en båt som kommer att kosta 20-30 000 att laga om jag lämnar in den. Försäkringsbolaget betalar säger de. Dock ersätter inte försäkringen hela skadan utan bara delar av den. De delar som ej ersätts kostar minst lika mycket att laga, för mycket pengar att lägga på den båten.

Kan, med hjälp av en god vän, fixa allt själv till mycket billigare penning. Finns det möjlighet att få försäkringsbolaget att betala ut pengarna direkt till mej istället för att en reparatör fakturerar dem?
Citera
2015-09-13, 03:10
Medlem
Har drulle sedan en vecka tbx skulle fota två vänner på stranden i vattnet och rätt vad det var så kom en större våg och tappade mobilen i vattnet sedan flöt den iväg och såg inte mer av den då vågorna tog den

Iphone 6
Citera
2015-09-14, 00:45
Medlem
SvartaVargens avatar
Hej!

Tänkte kolla om du har koll på det med sjukpenning (fd. förtidpension) och vad som gäller där.

maxbeloppet som är lite över 17k från FK har jag koll på, kommer den att sjunka under åren, samt hur kommer pensionen när jag är 65 år att se ut, om allt är som idag förstås.

hur kan jag kolla vad min försäkring täcker, täcker den isf livet ut eller bara ett visst antal år. Nu pratar jag om försäkringen via jobbet. vet att dom har en bra försäkring.

om jag får sjukskrivning 75%, vilket läkarna försökt få mig att ta senaste åren men har varit envis . måste jag jobba resterande 25% på mitt nuvarande jobb då eller kan man sysselsätta sig med annat man mår bra av? tex hobbysnickra eller liknande då det är ett av mina intressen, samtidigt vill man inte FK misstolkar att man då står och jobbar och är arbetsför.

Vad täcker AFA försäkring och hur länge gäller det isf?
Citera
2015-09-14, 00:54
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboom38
Går det att göra uppgörelser med ett försäkringsbolag? Har en skada på en båt som kommer att kosta 20-30 000 att laga om jag lämnar in den. Försäkringsbolaget betalar säger de. Dock ersätter inte försäkringen hela skadan utan bara delar av den. De delar som ej ersätts kostar minst lika mycket att laga, för mycket pengar att lägga på den båten.

Kan, med hjälp av en god vän, fixa allt själv till mycket billigare penning. Finns det möjlighet att få försäkringsbolaget att betala ut pengarna direkt till mej istället för att en reparatör fakturerar dem?

ja så har jag gjort 3ggr, en gång fuktskada. en gång reparation av annan del av hus. . och 2ggr med bilar. var lite yngre då och tog istället pengarna till att köpa icke original delar , blev alltså feta kjolpaket fälgar mm till billigare peng än tex originalpaket som jag tror kostade över 9k bara fram.
Citera
2015-09-14, 14:22
Medlem
PaulPaljetts avatar
Vad gäller när man skall teckna personförsäkring och har varit hos läkare tidigare?

Hypotetiskt exempel: Smäll mot knä för 10 år sedan. Resulterade i läkarbesök med medicinering och vila (standard). Försäkring tecknas och om två år blir det meniskskada vid idrottande (exempelvis). Vad händer då? Upplysningsplikt avseende den första skadan? Vart går gränsen?
Citera
2015-09-14, 18:50
Medlem
Detta gäller ju hemförsäkring men iaf.

Tredje gången på ett och ett halvt år så har min dator gått sönder pga fuktskada. Dessa mac datorer klarar ju inte minsta droppen - men denna gången var det rätt seriöst ändå då min vattenflaska gick sönder i väskan och dränkte allt inklusive min dator.

Här kommer frågan. Förra gången jag ringde så nämnde de att min förra dator också fått fuktskada men det gjorde inte så mycket och jag fick ändå ut pengarna för att fixa den men hur många gånger får man använda sig av drulle-försäkringen? Har ju kvitto, och kommer att få intyg från apple. Kan inte förstå hur jag kan vara så här klantig, kan de säga att jag har gjort det med vilje bara för att det hänt tidigare? Jag behöver verkligen datorn pronto ju och försäkring hade verkligen uppskattats. Kan det påverka övriga försäkringen? Håller på att få hjälp med bil också. Usch jag tycker verkligen att det ska bli skämmigt att göra detta samtalet men måste iaf in och få ut ett intyg på allting som är sönder i datorn först iaf så det kan skickas in tillsammans med kvitto och sånt.
Citera
2015-09-15, 00:31
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallenpallen
Detta gäller ju hemförsäkring men iaf.

Tredje gången på ett och ett halvt år så har min dator gått sönder pga fuktskada. Dessa mac datorer klarar ju inte minsta droppen - men denna gången var det rätt seriöst ändå då min vattenflaska gick sönder i väskan och dränkte allt inklusive min dator.

Här kommer frågan. Förra gången jag ringde så nämnde de att min förra dator också fått fuktskada men det gjorde inte så mycket och jag fick ändå ut pengarna för att fixa den men hur många gånger får man använda sig av drulle-försäkringen? Har ju kvitto, och kommer att få intyg från apple. Kan inte förstå hur jag kan vara så här klantig, kan de säga att jag har gjort det med vilje bara för att det hänt tidigare? Jag behöver verkligen datorn pronto ju och försäkring hade verkligen uppskattats. Kan det påverka övriga försäkringen? Håller på att få hjälp med bil också. Usch jag tycker verkligen att det ska bli skämmigt att göra detta samtalet men måste iaf in och få ut ett intyg på allting som är sönder i datorn först iaf så det kan skickas in tillsammans med kvitto och sånt.

säg som det är. drulleförsäkring ska ju täcka oväntade saker så klart du ska ha pengar.

ser dom ett återkommande mönster lär du bli granskad om försäkringsbedrägeri och sen svartlistad. men är det en olycka så vad ska du göra ?
Citera
2015-10-08, 21:20
Medlem
Shoffens avatar
Vad betyder medicinsk invaliditet för individen? Jag förstår begreppet 8ch att man får en viss procent på beloppet man är försäkrad för. Men vad jag inte förstår är innebörden för individen. Vad händer? Jag riskerar att få upp till 10 % Invaliditet i mitt ena öga. Har jag skyldigheter att berätta om det i framtiden för arbetsgivare eller andra försäkringsbolag? Är det något jag ska sträva efter att få pengar för för att jag kan eller ska jag bara skita i det?
Citera
2015-11-07, 21:41
Medlem
ImWorthlesss avatar
Hur funkar det med försäkring om man upptäcker en missbildning i/på kroppen, ger dock inga funktionshinder, men kosmetiskt?
Citera
2015-12-03, 23:58
Medlem
Ställer frågan som jag funderat på sedan jag anmälde min skada till Folksam Sjuk o Olycksfall.
Mamma köpte försäkringen till mig som liten och betalade fram tills jag fyllde 26.
98 fick jag en stroke under kejsarsnittet som förlamade min högra sida, skadade minne, balans och chrashade min vardag helt.
Fick 00/-01 ersättning av Folksam, med ca 970.000.
Fick även sjukersätning fån FK och handikaps ersättning via FK
.Jag hade inget juridisk ombud så jag fick meddelandet om utbetalning och trodde det var bra med saken. Har stora förslitningar i kroppen, Mer problematik nu än vad jag hade vid Folksams bedömningstillfälle. Hur gör jag för att kräva ytterligare ersättning för skadeverkningar och problem som uppkommit i efter fall. Och kan jag ens göra detta nu 17 år senare. Mvh Coldgirl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in