2018-06-11, 13:30
Medlem
Hej! Om man är osäker på tiden såväl som datumet för en händelse som ska polisanmälas, spelar det jättestor roll så länge man uppger samma datum för polisen som försäkringsbolaget?
Citera
2018-07-06, 16:27
Medlem
Popetoterors avatar
Hej
Ramlade utanför ett sjukhus i stockholm och klev snett,ja helt nyktert och sånt, så nu har jag en kraftig stukning på vä fot och kan knappt ta mig från sängen soffan köket, har 2 olika olycksfallsförsäkringar, den ena sa att det var mitt fel och jag inte kommer få nåt, det andra bolaget var lite mer tillmötesgående och tyckte jag skulle gå till VC och ev röntgen.
varför kan man inte få ett korrekt svar, om de här reglerna gäller, tycker det är väldigt frustrerande när man betalar extra för just olycksfallsförsäkring.

Hoppas på en förklaring...

Mvh
Citera
2018-07-12, 15:49
Medlem
Hej,

någon tomte har krossat en bakruta på min avställda, oförsäkrade skåpbil och roffat åt sig en verktygslåda och några fiskespön, kan det vara så att personliga tillhörigheter går på hemförsäkringen och inte på bilförsäkringen? och gäller det isåfall fortfarande om bilen var oförsäkrad?
Citera
2018-08-11, 18:13
Medlem
En fråga
Markis som blåsigt sönder vid storm, går det på hemförsäkringen för en som bor i hyresrätt? Räknas det som lösöre?
Citera
2018-08-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimboslice
Hej,

någon tomte har krossat en bakruta på min avställda, oförsäkrade skåpbil och roffat åt sig en verktygslåda och några fiskespön, kan det vara så att personliga tillhörigheter går på hemförsäkringen och inte på bilförsäkringen? och gäller det isåfall fortfarande om bilen var oförsäkrad?

Det går på din hemförsäkring, det kan däremot bero på vad du har för omfattning och om egendomen räknas som stöldbegärlig.
Citera
2018-08-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Hej
Ramlade utanför ett sjukhus i stockholm och klev snett,ja helt nyktert och sånt, så nu har jag en kraftig stukning på vä fot och kan knappt ta mig från sängen soffan köket, har 2 olika olycksfallsförsäkringar, den ena sa att det var mitt fel och jag inte kommer få nåt, det andra bolaget var lite mer tillmötesgående och tyckte jag skulle gå till VC och ev röntgen.
varför kan man inte få ett korrekt svar, om de här reglerna gäller, tycker det är väldigt frustrerande när man betalar extra för just olycksfallsförsäkring.

Hoppas på en förklaring...

Mvh

Olycksfall är en lite knepig term. Det ska vara en skada uppkommen genom en plötslig, oförutsedd, och yttre händelse. Exempelvis om du reser dig ur sängen en morgon och får ont i ryggen är inte ett olycksfall, för ingen yttre händelse låg bakom. Kan vara samma för dig, men stå på dig och be att få prata med chef etc.
Citera
2018-08-16, 14:47
Medlem
Hej,

Blev biten av en hund i handen och fick besöka akuten pga punktering av huden. Blev stelkrampsspruta, vård av läkare samt 10d antibiotikakur.

Har hemförsäkring bas hos Folksam. Täcks detta olycksfall av Folksams hemförsäkring eller måste man ha olycksfallförsäkring för att kunna få ut något?

Har fått råd av både sjuksköterska samt arbetskamrater att anmäla detta till försäkringsbolaget. Som tur blev det inget livshotande, men en varningssignal att det är bra att teckna en olycksfallsförsäkring
Citera
2018-08-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westylifts
Hej,

Blev biten av en hund i handen och fick besöka akuten pga punktering av huden. Blev stelkrampsspruta, vård av läkare samt 10d antibiotikakur.

Har hemförsäkring bas hos Folksam. Täcks detta olycksfall av Folksams hemförsäkring eller måste man ha olycksfallförsäkring för att kunna få ut något?

Har fått råd av både sjuksköterska samt arbetskamrater att anmäla detta till försäkringsbolaget. Som tur blev det inget livshotande, men en varningssignal att det är bra att teckna en olycksfallsförsäkring

Även om du inte har en olycksfallsförsäkring så har du möjlighet till ekonomisk ersättning. Hundägare har nämligen strikt ansvar för vad hunden gör. Blir man biten av en hund (ej sin egen hund) så har man oftast rätt till skadestånd, antingen från hundägaren eller från dennes hemförsäkring (om hen har en sådan). Vet du vem som äger hunden?
Citera
2018-09-19, 12:48
Medlem
Blev utsatt för misshandel för 2 månader sen och har fått ett ärr ovanför läppen som syns väl.

Hade tyvärr ingen försäkring av något slag när det inträffade. Är det möjligt att teckna försäkring nu (och olycksfallsförsäkring, eller vilken?) sen ringa dem om några månader för att säga att jag snubblat eller liknande och vill ha ersättning.

Är detta möjligt?
Citera
2018-09-21, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Blev utsatt för misshandel för 2 månader sen och har fått ett ärr ovanför läppen som syns väl.

Hade tyvärr ingen försäkring av något slag när det inträffade. Är det möjligt att teckna försäkring nu (och olycksfallsförsäkring, eller vilken?) sen ringa dem om några månader för att säga att jag snubblat eller liknande och vill ha ersättning.

Är detta möjligt?

Nej. Du måste söka läkarvård för ett färskt sår/skada.Sedan vänta runt 2 år för att se hur ärret har blivit permanent.
Citera
2018-09-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Nej. Du måste söka läkarvård för ett färskt sår/skada.Sedan vänta runt 2 år för att se hur ärret har blivit permanent.

Ja. Jag var ju på akuten de sa att det var försent att sy.

Men om jag tecknar nu och väntar 2 år, funkar det? Eller kommer de kolla datum jag var på akuten sen se att jag inte var försäkrad under händelsen?
Citera
2018-09-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ja. Jag var ju på akuten de sa att det var försent att sy.

Men om jag tecknar nu och väntar 2 år, funkar det? Eller kommer de kolla datum jag var på akuten sen se att jag inte var försäkrad under händelsen?

Nej, jag tror det kommer sluta med att du inte kan visa att skadan inträffade då du var försäkrad. Om du ändå behöver en sån försäkring och vill testa, så varför inte. Så länge du inte förfalskar en läkarraport och säger att du inte uppsökte.läkarvård kan du inte få mer än avslag. dvs inget bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in