2012-09-26, 19:13
Medlem
Hej!
Det är ju så att jag råkat ut för en olycka på fritiden i samband med sportandet och lyckats få skador som jag tror är av någon typ av invaliditet. Frågan är finns det någon tidsbegränsning när man får göra en anmäla?
Olyckan skedde för ungefär ett år sen och jag har alltid trott att de ska gå över men som sagt så är det nog färdig spelat för mig.

Jag är registrerad hos folksam.
Citera
2012-10-02, 15:13
Medlem
Exisss avatar
Hello

Är noll insatt i detta med försäkringar osv, jag har ett återkommade problem som har gett mig mindre attraktiva ärr på mina intima områden.

Har aldrig haft en försäkring och kontaktade därför en del försäkringsbolag för att se om det fanns ngt jag kunde teckna för KOMMANDE ärr (Inte sista gången jag opereras för detta)
Till svar fick jag att jag inte kunde teckna ngt om jag har haft det sen innan, isåfall skulle jag ha tecknat FÖRSTA gången jag var inne. Men då var jag liten dum och kunde omöjligt veta vidden av det hela, nu inser jag ju att det bara kommer bli fler och fler ärr.

Med andra ord jag vill teckna en försäkring där jag kan få ersättättning för kommande ÄRR! Ersättning bara för missprydande ärr!

Vart ska jag vända mig och hur ska jag formulera mig?

Hjälp en novis tack..
Citera
2012-10-02, 22:01
Medlem
Exisss avatar
Puttar lite
Citera
2012-10-02, 23:28
Medlem
Hej!

Jag vill undra om hur min situation ska lösas:
Bor i andra hand med lagligt kontrakt. Hyresvärden till mig har hemförsäkring till lägenheten. Min mobil var sluten för en veckan sedan. Kan jag få ersättning av denna hemförsäkringen?

Tack för svar på förhand!
Citera
2012-10-05, 13:37
Medlem
Frågar åt en vän, hoppas att detta är rätt tråd.

Min fot skadades under en operation, och min medicinska invaliditet beräknas vara 40%. Vilket belopp kan jag räkna med att få från patientnämnden?
Citera
2012-10-20, 21:13
Medlem
Redors avatar
Vad täcker en Hemförsäkring med "Hemplus", hemplus är en typ av Allförskring med drulleförsäkring och ersätter sånt som mina vanliga hemförsäkring vanlgitvis inte ersätter.
Jag förlorade min väska plus innehåll när jag snubblade och tappade väskan i vattnet.

Har anmält det som förlust. Kan jag räkna med att få ersättning eller anses inte mitt ärende som något som kan ersättas?
Citera
2012-11-05, 13:13
Medlem
Hej!

Jag hittar inte detta någonstans så passar på att fråga dig
Jag handlar och köper ofta på nätet och ser väldigt ofta samma bilder,
alltså samma annons läggs upp flera gånger vilket jag anar då är
till 90% bedrägerier.

Min fråga:
Hur funkar det om bedragaren använder ett kvitto på en vara som ej är stulen
för försäkringsbedrägeri?
T.ex. ... Kalle mailar annonsör om att få se ett schysst kvitto innan köp
på en dator.
Kalle får kvittot men köper in datorn, kvitto i väldigt bra skick.
Datorn säljs till en annan.
Kalle anmäler sedan några veckor senare datorn stulen med polisanmälan
och skickar in allt detta tillsammans med kvitto till försäkringsbolaget med
en pålitlig story.

Hur ser processen ut ang. detta hos försäkringsbolaget? Är det ens möjligt att
bevisa detta.
Citera
2012-11-06, 19:45
Medlem
Hej alla kunniga.

Jag har en fråga angående min situation.
Jag har försäkring med trygg hansa, en så kallas olycksförsäkring. Annars har jag hemförsäkring med länsförsäkringar men det borde väl inte spela någon roll.
Det som har hänt är att jag för två helger sedan blev slagen hårt i ansiktet på krogen och bröt näsan, jag har opererat den nu och har därav läkarintyg. Men har inte polisanmält eller anmält själva händelsen till något försäkringsbolag eller något annat än. Vad kan jag få ut för ersättning, hur bör jag gå till väga?
Citera
2012-12-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 888Erik
Hej alla kunniga.

Jag har en fråga angående min situation.
Jag har försäkring med trygg hansa, en så kallas olycksförsäkring. Annars har jag hemförsäkring med länsförsäkringar men det borde väl inte spela någon roll.
Det som har hänt är att jag för två helger sedan blev slagen hårt i ansiktet på krogen och bröt näsan, jag har opererat den nu och har därav läkarintyg. Men har inte polisanmält eller anmält själva händelsen till något försäkringsbolag eller något annat än. Vad kan jag få ut för ersättning, hur bör jag gå till väga?
Du måste anmäla överfallet till polis och ditt bolag. I din hemförsäkring har du skydd mot just överfall. Denna del utav försäkringen utnyttjas om gärningsmannen inte kan upptäckas/har råd att betala dig. Du får ett "skadestånd" som betalas ut utav ditt försäkringsbolag, som dom i sin tur mjölkar pengar från gärningsmannen... Om du sedan fick en invaliditet pga ärr eller liknande så kan du dra det på din personförsäkring. Ring ditt bolag direkt och fråga dom. Inte många personer vet att dom kan utnyttja sina försäkringar när saker o ting händer.
Citera
2012-12-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exiss
Hello

Är noll insatt i detta med försäkringar osv, jag har ett återkommade problem som har gett mig mindre attraktiva ärr på mina intima områden.

Har aldrig haft en försäkring och kontaktade därför en del försäkringsbolag för att se om det fanns ngt jag kunde teckna för KOMMANDE ärr (Inte sista gången jag opereras för detta)
Till svar fick jag att jag inte kunde teckna ngt om jag har haft det sen innan, isåfall skulle jag ha tecknat FÖRSTA gången jag var inne. Men då var jag liten dum och kunde omöjligt veta vidden av det hela, nu inser jag ju att det bara kommer bli fler och fler ärr.

Med andra ord jag vill teckna en försäkring där jag kan få ersättättning för kommande ÄRR! Ersättning bara för missprydande ärr!

Vart ska jag vända mig och hur ska jag formulera mig?

Hjälp en novis tack..
Tror knappast att något bolag kommer täcka kommande ärr och om dom skulle göra det så får du nog vända dig till ett mindre bolag (som ej har alla hästar i stallet) .. Det är just därför du skall vara försäkrad innan olyckan inträffar eller vad det nu kan vara. Det är liksom en "garanti" för bolaget att de kommer gå back på dig som kund. Det är läkare som bedömer om du skall få ersättning för ärr och liknande, oftast så har dom bra koll.

Annars skulle väldigt många personer teckna försäkringar efter skador och liknande. T.ex. köra en bil med halvförsäkring - smälla den i ett träd - teckna en helförsäkring, sedan anmäla skadan = ersättning? Håller ej.. Men hör dig för med bolagen, ring / maila både större och mindre bolag.
Citera
2012-12-16, 11:46
Medlem
Hej, jag skadade mig förra sommaren på en resa i utlandet och har invaliditetsintyg. Jag jobbade innan resan och skulle jobbat efter(fick betalt för de pass jag var schemalagd för). Och har enbart använt min hemförsäkring där jag fick ett par procent invaliditet. Företaget jag jobbar på har kollektivavtal, har den försäkringen någon teckning på min skada?

Min vän bokade via Nordea biljetterna på sitt kort, antar att den försäkringen inte kan hjälpa mig på något sätt? Har förstått det som att skulle jag bokat på mitt kort skulle jag fått invaliditetsersättning även från min banks försäkringsbolag?
Citera
2012-12-17, 14:22
Medlem
För nästan två år sen så spall jag vatten på min laptop som då dog illakvickt.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag, de sa att jag skulle ta datorn till en legitimerad reparatör som då ska ta en titt på datorn och se ifall den kan räddas eller inte. (I och med att jag kontaktade mitt försäkringsbolag så ska datorn värderas efter dess aktuella värde på den dagen ja gjorde samtalet även om jag inte genomför reparationen förens ett par år senare, förutsatt att den inte går att rädda?)

Jag har varit utomlands i över ett år och inte tagit mig tid till att få det här gjort. Bekymmret är att jag inte vet hur det här ska gå till, först och främst så har jag ingen aning om vart jag kan hitta en "legitimerad" reparatör då de inte kunde hänvisa mig till någon (bor i Växjö).

Någon som vet hur det här ska gå till som kan förklara processen för mig så samt berätta om hur jag kan hitta en "legitimerad" reparatör som ska undersöka datorn och sedan kan skriva en "remiss" eller vad det är till mitt försäkringsbolag?

Pajjade nämligen en Galaxy S2a för ett tag sen som jag också vill försöka få tillbaks en slant på (undersökt den redan, men utomlands så det hjälper nog inte - den var totalförstörd)

Hoppas jag inte verkar helt bakom flötet, har bara ingen erfarenhet av det här tidigare.

Kommer övervaka tråden här i hopp om svar! : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in