2012-07-10, 07:25
Medlem
Tänk er följande scenario:

Jag och min sambo äger två bilar, jag står som ägare på båda, men vi anvädner dem 50/50.

Igår skall vi båda åka till jobbet, fruga som är lite gasglad råkar svänga för tvärt och skrapar in bilen hon kör i bilen jag kör.

Hur ser försäkringsbolagen på detta?

Dvs att jag använder min egen försäkring "mot" mig själv?
Citera
2012-07-10, 08:05
Medlem
Ska tillägga att båda bilarna är halvförsäkrade.
Citera
2012-08-04, 18:53
Medlem
Hej, jag har en bil som är skriven på en annan som är över 25, den är helförsäkrad hos If. problemet är att det blev en liten krockskada för ett tag sen som vi inte anmält än och nu i dagarna krockades den ordentligt. när h*n nu skall anmäla denna senaste skada hur går man tillväga? Lämnar man in den och så tar verkstan kontakt med försäkringsbolaget? Och hur kommer dom reagera på att den är krockad tidigare men att det ej är anmält? Och jag antar att man inte kan anmäla allt i en smäll o att det går på en självrisk när det är tydligt att dem inte kommer av samma olycka. vore tacksam för snabbt svar. mvh
Citera
2012-08-06, 22:30
Medlem
Tjena!

är såhär att jag snubblade och pajjade mina rayban , värde 1500.. jag har hemförsäkring, trygghansa.. när jag tappade bort min mobil så fick jag betala en självrisk sen fick jag betalt av trygg hansa dårå.. gäller samma för glajjorna? ska till rhodos snart och då måste jag ha dom
Citera
2012-08-07, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shrinken
Tjena!

är såhär att jag snubblade och pajjade mina rayban , värde 1500.. jag har hemförsäkring, trygghansa.. när jag tappade bort min mobil så fick jag betala en självrisk sen fick jag betalt av trygg hansa dårå.. gäller samma för glajjorna? ska till rhodos snart och då måste jag ha dom
självklart, men dock lär ju självrisken vara mer än 1500
Citera
2012-08-14, 12:46
Medlem
Har fått en sjukdomsdiagnos som brukar innebära några procents invaliditet. När jag skall fylla i skadeanmälan på min sjukförsäkring får jag frågan när de första symptomen uppkom.
Anledningen till att jag tagit diverse prov är att en släkting har samma och min doktor ville att jag skulle kolla upp mig. Testresultatet visade på sjukdom men jag har inte haft några egentliga problem. (Fast med facit i hand har jag nog haft symptomen i flera år utan att tänkt på dem, förmodligen är jag född med dem).

Så till min fråga. Hur tolkar ett försäkringsbolag om jag skriver inga symptom?
Citera
2012-08-14, 16:49
Medlem
Jag har folksams försäkring och har folksams försäkring genom if metall.
Jag vred till mitt knä i en fotbollsmatch så menisken gick sönder.
Jag har opererat knäet och fick ut ca 3tusen av båda för bortfall av inkomst och något mer.

Borde jag inte fått mer?

Nu är det så att operationen blev misslyckad och jag ska opereras igen, vad kan jag få ut nu?
Citera
2012-08-28, 22:07
Medlem
Min mamma tecknade en barnförsäkring hos Dial som jag hade fram till 2007.
Där byttes den till IF Barnförsäkring(jag har inte bytt den, mamma säger att hon inte har gjort det heller(?) vad har hänt här?? vilken försäkring gäller ens.

problemet nu då är att jag kommer få en ADHD(haft det hela livet) diagnos nu vid 24års ålder, aldrig vart i kontakt med vården förutom nyligen då jag fick en väldigt snabb utredningstid... normalt tar det 1år jag fick tid på 3 veckor... rekordsnabbt sa dem då detta är kommunal vård.

inget finns dokumenterat. förutom betyg och sånt som alla har...

och min dialförsäkring täcker detta men inte IF barnförsäkring.

aldrig vart i kontakt med försäkringsbolag eller psyk eler dylikt tidigare. noll koll....

hjälp
Citera
2012-09-24, 20:07
Medlem
Hej, jag är nyfiken på om man skaffar en reseförsäkringen, en såkallad backpackerförsäkring med stöldskyddsersättning. Om jag nu åker utomlands, säg taihland, och laptopen blir stulen. Jag anmäler den stulen hos den tahilänska polisen. Sen anmäler jag till mitt försäkringsbolag, och vips så har jag fått ersättning? Utan att laptopen egentligen har blivit stulen ?
Kan man låta något mer försvinna utan försäkringbolaget fattar misstankar? Hur noga kollar dom bakgrundshistoria? Om man anmäler hos polisen i tahiland så borde det väl inte finnas några misstankar? Hur funkar det om man, låt säga, köper en systemkamera i tahiland och sedan anmäler den som stulen utan att egentligen köpt någon? Vad kollar dom?
Citera
2012-09-24, 20:13
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremile
Hej, jag är nyfiken på om man skaffar en reseförsäkringen, en såkallad backpackerförsäkring med stöldskyddsersättning. Om jag nu åker utomlands, säg taihland, och laptopen blir stulen. Jag anmäler den stulen hos den tahilänska polisen. Sen anmäler jag till mitt försäkringsbolag, och vips så har jag fått ersättning? Utan att laptopen egentligen har blivit stulen ?
Kan man låta något mer försvinna utan försäkringbolaget fattar misstankar? Hur noga kollar dom bakgrundshistoria? Om man anmäler hos polisen i tahiland så borde det väl inte finnas några misstankar? Hur funkar det om man, låt säga, köper en systemkamera i tahiland och sedan anmäler den som stulen utan att egentligen köpt någon? Vad kollar dom?

Det är försäkringsbedrägeri. Vad skulle det tjäna till? Du skulle i princip inte tjäna speciellt mycket.
Citera
2012-09-24, 21:09
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Så till min fråga. Hur tolkar ett försäkringsbolag om jag skriver inga symptom?

Skriv helt enkelt en förklarande text och bifoga skadeanmälan, ungefär som du skrev här.
Citera
2012-09-24, 21:10
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondenistan
Jag har folksams försäkring och har folksams försäkring genom if metall.
Jag vred till mitt knä i en fotbollsmatch så menisken gick sönder.
Jag har opererat knäet och fick ut ca 3tusen av båda för bortfall av inkomst och något mer.

Borde jag inte fått mer?

Nu är det så att operationen blev misslyckad och jag ska opereras igen, vad kan jag få ut nu?

Om du inte får full funktion i knät kan det bli aktuellt med ersättning för bestående invaliditet. Läser du inte brevet du fått från Folksam?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in