2011-01-17, 15:22
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahej
I första hand ska hon gå till en egen läkare för kompletterande bedömning.
Finns det tvivel på bedömningen kan en jurist kopplas in. juristen har ofta egna läkare som hjälper henne med rätt bedömningsnivå.

Det är även viktigt hur olyckan gick till och vilka försäkringar som gäller. Trafikolycka, halkat vid en fastighet, skadat sig på jobbet, etc. För vissa olyckor har hon rätt till juristhjälp kostnadsfritt.

Om det är en försäkringsläkaren som konstaterat 2% för du gärna återkomma med namnet på läkaren, de är anställda av försäkringsbolagen för att hålla nere invaliditeten och vissa läkare är mer kända än andra.

Jo egen läkare ska hon gå till, vet ej om hon gjort detta ännu.
Trafikolycka, cyklade in i en bil på väg till jobb, bilistens fel.
Sen va det försäkringsbolagets läkare som konstaterade invaliditeten, namnet vet jag ej.
Verkar 16 000 rimligt?
Citera
2011-01-17, 21:16
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Dom har olika "Områden" och kunder som sina favoriter som dom har en hög ratio på, betyg det vill säga.

Jag skulle uppskatta att 70-80% av alla Sveriges lantbruk är hos Länsförsäkringar till exempel, på landsbygden är Länsförsäkringar ohyggligt billiga och starka.

IF är billiga på sportbilar och dyra bilar i storstäder. Där kan ingen slå dom åtminstone första 2 försäkringsåren sen har dom dessvärre en tendens att höja priserna sinnessjukt.

Majoriteten av invandrare dock (få körkortsår) och unga människor drar sig oftast till Folksam på grund av priset.

Barnfamiljer till Trygg-hansa.

En sak ni dock bör känna till är att letar ni billigast försäkring kan ni direkt lägga ner compricer/Insplanet.
Varför?
Jo dels så vet inte dom företagen vilka försäkringar ni har i ett bolag redan och att ni då omfattas av 20% i vissa fall 25% men framförallt så har dom bra avtal med vissa bolag som är svinbilliga första året och dubblar priset andra året.
Ring till bolagen istället eller etablera mailkontakt med dom
.

Den infon får man genom behovsanalysen. Hittar alltid billigast försäkring genom Insplanet och andra tjänster. Om du hade haft tillräcklig kunskap så skulle du veta att merparten av alla bolag som ins och compricer jämför ägs av de 4 stora.
Citera
2011-01-17, 21:46
Bannlyst
Var det absolut dummaste jag har hört.
Norska Gjensidige och danska Codan fick sitt stora uppsving på den svenska marknaden just genom dessa sidor som jämför försäkringspriser.
Att Insplanet och Compriser skulle ägas av IF/LF/TH/Folksam är en skröna utan dess like.
Citera
2011-01-17, 21:52
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Var det absolut dummaste jag har hört.
Norska Gjensidige och danska Codan fick sitt stora uppsving på den svenska marknaden just genom dessa sidor som jämför försäkringspriser.
Att Insplanet och Compriser skulle ägas av IF/LF/TH/Folksam är en skröna utan dess like.

Men herregud Codan äger trygg hansa, http://sv.wikipedia.org/wiki/Codan .. Gjensidige är norges största försäkringsbolag och tredje störst i hela norden.

Jag sa inte att dom äger ins eller compricer utan flertalet bolag som jämförs ägs av de stora 4.

Sveland: Ägs av Trygg Hansa
Redo: Tillhör Sveland som ägs av Trygg Hansa
SalusAnsvar (Svenska konsumentförsäkringar): Ägs av Folksam
Auro: Tillhör Trygg Hansa
Beesure: IF som försäkringsgivare

Något mer?
Citera
2011-01-18, 00:56
Bannlyst
Dandyline, dom fungerar ändå som konkurrenter. TH:s säljare t.e.x. tar mer än gärna över både Codans försäkringar och Aktsams där cheferna är rätt duktiga med att peka på bristerna i respektive bolags försäkringar dock får man INTE ta över Svelands kunder t.e.x. med bilar och boende.

Var är källan på att insplanet skulle ägas av dom fyra stora?

Auro ägs btw av Codan inte Trygg-Hansa.
Senast redigerad av Perfect-stranger 2011-01-18 kl. 01:09.
Citera
2011-01-18, 03:27
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Dandyline, dom fungerar ändå som konkurrenter. TH:s säljare t.e.x. tar mer än gärna över både Codans försäkringar och Aktsams där cheferna är rätt duktiga med att peka på bristerna i respektive bolags försäkringar dock får man INTE ta över Svelands kunder t.e.x. med bilar och boende.

Var är källan på att insplanet skulle ägas av dom fyra stora?

Auro ägs btw av Codan inte Trygg-Hansa.

Det ligger i säljarnas löneintresse. Man har skapat olika dotterbolag för att slutligen få mer kunder.

För 2:a gången så har jag inte sagt att Insplanet ägs av dom fyra stora, läs noga.
Citera
2011-01-18, 13:11
Bannlyst
Nej men du sa att Compricer ägs av dom fyra stora.
Källa på det?
Compricer är en oberoende försäkringsförmedlare!!
Citera
2011-01-18, 13:26
Medlem
micke_hs avatar
Jag har en fråga angående blocket.se begagnatförsäkring rörande bilar. Jag och frugan köpte en bil förra året för ca 65tusen. Säljaren hade tecknat en sån försäkring och det var tur. Eftersom motorn rasade efter 3 veckor. Vi fick köra in bilen till aukt. verkstad och dom kollade bilen. Dom kom fram till att någon hade mixtrat med motorn och nu vill dom att vi ska vara med och betala 15% av rep. kostnaden.

Frågan är. Eftersom vi inte gjort nåt med motorn och förmodligen inte säljaren heller...så varför ska vi betala 15% av kostnaden då för? Kan dom göra så här? Dom har dessutom inte skött detta ärende särskilt snyggt...vi har fler barn och är beroende av bilen och ändå har dom fjantat om några papper hit och dit och på så sätt dragit ut på detta ärende. Motorn rasade i början av november förra året och dom har fortfarande inte börjat laga biljäveln.

Försäkringsbolaget är IF.se
Citera
2011-01-18, 23:40
Bannlyst
Micke det låter väldigt konstigt måste jag säga.
Hela incidenten.

Men ska försöka hjälpa dig.

Till att börja med två frågor.

Vad kostar reparationskostnaden?
Är det IF:s blocketförsäkring som trädde i kraft i samband med felet? Är det samma villkor som vanliga IF?
Citera
2011-01-19, 01:12
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Micke det låter väldigt konstigt måste jag säga.
Hela incidenten.

Men ska försöka hjälpa dig.

Till att börja med två frågor.

Vad kostar reparationskostnaden?
Är det IF:s blocketförsäkring som trädde i kraft i samband med felet? Är det samma villkor som vanliga IF?

Repkostnaden överstiger enligt verkstaden 45tusen..kanske till och med 50 tusen. Nu håller dom på att titta på en ny motor istället för att laga den gamla men kostnaden lär hamna på 45-50 tusen inklusive arbete trodde verkstaden.

Ja det är if's blocketförsäkring som trädde in. Men den förbannade verkstaden hade tydligen mumlat till försäkringsbolaget om att det "såg ut som att någon mixtrat" med motorn. Och då genast började försäkringsbolaget att konstra. Och nu skyller dom på att dom saknar underlag, offerter och liknande från verkstaden. Och jag börjar riktigt jävla less på det här nu. Vi hade bilen i ungefär 2-3 veckor innan motorn skar ihop(eller vad som nu hände) och vi har fått klara oss utan sen dess.

Jag börjar fundera på att dra bilen till en annan auktoriserad märkesverkstad och be dom göra det som den första skitverkstaden inte klarar av. Dom verkar inte heller vara intresserad utav jobbet heller så...fast det är å andra sidan offtopic.

Har IF rätt att kräva oss på 15% av repkostnaden med hänvisning av någon "mixtrat med motorn"? Fråga mig inte vad dom menar. Vi har inte rört motorn! Ja, annat än att vi kollade olja, glykol och sånt man alltid ska göra då då man köper beg. bil.
Citera
2011-01-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Repkostnaden överstiger enligt verkstaden 45tusen..kanske till och med 50 tusen. Nu håller dom på att titta på en ny motor istället för att laga den gamla men kostnaden lär hamna på 45-50 tusen inklusive arbete trodde verkstaden.

Ja det är if's blocketförsäkring som trädde in. Men den förbannade verkstaden hade tydligen mumlat till försäkringsbolaget om att det "såg ut som att någon mixtrat" med motorn. Och då genast började försäkringsbolaget att konstra. Och nu skyller dom på att dom saknar underlag, offerter och liknande från verkstaden. Och jag börjar riktigt jävla less på det här nu. Vi hade bilen i ungefär 2-3 veckor innan motorn skar ihop(eller vad som nu hände) och vi har fått klara oss utan sen dess.

Jag börjar fundera på att dra bilen till en annan auktoriserad märkesverkstad och be dom göra det som den första skitverkstaden inte klarar av. Dom verkar inte heller vara intresserad utav jobbet heller så...fast det är å andra sidan offtopic.

Har IF rätt att kräva oss på 15% av repkostnaden med hänvisning av någon "mixtrat med motorn"? Fråga mig inte vad dom menar. Vi har inte rört motorn! Ja, annat än att vi kollade olja, glykol och sånt man alltid ska göra då då man köper beg. bil.

"De viktigaste undantagen som försäkringen inte gäller för är; fel som beror på att service och skötsel inte skötts, fel som beror på trimning och fel som upptäcks vid säljarens och köparens besiktning av bilen." från Blocketförsäkringens villkor.

Om jag var skadereglerare eller på något sätt skulle ta beslut i frågan skulle jag också bli misstänksam om en (får man anta) kunnig bilmekaniker misstänker att någon pillat på motorn. En vanlig anledning till att man är missnöjd med skadereglering vid försäkringsärenden beror på att det faktiskt är verkstaden/elektronikhandeln/mattaffären etc som är långsamma och/eller inte skickar in ofullständigt underlag till försäkringsbolaget.
Citera
2011-01-19, 01:49
Medlem
Citat:
Pris på försäkring, skadereglering, mina erfarenheter, medicinsk invaliditet, självrisker, mina rekommendationer.
Inga frågor är dumma nog.
Tänkte först göra en "jobbar inom försäkringsbranschen - fråga vad du vill"
Men det kändes jävligt B

Så har ni köpt en ny bil eller har er lägenhet brunnit upp och ni har frågor är ni hemskt välkomna att fråga på. Jobbat inom försäkringsbranschen tillräckligt länge nu för att tro mig kunna hjälpa er och besvara era frågor. För tillfället är jag inom säljsektorn men har även andra erfarenheter.

Tråden kan växa sig stor tror jag och vi kanske slipper 100-tals småtopics om just försäkringar.
Grymt! precis vad jag letat efter!

Har en liten fråga angående min bil försäkring. Jag krockade med bilen var med om en liten seriekrock. Fyra bilar inblandade jag var bil nummer två. Jag krockar med bil nummer ett så att jag får sladd och stannar på vägen. Bil nummer tre krockar in i mig därefter krockar bil fyra med nummer tre.
Jag har redan blivit skyldig att stå för bil nummer ett. Men nummer tre hsr ej skickat in sin skadeanmälan. Vad tror du att de berömmer? Att tre ska stå för mina skador? Har halvförsäkring. Samt undrar jag vad som händer om bil tre ej skickar in sin skadeanmälan ? Hur länge måste jag vänta?

Fråga två!
Jag ramlade när jag var lite yngre och fick tre stycken ganska stora ärr i ansiktet som sticker ut en bit också. Den första är under läppen på kanske 1x1 cm den andra är över läppen och är lika stor. Den tredje är mitt på näsan mellan ögonbrynen ungefär på 0,5x0,5 cm.

Jag fick ut 15.000 kr efter två år samt att jag genomgick en operation innan dess men det gjorde saken bara värre.

Nu i efterhand så ångrar jag mig djupt att jag tog deras bud direkt. Då jag hör från kompisar etc hur mycket folk har fått ut för ärr i ansiktet etc. Det jag undrar finns det något jag kan göra nu? Tycker du summan var rimlig?

Det var ungefär tre år sen jag fick mina pengar..
Ursäkta stavfel skriver på iphone

Hoppas du förstår mig

Tack!
Senast redigerad av Mevvan 2011-01-19 kl. 02:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in