2011-01-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wmathyy
Men det finns otroligt många som är besvikna med PSP, vilket gör att många väljer bort Sony.
jag tycker det finns rätt många bra spel till psp, de tillfredsställer iaf mitt bärbara behov. men visst, har man BARA en psp så kanske det blir lite tunt...

Citat:
Ursprungligen postat av lonian
varför folk slutar köpa DS och Wii just nu kan ju ha med att 3DS snart kommer och folk vill lägga pengarna på den istället. Jag ska då i alla fall ha en när den kommer.
man börjar ju undra exakt på vilket plan wii konkurrerar med bärbara konsoler? typ som att försäljningen av formel 1-bilar konkurrerar med personbilar...

Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Med tanke på att PSP2 ska leva 7-10 år känns beslutet att exkludera 3D som ett uselt drag.
nja, jag tror inte det. om man helt bortser från det potentiella spelutbudet för PSP2 och 3DS och har att välja mellan kass grafik med 3D och bra grafik utan 3D så är valet åtminstone för mig väldigt enkelt. det jag upplevt av 3D-teknik hittills, typ bio, filmer på TV osv så är jag inte speciellt imponerad. det finns som något inbyggt jobbigt i det hela. är det inte glasögonen så är det oskärpan osv..

jag tycker sony satsar helt rätt med PSP2. två RIKTIGA analoga sparkar var faktiskt mer än jag hade vågat hoppas på. ursprungliga PSP:n hade kontrollproblem med de lite mer avancerade spelen såsom MGS, Syphon Filter, FPS-liknande spel osv. skulle det droppa in en drös PS3-exklusiva konverteringar skulle inte jag bli ledsen eftersom jag inte har nån PS3:a. att enheten är lite större och mindre portabel gör inget, jag släpar ändå inte med mig den på bussen, tåget i tid och otid. jag spelar oftast hemma, typ liggandes i sängen och för det kommer den bli perfekt! spel för att fördriva tid klarar telefonen av alldeles utmärkt. spel på telefon är oxå en helt annan grej. banal spel för fem minuters sessioner, mer mäktar inte telefonspel med pga sina begränsade kontrollmöjligheter.

PSP2 kommer att bli grym!
Citera
2011-01-30, 13:48
Medlem
JTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wmathyy
Men det finns otroligt många som är besvikna med PSP, vilket gör att många väljer bort Sony.

Fast jag tycker inte att besvikna köpare är ett argument för att lägga ner en konsoll, om det var det du menade. Det är snarare ett argument för att locka tillbaka dem genom att rätta till det i PSP2 som folk inte var nöjda med i PSP.

3DS - Det jag har hört från dem som har spelat mycket 3DS är att 3D effekterna blir jobbiga efter en halvtimme, ont i huvudet etc, så många stänger av 3Dn helt och kör vanligt.

PSP2 - Tydligen så ska PSP2an vara mycket enklare att utveckla spel för än föregångaren, så förhoppningsvis kommer det fler spel dit. Kolla bara på dessa tre som är bekräftade, Uncharted, Killzone och Call of Duty.
Citera
2011-01-30, 15:35
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Du vet noll om pris och batterikapacitet.

Eftersom både CPU & GPU är off-the-shelf så vet vi att den inte kommer vara något banbrytande vare sig när det gäller tillverkningspris eller batterianvändning. Sen om Sony väljer att sälja den med förlust & stoppa i ett batteri med större kapacitet (& vikt) så är det en annan fråga, det har inget med teknik att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Tydligen så ska PSP2an vara mycket enklare att utveckla spel för än föregångaren, så förhoppningsvis kommer det fler spel dit.

Enklare att porta till, utvecklingskostnaderna för exklusiva spel kommer naturligtvis skjuta i höjden precis som PS2 -> PS3.
Citera
2011-01-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Fast jag tycker inte att besvikna köpare är ett argument för att lägga ner en konsoll, om det var det du menade. Det är snarare ett argument för att locka tillbaka dem genom att rätta till det i PSP2 som folk inte var nöjda med i PSP.

Nej, absolut ingen anledning. Men de har ju fortfarande grävt sin grav, lite som Nintendo med Wii. Nästa stationära konsol Nintendo släpper kommer inte sälja lika väl som Wii, eftersom (mestadels) gamers är missnöjda med Wii. Finns ju liksom ingen anledning att gå tillbaka till ett företag och köpa uppföljaren om den tidigare versionen man köpt sög (smaksak).

Sen så tycker jag det var uruselt av Sony att slopa 3D, för de kommer absolut inte kunna lägga in de i senare i PSP2 eftersom då kommer de flesta ändå att utveckla i 2D eftersom alla PSP2 klarar av 2D, medan få klarar av 3D.
De har tänkt lite som både Nintendo och Sony gjorde förra generationen, att man lägger in nya funktioner och tillbehör allt eftersom, vilket gör att det inte komme finnas speciellt många spel som stödjer dessa funktioner.
Kolla bara på vad som släppts till PS3, Wii och 360. Kameror, balansplattor och andra tillbehör som man hoppats ska få stöd, men eftersom det inte finns en större marknad att utveckla för, så väljer man bort dessa och kör på basutbudet.
Senast redigerad av wmathyy 2011-01-31 kl. 00:18.
Citera
2011-01-31, 09:25
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Eftersom både CPU & GPU är off-the-shelf så vet vi att den inte kommer vara något banbrytande vare sig när det gäller tillverkningspris eller batterianvändning. Sen om Sony väljer att sälja den med förlust & stoppa i ett batteri med större kapacitet (& vikt) så är det en annan fråga, det har inget med teknik att göra.

Ah, ok. Så definitionen av "bättre teknik" är alltså något som är banbrytande? 3DS:ens bättre teknik är alltså dess banbrytande glasögonfria 3D-skärm? Banbrytande för att den blir den första bärbara spelkonsolen med sådan skärm får jag väl anta då glasögonfria 3D-skärmar kommer finnas (finns förmodligen redan i många prylar) i bla Sonys videokameror, LG´s telefoner etc. Så tekniken i sig är inte banbrytande.

Men ok, utifrån dina argument så vill jag fråga dig en sak. Om NGP:n skulle ha en helt revolutionerande liten, strömsnål och stark ficklampa inbyggd i sig (vilken för mig skulle vara lika värdelös som 3D-tekniken) skulle den då enligt dig ha "bättre teknik" än 3DS:en? Denna lampa är banbrytande för det finns ingen annan lika stark lampa i den storleken som drar så lite ström. Fullkomligt makalös lampa. Svarar du ja på den frågan så har du haft rätt hela tiden och jag har haft fel. Då vinner du. För det här är pudelns kärna i denna diskussion. Vissa uppskattar bättre grafik mer än 3D-tekniken. Om 3D är totalt betydelselöst för mig vad har då 3DS:en, teknikmässigt, som skulle få mig att köpa den istället för NGP:n?
Citera
2011-02-02, 17:41
Medlem
Fina Gubbens avatar
http://www.fz.se/filmer/20110202/sony-psp2ngp-see-it-in-action/

Film med trailers av spel och man får se hur den sitter i handen. Personligen tycker jag det ser något obekväm ut. Kolla bilden.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/PSP222.jpg

Spelen. Ptja, finns väl inte mycket att säga där.
Citera
2011-02-02, 18:09
Medlem
teowinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben

Film med trailers av spel och man får se hur den sitter i handen. Personligen tycker jag det ser något obekväm ut. Kolla bilden.

Spelen. Ptja, finns väl inte mycket att säga där.
Det räcker ju med att kolla på vilken animeserie som helst, där varenda människa ser ut som en fjortonårig flicka, för att förstå hur japaner uppfattar omvärlden och sig själva. Således är det inte så underligt att PSP2 inte kommer ligga bra i våra vikingahänder här uppe i nord.
Citera
2011-02-02, 18:23
Medlem
repeaters avatar
Citat:

Den där bilden säger ju inte mycket, de har ju använt ET som handmodell. Kolla vänsterhanden!
Citera
2011-02-02, 18:41
Medlem
Citat:

Om man tittar på filmen du länkar till så har du ju tagit en bild av den enda i klippet som verkar hålla den på ett konstigt sätt.

Resten ser väl ut att hålla i den ungefär som alla andra bärbara system, eller?
Citera
2011-02-02, 18:57
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Om man tittar på filmen du länkar till så har du ju tagit en bild av den enda i klippet som verkar hålla den på ett konstigt sätt.

Resten ser väl ut att hålla i den ungefär som alla andra bärbara system, eller?
Kunde bara se två handmodeller. En kille och en tjej. Aldrig spelat på PSP så jag vet inte riktigt hur man håller i en sådan.
Citera
2011-02-16, 18:16
Medlem
Fina Gubbens avatar
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110216/sony-psp2-kommer-inte-kosta-skjortan

Citat:
– Det fanns grejer vi tyckte var ganska häftiga men som vi tvingades ställa åt sidan för att hålla fokus. Det är en läxa vi lärde oss från Playstation 3.

– Idag är många team familjära med PS3 och är vana att inkludera en mängd effekter i sina titlar. Baserat på denna expertis – men också på arbetsrutinerna de utvecklat av PS3-jobben – har vi gjort PSP2-utvecklingen så naturlig som möjligt. En förlängning av PS3, om du så vill.
Så den kommer inte vara dyr och ha en utvecklingsmiljö liknande den till PS3.

Nu är ju frågan vad SONY anser är dyrt. Jag skulle nog våga mig på en $299-startpris iallafall, om jag får gissa.
Citera
2011-02-16, 21:01
Medlem
teowinds avatar
Citat:
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110216/sony-psp2-kommer-inte-kosta-skjortan

Så den kommer inte vara dyr och ha en utvecklingsmiljö liknande den till PS3.

Nu är ju frågan vad SONY anser är dyrt. Jag skulle nog våga mig på en $299-startpris iallafall, om jag får gissa.
Only $399 tror jag på. Jag tror att SONY har fått för sig att folk har råd att köpa dyrare maskiner än förr med tanke på hur många som går runt med dyra iPhones. Kort sagt: de har nog inte lärt sig någonting under denna generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in