2011-01-27, 12:49
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Var ser ni touchskärm på baksidan? Vad jag kan se är det ingen skärm på baksidan. Är bara en tocuhplatta på baksidan.
Det där med dubbla skärmar är nonsens, av bilderna att döma hittills.

Citat:
Jag skulle dra på 4000.
Om Sony släpper den svindyr så skjuter de sig själva i foten. Det var delvis det som gav DS övertaget över PSP, samt även Wii och Xbox 360 sålde mer på priset (360 har dock sålt mycket sämre än PS3, med tanke på att den släpptes ett år tidigare).

Citat:
Teknisk specifikation för den som är intresserad:

Har typ samma specifikationer som vissa Android-telefoner och det ser ut som att den kör ett Android-gränssnitt.
Har inte sett någon Androidmobil hittills med 4-kärnig processor (kommer nog vara hög klockfrekvens på den också; lätt någonstans runt 1.5GHz och förhoppningsvis 22nm eller lägre) och 1GB RAM.
Citera
2011-01-27, 12:50
Medlem
Hi-Techs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=FLrWPoJkbtM&feature=player_embedded
Ploppade nyligen upp på Youtube.
Citera
2011-01-27, 13:01
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det där med dubbla skärmar är nonsens, av bilderna att döma hittills.
Japp, man undrar vad journalisterna håller på med.

Citat:
Om Sony släpper den svindyr så skjuter de sig själva i foten. Det var delvis det som gav DS övertaget över PSP, samt även Wii och Xbox 360 sålde mer på priset (360 har dock sålt mycket sämre än PS3, med tanke på att den släpptes ett år tidigare).
PSP Go fick 3000 som releasepris i Sverige och den byggde på gammal teknik. Ska bli intressant att se i vilken prisklass dom lägger den i. 5 tums OLED-skärm kan inte vara speciellt billigt.

Citat:
Har inte sett någon Androidmobil hittills med 4-kärnig processor (kommer nog vara hög klockfrekvens på den också; lätt någonstans runt 1.5GHz och förhoppningsvis 22nm eller lägre) och 1GB RAM.
Android-mobiler som bygger på Nvidia Tegra 2 använder den CPUn. Kolla bara gränssnittet. Batteriikonen osv, ser exakt ut som på Android. Skulle faktiskt inte förvåna mig om den körde Android. Varför skulle den annars ha 3G?

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A9_MPCore
Citera
2011-01-27, 13:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Japp, man undrar vad journalisterna håller på med.
Låtsas som att de har ett riktigt jobb

Citat:
PSP Go fick 3000 som releasepris i Sverige och den byggde på gammal teknik. Ska bli intressant att se i vilken prisklass dom lägger den i. 5 tums OLED-skärm kan inte vara speciellt billigt.
Ja, fast tekniken har ju blivit billigare. Sedan att PSP Go var dyrare berodde nog på att Sony försökte på något sätt kompensera för alla de återförsäljare som sålde PSP Go och inte kunde tjäna pengar på att sälja fysiska spel till konsolen, skulle jag gissa på i alla fall. Jag köpte min PSP (den första modellen, före de började revisionera PSP) för en 2500 kr eller något, så det måste vara att PSP Go var dyrare eftersom den saknade fysiska spel.

Citat:
Android-mobiler som bygger på Nvidia Tegra 2 använder den CPUn. Kolla bara gränssnittet. Batteriikonen osv, ser exakt ut som på Android. Skulle faktiskt inte förvåna mig om den körde Android. Varför skulle den annars ha 3G?

http://en.wikipedia.org/wiki/ARM_Cortex-A9_MPCore
Kommer förmodligen finnas stöd för Android, med tanke på att Sony hade stöd för GNU/Linux. Eller så kanske de bojkottar Android och GNU/Linux totalt eftersom det inte riktigt går att kontrollera öppen källkod OS. Men PSP2 klarar ju definitivt av att installera Unix-liknande operativsystem på, med den hårdvaran.

Personligen hoppas jag på att Sony fixar en autostereoskopisk 3D skärm också. Fast om de gjorde det hade Nintendo varit helt ute ur leken, eftersom det inte finns något incentiv till att köpa 3DS då, och om det inte finns någon konkurrens på den bärbara marknaden är det dåligt för oss konsumenter.
Citera
2011-01-27, 13:25
Medlem
lumbas avatar
Citat:
The Next Generation Portable will be "affordable", Sony has promised.

"I can't put a ballpark on it in terms of figures, but what I would say is that we will shoot for an affordable price that's appropriate for the handheld gaming space," Sony Computer Entertainment Europe boss Andrew House told Eurogamer in Tokyo this morning.

The NGP – Sony's successor to the PSP – was officially unveiled this morning as a powerful portable gaming console.

Eurogamer has been told by a source that Sony will "make a loss" on the NGP, but House insisted the hardware manufacturer is gunning for profitability.

"Ideally we would want to have our hardware be profitable, in addition to our software," he said. "We've experienced both sides and we know which one we like to be on!"

House was unable to confirm when Sony will reveal the NGP price. It's due out this Christmas.

Kanske inte säljs till förlust ändå.
Citera
2011-01-27, 13:27
Medlem
lumbas avatar
Citat:
Personligen hoppas jag på att Sony fixar en autostereoskopisk 3D skärm också. Fast om de gjorde det hade Nintendo varit helt ute ur leken, eftersom det inte finns något incentiv till att köpa 3DS då, och om det inte finns någon konkurrens på den bärbara marknaden är det dåligt för oss konsumenter.

Det beror ju helt på vilka spel som kommer också, ett köp baseras väl sällan bara på hårdvara.
Citera
2011-01-27, 13:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumba
Det beror ju helt på vilka spel som kommer också, ett köp baseras väl sällan bara på hårdvara.
Givetvis är spelen väldigt avgörande till att en spelkonsol blir framgångsrik. Dock hänger det på hårdvaran att spelen blir bra.
Citera
2011-01-27, 14:11
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Givetvis är spelen väldigt avgörande till att en spelkonsol blir framgångsrik. Dock hänger det på hårdvaran att spelen blir bra.
Det ligger förstås något i det du säger, men det är en rätt vansklig koppling. Korrelationen är inte direkt 1:1.

Kul att det kom officiella nyheter om den här nu till slut, men ironiskt nog är min reaktion på denna mer eller mindre precis densamma som på 3DS. Köp för min del är extremt beroende av utvecklingen på tre punkter:
1. Priset
2. Batteritiden
3. Huruvida det kommer några intressanta spel som inte bara är portar av eller slöa offshoots till redan existerande titlar.

Är för egen del rätt oroad både för 1 och 3, men 1 är mindre av ett problem trots allt.
Citera
2011-01-27, 14:20
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Android-mobiler som bygger på Nvidia Tegra 2 använder den CPUn. Kolla bara gränssnittet.
Digital Foundry har redan en analys av teknologin i NGP här. Den intresserar säkert fler i tråden. T.ex.:

Citat:
Sony's Next Generation Portable sets a new standard for mobile gaming performance. While mobile phones are currently transitioning into dual-core ARM A8s, still with a single GPU graphics chip, NGP goes balls-out with a twin quad-core setup: four ARM A9 Cortex CPUs operate in tandem with a PowerVR SGX543 MP4+.

I artikeln bekräftas för övrigt att kontrollen på baksidan är en pad och inte en touchkänslig skärm. (Verkade alltid som lite overkill att ha en skärm på baksidan, men det kanske bara var jag som tyckte..)
Senast redigerad av repeater 2011-01-27 kl. 14:26.
Citera
2011-01-27, 16:01
Medlem
Rookie81s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=FsAq-sMLTEw&

Citera
2011-01-27, 16:02
Medlem
Snacka om att gräva sin egen grav...
Vafan håller Sony på med?

Gillar PS3 jag har, men PSP2 kommer ju inte ha någon chans att konkurrera med 3DS.
Citera
2011-01-27, 16:19
Medlem
teowinds avatar
Utformningen verkar vara riktigt kass. Om man inte har små japanska flickhänder så lär man behöva hålla i konsolen med fingertopparna om man vill använda de analoga spakarna - och det vill man väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in