2012-02-02, 23:37
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
1. Vi kan bara prata om Japan för den har bara släppts i Japan.

2. Det är ändå inte rättvist att belysa siffror för döende konsoler! Det är inte vettigt någonstans!

3. Japan håller på att bli en fullständing handkonsol-nation. Att PSV då säljer så ytterst dåligt är inget annat än alarmerande. Nej, inga större spelsläpp har annonserats, kanske för att det inte finns några? Sen tar det några år innan de kommer. För om det fanns stora spelsläpp borde det hypas rejält. Tills vidare har 3DS Monster Hunter 3, Mario 3D, Mario Kart 7, nyss släpptes Resident Evil: Revilaiton, snart släpps Kingdom Hearts 3D, sen kommer Luigis Mansion 2, Kid Icarus kanske blir något, Monster Hunter 4 släpps till nästa jul.

Det ser inte ljust ut i Japan, det kan väl ingen försöka påskina?

Eller tror någon att plattformen bara ska ta fart och börja sälja, utan massa betydelsefulla spelsläpp?

1. Vad är din punkt ett svar på? Ja, vi kan diskutera försäljningen i Japan men a) än är det för tidigt att dra några slutsatser då Vita lanserades i mitten av december i Japan), och b) hur det slutar i Nordamerika, Europa och Australien återstår att se.

Förövrigt har Vita lanserats även i Taiwan och Hong Kong om vi ska vara korrekta.

2. Återigen, det var "en kort mening som bl.a. skulle belysa att det går dåligt för många konsoler i Japan samt att tendenserna är minskad försäljning ---".

3. Det är "alarmerande" men, och nu har jag sagt det tiotals gånger, att trots den minskande försäljningen är vi ännu i ett väldigt tidigt skede. Jag har inte sagt att några "större spelsläpp" inte "annonserats", du verkar tro det då med tanke på hur din mening börjar.

Det är ju en definitionsfråga vad "större spel" innebär. Själv tycker jag många större spel, från bl.a. kända spelserier, har blivit utannonserade. De flesta nämnde jag sist här i min diskussion med dig för drygt en månad sedan: https://www.flashback.org/sp34821199.

Naturligtvis är det spelen som är det viktigaste i nuläget för att få fart på försäljningen.
Citera
2012-02-02, 23:52
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Gamla tanter/farbröder = 30+ i detta fall, alltså de som vuxna som kan tänkas köpa den åt sig själva utöver 20-30-åringar. Uncharted var mitt enda exempel eftersom det är det enda spelet av vikt som visats på/ska släppas till maskinen som jag känner till. Om det beror på att jag är oinsatt, Sony är dåliga på marknadsföring eller att det helt enkelt är det enda spelet av vikt är upp till var & en. Du får som sagt gärna upplysa oss om andra intressanta saker.

En vag formulering, inte nödvändigtvis felaktig men den öppnar för långa och tråkiga diskussioner om vad som är "stort", "viktigt" och liknande. Definitionstjafs har jag inte tid men då jag har mycket annat för mig. Spel jag tror intresserar många Vita-köpare har jag listat här: https://www.flashback.org/sp34821199.

Citat:
Fast så fungerar det inte. Tredjepartsutvecklarna kommer inte flockas till Vita bara för att priset kommit ner tillräckligt & att Sony säger sig vilja ändra fokus. Sony måste locka till sig målgruppen, sen (kanske) tredjepartsutvecklarna kommer. Att göra det efter flera år kräver ett mindre mirakel/stora spenderarbyxor.

Inte bara därför men om spelutvecklarna, som jag utgår blivit informerade om den planerade omställningen, tror att de kommer få köpare till dessa speltyper kommer de ju börja utveckla såna spel. SONY lär säkert ta täten med sina massiva spelstudios runt om i världen och det lär sporra denna utveckling.

Citat:
Jo, i det segmentet får de naturligtvis det.

Nej, konkurrenterna får inte "fritt spelrum" bara för att SONY inte fokuserar i det segmentet. SONY kommer inte bortse i det segmentet fram tills 2014.

Citat:
"mid 20s, largely male" Eller försöker du argumentera för att Sony kommer inrikta sig på en ännu smalare grupp

Ingen statistik alltså, tråkigt. Jag vet inte exakt vilken ålder de kommer fokusera på utan var mer intresserad av vad du byggde ditt antagande på. Själv tycker jag det låter som Jim Ryan säger att "mid 20s, largely male" är deras fokus nu och 2014 kommer de fokusera på en något yngre målgrupp:

Citat:
"Day one (buyers are) going to be our good old core gaming demographic: mid 20s, largely male," said Ryan talking to EDGE. ---

"You won't see that so much in 2012, and in 2013 we'll still be very much at the core of it, but shortly that a lot of the business strategy will be (based) around targeting a somewhat younger demographic."

http://www.gamerzines.com/psp/news/vita-younger-audience-2014.html
Citera
2012-02-02, 23:53
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Ännu är det för tidigt att dra slutsatser av Vitas försäljning i Japan. Dessutom väntar vi ännu på att Vita ska lanseras i USA, Kanada, Australien och Europa. Det har förövrigt kommit nya siffror angående försäljningen i Japan:

Visst är det dåliga siffror för Vita men det är för tidigt att säga något. Särskilt när det inte kommit några större spelsläpp:

Sen kan vi ju också se att försäljningen av Wii, DS och Xbox 360 går dåligt med. Vad menar du förresten med att Vita och 3DS skulle vara Dead on Arrival? Hur långlivade blir dessa konsoler enligt dig?
När är rätt tid då? För ingen konsol har väl haft en så kraftigt dalande försäljning som PSVita?
Gissar på att den stannar runt 10-15'000 i japan med få skutt till 50'000 vid stora spelsläpp.
Sen är det klart att SONY går ut med att dom inte tycker det är oroande, PR du vet.

Menar att dom är byggde på fel sätt från grunden för en bärbar publik. Dom blir så gamla som företagen väljer.
Citera
2012-02-03, 00:12
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
När är rätt tid då? För ingen konsol har väl haft en så kraftigt dalande försäljning som PSVita?
Gissar på att den stannar runt 10-15'000 i japan med få skutt till 50'000 vid stora spelsläpp.
Sen är det klart att SONY går ut med att dom inte tycker det är oroande, PR du vet.

Menar att dom är byggde på fel sätt från grunden för en bärbar publik. Dom blir så gamla som företagen väljer.

Ja, det är en bra fråga. Personligen tycker jag att SONY bör vänta runt två månader innan en större utvärdering kan göras. Det faktum att de väntar sig gå i vinst på hela Vita-projektet efter tre år, gör deras förhandlingsutrymme en hel del mindre.

Du tror alltså att PS Vitas normala försäljningsnivå kommer ligga på 10k-15k bortsett från perioder med stora spelsläpp? Permanent alltså de närmsta åren? Jag tror inte ens Satoru Iwata eller Reggie Fils-Aime håller med dig.

Ja, klart det är företaget i slutändan som bestämmer när konsolerna i fråga ska pensioneras men jag tänker mer vad du menade med ditt DoA-snack. När tror du t.ex. kunderna kommer tvinga speltillverkarna att släppa nya, bärbara konsoler?
Senast redigerad av TKD_1337 2012-02-03 kl. 00:14.
Citera
2012-02-03, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Menar att dom är byggde på fel sätt från grunden för en bärbar publik.

Vad är kraven för en bärbar publik förutom en bättre batteritid?
Citera
2012-02-04, 01:32
Medlem
3DS har ju till och med sämre batteritid så.
Citera
2012-02-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Vad är kraven för en bärbar publik förutom en bättre batteritid?
Att man ska bygga spel som man inte behöver sitta med minst 1 timma?
PSVita spelen är ju PS3 spel som blivit portade, och som på PSP så kommer det inte fungera.
Folk vill inte sitta flera timmar och spela, utan när man åker buss, tåg eller whatever kanske man spelar i en halvtimma och sen lägger bort den.

Att PSV har bättre batteritid är ju en tolkningsfråga, stänger man av 3D på 3DS har den bättre batteritid.

Sony har gjort samma misstag som de gjorde med PSPn, de har inte gjort den till "On the go" utan bara skapat en bärbar version av deras stationära. Och därför kommer PSV få ett sämre öde än PSP. Försäljningen för PSV är ju ett skämt, 3DS säljer ju nästan fem gånger så mycket i Japan som PSV.

Sony har gått från att vara sist till först på en generation, för de gör fel HELA tiden. Priserna är skyhöga, hårdvaruförlusterna är enorma och spelarna väljer Microsoft eller Nintendo.
Senast redigerad av wmathyy 2012-02-04 kl. 13:19.
Citera
2012-02-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wmathyy
Att man ska bygga spel som man inte behöver sitta med minst 1 timma?
Folk vill inte sitta flera timmar och spela, utan när man åker buss, tåg eller whatever kanske man spelar i en halvtimma och sen lägger bort den.

Men det har väl inte med konstruktionen på konsolen att göra? Sen finns det ju lumines och kommer nog massa andra pusslespel. Ska man jämföra med ocarina of time som man måste sitta minst 3 timmar för att få ut något av spelet =p Spel kommer.

Det har ju bland annat släppts spel på psn som kallas Minis, som skall vara kompatibel till psp och ps3.
Dessa spel antar jag även funkar på psv, simpla typ mobilspels aktiga kan ju vara något om man bara vill snabbt plocka fram och köra något om man bara är ute efter sådant.
http://www.youtube.com/watch?v=5YbEJFLWrq8
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_minis

Citat:
Ursprungligen postat av wmathyy
Att PSV har bättre batteritid är ju en tolkningsfråga, stänger man av 3D på 3DS har den bättre batteritid.

Lär ju vara samma sak om man minskar ner brightness på psv
Senast redigerad av lonian 2012-02-04 kl. 16:48.
Citera
2012-02-05, 18:01
Medlem
A.Riddles avatar
Just nu så är det billigaste priset för PSV 3G/WiFi 2 619:- på Prisjakt.nu

Någon som vet någonstans där det är billigare?

Frågade en "PSV-person" (eller vad man nu ska kalla de) på Game SKHLM idag då de var där och visade upp PS Vita, man fick även testa konsolen. Då sa han att man troligen kan få in ett vanligt SIM kort från mobilen och köra 3G genom det!

EDIT: Han sa även att det troligen kommer vara Comviq som har hand om 3G.
Senast redigerad av A.Riddle 2012-02-05 kl. 18:26.
Citera
2012-02-05, 19:50
Medlem
lumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Riddle
Just nu så är det billigaste priset för PSV 3G/WiFi 2 619:- på Prisjakt.nu

Någon som vet någonstans där det är billigare?

Frågade en "PSV-person" (eller vad man nu ska kalla de) på Game SKHLM idag då de var där och visade upp PS Vita, man fick även testa konsolen. Då sa han att man troligen kan få in ett vanligt SIM kort från mobilen och köra 3G genom det!

EDIT: Han sa även att det troligen kommer vara Comviq som har hand om 3G.

Går det att se någonstans vilka butiker som har testexemplar?
Citera
2012-02-05, 19:56
Medlem
A.Riddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumba
Går det att se någonstans vilka butiker som har testexemplar?

Här kan man se: https://www.facebook.com/SonyPlayStationSverige?sk=app_289374207748832
Visserligen på vissa datum men de har typ 5st ex med sig (WiFi) och någon att fråga
Tror även att Webbhallen på Sveavägen, Stockholm har ett ex.

EDIT: Kan fixa datumen på ImageShack om ni inte kan se det på Facebook.
Senast redigerad av A.Riddle 2012-02-05 kl. 20:44.
Citera
2012-02-06, 00:28
Medlem
Citat:
Men det har väl inte med konstruktionen på konsolen att göra? Sen finns det ju lumines och kommer nog massa andra pusslespel. Ska man jämföra med ocarina of time som man måste sitta minst 3 timmar för att få ut något av spelet =p Spel kommer.

Det har ju bland annat släppts spel på psn som kallas Minis, som skall vara kompatibel till psp och ps3.
Dessa spel antar jag även funkar på psv, simpla typ mobilspels aktiga kan ju vara något om man bara vill snabbt plocka fram och köra något om man bara är ute efter sådant.
http://www.youtube.com/watch?v=5YbEJFLWrq8
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_minis
Minis är jättebra, men frågan är ju om det är tillräckligt för att få folk köpa PSV istället för 3DS.
På 3DS kan man ju bara stänga locket även om spelet är på, så den går ner i sleepmode om man skulle vilja fortsätta på exakt samma ställe som tidigare. Det var ju ett väldigt stort argument till att Nintendo kunde kränga många DS, eftersom man kunde spela lite när som helst, och hur länge man ville. Spelar jag Zelda på t.ex. flyget så kan jag ju bara stänga den sedan när jag vill sluta spela och fälla upp den igen när jag har lust.

Citat:
Lär ju vara samma sak om man minskar ner brightness på psv
Men det är ju samma på 3DS där med, man spelar ju knappast med lägsta brightness.
Batteritiden på en 3DS utan 3D och lägsta ljus är typ 7-8 timmar om jag inte misstar mig, men något i den stilen är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in