Vid 11:00 (20 minuter kvar) släpps en exploit till Vita som kommer att tillåta homebrew. Med det sagt så kommer inte nedladdade Vita-spel att fungera, åtminstone inte just nu, utan det är begränsat till homebrew dvs. emulatorer etc.
Denna exploit fungerar på Vita 3.60 vilket är den senaste versionen i skrivande stund. Exploiten är semi-tethering, vilket betyder att du kommer behöva köra den via webbläsaren varje gång du startar om konsolen. Precis som på WiiU och dess Loadiine-exploit.
Vad som krävs:
- Vita på firmware 3.60
- Internet-anslutning
- FTP klient på din PC
- Minneskort
Gå in på hemsidan via din Vita och tryck på install så ska det hoppa igång:
https://henkaku.xyz/
Jag har i skrivande stund ingen Vita på 3.60 utan jag håller mig till version 3.55 för att inte bli av med min hackade PSP-del. Väntar tills någon tar vid och vidareutvecklar denna exploit och därefter kanske jag uppgraderar.
OBS!
Har ni en Vita på version 3.52 eller lägre så uppgradera inte! Läs först på om hur ni installerar en eCFW (CFW för PSP-delen i Vita) och om det låter intressant så stanna på den versionen. Om ni inte bryr er om det så uppgradera om ni känner för det men jag skulle rekommendera att stanna kvar på så låg version som möjligt. Det går trots allt att flytta Vita/PSP spel ni köper till er konsol med hjälp av ett PS3 och QCMA. Ni behöver alltså inte den senaste versionen på konsolen så länge ni har tillgång till ett PS3.