2016-05-18, 16:59
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Köpte en beg Ps Vita.

Killen som sålde den hade inte fabriksåterställt den så han inlogg är kvar till Ps Store etc.

Jag vill ju inte köpa spel med hans uppgifter så jag skapade ett eget konto.

Jag loggade ut hans konto under inställningar och försökte logga in med mina nya.

Då säger systemet att "Du måste logga in med kontot som är länkat till det här systemet".

Jag antar att jag får resetta konsollen på något sätt? Hur?

Dock undrar jag om jag kan behålla spelen som snubben laddat ner trots det på något sätt?
Han sa att jag fick dem.

Mvh!!
Citera
2016-05-18, 17:10
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Köpte en beg Ps Vita.

Killen som sålde den hade inte fabriksåterställt den så han inlogg är kvar till Ps Store etc.

Jag vill ju inte köpa spel med hans uppgifter så jag skapade ett eget konto.

Jag loggade ut hans konto under inställningar och försökte logga in med mina nya.

Då säger systemet att "Du måste logga in med kontot som är länkat till det här systemet".

Jag antar att jag får resetta konsollen på något sätt? Hur?

Dock undrar jag om jag kan behålla spelen som snubben laddat ner trots det på något sätt?
Han sa att jag fick dem.

Mvh!!
Välkommen!

Jag vet inte riktigt hur det fungerar när kontot är länkat till systemet, så om jag vore du skulle jag ringa Sonys kundtjänst för snabb hjälp (Telfonnummer till svensk support: 08 506 357 03, öppet mellan 10-18 på vardagar. Källa om du inte litar på mig )

För att formatering/fabriksåterställning går du hit: Settings -> Format -> Restore This System (Jag skulle nog passa på att återställa minneskortet när jag ändå är igång)

Vad gäller huruvida du får behålla spelen eller inte är svaret nej. Alla spel som köps på digital väg är bundna till det kontot som används när man köper spelen. Med andra ord, för att komma åt ägarens spel måste du vara inloggad på dennes konto.
Citera
2016-05-18, 21:36
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Välkommen!

Jag vet inte riktigt hur det fungerar när kontot är länkat till systemet, så om jag vore du skulle jag ringa Sonys kundtjänst för snabb hjälp (Telfonnummer till svensk support: 08 506 357 03, öppet mellan 10-18 på vardagar. Källa om du inte litar på mig )

För att formatering/fabriksåterställning går du hit: Settings -> Format -> Restore This System (Jag skulle nog passa på att återställa minneskortet när jag ändå är igång)

Vad gäller huruvida du får behålla spelen eller inte är svaret nej. Alla spel som köps på digital väg är bundna till det kontot som används när man köper spelen. Med andra ord, för att komma åt ägarens spel måste du vara inloggad på dennes konto.

Ok, bra svar.
Men så finns det väl ingen mening att ringa kundtjänst? Eller avlänkas inte enheten från kontot vid en fabriksåterställning?
Mvh!
Citera
2016-05-18, 21:56
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Ok, bra svar.
Men så finns det väl ingen mening att ringa kundtjänst? Eller avlänkas inte enheten från kontot vid en fabriksåterställning?
Mvh!
Jag vet faktiskt inte. Jag vill minnas att jag läste om någon som hade samma problem, och att en fabriksåterställning inte hjälpte. Det kan dock vara så att jag missminner mig, så prova det innan du ringer kundtjänsten.
Citera
2016-05-18, 22:05
Medlem
Stäng av VITAn.
Sen håller du nere PS-knappen + R och startar den.
Då kommer du till .. safe mode? menyn el va fan den heter, där kan du göra en proper restore.
Citera
2016-07-29, 10:40
Medlem
D.Winchesters avatar
Vid 11:00 (20 minuter kvar) släpps en exploit till Vita som kommer att tillåta homebrew. Med det sagt så kommer inte nedladdade Vita-spel att fungera, åtminstone inte just nu, utan det är begränsat till homebrew dvs. emulatorer etc.

Denna exploit fungerar på Vita 3.60 vilket är den senaste versionen i skrivande stund. Exploiten är semi-tethering, vilket betyder att du kommer behöva köra den via webbläsaren varje gång du startar om konsolen. Precis som på WiiU och dess Loadiine-exploit.

Vad som krävs:
  • Vita på firmware 3.60
  • Internet-anslutning
  • FTP klient på din PC
  • Minneskort

Gå in på hemsidan via din Vita och tryck på install så ska det hoppa igång: https://henkaku.xyz/

Jag har i skrivande stund ingen Vita på 3.60 utan jag håller mig till version 3.55 för att inte bli av med min hackade PSP-del. Väntar tills någon tar vid och vidareutvecklar denna exploit och därefter kanske jag uppgraderar.

OBS!
Har ni en Vita på version 3.52 eller lägre så uppgradera inte! Läs först på om hur ni installerar en eCFW (CFW för PSP-delen i Vita) och om det låter intressant så stanna på den versionen. Om ni inte bryr er om det så uppgradera om ni känner för det men jag skulle rekommendera att stanna kvar på så låg version som möjligt. Det går trots allt att flytta Vita/PSP spel ni köper till er konsol med hjälp av ett PS3 och QCMA. Ni behöver alltså inte den senaste versionen på konsolen så länge ni har tillgång till ett PS3.
Citera
2016-08-08, 19:24
Medlem
D.Winchesters avatar
Idag släppte Sony version 3.61 till Vita vars enda officiella uppgift är till för att "improve system performance", vilket inofficiellt betyder att de täpper till säkerhetshålet som HENkaku utnyttjar. Uppdatera inte förbi 3.60 om ni är sugna på homebrews och eventuellt annat i framtiden. Ligger ni ett par versioner bakom så kan ni uppdatera manuellt genom att ladda ner 3.60 filerna och installera dem med datorn och QCMA:

http://www.guidingtech.com/42173/offline-update-ps-vita-firmware/

På tal om annat så har folk kunnat installera ett Vita spel och köra det med hjälp av exploiten, men det är på grund av att spelet läckts via ett utvecklingskit vad jag förstår det som och därför inte är krypterat. Alla andra Vita spel blir krypterade när de släpps och än så länge har inte den krypteringen blivit löst eller gåtts runt. Kommer nog dröja ett tag innan det händer.
Citera
2016-08-09, 10:02
Medlem
noremlacs avatar
Går det att kombinera VHBL & Henkaku?

Har försökt läsa mig till det via Wololo, men blir inte mycket klokare.
Citera
2016-08-13, 12:51
Medlem
D.Winchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noremlac
Går det att kombinera VHBL & Henkaku?

Har försökt läsa mig till det via Wololo, men blir inte mycket klokare.

Ja det går bra, Henkaku ersättar mail-exploiten som användes i tidigare versioner för att installera VHBL:

http://wololo.net/2016/07/29/tutorial-installing-vhbl-custom-bubble-via-henkaku-firmware-3-60/
Citera
2016-08-30, 09:33
Medlem
D.Winchesters avatar
Igår kväll, runt 22-tiden, läckte Vitamin till PS Vita och troligtvis får vi en officiell release senare idag enligt en av tillverkarna (trots en massa teenage-drama kring läckan):

https://twitter.com/theflow0/status/770493405948481536

Om ni undrar vad Vitamin är så är det en app som kan dumpa Vita spel, digitala och 'kassett' och packar ner dem i .vpk format som man enkelt kan installera via Vitashell som följer med Henkaku. Skrev lite om Henkaku några inlägg tillbaka om ni har frågor kring det.

Observera att senaste versionen av Henkaku tillåter FW-spoofing, vilket innebär att du kan ansluta till PSN med ditt konto. Detta är i mina ögon INTE bra för Sony kan se vilka program du kört, troféer till piratade spel om du tjänat in några osv. Jag rekommenderar därför att du antingen loggar ut från ditt PSN eller tar bort det från din konsol och skapar ett skräpkonto som kan bannas bäst de vill.

För att sammanfatta mitt inlägg: PS Vita är hackat, du kan dumpa spel, ladda ner spel och leva pirat. PSP delen är fortfarande inte hackat på 3.60 men det kommer nog sinom tid det också. Jag länkar självklart inte till några spel i mitt inlägg men om ni hänger på underforum som /hbg/, r/vitahacks/ eller r/vitapiracy/ så dröjer det nog inte länge innan ni hittat ett par fungerande dumpar.
Citera
2016-11-04, 15:37
Medlem
Vargfars avatar
Tjena om man vill köpa en PS Vita Slim finns det någon butik i Sverige överhuvudtaget som tar in den? Tittade på Prisjakt verkar helt dött. Jag antar att spel som Dragon Quest Builders måste importeras med?
Citera
2016-11-17, 19:57
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Man kan ju använda sin ps vita som handkontroll till t. ex ps4, men kan man ha en annan handkontroll till sin ps vita? :P

Den är ju helt värdelös att hålla i. Styrspakarna sitter ju på nedre halvan när man vill att de skall sitta på övre. Jag tappar den nästan när jag böjer tumleden för att kunna hålla dem.

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in