2011-01-11, 23:03
Medlem
Spr av ntters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreket
Haha, sknt statuerat hur tv lika mnniskor fr in nya tankar i loopen och nd fr ut ngot bra av varandra p microniv.

r det nyfikenheten som skapar rymdresorna eller finns det en nyttig plan till det hela?

Det r nyfikenhet som r det strsta drevet ta reda p vad som egentligen hnder hr och vad 'hr' innebr.
Men fr mig r det ocks en form av religion (fastn det ordet r ganska laddat, helst nr det handlar om vetenskap) - inga frhastade slutsatser lyssna nu -

Vi mnniskor har som enda knd intelligent livsform ett ansvar att ta reda p vad som frsigr i universum. Som Sagan s vackert sa det We are a way for the cosmos to know itself, detta gller alla livsformer med verklighetsuppfattning men vi har en unik mjlighet att utforska och uppleva p en mycket djupare niv.
Drfr br vi gra det vi frmr fr att upprtthlla artens fortlevnad dvs inte sprnga oss sjlva samt expandera, en del bonuskunskap fr vi p samma gng.

Om vi vl trffar en annan intelligent livsform i universum r jag sugen p att hra vad dom har att sga om livet. Sen kan vi fortstta jakten p sanningen med delat ansvar.

Vill inte pressa fr hrt med ansvar och kunskapsjakt - Det handlar minst lika mycket om att i sig sjlv m bra, slappna av, knna och uppleva universum p det sttet man vill. En balans mellan 'mjuk mellow' och hpnadsvckande upptckter.
Citera
2011-01-11, 23:26
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Det r nyfikenhet som r det strsta drevet ta reda p vad som egentligen hnder hr och vad 'hr' innebr.
Men fr mig r det ocks en form av religion (fastn det ordet r ganska laddat, helst nr det handlar om vetenskap) - inga frhastade slutsatser lyssna nu -

Vi mnniskor har som enda knd intelligent livsform ett ansvar att ta reda p vad som frsigr i universum. Som Sagan s vackert sa det We are a way for the cosmos to know itself, detta gller alla livsformer med verklighetsuppfattning men vi har en unik mjlighet att utforska och uppleva p en mycket djupare niv.
Drfr br vi gra det vi frmr fr att upprtthlla artens fortlevnad dvs inte sprnga oss sjlva samt expandera, en del bonuskunskap fr vi p samma gng.

Om vi vl trffar en annan intelligent livsform i universum r jag sugen p att hra vad dom har att sga om livet. Sen kan vi fortstta jakten p sanningen med delat ansvar.

Vill inte pressa fr hrt med ansvar och kunskapsjakt - Det handlar minst lika mycket om att i sig sjlv m bra, slappna av, knna och uppleva universum p det sttet man vill. En balans mellan 'mjuk mellow' och hpnadsvckande upptckter.

Ja, det skulle vara soft att genom din utopi f kontakt med intelligent liv. Lra oss hur rumtidens elasticitet kan nyttjas eller hur vi ska gra fr att idka rymdresor. Lra oss deras filosofiska och vetenskapliga bild av universum. Filosofi och vetenskap kanske r epitet vi anvnder men p ngot stt mste man kunna jmfra hur dom har hittat ett stt att verleva.

Undrar om det finns en grns hur mycket information vi kan ta in. r varm i hela skallen i mitt frsk att stta mig in i allas utopier. S mste nog tona ner min jakt p kunskap och ansvarstagande fr ikvll snart. Fr knna och uppleva universum i horisontallge istllet. Mjuk och mellow fr bli det sista jag gr idag innan jag somnar.
Citera
2011-01-12, 18:29
Medlem
Sherekhans avatar
Om alla tnkte och agerade som jag skulle det skapa en paradox d jag (tyvrr) r i behov av att vara ver andra och styra, om alla tnkte s skulle det inte finnas ngon beredd att lyda order, snarare endast folk med maktbegr. S jag r glad ver att det finns bde folk som vill ledas svl som ledare.

Inga diskussioner skulle heller uppst d alla skulle ha samma vrderingar som jag.
Citera
2011-01-12, 21:38
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan
Om alla tnkte och agerade som jag skulle det skapa en paradox d jag (tyvrr) r i behov av att vara ver andra och styra, om alla tnkte s skulle det inte finnas ngon beredd att lyda order, snarare endast folk med maktbegr. S jag r glad ver att det finns bde folk som vill ledas svl som ledare.

Inga diskussioner skulle heller uppst d alla skulle ha samma vrderingar som jag.

Hehe, ni skulle med andra ord utplna varandra efter ett tag?
Men du mste i alla fall ha nn grns d jag gissar p att du inte r den som styr den hr vrlden.
Ni kanske kan stta upp nn form av tvling dr den som vinner fr en hgre plats i hierarkin? Det kommer att bli lite som en vargstams kamp om att vara alphahanne.
Citera
2011-01-14, 05:28
Medlem
Herr.Vakens avatar
Om alla var som jag skulle vrlden inte ha ngra lagar eller frbud. Den vrlden skulle vara perfekt.
Citera
2011-01-14, 05:57
Medlem
Jag frstr inte frgestllningen och dess ponera(n)de om-ontologiska vsen, egentligen.

"Om alla var som jag" lter som ett udda ironiskt skmt om den precisa innebrden hos Laclaus anti-essentialism
Mnniskans degenererande skulle drvidlag f intressanta strukturellt deaktivera(n)de utvecklingsformer.

Det lutar t att jag mest tycker frgestllningen som sdan r ett perspektivistiskt misstag. En sorts tanke-konstruktionens fr-frestllande anamorfis modell Holbeins mlning Ambassadrerna, fast i trkigt verbal postmodern gestaltning

Eller s har jag dlig fantasi...
Citera
2011-01-15, 01:18
Medlem
AliBarracudas avatar
Mitt samhlle skulle vara smst, eftersom det inte skulle finnas ngra kvinnor, samhllet skulle vara borta p en generation ocks
Citera
2011-01-15, 06:59
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Du rkar inte vara kommunist kanske?
Han r inte kommunist. Han r sndr zeitgeistare du vet. Den nya kommunismen dold bakom en agenda men fortfarande med en stor portion tvng och hot om vld inblandat.
Citera
2011-01-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Han r inte kommunist. Han r sndr zeitgeistare du vet. Den nya kommunismen dold bakom en agenda men fortfarande med en stor portion tvng och hot om vld inblandat.
Ffngt frsk till en sorts avmtt frtals-utsaga nstan.
Om alla var som du...
Citera
2011-01-16, 13:14
Medlem
Vi skulle nog bli s enormt frbannade p varandra till slut s att allihopa gick skilda vgar fr att sedan i en avlgsen framtid frsonas och d starta ett litet samhlle... Som jag inte har ngon aning om hur det skulle se ut.
Citera
2011-01-17, 00:35
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBarracuda
Mitt samhlle skulle vara smst, eftersom det inte skulle finnas ngra kvinnor, samhllet skulle vara borta p en generation ocks

Hehe, dr var en aspekt jag inte tnkte p riktigt i formuleringen.
Som tur r har de flesta inte sett detta och ett par utopier har skapats.
Citera
2011-01-17, 00:43
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRebell
Vi skulle nog bli s enormt frbannade p varandra till slut s att allihopa gick skilda vgar fr att sedan i en avlgsen framtid frsonas och d starta ett litet samhlle... Som jag inte har ngon aning om hur det skulle se ut.

Ni skills t, samlar p er lite erfarenheter p skilda hll fr att sedan mtas igen fr att starta ett samhlle tillsammans.

Fin individbaserad metod fr att lsa en konflikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in