Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-11, 21:43
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von.oben
Jag orkar verkligen inte filosofera särskilt utvecklande, men spontant tror jag, att om alla i världen var som jag, så hade vi haft en hög nivå av kreativitet, nyskapande och humor, samtidigt som folk hade bråkat mycket. Inte slagits, men tjafsat, för att sedan gråta i samförstånd. Bra värld.
Hehe, vad skulle ni bråka om? "Den där kvinnan/mannen är min, låt bli!"? Eller vilken nivå ligger bråken på?
Citera
2011-01-11, 21:53
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Folk jobbar 5 timmar per dag, 4 dagar i veckan, för att få vattenrening, systemet, mat- och hårdvaru-butiker, läkarvård osv att gå runt(det mest nödvändiga).
Enda lagarna är att man arbetar sina 5 timmar per dag och att man inte går över tand-för-tand-gränsen,
och en "_LAG_" om att man respekterar andra människor, djur och jorden vi bor på, inkl solen månen
och allt annat som gör att jorden flyter på fritt. Dvs, känner man till att jorden och djur skadas
av avgaser tex, så är det olagligt att skapa avgaser i överdrivna nivåer, som grupp eller individ.
När det gäller människor: Live and let live, så länge ingen gjort dig något, låt denne vara.
Resten är upp till innevånarna och dom berörda runt "brottet".
Rättsystemet inkl domare och poliser väljs av folket, censur är olagligt inom rättssystem och
företag.

Alla har exakt samma timlön för sina 4 dagar i veckan, allt onödigt-för-överlevnad-men-vill-ändå-ha såsom teknologiutveckling sker på fritiden.

Ingen äger mark på papper, Har någon byggt ett hem på en plats och bott där en längre tid
bör detta respekteras, om inte vinner den med "störst nävar" så att säga.

Läkarvård är gratis.

Utbildning är gratis, inte obligatoriskt och mer flexibla tid- och ämnes-scheman kan erbjudas.
I utbildningen ingår också ocensurerad information om droger, sex, döden, och "tabu"-belagda ämnen.

Upphovsrättslagen skrotas, vetskapen om att folk vet att DU gjort en produkt är upp till dig.
- Hur folk är? -
Inget tomsnack, skitsnack, skulle finnas. Endast konstruktivt prat(som tex kan gynna internet2.0osv)
och diskussioner som ger upphov till skratt i alla dess former skulle vara.
Folk skulle inte känna ett behov av att vara så jävla översocial som folk känner nuförtiden.

Teknologin skulle ta rekordfart

- And thats that ! Svårt att summera ihop alla ens tankar till ett fbinlägg, så ge gärna kritik
men låt den vara öppne för diskussion och konstruktiv

Denna var en fin text som innehåller lite mindre drastiska åtgärder över vårat nuvarande leverne.
Ett samhälle där allt är för alla och de som är fysiskt starkast skulle få de finaste boplatserna.
Hur ser din syn ut för ett bra straff om man går mot lagen om respekt och censuren?

Intressanta tankar och roligt att visualisera det.
Citera
2011-01-11, 22:00
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Vart är brudarna?

Samhället med mig och mina kloner skulle vara måttligt produktivt. Det skulle nog kunna komma fram till stora mål men det hade gått sakta. Nej tacka för alla produktiva människor som gör slitjobbet åt en, jag ska bara ta en snus och ett varv på internet först.

Jo här får jag bestämma själv hur min utopi skulle försigå.
Steg1: CALM THE FUCK DOWN!
Steg2: Mår alla bra? En skön säng, god mat och fräsha boplatser åt VARENDA EN!
Steg3: Här åker vi kollektivt, smidigt och rent. Bra ljudsystem tillsammans med utmärkt bussmusik såklart.
Steg4: Några kärnkraftverk borde funka fint för att fixa den energi som behövs.
Steg5: Droger är ett mysigt spännande sätt att spendera tiden med, tappa inte bort dig själv bara.
Steg6: Vi borde fara iväg till andra platser i vårt solsystem. Utforska världen och uppleva kosmos vare sig det är på någon av Jupiters månar eller hemma i soffan.

Nåt åt det hållet. Ett samhälle som går effektivt framåt kräver dock oliktänkande människor och inget en filur kan göra 'själv'. Ju längre från sina egna fundamentala värderingar en människa ligger, ju mindre platsar denne i ens utopi, ganska enkelt.

edit: Såklart är detta en enorm uppgift som kräver tonvis tankekraft, där varje del av 'min' verklighetsvärdering spelar in. Därför skulle jag vid direkt inträdande av denna kommande utopi samla alla människor och disskutera allt ner i varje detalj, en diskussion med sig själv personifierad känns mer givande än 'inomhuvud-snack'.

Hur menar du med att det ska gå effektivt framåt och att vi behöver vara oliktänkande?
Citera
2011-01-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreket
Denna var en fin text som innehåller lite mindre drastiska åtgärder över vårat nuvarande leverne.
Ett samhälle där allt är för alla och de som är fysiskt starkast skulle få de finaste boplatserna.
Hur ser din syn ut för ett bra straff om man går mot lagen om respekt och censuren?

Intressanta tankar och roligt att visualisera det.

Man tackar!

Respekt: Tand-för-tand tänker jag här, svårt att tänka mig ett scenario, men om vi säger att
en snubbe ställt en gigantisk ozongenerator för att få en luktfri odling(this makes no sense i detta fallet, men skitsamma), så ska denne person sättas i en tårgaskammare varje dag 1 vecka.
När det gäller djur, bokstavligt talat öga för öga, t and för tand.

Censuren: Beror helt på hur omfattande det är. Men säger vi att ett läkemedelsföretag döljer
kända bieffekter för en produkt, eller om tex en domare använder censur i nytta för sina anhöriga eller sig själv, så ska dom ansvariga ges till folket, där allt från spottningar till döden kan uppstå.
Citera
2011-01-11, 22:11
Medlem
krekets avatar
Citat:
Hehe, lösa ramar eh, det är ju en fin ide men med diskussionens grund är det ju också teoretiskt omöjligt.

Ohwell !
Hur menar du att det är en teoretisk omöjlighet? Att leva som en stor stam där vi först utvecklar våran teknik till att hjälpa oss med alla arbeten som inte kräver någon form av EQ (Emotionell intelligenskvot).
Sedan använder vi våran enorma tankekraft att komma på nya lösningar.

En begränsning som jag ser är vårat antal och utan jobb kan det bli en jävlans knullande. Men om alla tänkte som jag skulle den empatiska nivån ligga på topp och uppoffringar för systemet skulle inte vara något problem.
Citera
2011-01-11, 22:18
Medlem
Spår av nötters avatar
Citat:
Hur menar du med att det ska gå effektivt framåt och att vi behöver vara oliktänkande?

Det känns som att dramatiska idéer behöver komma upp emellanåt. Fastän jag lever i min egna utopi betyder det inte att saker inte kan bli bättre.

Vandrar runt i min utopi där det läggs stora resurser på t.ex rymdforskning - Allt är frid och fröjd vi försöker lista ut hur fan man landar mjukt på Mars yta och utför 'självfallet' experiment på månen.
Det går ganska sakta, månen har ju så svag gravitation och ingen atmosfär.

Då kommer herr oliktänkande som lyssnar mycket mer Dubstep än vad jag gör (och mindre psytrance) med ett förslag han kom på vid sina solpanelsexperiment (jag kör ju kärnkraft) att vi kan testa Marslandningar i Saharaöknen istället.

Vipps så kan vi expirementera effektivare och mer realistiskt med landningen. Solpanelerna blev en stor succé och vi utbytte många bra låtar med varandra.
Citera
2011-01-11, 22:19
Medlem
krekets avatar
Citat:
Man tackar!

Respekt: Tand-för-tand tänker jag här, svårt att tänka mig ett scenario, men om vi säger att
en snubbe ställt en gigantisk ozongenerator för att få en luktfri odling(this makes no sense i detta fallet, men skitsamma), så ska denne person sättas i en tårgaskammare varje dag 1 vecka.
När det gäller djur, bokstavligt talat öga för öga, t and för tand.

Censuren: Beror helt på hur omfattande det är. Men säger vi att ett läkemedelsföretag döljer
kända bieffekter för en produkt, eller om tex en domare använder censur i nytta för sina anhöriga eller sig själv, så ska dom ansvariga ges till folket, där allt från spottningar till döden kan uppstå.

Om man råkar köra över grannens katt, har då grannen rätt att köra över dig med sin bil?
Citera
2011-01-11, 22:20
Medlem
electric_boogies avatar
Citat:
Hur har du tänkt att människoantalet ska reduceras? Skulle några frivilliga av dig offra sig för sakens bästa och vilka skulle det vara om alla tänker precis som du?

Uppvaknandet torde vara lätt då alla tänker som du och ni skulle synkroniceras till en jämn nivå? Ha samma värderingar hur ett samhälle borde styras.

Alla skulle bli vegetarianer eller veganer? Då skulle det krävas att en stor del av landmassan skulle struktureras om till jordbruk?

En värld där vi lever sida vid sida med djuren och naturen. Allt i en ömsesidig respekt men en stor del av oss skulle bli tvingade att offra sig för planetens bästa. Ska detta lösas med ett lotteri eller ska var och en offra sig på eget intiutiva principer? Skulle något av industrialiseringen vara kvar eller skulle allt överges? När det var bestämt vilka som skulle offras, var lägger man alla kroppar?

Hehe, det mesta är frågor då jag är nyfiken på din modell.

okej, jaa... alltså visst.... nu ser ju inte världen ut så precis NU. jag tänkte mer, utifrån dagsläget, hur ska vi skapa en bättre värld, på ett sätt som är konstruktivt och möjligt.

nej, jag är inte för massmord. men något i stil med det som kina har, kanske... att man FRIVILLIGT föder färre och färre barn, så att befolkningen minskar på så sätt. dvs, det kommer inte gå från 6 miljarder till 1 miljard över en natt... men successivt... naturen ska få mer spelrum än vad den har idag. tänk dig lite "Avatar"... samspel mellan Allt.

och bara för att man lever i samspel med naturen och universum betyder inte det att man inte kan leva i ett högteknologiskt samhälle, så länge det är med ett tänk om Hållbar utveckling.

och för din information, kan jag säga att så som det ser ut idag med köttproduktionen, så läggs det ner enorma arealer för producerande av djurfoder. till 1 kg kött går det åt enooorma mängder vatten och energi. den kossan (säg att det blir 200 kg kött som går ut i butikerna från EN ko, bara en vild gissning på antalet kilo nu, det är inte så relevant) kostar oerhörda mängder vatten, energi, foder, för att producera det lilla kilona med kött. t.ex. 1 kg tror jag är 100 eller kanske till och med 1000 liter vatten som går åt! istället för att producera mat som VI kan äta, direkt på den landmassan där man NU (ja, NU!) producerar enorma mängder med djurfoder. och dessutom finns nu tekniken att odla celler i laboratorium. så ett framtids-scenario som INTE är science fiction utan möjligt redan nu, är att helt enkelt ODLA kött, odla fram den där oxfilén, utan att en ko måste födas upp, slaktas, och lida på vägen.
Citera
2011-01-11, 22:20
Medlem
Citat:
Hur menar du att det är en teoretisk omöjlighet? Att leva som en stor stam där vi först utvecklar våran teknik till att hjälpa oss med alla arbeten som inte kräver någon form av EQ (Emotionell intelligenskvot).
Sedan använder vi våran enorma tankekraft att komma på nya lösningar.

En begränsning som jag ser är vårat antal och utan jobb kan det bli en jävlans knullande. Men om alla tänkte som jag skulle den empatiska nivån ligga på topp och uppoffringar för systemet skulle inte vara något problem.

För att uppnå den teknologin vi har idag, så måste vi skörda all material från jordens resurser, vilket sänker våran EQ drastiskt!
Sen det som jag menade var omöjligt var att börja om OCH fortsätta där vi är nu !

Detta kanske hamnar lite offtopic, men om vi hade börjat om, tror jag vi hade fått mycket mer sofistikerad teknologi, utan att döda moder jord, om vi hade följt ditt förslag
Citera
2011-01-11, 22:33
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Det känns som att dramatiska idéer behöver komma upp emellanåt. Fastän jag lever i min egna utopi betyder det inte att saker inte kan bli bättre.

Vandrar runt i min utopi där det läggs stora resurser på t.ex rymdforskning - Allt är frid och fröjd vi försöker lista ut hur fan man landar mjukt på Mars yta och utför 'självfallet' experiment på månen.
Det går ganska sakta, månen har ju så svag gravitation och ingen atmosfär.

Då kommer herr oliktänkande som lyssnar mycket mer Dubstep än vad jag gör (och mindre psytrance) med ett förslag han kom på vid sina solpanelsexperiment (jag kör ju kärnkraft) att vi kan testa Marslandningar i Saharaöknen istället.

Vipps så kan vi expirementera effektivare och mer realistiskt med landningen. Solpanelerna blev en stor succé och vi utbytte många bra låtar med varandra.
Haha, skönt statuerat hur två lika människor får in nya tankar i loopen och ändå får ut något bra av varandra på micronivå. ´

Är det nyfikenheten som skapar rymdresorna eller finns det en nyttig plan till det hela?
Citera
2011-01-11, 22:50
Medlem
krekets avatar
Citat:
För att uppnå den teknologin vi har idag, så måste vi skörda all material från jordens resurser, vilket sänker våran EQ drastiskt!
Sen det som jag menade var omöjligt var att börja om OCH fortsätta där vi är nu !

Detta kanske hamnar lite offtopic, men om vi hade börjat om, tror jag vi hade fått mycket mer sofistikerad teknologi, utan att döda moder jord, om vi hade följt ditt förslag

Det är nog mycket som ligger och skräpar som går att återvinna. Typ en Grön teknologi som inte belastar de resurstillgångar som finns.
Så du ser inget hopp för mänskligheten? Att vi är inne på våra sista hundra års andetag hur vi än gör?

Vi har varit en odödlig organism länge nu, sätter oss som fästingar på jordskorpan och suger ur dess liv. Ja, det kanske är så, men jag tror på jorden, naturen och mänskligheten. Vi kan inte börja om då nuet är det enda vi har. Därför ville jag se om det fanns några bra ideer med nuet som utgångspunkt. Med gårdagens läxor agerar vi i nuet för att främja framtiden. Jag kanske fortfarande är naiv och inte ser planetens dödsdömdhet. På något sätt måste det gå och hoppas att jorden förgör större delen av oss innan vi hinner göra det på ett värre sätt.
Citera
2011-01-11, 22:58
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electric_boogie
okej, jaa... alltså visst.... nu ser ju inte världen ut så precis NU. jag tänkte mer, utifrån dagsläget, hur ska vi skapa en bättre värld, på ett sätt som är konstruktivt och möjligt.

nej, jag är inte för massmord. men något i stil med det som kina har, kanske... att man FRIVILLIGT föder färre och färre barn, så att befolkningen minskar på så sätt. dvs, det kommer inte gå från 6 miljarder till 1 miljard över en natt... men successivt... naturen ska få mer spelrum än vad den har idag. tänk dig lite "Avatar"... samspel mellan Allt.

och bara för att man lever i samspel med naturen och universum betyder inte det att man inte kan leva i ett högteknologiskt samhälle, så länge det är med ett tänk om Hållbar utveckling.

och för din information, kan jag säga att så som det ser ut idag med köttproduktionen, så läggs det ner enorma arealer för producerande av djurfoder. till 1 kg kött går det åt enooorma mängder vatten och energi. den kossan (säg att det blir 200 kg kött som går ut i butikerna från EN ko, bara en vild gissning på antalet kilo nu, det är inte så relevant) kostar oerhörda mängder vatten, energi, foder, för att producera det lilla kilona med kött. t.ex. 1 kg tror jag är 100 eller kanske till och med 1000 liter vatten som går åt! istället för att producera mat som VI kan äta, direkt på den landmassan där man NU (ja, NU!) producerar enorma mängder med djurfoder. och dessutom finns nu tekniken att odla celler i laboratorium. så ett framtids-scenario som INTE är science fiction utan möjligt redan nu, är att helt enkelt ODLA kött, odla fram den där oxfilén, utan att en ko måste födas upp, slaktas, och lida på vägen.

Ah, det kan vara en fin tanke. Om alla har samma ideologi att vi måste sänka födselantalet skulle det fungera. Om varje kvinna får föda max ett barn kommer antalet att gå nedåt.

Jo det har jag läst om lite, att genom biokemisk väg odla celler. Skulle vara fint att gå och plocka ner en saftig oxfilé från ett träd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in