Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-11, 20:25
Medlem
krekets avatar
Försökte med den här med start i konspirationer och alternativa teorier men den fungerade inte där. Testar här och ser om den får vara kvar, annars är det inte meningen att jag ska starta den här tråden.

Jag har funderat ett tag på hur ett system skulle se ut om alla var som du.

Jag vill att diskussionen ska vara ganska öppen och inom ramarna kan man beskriva en by, stad eller värld. Berättelserna behöver inte vara långa eller korta, men en viss beskrivning kan med fördel ges.

Kan sätta upp ett par tips och regler att tänka runt innan din utopi beskrivs.
- Systemet ska utspela sig på jorden och träda i kraft nu!
- Alla system måste vara självförsörjande och vara oberoende av människor som inte är du.
- Ett försök att få med funktioner i systemet så att det i stora drag fungerar.
- Tänk att de som lever i systemet har dina fundamentala värderingar.
- Den teknik vi har tillgång till idag får användas men inga science fiction-prylar.

Kommer ditt system fungera ur ett långt perspektiv?
Måste vi vara olika för att fungera i en grupp?
Då jag är intresserad av eran syn skriver jag ingen utopi själv. Med detta vill jag också att era system inte ska influeras av positiva eller negativa värderingar från en beskrivning jag ger om ett system. Postar en bild sen på ett system som jag drömmer om i fall tråden tar fart.

Du är gud nu.
Hur ser din perfekta värld ut?
Citera
2011-01-11, 20:28
Medlem
Drumsticks avatar
Hade alla varit som jag hade man ju kunnat garantera en konflikt/krig fri värld iallafall
Citera
2011-01-11, 20:30
Medlem
Arcticas avatar
Jag dödar alla människor (ink mig själv).
Citera
2011-01-11, 20:34
Medlem
trulyawesomes avatar
Då hade alla droger varit legaliserade men ingen skulle bli beroende av dom ,allt skulle vara fri och fröjd.
Citera
2011-01-11, 20:35
Medlem
electric_boogies avatar
Ja, självfallet blir ju allt väldigt teoretiskt, med tanke på att det ju är svårt att bara föra in något sådär "Pang Boom!"...

Jordens befolkning skulle ju behöva reduceras avsevärt, ur mitt perspektiv. Jag tror på en helhet mellan Moder Jord och alla hennes Invånare, dvs Växter, Djur, Människor... Allt levande. Så själva förhållningssättet skulle behöva gå tillbaka mer till så som Ursprungsbefolkningarna här på jorden (Indianerna, Aboriginerna, ja alla ursprungsbefolkningar helt enkelt) såg på livet och jorden och hur de förhöll sig till saker och ting. De tog inte mer än de behövde och såg kretsloppet...

Sedan skulle jag önska att människor, i en högre takt än vad som nu sker - även om det sker relativt snabbt även nu, skulle "vakna upp" och se vad som faktiskt händer här på jorden. Vilka det är som VERKLIGEN har makten, vilka det är som styr världen bakom ridåerna... och inse att, ja... egentligen är det VI - FOLKET, som har makten, bara det att vi omedvetet ger bort den var dag, uns för uns.

Och det största förräderiet av alla, i min världsåskådning, handlar om att vi har blivit manipulerade och lurade att tro att den här "3 D-världen" vi lever i är det enda som existerar, att våra fysiska kroppar är allt som finns... We must reclaim our SOULS! Inse att vi är Infinite Beings, som just nu väljer att ha en fysisk upplevelse här på jorden.

Så min Utopi går väl i grunden ut på Kärlek och Respekt, till allt som lever. Därigenom ingår också en kraftig omställning från vårt nuvarande Leverne, som innebär stora påfrestningar på Moder Jord och oss Själva.

Att sluta se på djuren som något som är frånkopplade oss människor. (Vi är för övrigt också djur) Börja behandla dem med respekt (Dvs inte ha stora köttfabriker som bara skriker ångest och misär) på samma sätt som vi bör behandla naturen och alla människor vi möter, med ömsesidig kärlek och respekt.

Sluta använda oss av så mycket gifter, sluta föröka oss så mycket, börja tänka HOLISTISKT.
Citera
2011-01-11, 20:45
Medlem
Von.obens avatar
Jag orkar verkligen inte filosofera särskilt utvecklande, men spontant tror jag, att om alla i världen var som jag, så hade vi haft en hög nivå av kreativitet, nyskapande och humor, samtidigt som folk hade bråkat mycket. Inte slagits, men tjafsat, för att sedan gråta i samförstånd. Bra värld.
Citera
2011-01-11, 20:49
Bannlyst
Då skulle alla som stack ut blivit dödade.
Citera
Medlem
Ja tänk vad många individer skulle slippa lida!
Citera
Medlem
Folk jobbar 5 timmar per dag, 4 dagar i veckan, för att få vattenrening, systemet, mat- och hårdvaru-butiker, läkarvård osv att gå runt(det mest nödvändiga).
Enda lagarna är att man arbetar sina 5 timmar per dag och att man inte går över tand-för-tand-gränsen,
och en "_LAG_" om att man respekterar andra människor, djur och jorden vi bor på, inkl solen månen
och allt annat som gör att jorden flyter på fritt. Dvs, känner man till att jorden och djur skadas
av avgaser tex, så är det olagligt att skapa avgaser i överdrivna nivåer, som grupp eller individ.
När det gäller människor: Live and let live, så länge ingen gjort dig något, låt denne vara.
Resten är upp till innevånarna och dom berörda runt "brottet".
Rättsystemet inkl domare och poliser väljs av folket, censur är olagligt inom rättssystem och
företag.

Alla har exakt samma timlön för sina 4 dagar i veckan, allt onödigt-för-överlevnad-men-vill-ändå-ha såsom teknologiutveckling sker på fritiden.

Ingen äger mark på papper, Har någon byggt ett hem på en plats och bott där en längre tid
bör detta respekteras, om inte vinner den med "störst nävar" så att säga.

Läkarvård är gratis.

Utbildning är gratis, inte obligatoriskt och mer flexibla tid- och ämnes-scheman kan erbjudas.
I utbildningen ingår också ocensurerad information om droger, sex, döden, och "tabu"-belagda ämnen.

Upphovsrättslagen skrotas, vetskapen om att folk vet att DU gjort en produkt är upp till dig.

- Hur folk är? -
Inget tomsnack, skitsnack, skulle finnas. Endast konstruktivt prat(som tex kan gynna internet2.0osv)
och diskussioner som ger upphov till skratt i alla dess former skulle vara.
Folk skulle inte känna ett behov av att vara så jävla översocial som folk känner nuförtiden.

Teknologin skulle ta rekordfart

- And thats that ! Svårt att summera ihop alla ens tankar till ett fbinlägg, så ge gärna kritik
men låt den vara öppne för diskussion och konstruktiv
Citera
2011-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Inlägget ovanför mig

Du råkar inte vara kommunist kanske?
Citera
2011-01-11, 21:05
Medlem
krekets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctica
Jag dödar alla människor (ink mig själv).
Fin och säkerligen fungerande lösning för vår jords bästa.
Citera
2011-01-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Du råkar inte vara kommunist kanske?

Gillar inte riktigt såna stämplar.
Kommunister har fortfarande en stat och horor bakom ridåerna.
Min tanke är att folk ska agera stat, och att staten ska vara rädd för folket när det kommer
till hösäcken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in