2013-12-02, 17:27
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg

Fråga dig själv varför Ulf aldrig haft vänner t ex. Så vidrig som person är han väl inte?

Fast just detta stämmer ju inte. Men av de vänner han hade i ungdomsåren, och som förekom i Jack (och i olika former i flertalet andra romaner sen dess) är det väl bara i stort sett två som han har någon som helst kontakt med idag, och även den högst sporadisk. Han har pratat om det där många gånger de senaste 20 åren när han svarat på frågan om han inte har några vänner numera, och svaret har alltid varit nej. Han håller sig för sig själv, bortsett från när han arbetar. Det är nog så att en del har tagit avstånd och i vuxen ålder har han helt klart till 99 % valt att ta avstånd själv. Alla som har nån slags bekantskap med mannen säger att han är en ensamvarg.
Citera
2013-12-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Fast just detta stämmer ju inte. Men av de vänner han hade i ungdomsåren, och som förekom i Jack (och i olika former i flertalet andra romaner sen dess) är det väl bara i stort sett två som han har någon som helst kontakt med idag, och även den högst sporadisk. Han har pratat om det där många gånger de senaste 20 åren när han svarat på frågan om han inte har några vänner numera, och svaret har alltid varit nej. Han håller sig för sig själv, bortsett från när han arbetar. Det är nog så att en del har tagit avstånd och i vuxen ålder har han helt klart till 99 % valt att ta avstånd själv. Alla som har nån slags bekantskap med mannen säger att han är en ensamvarg.

Absolut. Men ensamvarg är en sak, att tillhöra en kraftig minoritet med "klarsyn" något annat. Det ena är ett val, det andra en del av ens personlighet som man får betala ett högt pris för i den här världen.
Citera
2013-12-02, 17:33
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield

Kul att alla verkar veta allt om Ulf Lundell.
Själv har jag ingen aning om vem och hur han är. Och tycker att det är ganska så bra.
Jag tycker att hans böcker och musik är ok och att han har gjort ett bra jobb, varken mer eller mindre.

Däremot gillar jag när ni spekulerar i hur ensamvargar är.
Är en sådan själv och vet hur rykten sprids och frodas.
Och då är jag en privatperson.

Rätt kul faktiskt.
Att folk har så ont av att inte veta saker om folk de tror sig känna.
De blir lite osäkra då.
Citera
2013-12-02, 17:48
Medlem
Oakenshields avatar
Det där med hans relation till gamla vänner och avsaknaden av nya är allmänt känt både från intervjuer och hans egna böcker.
Citera
2013-12-02, 18:16
Medlem
utters avatar
Citat:
Återigen, du vet faktiskt inte vad du pratar om. Sorry. Menar inget illa med det, men jag måste påpeka det eftersom du försöker vederlägga mitt påstående med något som jag anser är totalt felaktigt.

Vet du ens vad klarsyn innebär i den här världen?

Osäker på om jag vet vad klarsynt innebär "i den här världen" men den semantiska innebörden är jag väl förtrogen med. Om Lundell är särdeles klarsynt vet jag inte, han har sagt en hel del som visat något annat genom åren. Men han är ju bara människa.
Citera
2013-12-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Osäker på om jag vet vad klarsynt innebär "i den här världen" men den semantiska innebörden är jag väl förtrogen med. Om Lundell är särdeles klarsynt vet jag inte, han har sagt en hel del som visat något annat genom åren. Men han är ju bara människa.

Med all respekt, men det är en alldeles för stor diskussion. Då måste en egen tråd startas osv. Jag ville förklara att människor i grupper har en stor svaghet, nämligen en rädsla att möta och hantera fritänkande människor.
Med "fritänkande" menar inte jag en person som är lite kaxig och ball och höjer rösten och "går sin egen väg". Utan jag menar att på riktigt vara helt fri i sitt tänkande från första början, behålla det och använda det i sin analys av världen, vårt samhälle, våra medmänniskor osv. Hur vi beter oss och varför, kan man nästan dra ner det till. Då brukar man ganska snabbt i livet tappa lusten att låtsas som alla andra, utan man vill gärna gräva djupare, eller nå fram till andra, åtminstone nära och kära osv. Och därmed inleds ett livslångt problem, kan man säga.
Citera
2013-12-02, 19:36
Medlem
utters avatar
Citat:
Med all respekt, men det är en alldeles för stor diskussion. Då måste en egen tråd startas osv. Jag ville förklara att människor i grupper har en stor svaghet, nämligen en rädsla att möta och hantera fritänkande människor.
Med "fritänkande" menar inte jag en person som är lite kaxig och ball och höjer rösten och "går sin egen väg". Utan jag menar att på riktigt vara helt fri i sitt tänkande från första början, behålla det och använda det i sin analys av världen, vårt samhälle, våra medmänniskor osv. Hur vi beter oss och varför, kan man nästan dra ner det till. Då brukar man ganska snabbt i livet tappa lusten att låtsas som alla andra, utan man vill gärna gräva djupare, eller nå fram till andra, åtminstone nära och kära osv. Och därmed inleds ett livslångt problem, kan man säga.

Din idé om den fritänkande människan stämmer inte särskilt väl in på Ulf Lundell varken i konstnärskapet eller det han visar upp av sitt privata liv. Han är snarare en som går sin egen väg.
Citera
2013-12-02, 19:37
Medlem
Citat:
Din idé om den fritänkande människan stämmer inte särskilt väl in på Ulf Lundell varken i konstnärskapet eller det han visar upp av sitt privata liv. Han är snarare en som går sin egen väg.

Känner du Ulf? Jag har åtminstone sett hintar av det genom åren. Och det är mer än man kan säga om dom allra flesta tyvärr..
Citera
2013-12-02, 20:31
Medlem
utters avatar
Citat:
Känner du Ulf? Jag har åtminstone sett hintar av det genom åren. Och det är mer än man kan säga om dom allra flesta tyvärr..

Eller så har du sett något du önskar fanns där. Skaffa dig ett liv.
Citera
2013-12-02, 23:15
Medlem
Citat:
Eller så har du sett något du önskar fanns där. Skaffa dig ett liv.

Jag frågar igen, känner du Ulf? Vet du över huvud taget vad du uttalar dig om, egentligen?
Citera
2013-12-03, 13:59
Medlem
Jag håller absolut med om att Ulf har en klarsyn utöver det vanliga. Titta man på Stinas och Malous intervjuer med honom står det ganska klart att han är bright och ytterst analytiskt ur ett sociologiskt perspektiv.
Citera
2013-12-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essellte
Citat- "Men du har ju en egen generation nu, egna barn.
- Ja, men de bor ju i Stockholm... de har sina liv och det är inte alltid lämpligt att upprätthålla släktkontakter. När mina barn flyttade hemifrån sa jag tydligt: Jag kommer inte att hålla på och tjata ihop några söndagsmiddagar. Behöver vi varandra så behöver vi varandra.
- Jag kanske kommer att behöva dem, men just nu kanske jag inte gör det.
- Jag lever mig bort från det som är konventionellt. Jag har varit med om det i min egen familj, söndagsmiddagarna, till slut kände jag "vad ses vi för egentligen?" Jag vill inte ha ett så konstruerat umgänge med släkten hit och dit.
Hur många gånger har du träffat dina barnbarn?
- Jadu, ett par-tre gånger, Olga mest. -Slut på citat

Trist far och morfar/farfar...

Superegoistiskt resonerat av honom men jag är inte förvånad, han är en osmaklig människa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in