Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essellte
Eller så kan man väl fortsätta att vara sig själv utan att ta strider?

Eller så är det. Så enkelt är det faktiskt.

Men är du korkad, barnslig eller okunnig?

Jag talar om strider pga att "massan" inte klarar människor som står "utanför".

Jesus...
Citera
2013-11-30, 20:20
Medlem
Citat:
Speciellt om man är en framgångsrik och förmögen artist.

Och det finns ju mängder av exempel på människor (och artister) som gått sin egen väg och hållit ifrån sig från den grå massan och ändå lyckas vara i harmoni med sin omvärld.

Det beror alldeles på vem man är osv. Du är för naiv så ingen idé att förklara för dig.
Citera
2013-11-30, 21:23
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Men är du korkad, barnslig eller okunnig?

Jag talar om strider pga att "massan" inte klarar människor som står "utanför".

Jesus...

Tveksamt om det gäller Ulf Lundells fall, hans strid handlar mest om hans eget ursprung i arbetarklassen och frigörelsen från denna. Bitterheten handla tror jag, mer om att han aldrig riktigt förlikat sig med att 60-talet tog slut och att han blev en vuxen man. Se till exempel på han förhållanden; hans nuvarande kvinna är 37 år. Hon är den äldsta han varit tillsammans med, åtminstone officiellt. Men även kulturellt och politiskt verkar han helt vilse i samtiden och så har det varit de senaste 20 åren.
Citera
2013-12-01, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Tveksamt om det gäller Ulf Lundells fall, hans strid handlar mest om hans eget ursprung i arbetarklassen och frigörelsen från denna. Bitterheten handla tror jag, mer om att han aldrig riktigt förlikat sig med att 60-talet tog slut och att han blev en vuxen man. Se till exempel på han förhållanden; hans nuvarande kvinna är 37 år. Hon är den äldsta han varit tillsammans med, åtminstone officiellt. Men även kulturellt och politiskt verkar han helt vilse i samtiden och så har det varit de senaste 20 åren.

Jag pratar inte om den typen av "krock" eller om bitterhet. Jag pratar om den typen av strider och konflikter som sker i alla sammanhang av människogrupper (och djur för den delen, vilka vi också är), där oliktänkande, fritänkande, angrips. Det kan man inte ansvara den utsatte för, enbart gruppen som i grunden är för svag och feg för nya infallsvinklar på saker och ting. Det är en urgammal sanning. Jag menar inte att Uffe var något praktexempel på det här, men läser man hans romaner, hans låttexter, så ser man mellan raderna att han alltid haft den här "klarsynen" som skrämmer oerhört många människor. Något han också berört delvis.
Citera
2013-12-01, 00:46
Medlem
utters avatar
Citat:
Jag pratar inte om den typen av "krock" eller om bitterhet. Jag pratar om den typen av strider och konflikter som sker i alla sammanhang av människogrupper (och djur för den delen, vilka vi också är), där oliktänkande, fritänkande, angrips. Det kan man inte ansvara den utsatte för, enbart gruppen som i grunden är för svag och feg för nya infallsvinklar på saker och ting. Det är en urgammal sanning. Jag menar inte att Uffe var något praktexempel på det här, men läser man hans romaner, hans låttexter, så ser man mellan raderna att han alltid haft den här "klarsynen" som skrämmer oerhört många människor. Något han också berört delvis.

Lundell har väl aldrig blivit angripen av den stora massan, hans första böcker och skivor sålde mycket väl och han har varit folkkär sedan plattan Kär och galen som kom 1982. Att han gjort det livsval han gjort har inte med detta att göra utan handlar om hur han hanterar sin själsliga och existeinella belägenhet.
Citera
2013-12-01, 00:58
Medlem
Citat:
Lundell har väl aldrig blivit angripen av den stora massan, hans första böcker och skivor sålde mycket väl och han har varit folkkär sedan plattan Kär och galen som kom 1982. Att han gjort det livsval han gjort har inte med detta att göra utan handlar om hur han hanterar sin själsliga och existeinella belägenhet.

Du förstår inte vad jag menar tyvärr. Jag kanske är otydlig. Strunt samma. Jag säger så här: Klart karlfan bär på bitterhet inom sig med tanke på vilken värld vi lever i och hur den hela tiden förändras till det sämre trots alla möjligheter till det motsatta. Bara idioter känner annat.
Citera
2013-12-02, 01:03
Medlem
Citat:
Du förstår inte vad jag menar tyvärr. Jag kanske är otydlig. Strunt samma. Jag säger så här: Klart karlfan bär på bitterhet inom sig med tanke på vilken värld vi lever i och hur den hela tiden förändras till det sämre trots alla möjligheter till det motsatta. Bara idioter känner annat.

Kolla upp intervjun hos Skavlan förra året. Där reder Ulf ut "missförståndet" med att han skulle vara bitter rätt bra tycker jag.
Citera
2013-12-02, 01:06
Medlem
Citat:
Citat- "Men du har ju en egen generation nu, egna barn.
- Ja, men de bor ju i Stockholm... de har sina liv och det är inte alltid lämpligt att upprätthålla släktkontakter. När mina barn flyttade hemifrån sa jag tydligt: Jag kommer inte att hålla på och tjata ihop några söndagsmiddagar. Behöver vi varandra så behöver vi varandra.
- Jag kanske kommer att behöva dem, men just nu kanske jag inte gör det.
- Jag lever mig bort från det som är konventionellt. Jag har varit med om det i min egen familj, söndagsmiddagarna, till slut kände jag "vad ses vi för egentligen?" Jag vill inte ha ett så konstruerat umgänge med släkten hit och dit.
Hur många gånger har du träffat dina barnbarn?
- Jadu, ett par-tre gånger, Olga mest. -Slut på citat

Trist far och morfar/farfar...

Trist och trist. Man kan inte välja vilken familj man föds in i. Somliga har sadister till föräldrar, ska de hålla på familjetraditionerna bara för att menar du? Skillnad när man väljer att skaffa egna barn dock, vilket ju Ulf gjort fyra gånger.
Citera
2013-12-02, 08:15
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Trist och trist. Man kan inte välja vilken familj man föds in i. Somliga har sadister till föräldrar, ska de hålla på familjetraditionerna bara för att menar du? Skillnad när man väljer att skaffa egna barn dock, vilket ju Ulf gjort fyra gånger.

Och med sina egna barn så ställer han ju uppenbarligen upp när det krävs vilket framgår av "behöver vi varandra så behöver vi varandra".
Söndagsmiddagar är ju enbart stela konstgjorda tillställningar utan mening. Ack vad många i detta rike som ser sin släkt/familj "bara för att". Varför då? Visst skall man ställa upp etc när det krävs men man måste inte ses hela tiden för det.

Han har ju t.ex. låtit sonen Calle bo i hans lägenhet i Sthlm, med tanke på bostadsmarknaden där är det ju ett tecken på att ställa upp bara det.
Citera
2013-12-02, 11:38
Medlem
Citat:

Som sagt, förstår man inte vad jag pratar om, så ser man det inte heller. Eller, så provar du att ställa dig frågan:
"Tror jag att alla ensamma människor i vårt samhälle valt det själva eller är sinnessjuka eller farliga?"

Fråga dig själv varför Ulf aldrig haft vänner t ex. Så vidrig som person är han väl inte?
Citera
2013-12-02, 16:50
Medlem
utters avatar
Citat:
Som sagt, förstår man inte vad jag pratar om, så ser man det inte heller. Eller, så provar du att ställa dig frågan:
"Tror jag att alla ensamma människor i vårt samhälle valt det själva eller är sinnessjuka eller farliga?"

Fråga dig själv varför Ulf aldrig haft vänner t ex. Så vidrig som person är han väl inte?

Jag tror inte Ulf är ensam, han är bara inte särskilt social så ja, han har till stor del val det själv. Jag har stor sympati för detta. Det jag vände mig mot är talet om hans strider för det har han aldrig haft eller behövt ta i större omfattning än vem som helst av oss. Däremot har han alltid haft starka åsikter som han gärna delat med sig av.
Citera
2013-12-02, 17:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte Ulf är ensam, han är bara inte särskilt social så ja, han har till stor del val det själv. Jag har stor sympati för detta. Det jag vände mig mot är talet om hans strider för det har han aldrig haft eller behövt ta i större omfattning än vem som helst av oss. Däremot har han alltid haft starka åsikter som han gärna delat med sig av.

Återigen, du vet faktiskt inte vad du pratar om. Sorry. Menar inget illa med det, men jag måste påpeka det eftersom du försöker vederlägga mitt påstående med något som jag anser är totalt felaktigt.

Vet du ens vad klarsyn innebär i den här världen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in