Citat:
Ursprungligen postat av
utter
Tveksamt om det gäller Ulf Lundells fall, hans strid handlar mest om hans eget ursprung i arbetarklassen och frigörelsen från denna. Bitterheten handla tror jag, mer om att han aldrig riktigt förlikat sig med att 60-talet tog slut och att han blev en vuxen man. Se till exempel på han förhållanden; hans nuvarande kvinna är 37 år. Hon är den äldsta han varit tillsammans med, åtminstone officiellt. Men även kulturellt och politiskt verkar han helt vilse i samtiden och så har det varit de senaste 20 åren.
Jag pratar inte om den typen av "krock" eller om bitterhet. Jag pratar om den typen av strider och konflikter som sker i alla sammanhang av människogrupper (och djur för den delen, vilka vi också är), där oliktänkande, fritänkande, angrips. Det kan man inte ansvara den utsatte för, enbart gruppen som i grunden är för svag och feg för nya infallsvinklar på saker och ting. Det är en urgammal sanning. Jag menar inte att Uffe var något praktexempel på det här, men läser man hans romaner, hans låttexter, så ser man mellan raderna att han alltid haft den här "klarsynen" som skrämmer oerhört många människor. Något han också berört delvis.