2024-05-25, 12:00
Medlem
https://www.dn.se/kultur/kritiksnack...ra-sd-romanen/

"Kritiksnack med DN:s Greta Schüldt, Björn Wiman och Sandra Stiskalo. Illustration: Jonas Backlund
Sedan 2018 är den årliga utgivningen av Ulf Lundells dagböcker en händelse i den svenska litteraturen. Nu ges det tionde och elfte bandet av ”Vardagar” ut.

DN:s Björn Wiman, Sandra Stiskalo och Greta Schüldt har läst böckerna och samtalar om den motvillige nationalikonens krämpor, krig och kärlek."

Finns någonting om islamkritik av Lundell i den här diskussionen. Gamla saker dock ?
Någon som vet ?
Citera
2024-05-25, 14:31
Medlem
hurricane07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
"Stad Full Av Ensamhet"
https://www.youtube.com/watch?v=FgnvfTyJiYM

Någon som vet varför den låten inte finns på Spotify? Är den inte från något av hans album/samlingar?

Är det Uffe själv som inte vill ha med den där?

Vet inte heller varför den inte finns på Spotify. Den mer kända versionen finns med på dubbelskivan Club Zebra från 2002, men då med namnet 'Coco'. Ett parti från 'Stad full av ensamhet' är borttagen. Du får själv avgöra vilken du tycker är bäst.

/Hurricane
Citera
2024-05-25, 16:21
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurricane07
Vet inte heller varför den inte finns på Spotify. Den mer kända versionen finns med på dubbelskivan Club Zebra från 2002, men då med namnet 'Coco'. Ett parti från 'Stad full av ensamhet' är borttagen. Du får själv avgöra vilken du tycker är bäst.

/Hurricane

Tack för infon, båda håller hög nivå.
Citera
2024-05-25, 17:04
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea

"Kritiksnack med DN:s Greta Schüldt, Björn Wiman och Sandra Stiskalo. Illustration: Jonas Backlund
Sedan 2018 är den årliga utgivningen av Ulf Lundells dagböcker en händelse i den svenska litteraturen. Nu ges det tionde och elfte bandet av ”Vardagar” ut.

DN:s Björn Wiman, Sandra Stiskalo och Greta Schüldt har läst böckerna och samtalar om den motvillige nationalikonens krämpor, krig och kärlek."

Finns någonting om islamkritik av Lundell i den här diskussionen. Gamla saker dock ?
Någon som vet ?
Elva dagböcker och du är intresserad av hans syn på Islam??? Vad jag vet så blev han kristen ett tag kring millennieskiftet. Han hade en liten fling med kändisprästen Oftedal. Men det var väl delvis också ett nödvändigt steg för att bli nykter? Hursomhelst så vet jag inte om han behållit tron idag. Men han har i alla fall aldrig ens sneglat åt islam. Får man gissa tror jag han är privattroende.
Citera
2024-05-25, 17:11
Medlem
nofjuns avatar
Jag satt på en tågstation på väg till Stockholm. Råkade träffa Mats Ronander polare till Uffe i baren där. Vi pratade om konst eftersom jag är konstnär. Och jag jobbade abstrakt då och beskrev det osv. Mats gav mig sitt visitkort och sa att ring mig sen, för att Uffe skulle definitivt vilja träffa er. Han gillar unga balla uppkäftiga konstnärer etc. Han arbetar ju på liknande sätt med sin konst. Okay sa jag, jag hör av mig. Men det blev inget eftersom jag tappade bort visitkortet och också var extremt bakfull dan efter.
Citera
2024-05-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Jag satt på en tågstation på väg till Stockholm. Råkade träffa Mats Ronander polare till Uffe i baren där. Vi pratade om konst eftersom jag är konstnär. Och jag jobbade abstrakt då och beskrev det osv. Mats gav mig sitt visitkort och sa att ring mig sen, för att Uffe skulle definitivt vilja träffa er. Han gillar unga balla uppkäftiga konstnärer etc. Han arbetar ju på liknande sätt med sin konst. Okay sa jag, jag hör av mig. Men det blev inget eftersom jag tappade bort visitkortet och också var extremt bakfull dan efter.
Är du kvinna..?..Annars hade nog mats nöjet att driva med dig....
Citera
2024-05-25, 18:15
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Är du kvinna..?..Annars hade nog mats nöjet att driva med dig....

Nej han var extremt angelägen. Det var isf jag som drev med honom faktiskt. Man ser faktiskt om någon driver med en. Men det här var helt autentiskt. Och han gav ju också visitkortet så att vi skulle ses tillsammans med Uffe osv..
Citera
2024-05-26, 01:05
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Elva dagböcker och du är intresserad av hans syn på Islam??? Vad jag vet så blev han kristen ett tag kring millennieskiftet. Han hade en liten fling med kändisprästen Oftedal. Men det var väl delvis också ett nödvändigt steg för att bli nykter? Hursomhelst så vet jag inte om han behållit tron idag. Men han har i alla fall aldrig ens sneglat åt islam. Får man gissa tror jag han är privattroende.

Hans Vardagar innehåller ju rätt stora inslag av kritik mot islam, få offentliga svenskar som är lika kritiska mot den religionen undantaget figurer inom SD, typ Jomshof. Hans nykterhet och det kristna kom i slutet av 80-talet där framförallt albumet Evangeline är väldigt tydligt influerat av kristendomen. Många bra låtar på den skivan för övrigt.
Citera
2024-05-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Elva dagböcker och du är intresserad av hans syn på Islam???

Skummade artikeln. Gillar Evangeline. Kunde inte dra mig till minnes någon färsk storm
angående Lundell och Allah.

Läs gärna artikeln jag refererade till.
Citera
2024-05-27, 11:47
Medlem

"DN:s Björn Wiman, Sandra Stiskalo och Greta Schüldt har läst böckerna och samtalar om den motvillige nationalikonens krämpor, krig och kärlek."

"Sandra: Vad tycker ni om hans religionsagg? Hans kommentarer om islam, och att det är något fel på den religionen som sådan, är svårsmälta.

Greta: Ja, jag blev besviken över hans utfall mot muslimer i största allmänhet. Men samtidigt gör han ju samma typ av utfall även mot kristna av alla de slag. Jag undrar över människor som är så aggressivt icke-troende men ändå inte kan lämna ämnet ifred, om ni förstår hur jag menar. Varför bryr han sig så mycket?

Björn: Också Lundell hade ju, som Bob Dylan, en ”kristen” period. Han talar aldrig om den nu, han verkar vilja förtränga den. Men det handlade mycket om att gå upp på en klippa i splendid isolation, typ. Är det inte egentligen mest den institutionaliserade religionen han hatar? Jag läser honom som mycket mer genuint ”andlig” än många andra bekännande religiösa, faktiskt. Det han sysslar med är ju de stora livsfrågorna."
Citera
2024-05-30, 12:50
Medlem
Lundells dagböcker är "oredigerat babbel" menar Jack Hildén.
Han jämför det vördnadsfulla mottagandet av Lundells svada och sågningarna av Aase Bergs dagbok "Jag är aldrig hemma".

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ergs-dagbocker

Helt enig om att Lundells dagböcker inte är värda den positiva uppmärksamheten.

Citat:
Greta Schüldt beskriver hur hon skrattar högt åt Lundells formulering: ”Vad fan är det med oss? ÖVERLAG?!”. Och visst, det är väl kul. Framför allt för att det inte betyder någonting.

Har inte läst Aase Bergs men sågningarna verkar ha moraliska övertoner.
Citera
2024-06-06, 11:25
Medlem
snurresprettiss avatar
Vad tycker Ulf Lundell om denna? Och vad tyckte Lundell om Eddie Meduza generellt?

https://www.youtube.com/watch?v=X5IqTwh0WHk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in