https://www.dn.se/kultur/kritiksnack...ra-sd-romanen/
"DN:s Björn Wiman, Sandra Stiskalo och Greta Schüldt har läst böckerna och samtalar om den motvillige nationalikonens krämpor, krig och kärlek."
"Sandra: Vad tycker ni om hans religionsagg? Hans kommentarer om islam, och att det är något fel på den religionen som sådan, är svårsmälta.
Greta: Ja, jag blev besviken över hans utfall mot muslimer i största allmänhet. Men samtidigt gör han ju samma typ av utfall även mot kristna av alla de slag. Jag undrar över människor som är så aggressivt icke-troende men ändå inte kan lämna ämnet ifred, om ni förstår hur jag menar. Varför bryr han sig så mycket?
Björn: Också Lundell hade ju, som Bob Dylan, en ”kristen” period. Han talar aldrig om den nu, han verkar vilja förtränga den. Men det handlade mycket om att gå upp på en klippa i splendid isolation, typ. Är det inte egentligen mest den institutionaliserade religionen han hatar? Jag läser honom som mycket mer genuint ”andlig” än många andra bekännande religiösa, faktiskt. Det han sysslar med är ju de stora livsfrågorna."