Cola:
Smakblandning (X7): Blanda
- 0,9 ml citronolja
- 0,4 ml apelsinolja
- 0,7 ml limeolja
- 0,15 ml kanelolja (cassia kanel)
- 0,1 ml muskotolja
- samt spår av korrianderolja, lavendelolja samt neroliolja
Lös upp 3g gummi arabicum (se till att det är livsmedelskvalitet) i 20 ml vatten (egentligen minsta möjliga mängd vatten men 20 ml var lagom för mig) och eventuellt en droppe vodka. Droppa nu ner din oljeblandning i gummilösningen samtidigt som du vispar det kraftigt. Den optimala vispen är en ballongvisp driven av en borrmaskin men jag har lyckats med en vanlig stavmixer. Mixa tills allt ha emulgerats och ingen olja syns längre.
Comp.2:
2ml vaniljextrakt
1ml kolanötsextrakt (tillverkas genom att låta 1g kolanöt (finmald, typ som potatismjöl) dra i 15 ml 40% alkohol i minst 24h men gärna i över en vecka.)
6.5 ml fosforsyra ~85%
2 liter fördig cola:- Lös 0.2kg socker i minsta möjliga mängd vatten.
- Blanda i 4ml "double strenght caramel color" (e150d)
- 0.4g koffein. Se till att det är rent koffein. Koffeintabletter innehåller ofta potatismjöl som kommer klumpa sig.
- 1.1ml Comp.2
- 4.5ml X7
- Fyll på med kolsyrat vatten.
Detta är inte helt optimalt men det är så långt jag har kommit i mina experiment. Den kommer att smaka lite avslaget om du inte hittar ett sätt att kolsyra hela blandningen istället för bara vattnet man späder ut det med. Detta kräver dock ett tryck på ~55psi.
EDIT: Alla oljor i receptet är eteriska oljor och det är viktigt att dom är av livsmedelskvalitet. Står det inte att de är det så använd dem inte.