• 1
  • 2
2011-01-12, 14:02
Medlem
diego2s avatar
Vi körde en rätt i helgen som kräver lite förberedelse.
Det var en turducken, dvs en Kalkon som man fyller med en anka och en kyckling.
Det här tog en del tid kan jag lova.

Vi beställde fåglarna i östermalmshallen eftersom att ingen annan ville bena ur fåglarna åt oss. Kycklingen och ankan köpte vi helt urbenade men på kalkonen behöll vi lårben och vingar för att det ska se ut som en kalkon när man tar ut den ur ugnen.

Tillagningen var ett riktigt pill. Man rullar in kycklingen i ankan och stoppar sen kalkonen med detta. Mellan fåglarna lägger man en massa stuffing av olika slag. Vi körde tre olika stuffings. Salvia, lök och brödsmulor. Krutonger och vitlök och slutligen en korvstuffing.

Sen ska allt sys ihop och bindas upp innan man slänger in det i ugnen i 5 timmar på 150 grader.

Nästa gång blir det hemmagjorda korvar med egen senap.

Om du vill prova det här och behöver tips är det bara PM:a
Citera
2011-01-12, 14:18
Medlem
Glad...s avatar
Finns en chili som tar en hel dag att laga. I receptet finns även angivit när man ska dricka tequila under tillagningen och vilken musik man ska lyssna på under tiden. Den tillagas över öppen eld utomhus efter konstens alla regler. Ett helt jävla projekt är precis vad det är!

Have fun:
http://www.hornfeldt.se/chili.html
Citera
2011-01-12, 14:41
Medlem
pissoars avatar
Destillera sprit, försök bygga den perfekta brännaren!
Citera
2011-01-12, 14:49
Medlem
kiwifogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diego2
Vi beställde fåglarna i östermalmshallen eftersom att ingen annan ville bena ur fåglarna åt oss. Kycklingen och ankan köpte vi helt urbenade men på kalkonen behöll vi lårben och vingar för att det ska se ut som en kalkon när man tar ut den ur ugnen.

Tillagningen var ett riktigt pill. Man rullar in kycklingen i ankan och stoppar sen kalkonen med detta. Mellan fåglarna lägger man en massa stuffing av olika slag. Vi körde tre olika stuffings. Salvia, lök och brödsmulor. Krutonger och vitlök och slutligen en korvstuffing.

Sen ska allt sys ihop och bindas upp innan man slänger in det i ugnen i 5 timmar på 150 grader.

Nästa gång blir det hemmagjorda korvar med egen senap.

Om du vill prova det här och behöver tips är det bara PM:a

Hur smakade denna hädelse till fågel måste jag fråga?
Citera
2011-01-12, 15:10
Medlem
Alveta_pyromans avatar
Det mesta av Heston Blumenthal är också ett ordentligt projekt.
Citera
2011-01-15, 10:53
Medlem
diego2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwifogel
Hur smakade denna hädelse till fågel måste jag fråga?

Jag måste erkänna att vi var väldigt nervösa innan. Det här är ju inte direkt nåt man lagar efter jobbet. Det faktum att jag hade bjudit över 14 personer ökade anspänningen.

Svaret på din fråga är: otroligt gott.

Ankan som är en fet fågel ligger mellan kycklingen och kalkonen och det verkar som att den hjälpte till att smörja de andra fåglarna. Allt kött var otroligt mört. De var dessutom spännande att prova de olika stuffings som vi hade använt.
Citera
2011-01-15, 10:53
Medlem
diego2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveta_pyroman
Det mesta av Heston Blumenthal är också ett ordentligt projekt.

Agreed. Serien Hestons feasts är en upplevelse i helt sanslösa rätter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in