Jag vet inte om jag egentligen "förtjusas av det rationella." Jag har visserligen definierat poesi som "konsten att sätta ord på saker". Men en skillnad mellan filosofi och poesi generellt är att filosofin går från det ena argumentet till det andra i en s.k. rationell monolog eller dialog, medan poesin visserligen också har sitt sätt att argumentera, men detta kan vara mer kaotiskt. Inte desto mindre kan god poesi ha ett tankeinnehåll.
Typiskt för en poets sätt att tänka (tror jag, här generaliserar jag) är att de goda formuleringarna kanske kommer först, innan den rationaliserande kedjan av argument för dem. Det kan till och med vara så att man inte riktigt vet vad man egentligen menar med en formulering när den först dyker upp.
Jag kan förresten nämna i samband med detta att jag har experimenterat med att bygga upp ett filosofiskt arbete så att säga bak-och-fram. Först kom lösryckta formuleringar, utan tillräcklig sammanbindning av ratio-argument. Sen förbättrade jag sammansättningen i arbetet. Fortfarande krävs det ytterligare lite utvidgning innan det ska bli fullt läsbart. Se dessa trådar om du är riktigt intresserad:
https://www.flashback.org/t1128002 ,
https://www.flashback.org/t1293461 . Arguably så blev det ingen bra filosofi trots (eller kanske på grund) detta sätt att arbeta. Men jag undrar hur många filosofers opublicerade utkast som ser lika osammanhängande ut som mitt första utkast...
Jag tror att detta (att de goda formuleringarna kommer först, innan man ens riktigt vet vad man menar med dem) är typiskt för en process i gränslandet mellan subjekt och objekt, där jag menar att goda poeter (och många filosofer) befinner sig.
Det är väl dock troligt att det finns typer av fackfilosofi, där tänkandet inte börjar på detta sätt. I och med t.ex. den formella logiken, som ju började utarbetas redan under antiken, så tycks den rationella processen att delvis ha frigjorts från de mer poetiska delarna i språkanvändningen. Men kanske åtminstone för mera existensiell filosofi, att den ligger nära poesin. För det ser ju inte ut som så i stora filosofers arbete generellt att det är den logiska bevisföringen som utgör de stora svårigheterna i läsningen eller skrivningen. Utan det är just sättet att formulera saker och ting som ställer till det.
Sen har jag i min inledningspost tagit upp olika "rörelser": marxism, nationalism, kristendom. Jag vet inte om du definerar några av dessa som god filosofi. Och inte om jag heller gör det. Och jag har i min inledningspost argumenterat i termer mer av vilken sorts argument som
vinner i samhället i stort och kanske blandat ihop detta lite med vilken sorts argument som egentligen är de Goda argumenten. Men jag vill ändå tänka mig generellt att detta att någonting "vinner folks hjärta" som någonting som inte bara är fuffens och båg, utan att det sker mer i termer av "igenkänning" och "identifikation" än bara med maximering av "den patetiska effekten." Och jag spekulerade i att marxismen inte lyckats "vinna folks hjärta" på samma sätt som andra rörelser. Men allt det blir lite till en annan diskussion än den som vi har kommit in på.