Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Nu har jag skrivit till saker och gjort om i mitt lilla filosofiska arbete.
Här är den:
Filosofisk uppsats om text (14 sidor):
Jag hoppas att det kan komma lite längre än i förra tråden, där diskussionen fastnade vid att många tyckte att texten var obegriplig. Nu tycker jag att jag har gjort om det så att det är läsbart, men fortfarande finns det säkert mängder av saker att anmärka på i innehållet, vilket jag hoppas ska hända i denna tråd.
Tack på förhand för era kommentarer!
På många ställen försöker du bortförklara textens innehåll (inklusive huvudrubriken), detta sänker läsarnas förtroende för uppsatsen och bör därför inte stå med.
Du bör ändra huvudrubriken som är intetsägande.
Underrubrikerna i stycket inledande avgränsningar är helt onödiga. Du borde skriva en sammanhängande text och förklara vad du menar med dessa avgränsningar och definitioner, exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
1.1 Text
Text består av ettor och nollor.
1.1.1 Tecken
En text består (samtidigt) av tecken. Men bara ur en given mottagares horisont.
Från en annan mottagares horisont kan den bestå av andra tecken. Ettor och
nollor är exempel på tecken. Men oavsett vilka tecken texten består av ur en
given läsares horisont, så består den samtidigt av ettor och nollor.
1.1.2 Läst text
Läst text består av de tecken som läses.
1.1.3 Anti-text
Motsatsen4 till text är anti-text.
1.1.4 Information
Information består av text.
1.1.5 Icke-linjär text
Jag har faktiskt inte sagt att text måste vara linjär. Det måste den inte. Nol-
lettor kan traderas i såväl lineära som skiktade lager.
Att du bara skriver att en text består av ettor och nollor säger mig som läsare ingenting. Det är helt obegripligt, och du borde förklara vad du menar och fundera på vilka underrubriker som egentligen är relevanta.
Detta är bara några saker, tyvärr är nog arbetet fortfarande i stort oläsligt. Du borde fundera på att göra en rejäl omskrivning. Titta på hur andra arbeten är skrivna. Ofta börjar man med inledning där ämnet/problemet beskrivs. Om nödvändigt kan du här inkludera ett avsnitt där olika begrepp definieras. Sedan kommer själva arbetet och sist en avslutande diskussion. Det finns heller ingen naturlig övergång mellan olika delar av texten.
Till sist skulle jag gissa att det max är 6-7 sidor text, inte 12.