• 1
  • 2
2010-02-17, 20:13
Medlem
Hej!
Kant tittade in i sitt psyke och fann logiken, lagar om orsak och verkan, samt de eviga varseblivningsformerna tid och rum. Men vilken slags filosofi skulle utvecklas av ett subjekt som varseblir vrlden som en text? Exempel p sdana subjekt skulle vara datorprogram ssom Googles skmotor, eller (enligt min subjektiva mening) Hasse Alfredsson nr han gr sina Lindemansketcher. Den uppsats som fljer nedan r vldigt spretig och allmnt crazy, men r ett frsk att besvara denna frga, och ge en inblick i lsprocessens fenomenologi.

GRNSER FR TEXTUELL SOCIAL INTERAKTION I VISSA AVSEENDEN, MED AVSEENDE P TYPER AV MENINGSBYGGNADER OCH FRGA-SVAR-STRUKTURER, OCH RIKTNINGAR FR EXPLOSION/REDUKTION.

INNEHLL (generera automatiskt med LaTeX-kommando)

Inledande avgrnsingar.................1
Social interaktion.....................3
Meningsbyggnader.......................5
Frga-svar-strukturer..................7
Riktningar fr explosion/reduktion.....9
Slutsatser............................11
Appendix 1............................13
Appendix 2............................15

INLEDANDE AVGRNSNINGAR

Text bestr av ettor och nollor*. Motsatsen till text r anti-text. Information bestr av text.

*Chaitins/XXXs/XXXs informationsteori, samt den pgende datoriseringen av livet, erbjuder tillsammans den bsta existerande definitionen av vad text, ssom reellt existerande begrepp, r.

En motsats r det som man inte kan vara bde och. (Detta eftersom specifik betydelse i relation till personlig mnsklig identitet r ett av de mest svra kraven som kan stllas p ord i allmnhet; sledes torde en tydlig motsats inom den personliga identitetens omrde oftast vara en motsats ven inom andra omrden.)

Kan man d vara en text? Frgan r retorisk--jag vill allts mena att man kan vara en text eller en anti-text--men dremot inte bda samtidigt. Och dessutom menar jag, som kontrast, att man kan vara bde en etta och samtidigt en nolla. (T ex om man har vunnit en teckningstvling men samtidigt r en looser i allmnhet.) Och eftersom detta bara r inledningskapitlet s tar jag mig friheten att lasta ver bevisbrdan p den eventuelle kritikern, och sga: prove me wrong.

SOCIAL INTERAKTION

Social interaktion bestr i vissa avseenden av text och anti-text. Och utan text och/eller anti-text, ingen social interaktion, Vi intresserar oss i det fljande fr social interaktions textinnehll (i motsats till dess antitext-innehll). (D v s vi kan bara se saker p ena sidan om analogt/digitalt-dividen.)

Kan man d vara en social interaktion? Nej.

Social interaktion har mnga riktningar. Hur lngt kan man g i en riktning innan det tar stopp? En vldsbaserad interaktion tar slut nr den ena parten dr.

General sociolinguistics will have to reduce away the concrete reciever.

(to be continued)

MENINGSBYGGNADER (sentence constructions)

Hierarkiserande bortre parentetiseringar r inte mjliga per default i interkommunikation, endast frmre. (Ett exempel p detta r hur en smpratskonversation enligt god sed rr sig frn mne till mne, men inte lika givet tillbaks till varje tidigare pbrjat mne fr att s att sga "tala till punkt"; detta till skillnad frn hur monologer i pappersform ofta utformas. Jag hvdar allts att denna skillnad r strukturell, och att de bortre parentetiseringar som nd grs vid interkommunikation inte kan upphjas till allmn regel. Detta har betydelse fr varfr chunk-teorin (se nedan) vinner.)

Interkommunikativa meddelanden kan allts drfr inte analyseras/parsas till en eller annan hierarkisk trdstruktur. Utan allt sker i chunks.

Vi sker meddelandets elementa, dess atomer. What are the atoms? What are the elementa? Compose linear atoms vertically. All atoms take zero arguments. This is because the linguistic Applicatus Applicatata construct is not philosophically solvable. (Subjekt-predikat-relationen antas vara ordnad ur det filosofiskt systemgrundande perspektivet -- vilket kommer frst--verbet eller substantivet? Och vilket r av den anledningen viktigast--mest grundlggande; och vilket kan avhandlas som en sekundr existens? Men gigantiska problem tornar upp sig nr sprkfilosofin ger sig i kast med att rangordna och skapa struktur i ngonting--sprket--som till sin natur r potentiellt sjlvreflektivt i alla riktningar. Subjekt-predikat-filosofin grundlgger allts sprket genom det som kan kallas Procedurus Applicatus; eller "Theme-plus-rheme". Men den enklaste modifikatorn r append/addend. Det r, i kortfattade ordalag, drfr som vi som grund fr vrt system har valt atomer som tar noll argument.)
Men alla atomer gr inte ihop vertikalt. Annars kunde man bara separera samtliga ord.
D kommer vi till molekyllran. Men dr har faktiskt delvis varje konkret sndare/mottagare sin egen stil.

S vi har 1 signal.

S det viktigaste r att man kan konglomerera signaler p det hr hllet:

Signal1.modify_with(Signal1b.modify_with(Signal1c. modify_with(Signal1d...)))

---------------------------------> TIME

och dessa kan nstlas. i.e.

(S1.modify_with(S1b)).modify_with(S2.modify_with(S 2b.modify_with(S2c))).

---------------------------------> TIME

men inte hur mycket som helst, och det r en konstart. But pure linear appending/modification can also fail, and does so often.

What we have are rather potentially interconnecting blocks.
Dr alla parametrar har en eller flera standardkonfigurationer som kan hrledas utifrn de andra parametrarna.

Sprkmaterialism = allt r ett substantiv.

Jag har faktiskt inte sagt nnu att text mste vara linjr. Det mste den inte.

Hr: ungefr: "Nollettor kommuniceras i chunks, dr varje chunk r 1 tecken i ett alfabet, vilka chunks kan traderas i svl linjra som skiktade lager."

Alfabet, inte teckenuppsttning
-------------------------------
En teckenuppsttning kan i det teoretiska utgngslget tilltas kunna tnkas vara oordnad. Vi definierar alfabet som den undergrupp av ppna och slutna ordnade teckenuppsttningar, fr vilka varje tecken kan tilldelas varsitt nummer.

Frn reduktivist-till-text-sidan (ettor-nollor) ser vi endast de chunks fr vilka vi har ett nummer.

Chunks mste signalera sin brjan och slut. Vid ett skikts slut har mottagaren vid lyckad reception 1 tecken.

1 text = 1 tecken?

Lt oss ta ett exempel. Struktur i sonic liner text. En skrivtext kan ges ett soniskt standardkonfigurationvrde. VIA REDUKTION. (...Vad menas med detta?)
Skrivtext is the hardest.

Men en _prosodic unit_ (lnk Wikipedia)
-- Vad Var Det Nu Jag Tnkte?

Kod:
      CHUNK
   __
  /  \
 /    \    ____
/      \__/    \
                \

|
       |
       |
       v  
 |   function    |
 |               |
 |_______________|

/            \
  /              \
 /                \
v                  v
                   -->
UFO               pekare till plats 
[, numerisk       i alfabetet
approximation]    

Det r chunken sjlv som r tecknet. Identifikationsprocessen innebr.

CHUNK ------> PLATS
(tecken) \__> UFO [, numerisk approximation]

Se appendix fr utfrd tvskikts chunkad musikalisk notation av ett text/ljud-exempel.

Lsprocessen gr allts frn 1 tecken till ett annat tecken; aldrig frn 1 tecken till 2 tecken. Fr eventuell (automatisk eller verlagd) respons p tecknet, se nsta kapitel.

FRGA-SVAR-STRUKTURER

Kedjor r viktiga. En agent rr sig inte per default i ett trd av valmjligheter, utan det finns n reaktion. (jfr Heideggers diskussion om verktygvaro och den rena skdningens existensform i Varat och tiden, band I: den reflektiva tillvaron r sekundr. Likas r lsprocessens respons i allmnna fallet ngot omedelbart.)

RIKTNINGAR FR EXPLOSION/REDUKTION

under construction

Regler fr sammanfattning. (Se Appendix 2)

SLUTSATSER OCH DISKUSSION

se fregende kapitel

2000-talets livsfilosofi kommer att best helt och hllet av floskler.
Bevis: [under construction]

Det r statistiskt omjligt att vinna den textuella sidan av en debatt mot argument A med ett argument som heter

f(A)
dr f r en bevisad funktion. Utan man mste leverera en sjlvstndig chunk.

Bevis: [under construction]

Detta verk r en id/skiss till/om ett kantianskt ramverk fr text ssom varseblivningsform. Ett sdant subjekt skulle se ut ungefr som Hans Alfredsson.* Fr Kant var det logiken, tiden och rummet som var det viktiga. 1900-talets sprkfilosofi skte till en brjan sprksatsernas logiska form. Vissa begrnsningar gjorde sig gllande. Mitt arbete stller ytterst begrnsade krav p texts inre logiska struktur, utan frsker se varseblivningen av text generellt. Och hur mycket grammatik behver Googles skmotor?

*Hasse Alfredssons textuella inriktning r tydlig t.ex. i de improviserade Lindemansketcherna: http://www.youtube.com/results?searc...rch_type=&aq=f
Senast redigerad av psilosofisk 2010-02-17 kl. 20:51.
Citera
2010-02-17, 20:14
Medlem
APPENDIX I

Kod:
      _________             __________
      |         |           |          |
      |1 signal | mellanrum |          |
______|_________|___________|__________|____
______|         |___________|          |_____________

1 signal = 1 ord. Nstla fr meningar och stycken.

Kod:
      _
     / |
    /  |
   /   |                  __
  /     \________________/  \________    frekvens
_/                                   \

/|
                         / |
____/|________/|________/  |________/|_   bang
SIGNAL 1:
(Byt mot svenska)
Kod:
Moderato con moto                             _
   |            |                   |        /.\            |                              |
=  |=  ===  ====|====    =========  | ===  =    -----====== | ---===== =     =  -----===== |
|  || %| |  |  |||  |    |  |    |  | | | %|  % |    |    | | |  |   | |  %  |  |    |   | |
+  |+  + +  +  +|+  +    +  +    +  | + +  +    +    +    + | +  +   + +     +  +    +   + |
   |>           |>                  | >                     |                              |

F   c  c c  c  c G  G    F  F    G    d F  F    F    F    G   c  c   c G     G  F    G   G

Directional adpositions differ from static ones in that they normally can't combine with a
   _             _       _            _    _                  _        _        _ 

Directional adpositions.            Static.                  No malacant.

____________                      /|                      _______
   /            |                    / |                     /       |
  /             |                   /  |                    /        |
 /              |_______        ___/   |                  _/         |_________   ________
/                       \______/       |_______ _________/                     \_/

___/|____________/|___________________/|__________________________________________________

poco accelerando .... molto allargando ........
									     pi forte. cresc.
                             _                                                _
                            /.\                                              /.\
| sf                |sf                                                       |
|  ===--  = -     = | =====      ========   -    =====  ---=     =   -   ==== | ==  =    ===
|  | | |  | |     | | | | |  %   |      |   |    |   |  |  |  %  |   |   |  | | || %|  % |
|  + + +  + +     + | + + +      +      +   +    +   +  +  +     +   +   +  + | ++  +    +
|  >                | >                     >           .                     |
   c F F  F A     G   c G G      G      G   c    c   c  G  G     G   F   F  G   FB  A    A

copula to yield a predicate, though there are some exceptions to this, as in _Bob is from
   _         _        _                     _           _            _           _  _ 

Copula.           Predicate.              Are some examples.                  Bob is from

_________
   /|                 /|                    /         |
  / |                / |                   /          |                          / ______
_/  |        /|_____/  |______ ___________/           |_____________         _  /   
    |_______/                                                       \___ ___/  /  

/                  /|                                                        __________
  / |________________/ |____________________/|_________________________________/   

allargando................................................

pi piano. diminuendo.........................  
   | _   _   _
== | === -   -    =====   =   =   =======   =  ====   ===
 | | | | |   |    |   |   | % |   |     |   |  |  |   | |
 + | + + +   +    +   +   +   +   +     +   +  +  +   + +
   | >                                         >

B   c CC    G    G   G   F   F   E     E   E  F  D   E C#

Australia_, which may perhaps be thought of as special uses.

_        _           _        _             _     _

Australia.

_____/|
      |
      |	      ___________
      |                  |________               _
      |                           |_____________/ |    _
      |                                           |___/ |
      |__                                               +-

/|      
____/ |__                        dim.                

* Fine: Bob is *in* his bedroom. (_in_ is static)
* Bad: *Bob is *to* his bedroom. (_to_ is directional)

Kod:

____     /|     
_____/    |___/ |__  melos B

/|
_____/|_______/ |__  bang

Den lttlsta boken.

Sdfasfj.  Bokn.

P       S

Kod:
           ____ 
          /   |
/|_______/    |__       melos B

/|________/|______

Boken r lttlst.

Bokn.    Sdfasfj.            "HALV SIGNAL"

S          P

- Boken r lttlst.
- Vilken bok?

- Den _lttlsta_ boken. ("FEL")
- Den som vi _kpte_. ("RTT")

- Sverige r neutralt.
- r Sverige neutralt?
- Hur ska jag kunna veta det?

Men jag menar att boken. "HALV

Kod:
Melos A ("kursivtal")
               _    c
              /     h
                    aiss
                    a
                    giss
     _      _       g
                    fiss
 _                  f
 _                  e
 _       _          ess
	 _	    d
                    dess
                 _  c

Den lttlsta boken.
                    c
               \    h
               |    aiss
               |    a
               |    giss
   _  __       |    g
       /   \   |    fiss
       |   |   |    f
       |   |   |    e
      /    |   |    ess
 _     	   \   |    d
               |    dess
               \    c

Boken r lttlst.

___     \
    /    \    \    
___/      \__  \_              melos A

Boken r lttlst.

Boken r lttlst.

/|  
 /|    / |   ____
/ |___/  |__/    |__       melos B

/|
/ |_______/|______

Boken _r_ lttlst.

Bokn.    Sdfasfj.

S          P
Citera
2010-02-17, 20:15
Medlem
APPENDIX 2 (Exempel p sammanfattning)

En jrnvgsbro bestr av stl som r lika hllfast verallt. Dr kunde ingenjren gra berkningar. Och tnk--s hrda linjer som de internationella jrnvgarna hade aldrig dragits ver jorden frut. Slipersarna kunde vara vad som helst--tr, betong, gammalt brte. Men stlet var samma verallt. Och p detta rullade tg. Men riddarsvrdet, detta smedens enligt samurajs tnkestt mest delborna _tour de force_, har olika materialegenskaper p klingan och fstet. Men nu har man brjat anvnda ickeliner analys fr att berkna hllfastheten hos ett stycke stl som har olika egenskaper i den ena nden och den andra. Det var frst p sent 1900-tal som man frstod vad som hnder inuti metallen.

{En *jrnvgsbro} bestr av **stl {som r} {lika hllfast verallt}.
En *jrnvgsbro som [be]str av **stl som r {skrika sadfhiawoeg adasdf} bestr av *stl.
En *jrnvgsbro {som r} {lika hllfast verallt}
-- en *jrnvgsbro som bestr av **stl.

Dr kunde ingenjren gra berkningar. [Var?]
Och tnk-- [Nej, jag vill inte tnka!!!]

s hrda linjer som de internationella jrnvgarna hade aldrig dragits ver jorden frut.

Slipersarna kunde vara vad som helst--tr, betong, gammalt brte.
Vem som helst kunde vara vad som helst --tr, betong, gammalt brte.

Och p detta rullade tg.
Och p detta rullade vad???
Och p detta rullade?

Men riddarsvrdet, [*MEN??? RIDDARSVRDET???]

detta smedens [???]
enligt samurajs [???]
tnkestt [???]
mest
delborna [???]
_tour de force_, [Bl]

har olika materialegenskaper p klingan och fstet.
har olika materialegenskaper
har olika
p klingan och fstet.

Men nu har man brjat anvnda ickeliner analys fr att berkna hllfastheten hos ett stycke stl som har olika egenskaper i den ena nden och den andra.
Men nu har man brjat anvnda
inking kanalys
Fr att berkna.
Hllfast-eten.
hos
ett
stycke
stl
som har olika
skvasimafugog
denandendoundedoune

Det var frst p sent 1900-tal som man frstod vad som hnder inuti metallen.
JAHA?
Citera
2010-02-17, 21:53
Medlem
Colorless green ideas sleep furiously with furiously sleep ideas green colorless not whitout the vertebral silence indisposes the licit sail in conclusion quadruplicity drinks procrastination extendending cadavre exquis.
Citera
2010-02-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Colorless green ideas sleep furiously with furiously sleep ideas green colorless not whitout the vertebral silence indisposes the licit sail in conclusion quadruplicity drinks procrastination extendending cadavre exquis.

Jag tror allts att min uppsats handlar om att textmeddelanden kan analyseras bttre i att man mottar chunks av information, som sedan uppgr i strre chunks av information (strre tecken). Eller frblir tskilda. Detta i motsats till huvudinriktningar inom sprkfilosofi som brjar med att identifiera subjekt och predikat och den drmed sammanhngande moderna frsta ordningens predikatlogik. Sedan har jag diskuterat vissa nrliggande omrden och kommit fram till vissa tentativa slutsatser (men de fulla hrledningarna saknas).

Men sammanfattningsvis s hller jag med om att texten ovan r mestadels knpp och meningsls; icke-kommunikativ. Du har uppfattat den som en nonsensvers istllet fr att reagera aversivt, och fr det r jag tacksam.
Citera
2010-02-18, 19:21
Medlem
LucNNs avatar
Anledningen til at din text inte ger mening r att du vldtar sprket. Du vrider ords mening, s att de passer in. T.ex. din def. av motsatser; r minus motsatsen till plus, drfr att ngot inte kan vara +/- (utifrn samma "perspektiv")?? Vad r d neutral, om vi pratar ladning?Din def. hller inte. Och sen skriver du "man ka vara en 1 och 0 p samma tid" - sedan exemplifierar du vid att sga "man ka t.ex. vinna en tvling, men vara en looser i allmnhet"... du hopper runt mellan begreppen, s att det verkar som om din tes ger mening, men i sjlva verket r det bara ordggl!

Urskta mitt dliga svenska, och tack fr lsningen.
Citera
2010-02-18, 20:19
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilosofisk
Jag tror allts att min uppsats handlar om att textmeddelanden kan analyseras bttre i att man mottar chunks av information, som sedan uppgr i strre chunks av information (strre tecken). Eller frblir tskilda.

Du tror att din uppsats handlar om att textmeddelanden ...? Om du sjlv inte vet vad den handlar om, hur ska andra gra det?

Jag begrep ingenting. Are you Heidegger in disguise?
Citera
2010-02-18, 21:49
Medlem
Ok, jag ger mig. Serist. Texten gr inte att begripa. D har den ingen innebrd. Dessutom innehller den fel i de avsnitt som gr att begripa. Som teorin om motsatser.

[skmt] Vnta bara tills version 3 [/skmt]
Citera
2010-02-19, 00:44
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ok, jag ger mig. Serist. Texten gr inte att begripa. D har den ingen innebrd. Dessutom innehller den fel i de avsnitt som gr att begripa. Som teorin om motsatser.

[skmt] Vnta bara tills version 3 [/skmt]

Tja, varfr inte en version 3? Det kanske bara r formuleringarna som r obegripliga, inte idinnehllet.
Citera
2010-02-19, 01:42
Medlem
finns det nonsenspoesi, ska det vl finnas nonsensfilosofi!

Men det gr det ju redan
Citera
2010-03-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Tja, varfr inte en version 3? Det kanske bara r formuleringarna som r obegripliga, inte idinnehllet.

Hej! Bara fr din skull har jag nu gjort en version 3. Det har blivit en snygg pdf-fil , dr jag har satt in rubriker, strukturerat upp lite och lagt till extra frtydligande frklaringar. S uppsatsen ska nu (enligt min mening) vara fullt lsbar. Men sjlva tankegngen r fortfarande lika flummig...
Citera
2010-03-12, 11:36
Bannlyst
Citat:
Hej!
Kant tittade in i sitt psyke och fann logiken, lagar om orsak och verkan, samt de eviga varseblivningsformerna tid och rum.

Hej!

Vilken Kant? Immanuel Kant? Tittade han in i psyket? Var hvdar han att han har anvnt sig av en sdan metod? Var anvnder Kant termen "psyke"?

Kant kan ju inte ha funnit logiken eftersom stoikerna hade utarbetat en avancerad logik.

Vilka lagar om orsak och verkan? Hur mnga finns det?

Eviga varseblivningsformer? Varfr eviga om dom, enligt K, r frutsttningar fr frnimmelsen. Kan du inte skilja mellan den tidige K och den senare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in