2011-03-14, 22:00
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manhof
Då får du hitta dig en annan diet. VLCD är värdelöst pga det låga proteinintaget, du kommer tappa onödigt mycket muskelmassa.

Men har man som målbild att se ut som ett tjackat biafra-barn så visst, keep on rockin.

Kanske, men jag har fortfarande drygt 15kg som är övervikt som jag vill ha bort. Musklerna etc är inget problem det fixar jag. Bara jag får bort fettet :/(
Citera
2011-03-14, 22:02
Medlem
manhofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Nja, har ganska mycket fett också. Väger 113kg vilket 15kg något är övervikt? Det ska jag få bort. Muskler kommer tillbaka

Varför inte då lägga sig på en diet med högt protein och lågt kcal?

Exempelvis, 1,5kg kvarg om dagen samt vitamintillskott. ~1200 kcal och ~190g protein. Kommer ge dig fan så mycket mer.
Citera
2011-03-14, 22:11
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:

Exempelvis, 1,5kg kvarg om dagen samt vitamintillskott. ~1200 kcal och ~190g protein. Kommer ge dig fan så mycket mer.

1200 kcal är ändå dubbelt så mycket som man får i sig på en VLCD.
Självklart är VLCD inte direkt en långsiktig lösning, men som kickstart tycker jag att det är helt okej. Och för de som inte har så mycket muskler att bekymra sig om, men desto mer övervikt, är det en bra början. Då får man ta lite/mycket muskelförlust i utbyte emot en snabb och säker viktnedgång, och sedan ta igen det senare.

Själv tänkte jag köra klart den här omgången till nästa fredag - då är det nästan två veckor, med träning nästa vecka i alla fall, för att sedan dra på en skidresa med mycket frisk luft och mycket träning (kondisen och benstyrkan kommer automatiskt, sedan blir det lite egen träning hemma i stugan också - men klart fokus på underkropp lär det ju bli..) och när jag kommer hem blir det mer normal diet, med kanske 500-1000 kcal underskott om dagen, kombinerat med träning.
Citera
2011-03-14, 22:27
Medlem
manhofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
1200 kcal är ändå dubbelt så mycket som man får i sig på en VLCD.
Självklart är VLCD inte direkt en långsiktig lösning, men som kickstart tycker jag att det är helt okej. Och för de som inte har så mycket muskler att bekymra sig om, men desto mer övervikt, är det en bra början. Då får man ta lite/mycket muskelförlust i utbyte emot en snabb och säker viktnedgång, och sedan ta igen det senare.

Själv tänkte jag köra klart den här omgången till nästa fredag - då är det nästan två veckor, med träning nästa vecka i alla fall, för att sedan dra på en skidresa med mycket frisk luft och mycket träning (kondisen och benstyrkan kommer automatiskt, sedan blir det lite egen träning hemma i stugan också - men klart fokus på underkropp lär det ju bli..) och när jag kommer hem blir det mer normal diet, med kanske 500-1000 kcal underskott om dagen, kombinerat med träning.

Skulle aldrig någonsin rekommendera VLCD åt en man. Oavsett hur mycket muskler han hade. Ju större underskott = ju större förlust av lbm. Samt, VLCD är bara en kortsiktig lösning, om du inte orkar ta tiden att lära dig äta ordentligt så är "kuren" verkningslös.

edit: Om du då går tillbaka till dina tjockis-vanor efteråt. Been there, done that
Senast redigerad av manhof 2011-03-14 kl. 22:33.
Citera
2011-03-14, 23:51
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Skulle aldrig någonsin rekommendera VLCD åt en man. Oavsett hur mycket muskler han hade. Ju större underskott = ju större förlust av lbm. Samt, VLCD är bara en kortsiktig lösning, om du inte orkar ta tiden att lära dig äta ordentligt så är "kuren" verkningslös.

edit: Om du då går tillbaka till dina tjockis-vanor efteråt. Been there, done that

Visst är det så. Kuren är bara en kickstart, inget annat. Och självklart är det så att du måste hitta nya vanor sedan, det är väl mest där folk failar.. Kuren i sig funkar - inte som en långsiktig lösning, men funkar gör den ju - det är mest övergången som folk misslyckas med allt för ofta.

Själv gick jag ju upp en hel del efter min förra delkur, men det var jag också väldigt beredd på med tanke på vad jag åt då, var på semester i Frankrike och det var alldeles för mycket gott för att jag skulle vilja avstå. Jag hade däremot nog med kunskaper för att inse vad följden skulle bli, och jag tror att jag hade klarat rätt bra att gå av kuren nu utan att gå upp mycket mer än vätska+glykogenvikt, men tänkte ta något kilo till. Med tanke på att min viktnedgång är fruktansvärt långsam även på VLCD (har rejält nedsatt ämnesomsättning, ska förhoppningsvis medicineras för den inom kort) så orkar jag inte riktigt ligga på kaloribalans med riktigt mat för tillfället..
Citera
2011-03-15, 00:30
Medlem
kajanpbs avatar
Jag har en liten fråga angående olika märken, dvs Naturdiet och Nutrilett osv.
Går det att käka olika märken, t ex äta 3 Naturdiet och 3 Nutrilett om dagen?
Tänkte om det var något med näringen osv.
Citera
2011-03-15, 00:34
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajanpb
Jag har en liten fråga angående olika märken, dvs Naturdiet och Nutrilett osv.
Går det att käka olika märken, t ex äta 3 Naturdiet och 3 Nutrilett om dagen?
Tänkte om det var något med näringen osv.

Det går alldeles utmärkt. Naturdiet och Nutrilett kan du kombinera som du vill. De är väldigt lika i sammansättningen. Allevo brukar jag blanda in i mixen också, de har varma soppor som är ganska bra.

Andra märken däremot, inte lika säker på dem. Cambride vet jag innehåller mer per påse, men borde i princip kunna bytas 1 mot 2.
Citera
2011-03-15, 10:13
Medlem
towbs avatar
Citat:

Det är extrapris på lidl nu
Citera
2011-03-15, 11:29
Medlem
Ja då är det dags att börja föra statistik. Påbörjade min egen VLCD kur förra veckan med fokus på protein då jag har en del muskler under allt fett som jag vill behålla.

Första veckan kördes en kickstart med endast 5 påsar nutrilett om dagen tillsammans med 1.5l vatten och extra c-vitamin (för smakens skull).

Planen är att långsiktigt (1 juni) ligga på fem påsar om dagen tillsammans med fem halvskopor av Whey-80 vilket ger mig ca 22g (110g / dag) protein per måltid och totalt 870 kcal om dagen.
Vatten skall också ökas upp till 2l per dag och vissa enkla fysiska aktiviteter påbörjas.

Har dock tre dagar kvar av Nutrilett chocklad och den är inte nådig att blanda med proteinpulvret så det blir lugna dagar innan omläggning nummer 2.

Gjorde också misstaget att köpa 3 förpackningar strawberry utan provsmakning

Man Stockholm

8 mars kl 10.00 vikt 130.00 (påklädd)
15 mars kl 10.00 vikt 123.6 (-6.4)

Om det är någon här som påbörjat en kur samtidigt eller som har liknande tidsintervall så hör gärna av er i PM oavsett kön. Det blir lättare om man är två som kan sporra och motivera eller bara agera bollplank.

Det är ingen här som har funderat på köpa i bulk för att få ner priset? Jag själv är på jakt efter 20 förpackningar nutrilett till ett bra pris. Känns som att det borde gå att köpa bra billigare än via butiker. Jag skall luska i det och återkomma.
Citera
2011-03-15, 11:38
Medlem
Bibers avatar
En liten uppdatering sen jag började med min övergång från VLCD till fast kost.

Övergången gick snabbare än jag hade förväntat mig att jag skulle klara. Har efter 5 dagar helt gått över till vanlig kost (förutom 1-2 shakes) om dagen då och då. Har kört på tonfisk, makrill, keso, grönsaker, ägg mm. som kost.
Lite hungrigare har man allt blivit men det kan ju ha och göra med att man har börjat skyrketräna lite smått igen .
Hur som, ligger på ca 1000-1200 kalorier per dag nu och tycker det passar bra, bara man kombinerar kosten rätt så funkar det. Då mitt "bmr" ligger runt 2500 en vanlig dag framför datorn så är det ett stort underskott iallfall

Äter frukost (200-300 kal), mellanmål (100 kal), lunch (300 kal), mellanmål (200 kal), middag (300 kal), och kanske nån shake på kvällen beroebde på hur dygnet har sett ut.
En variant som jag tycker om som mellanmål är detta:

Bibers tonfiksmacka

Knäckebröd med tonfisk röra (besående av tonfisk, lite lätt keso och lite lätt creamfresh + peppar) och 1-2 kokta äggvitor på. Hamnar på ca 221 bra kalorier för detta mellanmål som är i kant till lite stort så om man vill kan man variera lite på storleken för att hitta vad som passar.

Vikten då? Jo när jag vägde mig i torsdags så låg jag på 92,5 och har under helgen ätit sallad med kyckling/rostbiff samt tonfisk och makrill etc. Hade förväntat mig att gå upp lite nu i början men kan med glädje säga att nu tisdag morgon väga lika mycket. Ingen större förändring där i vikten vilket jag ser som positivt men det som blir mest intressant blir min nästa uppdatering som jag tänkte hålla på måndag och se om det har hänt något

Har lyckats klämma fram ett par bilder, de visar inte så mycket men bör ge ett hum om vad 20 kilo kan göra iallfall

Före VLCD
Efter VLCD

Och till alla er där ute som kämpar, just keep going, det är värt det i slutet
Citera
2011-03-15, 12:51
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseP77
Ja då är det dags att börja föra statistik. Påbörjade min egen VLCD kur förra veckan med fokus på protein då jag har en del muskler under allt fett som jag vill behålla.

Första veckan kördes en kickstart med endast 5 påsar nutrilett om dagen tillsammans med 1.5l vatten och extra c-vitamin (för smakens skull).

Planen är att långsiktigt (1 juni) ligga på fem påsar om dagen tillsammans med fem halvskopor av Whey-80 vilket ger mig ca 22g (110g / dag) protein per måltid och totalt 870 kcal om dagen.
Vatten skall också ökas upp till 2l per dag och vissa enkla fysiska aktiviteter påbörjas.

Har dock tre dagar kvar av Nutrilett chocklad och den är inte nådig att blanda med proteinpulvret så det blir lugna dagar innan omläggning nummer 2.

Gjorde också misstaget att köpa 3 förpackningar strawberry utan provsmakning

Man Stockholm

8 mars kl 10.00 vikt 130.00 (påklädd)
15 mars kl 10.00 vikt 123.6 (-6.4)

Om det är någon här som påbörjat en kur samtidigt eller som har liknande tidsintervall så hör gärna av er i PM oavsett kön. Det blir lättare om man är två som kan sporra och motivera eller bara agera bollplank.

Det är ingen här som har funderat på köpa i bulk för att få ner priset? Jag själv är på jakt efter 20 förpackningar nutrilett till ett bra pris. Känns som att det borde gå att köpa bra billigare än via butiker. Jag skall luska i det och återkomma.

Se till att dricka mer vatten, det är en stark rekommendation. Håll dig gärna på 3 liter vatten (utöver det du blandar shakesen med) om dagen. Kaffe och te räknas, men bara till hälften. Mitt knep för att få i mig allt vatten (ligger normalt sett på en halv-en liter om dagen) är att hälla upp allt i halvlitersflaskor och ställa så att du ser de hela tiden. På det sättet ser du snabbt hur mycket du har kvar och du har också dem lättillgängliga. Genom dieten får du i dig väldigt mycket mindre vätska än genom att äta mat och kroppen förlorar också sina interna vätskelager till viss del.
Som man ska du ligga på 6 påsar om dagen också - en sista påse blir väldigt lite extra kalorier, men säkerställer att du få i dig allt du behöver vad gäller näringsämnen och så.
Cvitaminer ska du egentligen inte behöva, men tycker du att det hjälper så kör. Kontrollera sockerinnehåll i dem dock bara. Däremot kan jag rekommendera fibertillskott i någon form, alternativt hela linfrön/psylliumfrön som bara passerar genom kroppen utan att tillföra något som helst närings/kalorimässigt, men dels fyller ut lite, dels ger tarmen lite att jobba med och dels hjälper dig att hålla magen i form (du minskar risken för både förstoppning och diarré, vilka annars är ganska vanliga biverkningar).

Du KOMMER att förlora muskler på det här. Proteinet kan hjälpa dig att inte förlora så mycket som annars, men du kommer att tappa muskler. Punkt. Extra proteintillskott och lite underhållsträning är däremot saker som minskar förlusten.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Biber
En liten uppdatering sen jag började med min övergång från VLCD till fast kost.

Övergången gick snabbare än jag hade förväntat mig att jag skulle klara. Har efter 5 dagar helt gått över till vanlig kost (förutom 1-2 shakes) om dagen då och då. Har kört på tonfisk, makrill, keso, grönsaker, ägg mm. som kost.
Lite hungrigare har man allt blivit men det kan ju ha och göra med att man har börjat skyrketräna lite smått igen .
Hur som, ligger på ca 1000-1200 kalorier per dag nu och tycker det passar bra, bara man kombinerar kosten rätt så funkar det. Då mitt "bmr" ligger runt 2500 en vanlig dag framför datorn så är det ett stort underskott iallfall

Äter frukost (200-300 kal), mellanmål (100 kal), lunch (300 kal), mellanmål (200 kal), middag (300 kal), och kanske nån shake på kvällen beroebde på hur dygnet har sett ut.
En variant som jag tycker om som mellanmål är detta:

Bibers tonfiksmacka

Knäckebröd med tonfisk röra (besående av tonfisk, lite lätt keso och lite lätt creamfresh + peppar) och 1-2 kokta äggvitor på. Hamnar på ca 221 bra kalorier för detta mellanmål som är i kant till lite stort så om man vill kan man variera lite på storleken för att hitta vad som passar.

Vikten då? Jo när jag vägde mig i torsdags så låg jag på 92,5 och har under helgen ätit sallad med kyckling/rostbiff samt tonfisk och makrill etc. Hade förväntat mig att gå upp lite nu i början men kan med glädje säga att nu tisdag morgon väga lika mycket. Ingen större förändring där i vikten vilket jag ser som positivt men det som blir mest intressant blir min nästa uppdatering som jag tänkte hålla på måndag och se om det har hänt något

Har lyckats klämma fram ett par bilder, de visar inte så mycket men bör ge ett hum om vad 20 kilo kan göra iallfall

Före VLCD
Efter VLCD

Och till alla er där ute som kämpar, just keep going, det är värt det i slutet

Grymt jobbat! Grattis till fina resultat! Hoppas allt fortsätter på samma fina bana!
Kan rekommendera att starta en träningsjournal här på forumet om du inte redan har gjort det. Där kan du få finfin hjälp med både kosten och träningen!
Kolla gärna in i tråden i framtiden också och ge tips och berätta hur det går för dig. Just övergången till vanlig mat är ju ofta där folk behöver mest hjälp och råd - själva kuren är ju ganska lätt egentligen, kräver bara lite självdisciplin..
Citera
2011-03-15, 15:35
Medlem
Dags att ta tag i vikten igen! tog ett uppehåll under hela januari och februari.

Kön: Man
Ålder: 20
Vikt 13 Oktober 2010: 109kg
Vikt 14 Mars 2011: 91.6kg
Målvikt till 6 Juni: 80kg

EDIT: Någon som vet ett program till mac os x eller en androidmobil som fungerar som viktkoll till iPod/iPhone? Man ska helt enkelt skriva in sin vikt en gång i veckan och visa hur mycket man gått upp/ner i vikt, visa bmi, hur mycket det är kvar till målvikten osv.
Senast redigerad av Chaez 2011-03-15 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in