Citat:
Ursprungligen postat av guldtrassel
...Eller så gör man som 80% av alla LCHF:are och bakar oopsies!!
http://www.lchf-recept.se/oopsie-brod/
Ååååh.. jag hatar att all LCHFmat bygger på ägg.. Skitsvårt när man är överkänslig emot det..=/ Dock är det ändå något jag ska testa en dag och se om jag kan äta lite av..
Citat:
Det enda är väl att man får vara medveten om att socker i regel är någonting man ska hålla sig borta ifrån, hela idén är ju att vi ska lära oss ett nytt förhållningssätt till mat och hur man praktiskt ska göra för att nå sin målvikt och sedan stanna där livet ut.
Personligen så har jag svårt för barsen, dels för att det känns lite bakvänt att sitta och trycka i mig socker när jag försöker gå ner i vikt och få i mig mindre antal kalorier och dels för att jag upplever att jag lätt blir lite hyper av dem.
Istället fokuserar jag på proteinrika mellanmål som kvarg i olika former, frukt och bär blandade med största delen keso, yoghurt med fibergryn, knäckemacka med keso, ett kokt ägg eller min nya favorit - de färdiga tonfiksburkarna från Abba som man egentligen ska ha i sallader. Finns i olika samker, innehåler runt 150 (har jag för mig) kcal och störda mängder protein, mättande, enkel portionsförpackat och framförallt supergott!!

Visst är det så att socker är något man ska vara medveten om, och hålla ögonen på. Däremot håller jag inte med om att det är något man alltid ska hålla sig borta ifrån. Man ska ju veta hur mycket energi det innehåller, och att det inte tillför kroppen någonting annat än tom energi, men en del i livet är ju faktiskt också njutning. Man måste visserligen lära sig att behärska den och att ransonera den, men jag kommer exempelvis inte att låta bli godis i resten av mitt liv - jag kommer bara inte att klämma ett halvt kilo åt gången.
Jag gillar barsen, tycker att de funkar jättebra som en ersättning för fika och liknande. Däremot hade jag haft svårt att leva bara på bars, dels eftersom de påminner rätt mycket om godis och dels eftersom jag inte hade blivit mätt på fyra sådana om dagen. Tycker att shakesen mättar bättre.
Klart att det är bättre med andra mellanmål, det du räknar upp låter som vettiga saker. Själv har jag aldrig testat kvarg, tycker att det låter så läskigt..=) Keso kan jag inte äta sedan jag gick i mellanstadiet (jag gillade dock inte smaken innan dess heller..), ägg tål jag som sagt inte och tonfisk för mig är kattmat. Jag antar att jag måste lära mig dock..=) Själv äter jag kyckling, räkor, makrill och spenat som mellanmål.
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Katterna skulle flyga på mig direkt om det vankades tonfisk här hemma så det vore omöjligt om man inte låste in sig!

Well, vad var det jag sa..=)
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiiike
Tänkte på det, när man är "klar" med sin rena kur, funkar det bra att över tiden köra nutrilett istället för 2 mål samt ett kvällsmål lagad kolhydratsfattig mat för att fortsätta viktnedgång men ändå leva ett lite smått normalt liv? har ju en halv lastpall nutrilett kvar och tänkte gå ner en 8kg efter de 3 veckor som är kvar, men under lite längre tid och mer normala livsförhållanden med vin till helg etc =)
det blir väl en lowcarb diet med en twist?
Självklart funkar det. Så länge du ligger på ett kaloriunderskott kommer du ju att gå ner. (Dock kommer du troligen att gå upp en del direkt när du börjar äta igen, detta är helt normalt och beror på att du binder vätska och glykogen i musklerna så flippa inte ur över det..=))
Citat:
Jag kör ju en kombination just nu, brukar ta ett mål ersättning lite då och då när jag känner för det.
Jag tror personligen att kroppen behöver lite mjuka svängar och lite infasande av nya rutiner så man inte chockar den för mycket så gör det som känns rätt

Att äta ett mål nutrilett om dagen låter väl jättebra!
Jag tror som du - att tvära svängar inte är det bästa, vare sig mentalt eller fysiskt. Jag tror egentligen att man ska ha en infasningsperiod i VLCD också, även om jag själv inte gjorde det.
Man riskerar dessutom tarmvred om man käkar VLCD allt för länge, och sedan börjar käka en massa mat direkt.
Jag kör också kombo nu, brukar köra Nutrilett till frukost och två mellanmål, medan jag äter riktig mat till lunch och middag. Just nu har det varit mycket spenatsoppa (stuvad spenat, lite vatten och lite turkisk yoghurt - 45 resp. 129 kcal/100 gr) med stekta kycklingkuber eller räkor (ungefär 1kcal/gram) till. Superenkelt att göra, smakar bra, går snabbt som attan och mättar helt okej på få kalorier.
Just nu sitter jag och skriver på min uppsats (eller ja, det är det jag ska göra i alla fall..=)) och jag är så otroligt jävla godissugen. Pepp och hjälp att stå emot tack!
Där ser man hur djupt rutiner sitter - uppsatsskrivande och tentapluggande har för mig alltid inneburit totalt frossande i godis/läsk och liknande.
Blir skrivande i kanske två timmar till i alla fall, innan det är dags att dejta kudden!