2011-02-04, 15:05
Medlem
Och.. ytterligare ang. ketos så finns det inga studier som visar på att det ökar fettförbränningen.. den undersökning man gjorde med BBC (Går att se på youtube sök "atkins bbc") så ökade den förbränningen med endast någon kalori.. (Dock så upplever de flesta att ketos lugnar hungern)

Ha ingen övertro till ketos, eller kolhydrater.. det som gäller är kcal in/kcal ut.. det visar i princip alla studier. Anledningen man går ner i vikt när man skär bort kolhydraterna är antagligen för att ett ökat proteinintag mättar mer.
Citera
2011-02-04, 16:10
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimsteinman
Och.. ytterligare ang. ketos så finns det inga studier som visar på att det ökar fettförbränningen.. den undersökning man gjorde med BBC (Går att se på youtube sök "atkins bbc") så ökade den förbränningen med endast någon kalori.. (Dock så upplever de flesta att ketos lugnar hungern)

Ha ingen övertro till ketos, eller kolhydrater.. det som gäller är kcal in/kcal ut.. det visar i princip alla studier. Anledningen man går ner i vikt när man skär bort kolhydraterna är antagligen för att ett ökat proteinintag mättar mer.

Fast njae.
Ketos är ju en positiv bieffekt av exempelvis vlcd. Just ketosen i sig ökar självklart inte förbränningen fast ketos är ju ett bra tecken på ätt kroppen ställt om sig från ordinarie kolhydrat/socker drift till just det som är idén bakom detta. Fettdrift. Och när kroppen gjort detta ja då bränner du en jäkla massa mer fett än du någonsin kan göra enbart genom att skära ner på kalorierna.

Fast denna diskussion passar nog bättre i andra tråden!
Citera
2011-02-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Fast njae.
Ketos är ju en positiv bieffekt av exempelvis vlcd. Just ketosen i sig ökar självklart inte förbränningen fast ketos är ju ett bra tecken på ätt kroppen ställt om sig från ordinarie kolhydrat/socker drift till just det som är idén bakom detta. Fettdrift. Och när kroppen gjort detta ja då bränner du en jäkla massa mer fett än du någonsin kan göra enbart genom att skära ner på kalorierna.

Fast denna diskussion passar nog bättre i andra tråden!

Du har rätt, vi skall inte diskutera detta här..
men effekten av ketos är dock något som jag inte funnit klara belägg för i vetenskapen.. Har du någon studie som visar att man i denna fas förbränner mer fett? skulle vara grymt och om du har det så tar jag givetvis tillbaka det jag sagt.. de studier jag hittat är dock väldigt delade nr det gäller detta.
Citera
2011-02-04, 17:05
Medlem
Simoos avatar
Nä fan, nu är det dags att ta tag i saker och ting. Börjar idag.

Dag 1:

Kön: Man
Ålder: 22
Längd: 177
Vikt: 99 kg
Målvikt: 80 kg
Bakgrund: Sysslade med elitidrott under tonåren vägde då runt en 87-90 kg
som bestod av muskler. Sen jag slutade har muskelmassan försvunnit
och ersatts av fett. Satt målvikten till 80 främst för att jag har alltid ansetts
"stor" under mina tonår pga av muskler och idrott och dem senare åren
pga utebliven motion och en ohälsosam livstil, Ser fram emot att vara
"normal" bygd och att kunna hänga på beachen igen och hoppas att
mitt deltagande här är motivation nog för mig att bruka allvar!
Citera
2011-02-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simoo
Nä fan, nu är det dags att ta tag i saker och ting. Börjar idag.

Dag 1:

Kön: Man
Ålder: 22
Längd: 177
Vikt: 99 kg
Målvikt: 80 kg
Bakgrund: Sysslade med elitidrott under tonåren vägde då runt en 87-90 kg
som bestod av muskler. Sen jag slutade har muskelmassan försvunnit
och ersatts av fett. Satt målvikten till 80 främst för att jag har alltid ansetts
"stor" under mina tonår pga av muskler och idrott och dem senare åren
pga utebliven motion och en ohälsosam livstil, Ser fram emot att vara
"normal" bygd och att kunna hänga på beachen igen och hoppas att
mitt deltagande här är motivation nog för mig att bruka allvar!

Välkommen in i klubben!

Du kan komma att ha ett rent helvete i början. För mig personligen så var det fram till lunchtid på dag 3 som jag nästan svimmade men det gick helt plötsligt över och jag mår bättre nu än på min gamla och dödliga kost. Dock är detta individuellt, du kanske inte tycker att det är så jobbigt.

En liten update från min sida kan jag väl slänga in. Trots att mitt midjemått tillsynes fortfarande vägrar att rubba sig från sin bekväma position runt 130 centimeters-sträcket så har jag faktiskt idag varit tvungen att vidta den drastiska åtgärden att stänga mitt skärp ett hål innåt. Förut när jag gjorde detta var det otroligt obehagligt att sitta ner eftersom magen bokstavligen svämmade över men idag har det inte varit några problem, har mycket att jämföra med eftersom dagen enbart bestått av föreläsningar. Någonstans försvinner det saker, men vart, det har jag ingen aning om.
Citera
2011-02-05, 02:10
Medlem
jag var precis jatteJATTE nara att ata kyckling. fortf inte nojd med resultaten efter nastan 3 veckor. min diet (exante) rekomenderar att man under 5e veckan lagger pa en maltid pa 400cal (ngt med att boost metabolism) sa det var tanken pa den som fick mig att avsta.

jag gjorde ketosprov haromdagen: ar i ketos men inte sa mkt man kan vara. ska bli intressant under 5e veckan om kommer vara mer ketos om jag byter ut baren / haller mig till mindre carbs an vad den innehaller.
Citera
2011-02-05, 10:46
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoogi
jag var precis jatteJATTE nara att ata kyckling. fortf inte nojd med resultaten efter nastan 3 veckor. min diet (exante) rekomenderar att man under 5e veckan lagger pa en maltid pa 400cal (ngt med att boost metabolism) sa det var tanken pa den som fick mig att avsta.

jag gjorde ketosprov haromdagen: ar i ketos men inte sa mkt man kan vara. ska bli intressant under 5e veckan om kommer vara mer ketos om jag byter ut baren / haller mig till mindre carbs an vad den innehaller.

Håll ut och beröm dig själv för hur duktig du var som stod emot kycklingen!
Citera
2011-02-05, 16:33
Medlem
craschs avatar
Tredje dagen jag kör cambridge.. Tänkte försöka gå ner 30 kg ungefär.. varav 20 är innan sommaren!

På påsen står det ju att man max får använda detta i 3 veckor.. Vad tror ni om att köra cambridge 3 veckor.. leva normalt eller under GI metoden i 1-2 veckor... sedan cambridge 3 veckor igen?
Citera
2011-02-05, 17:14
Medlem
musslaas avatar
Tja!

Så länge du känner dig okej så är det ingen fara att hålla igång längre (kan ju dock tära på psyket )

På onsdag nästa vecka har jag kört 4 av 12 veckor och ser tydliga resultat redan nu, vilket uppmuntrar.

Har varit lite småtufft i perioder (sugen på diverse saker, men ingen hunger, och har i princip ingen aptit kvar)

Men nu de senaste dagarna har allt det släppt helt, inte ens sugen på någonting och är så jävla nöjd att jag kämpat igenom mig detta första, nu rullar det på utan tvekan
Citera
2011-02-05, 19:00
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Tredje dagen jag kör cambridge.. Tänkte försöka gå ner 30 kg ungefär.. varav 20 är innan sommaren!

På påsen står det ju att man max får använda detta i 3 veckor.. Vad tror ni om att köra cambridge 3 veckor.. leva normalt eller under GI metoden i 1-2 veckor... sedan cambridge 3 veckor igen?
På mina nutrilettpåsar står det max 2 veckor och jag har gått på det sedan i November så för mig har det inte varit någon fara. Däremot vet jag inte hur din kropp är men du känner själv när det är dags att sluta.
Citera
2011-02-05, 19:05
Medlem
craschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musslaa
Tja!

Så länge du känner dig okej så är det ingen fara att hålla igång längre (kan ju dock tära på psyket )

På onsdag nästa vecka har jag kört 4 av 12 veckor och ser tydliga resultat redan nu, vilket uppmuntrar.

Har varit lite småtufft i perioder (sugen på diverse saker, men ingen hunger, och har i princip ingen aptit kvar)

Men nu de senaste dagarna har allt det släppt helt, inte ens sugen på någonting och är så jävla nöjd att jag kämpat igenom mig detta första, nu rullar det på utan tvekan

Citat:
Ursprungligen postat av Jospan
På mina nutrilettpåsar står det max 2 veckor och jag har gått på det sedan i November så för mig har det inte varit någon fara. Däremot vet jag inte hur din kropp är men du känner själv när det är dags att sluta.

Okay! Förstår inte hur ni klarar er utan öl, pizza, cola och chips så länge bara..

Tänker jag fel nu? Men är det inte så att kroppen kan vänja sig med att bara få så lika kolhydrater, och förbränningen ökar om man slarvar någon vecka?
Citera
2011-02-05, 19:20
Medlem
Jospans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Okay! Förstår inte hur ni klarar er utan öl, pizza, cola och chips så länge bara..

Tänker jag fel nu? Men är det inte så att kroppen kan vänja sig med att bara få så lika kolhydrater, och förbränningen ökar om man slarvar någon vecka?
Förstår inte riktigt hur du menar men ibland slarvar jag och då går jag ner skitsnabbt men man intar aldrig kolhydrater på ren VLCD-kur.

För några veckor sedan fick jag grova ätstörningar och sket i att äta under 4 dagar och drack minimalt lite och det resulterade i näringsbrist och jag pissade blod så det är nog ingen hit att slarva, iaf inte under längre perioder (som 2+ dagar). Ibland brukar jag däremot skita i att äta något under 2 dagar men dricker mycket bara för att det går så jävla snabbt men inte en dag mer än 2.

Detta är absolut ingenting jag rekommenderar till er andra som går på kuren!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in