Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-05, 08:46
Medlem
trolololols avatar
Längd: 183 cm
Startvikt: 94,6 kg
Målvikt: 70 kg
Delmål: 85 kg

22 februari: 94,6 kg
29 februari: 92,2
1 mars: 91,5 kg
5 mars: 89,5 kg
Citera
2012-03-05, 16:46
Medlem
KingKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynchMob
För mig har det inte varit alls jobbigt att avstå sötsaker, då det aldrig vart min grej. Anledningen till att jag gått upp så mycket i vikt. 20 kg sedan 2007. Beror till största del av att jag lagt av med träningen helt under flera år. Ätit max 2 ggr om dagen, och då blivit rediga lass. Och var och varannan helg klämt i mig massor av öl..

Du verkar ju vara ganska klar över vad din övervikt beror på, det är ju bra! Vill bara ge ett tips om du lägger av med VLCD eller det inte visar sig vara något för dig. Hade en kompis som hade lagt på sig 12-13 kg genom åren, också bara genom att äta abnormt stora portioner av köttfärsås & spaghetti oftast. Han var "smaltjock".

Han köpte tallrikar som var cirka 75% i storlek av de han hade och fyllde inte helt upp dem, och så tog han bara 1 portion. Han var lite hungrig i någon vecka efter middagarna men ganska så snabbt anpassade sig magsäcken och kilorna rasade av honom. Det gick till och med så långt att folk sa till honom att börja äta mer för han såg cancersjuk ut.
Citera
2012-03-05, 18:14
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKhan
Du verkar ju vara ganska klar över vad din övervikt beror på, det är ju bra! Vill bara ge ett tips om du lägger av med VLCD eller det inte visar sig vara något för dig. Hade en kompis som hade lagt på sig 12-13 kg genom åren, också bara genom att äta abnormt stora portioner av köttfärsås & spaghetti oftast. Han var "smaltjock".

Han köpte tallrikar som var cirka 75% i storlek av de han hade och fyllde inte helt upp dem, och så tog han bara 1 portion. Han var lite hungrig i någon vecka efter middagarna men ganska så snabbt anpassade sig magsäcken och kilorna rasade av honom. Det gick till och med så långt att folk sa till honom att börja äta mer för han såg cancersjuk ut.
Storleken på talrik kanske alla bör tänka på. Har hört från flera håll att storlekarna på talrikar ökat jämfört med för 50 år sedan och då både åt man bättre och rörde sig mer. Ska finnas studier som visar att man tar större portioner på större talrik också, inte så svårt att förstå kanske.
Citera
2012-03-05, 19:59
Medlem
vissen_blommas avatar
Startade kur imorse.
Haft tungt huvud nästan hela dagen och känner mig allmänt sliten. Men det blir bättre om ett par dagar hoppas jag.

Tanken är att få en kickstart i viktnedgången. Köra rent minst 2 veckor och sedan sakta föra in vanlig mat igen. 1 mål om dagen första veckorna. Kommer främst att promenera men även köra lite crosstrainer på gym.

Målet är att fortsätta gå ner även efter att den rena kuren är avklarad. Vill ner till 104-105kg till sommaren. Är dock inställd på att köra en kur till innan sommaren kommer.
Invägning varje måndag morgon.

Man, 34 år, 181 cm

Startvikt 125,1
Citera
2012-03-05, 20:56
Medlem
Hade tänkt prova på detta, med VLCD shakes.

Sen man blivit stillasittande på arbetet så har kilona kommit sakta med säkert.

Min tanke var att byta ut alla måltider förutom lunchen, då vi brukar äta en dagens ihop, lite av gemenskapen.

Kommer detta ställa till det på något sätt ?
Citera
2012-03-05, 22:29
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrokenStocker

Min tanke var att byta ut alla måltider förutom lunchen, då vi brukar äta en dagens ihop, lite av gemenskapen.

Det kan säkert bli lite problem med hungerskänslor som man ju vanligtvis blir av med efter ett par dagar på ren kur, förmodligen går det bra att fortsätta luncha men alla reagerar ju olika. Du får väl testa ett tag och se hur det funkar
Citera
2012-03-06, 12:15
Medlem
Citat:

annars kan du ju hänga med och ta en kopp kaffe istället för att äta lunch. Så gör jag när mina vänner ska käka pizza eller liknande
Citera
2012-03-06, 19:09
Medlem
LynchMobs avatar
Kan det på något sätt vara farligt eller onödigt om jag äter färre påsar om dagen än vad tanken är, dvs 5 - 6? Jag har tröttnat på att blanda dom där jävla drinkarna varannan var tredje timme, så det har helt enkelt blivit 2 - 3 påsar senaste dagarna. Jag har inte märkt nån skillnad i orkeslöshet, eller mindre energi på något sätt.. Bara att jag är ungefär lika hungrig som jag var när jag började igen. Vilket jag kan leva med utan problem. Jag är inne på 9:e dagen för övrigt.
Citera
2012-03-06, 19:09
Medlem
Jo ska polarna iväg och kränga en pizza så kan man ju alltid ta en kopp kaffe, dock skulle detta bli väldigt märkligt vid arbetslunchen, och sen är jag inte direkt någon kaffedrickare.

Tordes ju ändå bli resultat, sist jag räknade efter så låg jag på uppåt 12000kcal den dagen, men tror ett snitt legat runt 6000-8000 någonstans.
Citera
2012-03-06, 21:51
Medlem
qazqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynchmob
Kan det på något sätt vara farligt eller onödigt om jag äter färre påsar om dagen än vad tanken är, dvs 5 - 6? Jag har tröttnat på att blanda dom där jävla drinkarna varannan var tredje timme, så det har helt enkelt blivit 2 - 3 påsar senaste dagarna. Jag har inte märkt nån skillnad i orkeslöshet, eller mindre energi på något sätt.. Bara att jag är ungefär lika hungrig som jag var när jag började igen. Vilket jag kan leva med utan problem. Jag är inne på 9:e dagen för övrigt.
Ett tips är att inte ha allt för bråttom, du kommer bara att bli besviken till slut när du ser att vågen knappt har rört sig ned, någon vecka. Du kan ju alltid blanda 2 påsar med en gång. Själv så käkar jag alla mina 3 påsar (Modifast 1 påse = 220kcal) på en gång så jag inte behöver tänka på det efteråt.

Citat:
Jo ska polarna iväg och kränga en pizza så kan man ju alltid ta en kopp kaffe, dock skulle detta bli väldigt märkligt vid arbetslunchen, och sen är jag inte direkt någon kaffedrickare.

Tordes ju ändå bli resultat, sist jag räknade efter så låg jag på uppåt 12000kcal den dagen, men tror ett snitt legat runt 6000-8000 någonstans.
Antingen har du lagt till en 0:a extra, eller så är det kört för dig. .
Citera
2012-03-07, 12:12
Medlem
NickeNyfiken..s avatar
Nu kör vi!
Började idag med en Cambridge-kur. Druckit en shake hittills, märklig känsla... Först spyfärdig för att sen få en jävla god eftersmak.

Ålder: 18-20
Startvikt: 83kg
Längd: ~170cm
Mål: Gå ner cirka 2.5kg/vecka. Rimligt?

Känns som att de här första dagarna kommer bli hemska men har gett mig fan på att klara mig igenom det.
Nu till lite frågor, kan jag fortsätta träna som jag har gjort?
Cambridge-tanten tyckte att jag borde ta det lite lugnare första veckan som kroppen vänjer sig med VLCD
Tips för att lättare ta sig igenom de första dagarna då hungern är som stört?
Citera
2012-03-07, 15:29
Medlem
KingKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken..
Nu till lite frågor, kan jag fortsätta träna som jag har gjort?
Cambridge-tanten tyckte att jag borde ta det lite lugnare första veckan som kroppen vänjer sig med VLCD
Tips för att lättare ta sig igenom de första dagarna då hungern är som stört?

Du kan träna, men du kommer givetvis vara mycket svagare eftersom du hela tiden ligger på ett så extremt underskott. Tränar du på gym är det för bibehålla en del av musklerna som kommer försvinna vid en större viktnedgång, men det är omöjligt att både gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler. Jag tog det helt lugnt i början, sen började jag med promenader och öka vardagsmotionen. Men du väger ju inte så mycket heller som de flesta av oss, VLCD är ju ingen quickfix för bli av med några få överskottskilon.

Det enda och bästa tipset är vatten! Drick massor! Du ska få i dig 3 liter per dag utöver shakesen. Dessutom mättar det ju. Har en halvliters mineralvattenflaska på skrivbordet som jag fyller på flera gånger under en arbetsdag.

Vissa föredrar sockerfria tuggummi eller Läkerol för hålla igång munnen, vissa tycker det blir ännu svårare då. Så det är lite individuellt. Du får testa dig fram lite.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in