2011-01-05, 10:40
Medlem
Silverturks avatar
***** OBS *****

Detta är en utbruten tråd från Gick ner 61 kg på fem månader med en VLCD-kur.

Här tas diskussioner om dieten som sådan. Uppdateringar för dem som går på VLCD-diet tas i tråden i Träningsjournaler; [Uppdateringar för oss som går på VLCD]/Mod

De medlemmar som vill få sina nu pågående uppdateringar från den förra VLCD-tråden inklistrade i denna kan länka till sina förra inlägg eller kontakta mig eller BePositive med hänvisningar till de gamla inläggen.
Senast redigerad av Silverturk 2011-01-08 kl. 20:08.
Citera
2011-01-05, 19:22
Medlem
Kellermeisters avatar
[VLCD - Diskussioner om dieten]/Mod

FAQ VLCD

Snor svar från tidigare i tråden. Tar alltså inte cred för det som står här - det är mååånga som svarat på samma frågor tidigare. Kanske kan mod tänka sig att klistra denna först i tråden? Hade varit guld!

Q Vad är VLCD?
A VLCD är en förkortning för Very Low Calorie Diet, och går helt enkelt ut på att äta väldigt lite kalorier, oftast mellan 400 och 800 kalorier/dag. Vanligast är pulverdrinkar av olika slag, då dessa är sammansatta för att ge allt det kroppen behöver, trots att man äter så få kalorier.

Q Hur funkar VLCD?
A Kroppen använder de första dagarna upp sina reserver, genom glykogendepåerna. När dessa tar slut använder kroppen istället pulvershakesen för att hålla hjärnan igång, och fettreserverna på kroppen för att hålla resten av kroppen igång. Detta innebär att du helt enkelt använder din egen kropp som näring, så länge du har fett att ta av bränns detta bort. Detta är ketos.

Q Vad finns det att välja på?
A Det finns ett antal olika märken att välja mellan.
Naturdiet/Nutrilett – ungefär samma. Viss skillnad i smakutbud och smakmässigt. Går att köpa i de flesta mataffärer med hyfsat utbud, Naturdiet brukar vara lite billigare, men per portion rör det inte sig om så mycket. 5 påsar om dagen som tjej och 6 påsar om dagen som kille. http://www.nutrilett.se http://www.naturdiet.se
Cambridge – känd kur, baseras på samma sak; få kalorier – alla näringsämnen. Köps via konsulenter och internet. Kostar mer än övriga, men i gengäld har man tillgång till sin konsulent för rådgivning (om jag har förstått rätt.) Större utbud av smaker än Nutrilett och Naturdiet, skall enligt utsago smaka bättre. http://www.cambridgekuren.se
Modifast – köps på apotek. Har ett flertal olika smaker. Är dyrare än Naturdiet och Nutrilett. http://www.modifast.se
Allevo – kan köpas i en del matvaruaffärer och apotek. Har smoothies och soppor, samt bars. Lite dyrare än Naturdiet/Nutrilett. http://www.allevo.nu
Det finns ett gäng märken till, men dessa är de vanligaste.

Q Kan jag inte lika gärna köpa Varma Koppen då? Det är ungefär lika många kalorier i det?
A Även om Varma Koppens soppor innehåller lika många kalorier så innehåller de inte alla näringsämnen som kroppen behöver, och därför är det inget smart val.

Q Vad kostar det att gå på VLCD?
A Beroende på kur kostar det självklart olika. Nutrilett/Naturdiet rör sig mellan 1000 och 1200 kronor i månaden för en ren kur.

Q Vad är ketos?
A https://www.flashback.org/sp27975330

Q Hur vet jag om jag är i ketos?
A Du kan känna det själv för det mesta, genom att det plötsligt vänder från att ha varit skitjobbigt till att bli enklare, hungerskänslan försvinner osv. Du kan ofta märka det på andedräkt/lukt från urinen då du luktar aceton. Vill du vara säker, eller kunna testa om du kan äta olika saker utan att ramla ur ketos finns teststickor på apoteket. Dessa kostar 113 kronor för 50 st.

Q Kan jag äta morötter, tuggummi, knäckebröd, lax, grankottar [insert what ever] under tiden?
A Klart du kan. Du, och endast DU, kan bestämma vad du tycker är okej att äta, beslutet måste alltid vara upp till dig. Personligen rekommenderar jag att man inte äter något alls utöver kuren i minst en vecka, för att bryta alla dåliga vanor man har, bli av med tuggbehovet och snabbast möjligt komma i ketos. Det finns många tips i tråden. Blir du sjukt hungrig/sugen och bara MÅSTE ha något – ta en påse till, eller försök göra något annat – gå ut och gå tex. När du tuggar på något sätter magen igång tarmrörelser, vilket innebär ökade hungerskänslor.
OM du ska unna dig tex en dag i veckan då du äter normalt, eller gå på en social tillställning – sätt regeln att du måste bestämma minst två dagar i förväg vad du får äta och hur mycket. På det sättet gör du det svårare för dig att spontanfuska.

Q Kan jag dricka lightdrycker/kolsyrat vatten?
A Detta är individuellt. I sig påverkar inte drickan kuren något – den innehåller väldigt lite kalorier och väldigt lite kolhydrater och för en hel del fungerar det alldeles utmärkt. För andra startar det ett enormt sötsug och hungerskänslorna drar igång. Testa och se om det funkar för dig, drar det igång sötsug/hungerskänslor så skippa det. Går det bra så välj själv. Tänk på att du kanske redan har ett problem med sockerberoende och att detta kan vara en chans att bryta det beroendet och vanan att dricka sött? Kolsyrat vatten går bra - inga kalorier/kolhydrater.

Q Hur mycket kommer jag gå ner?
A Det är omöjligt att svara på. Det beror på en massa omständigheter – bland annat ditt basala energibehov, ditt normala intag av mat, vikt, längd och aktivitetsnivå – samt självklart hur strikt du håller dig till dieten. Klart är däremot att alla som går på den här dieten kommer att gå ner i vikt, då alla kommer att hamna på ett kaloriunderskott.

Q Är det något jag bör tänka på?
A Drick mycket vatten, minst 2,5 liter om dagen. Kroppen har inte längre samma möjlighet att lagra vatten och binda det i kroppen, så du behöver hela tiden tillföra nytt. Kroppen behöver också vatten för att göra sig av med slaggprodukter. Vatten kan också hjälpa dig att hålla hungern borta. Du ska dock inte dricka för mycket, eftersom du då riskerar att skölja ur mineraler och salter.

Q Jag är inte så hungrig längre/jag vill gå ner snabbare. Kan jag skippa en del av påsarna och bara äta hälften av dem?
A Det är en dålig idé. Kroppen får då inte i sig allt den behöver och många som har gjort såhär har sänkt sin viktminskning istället för att öka den. Även om du minskar med 250 kcal om dagen – alltså ungefär halva intaget – innebär det bara 1750 kcal i veckan, alltså ungefär 2 hg kroppsfett.

Q Måste jag motionera?
A Du måste inte, du kommer fortfarande att gå ner. Din kropp mår däremot bra av att motionera lugnt, framför allt efter du har kommit in i ketos. Det hjälper även kroppen att bryta ner fett men bevara muskler, eftersom du använder och anstränger musklerna. Motion ökar förbränningen och hjälper kroppen att hålla igång organ och liknande. Motion är också en viktig faktor för att kunna behålla vikten efter en VLCDkur. Se bara till att ta det försiktigt, så att du inte överanstränger kroppen. Kör du allt för hårt riskerar du att bli riktigt hungrig.

Q Förlorar man inte en massa muskler på det här bara?
A VLCD är gjort för människor som har hög andel kroppsfett och mer än lite övervikt. När man kommer in i ketosen hjälper den till att skydda musklerna emot nerbrytning, och kroppen använder hellre kroppsfettet än muskelmassan. Man riskerar att förlora viss muskelmassa, framför allt om man inte tränar under kuren alls. För människor med hög andel kroppsfett och stor övervikt är det dock troligen bättre att förlora den muskelmassan och i gengäld bli av med en massa överflödiga kilon.

Q Varför inte bara dra ner på portionsstorlekarna och börja springa istället? VLCD är ju för mesar och kärringar?
A För den med bara lite övervikt eller den som klarar av att bara dra ner på portionsstorlekar och börja springa istället är det säkert bra. För den med kanske 80 kilo för mycket är det inte så lätt, det går långsamt och segt i början och det är svårt att veta vad man ska äta, när man ska äta det och hur man ska göra. Då är VLCD en bra hjälp.

Q Kommer man inte bara att gå upp alla kilona igen när man slutar? Det har alla alltid sagt till mig!
A Om man inte ändrar sina kost- och motionsvanor är det klart att man kommer gå upp igen. Det funkar inte att gå ner med VLCD och sedan övergå till att äta pizza varje dag och svulla godis framför TVn. Ändrar man däremot kostvanorna och går över till nyttig kost, samtidigt som man motionerar och ligger på en kaloribalans, kommer man inte att gå upp till samma nivåer igen. Man kommer automatiskt att gå upp ett eller ett par kilon när man börjar äta man och kroppen fyller på glykogendepåerna och därmed också binder vatten – detta måste man vara beredd på och inte bli rädd för när det händer. Precis som med ALL annan bantning eller kosthållning så finns det bara en sak som räknas – kalorierna in får inte överstiga kalorierna ut om man inte vill gå upp i vikt.

Q Kan jag blanda med mer vatten än det står i receptet?
A Jadå, mer eller mindre – hitta din egen favorit. Smakerna och konsistensen ändras rätt mycket med bara en liten förändring vatten, så testa loss och hitta var det funkar som bäst för dig..

Q Kan jag ta två påsar åt gången och bara äta tre gånger om dagen istället? (Med Naturdiet/Nutrilett)
A Jadå, om du vill kan du ta alla sex åt gången – kroppen bryr sig bara om att få i sig alla de ämnen den ska ha i sig, skillnaden är hur mätt du blir just då och hur hungrig du är resten av dagen. Har du lätt för att bli hungrig är det enklare att hålla sig ifrån frestelser om man sprider ut det på sex gånger om dagen, har du svårt att hinna med det går det bra med tre som sagt. Du kan också kombinera – ta två på morgonen, en till lunch, två till middag och en som nattmat, eller hur du nu vill göra det.

Ett sista tips – undrar ni något och inte orkar läsa genom hela tråden – vilket är helt förståeligt – testa sökfunktionen. Sök på det ni undrar över, och begränsa sökningen till ”detta ämne”. En anledning till att tråden är över 1400 sidor lång är att alla människor ställer samma frågor, om och om igen. Och du - google is your friend!
Senast redigerad av Kellermeister 2011-01-05 kl. 20:05.
Citera
2011-01-08, 20:32
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Ett sista tips – undrar ni något och inte orkar läsa genom hela tråden – vilket är helt förståeligt – testa sökfunktionen. Sök på det ni undrar över, och begränsa sökningen till ”detta ämne”. En anledning till att tråden är över 1400 sidor lång är att alla människor ställer samma frågor, om och om igen. Och du - google is your friend!

Ah, eftersom tråden blev utbruten funkar inte detta tips klockrent längre..
Gå istället in i ursprungstråden och gör samma sak. Hittar du inte svaret då, kolla med google. Hittar du inte ditt svar då heller, så ställ frågan här så kanske någon annan kan svaret! Dock - förra tråden blev över 1400 sidor (ja, SIDOR, inte inlägg) lång eftersom alla ställde samma frågor hela tiden, vilket var anledningen till att tråden låstes. Så snälla, gör inte om det samma här..
Citera
2011-01-09, 12:01
Medlem
Hej!
Nu är jag igång sen igår eftermiddag!
Känner mig rejält taggad och känner att det här ska banne mig gå!

Men det är svårt med hungerkänslorna..
Jag kunde inte sova under natten p.g.a magont iom att jag var så hungrig.
Så jag har i natt fått i mig 3 påsar.. Var det dumt?

Sen sov jag från 6-11 och är alltså vaken nu.
Tagit dagens första påse!
När bör jag ta nästa? Och några effektiva tips på hur jag kan få bort hungerkänslan?
Citera
2011-01-09, 12:15
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalveExu
Hej!
Nu är jag igång sen igår eftermiddag!
Känner mig rejält taggad och känner att det här ska banne mig gå!

Men det är svårt med hungerkänslorna..
Jag kunde inte sova under natten p.g.a magont iom att jag var så hungrig.
Så jag har i natt fått i mig 3 påsar.. Var det dumt?

Sen sov jag från 6-11 och är alltså vaken nu.
Tagit dagens första påse!
När bör jag ta nästa? Och några effektiva tips på hur jag kan få bort hungerkänslan?

Tja - dumt och dumt - det finns mycket värre saker du hade kunnat äta i natt! =) Försök motstå hungerskänslorna, men om det verkligen inte går är väl en påse ett av de bästa valen du kan göra. Ett tips till ikväll är att ungefär två-tre timmar innan det är dags att sova tar du en påse, sen går du ut och går en knapp timme (om du orkar, men kom ut och få frisk luft). Gå sedan in, om du sover ensam - fyll två stora petflaskor med varmt vatten, skruva åt korken ordentligt och lägg i sängen. Öppna ett fönster lite grann och gå sedan in och duscha/bada varmt, så där så du blir helt varm i hela kroppen och gärna röd i huden... Gå ut, torka dig och gör lite sträckningsövningar tills du har svalnat av lite och kryp sedan ner i den varma sängen. Släck lampan och blunda direkt. Det brukar göra att man somnar snabbare och lättare, och sover bättre. Låt fönstret vara öppet lite grann hela natten, så du har frisk luft i sovrummet. Se också till att det är tyst..

Vad gäller hungerskänslorna - vatten är en oväntat bra hungersdämpare. Drick lite grann hela tiden, du ska ändå ha i dig minst 3 liter på en dag, framför allt nu i början. Du kan också köpa fibertillskott på apoteket som hjälper bort hungerskänslan lite grann. Annars är det klassiska knepet att försöka sysselsätta både dig och tankarna med något annat - gå ut och gå en promenad, ring en vän, spela ett spel eller försök lära dig ett nytt språk - vad du gör spelar mindre roll, men sitter du sysslolös kommer du känna av hungern mer än om du aktiverar dig själv och/eller hjärnan!

Hungerskänslorna kommer att trappas av, det kommer att bli mycket lättare. Efter en vecka känner jag mig hungrig mer än precis kanske en kvart innan det är dags att ta en ny shake och det känns jäkligt gött. Så, håll ut, räck fingret åt hungern och kylskåpet och konstatera att du har ju bestämt dig - det är nu det ska ske.
Citera
2011-01-09, 12:24
Medlem
Kellermeisters avatar
Till och med iForm, denna fantastiska tidning *harkel*, skriver gott om VLCD, även om de generellt avråder från "snabba lösningar" och andra liknande varianter. iForm 14/2008 skriver på sidan 79 såhär:

"Jag har hört mycket negativt om pulverkurer, finns det ingen som är bra?
LUISE KLOSTER: Pulverkurer har fått dåligt rykte eftersom så många snabbt går upp i vikt igen, och det beror främst på att kuren använts på fel sätt.
Syftet med en pulverkur är att få en effektiv start på en viktnergång, då man relativt snabbt kan gå ner upp till två kilo i veckan - och det är mycket mer än du kan klara av med en vanlig kostomläggning. En så snabb viktnedgång motiverar dig att hålla fast vid de nya sunda mat- och motionsvanor som följer med en effektiv viktminskningskur. En pulverkur är därför användbar om du ska gå ner många kilon i vikt, eller om du vill bli motiverad av en snabb viktminskning. En pulverkur ska inte användas som en permanent lösning för att hålla vikten nere - även om du med pulvret får i dig tillräckligt med livsviktiga vitaminer, mineraler, fettsyror och kostfibrer kan den aldrig ersätta en hälsosamt sammansatt kost. Om man därför inte vill ändra sina mat- och motionsvanor efter en pulverkur kan man lika gärna låta bli att satsa på en kur. I så fall kommer kilona snabbt tillbaka igen.
När du ska välja pulverkur bör du satsa på en med protein, annars riskerar du att tära på musklerna och organen och det resulterar i en lägre ämnesomsättning och att du lättare går upp i vikt efter kuren. Slimfast är därför ett dåligt val, medan Nupo och Cambridgekuren är nyttiga pulverkurer, eftersom de innehåller de rekommenderade mängderna mikronäringsämnen och protein. Kurerna kan ersätta all vanlig mat under en period om man vill gå ner i vikt - risken för hälsan är minimal."

Luise är "[u]tbildad i livsmedelskunskap vid Danmarks Kungliga Veterinär- och Lantbrukshögskola med fokus på näring. Har erfarenhet av innehållet i livsmedel, bakterier och svampar."
Den beskrivningen (och utbildningen) kan man ju säga vad man vill om dock..=)
Citera
2011-01-09, 12:36
Medlem
Citat:
Tja - dumt och dumt - det finns mycket värre saker du hade kunnat äta i natt! =) Försök motstå hungerskänslorna, men om det verkligen inte går är väl en påse ett av de bästa valen du kan göra. Ett tips till ikväll är att ungefär två-tre timmar innan det är dags att sova tar du en påse, sen går du ut och går en knapp timme (om du orkar, men kom ut och få frisk luft). Gå sedan in, om du sover ensam - fyll två stora petflaskor med varmt vatten, skruva åt korken ordentligt och lägg i sängen. Öppna ett fönster lite grann och gå sedan in och duscha/bada varmt, så där så du blir helt varm i hela kroppen och gärna röd i huden... Gå ut, torka dig och gör lite sträckningsövningar tills du har svalnat av lite och kryp sedan ner i den varma sängen. Släck lampan och blunda direkt. Det brukar göra att man somnar snabbare och lättare, och sover bättre. Låt fönstret vara öppet lite grann hela natten, så du har frisk luft i sovrummet. Se också till att det är tyst..

Vad gäller hungerskänslorna - vatten är en oväntat bra hungersdämpare. Drick lite grann hela tiden, du ska ändå ha i dig minst 3 liter på en dag, framför allt nu i början. Du kan också köpa fibertillskott på apoteket som hjälper bort hungerskänslan lite grann. Annars är det klassiska knepet att försöka sysselsätta både dig och tankarna med något annat - gå ut och gå en promenad, ring en vän, spela ett spel eller försök lära dig ett nytt språk - vad du gör spelar mindre roll, men sitter du sysslolös kommer du känna av hungern mer än om du aktiverar dig själv och/eller hjärnan!

Hungerskänslorna kommer att trappas av, det kommer att bli mycket lättare. Efter en vecka känner jag mig hungrig mer än precis kanske en kvart innan det är dags att ta en ny shake och det känns jäkligt gött. Så, håll ut, räck fingret åt hungern och kylskåpet och konstatera att du har ju bestämt dig - det är nu det ska ske.

Tack!
Ja, jag bälgar i mig vatten som aldrig förr, hehe.
Ang. sömnen så provar jag det ikväll, hoppas det funkar. Har ju hela mitt liv haft problem med sömn och kompenserat med att ligga och äta framför en film - mitt i natten.
Så det var en väääldigt ovanlig sömnlös natt för min del.

Regelbundenhet är viktigt för att få allt att funka för mig, har du något bra schema på hur du tar dina påsar?
Citera
2011-01-09, 12:59
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Captain - jag sitter och läser om din resa under början 2009 - hur fungerar det för dig nu? Har du nått ditt mål, är du nöjd? *nyfiken*
Jo, första gången som jag började med en pulverdiet borde ha varit 2009 - så det kan stämma. Sedan dess har jag gjort tre-fyra stycken vändor till som alla har fungerat mycket bra, problemet har väl varit uppföljningen efter avslutad diet. Jag började på 102-103 kilo och har sedan dess jobbat mig ner i omgångar till en någorlunda stadig vikt på runt 84-85 med en del fett kvar på kroppen. Fram till sommaren gick allting bra och höll jämna steg med en planerad viktnedgång baserad på vettig kost och träning, sedan hände en del tråkiga och en del otursamma saker som gjorde mig inaktiv och soffliggande. Jag var inte helt förvånad när jag ställde mig på vågen i mellandagarna och konstaterade att mycket av höstens och julens kalasande lagt sig som energireserv runt om på kroppen.

Där är jag nu, inget nyårslöfte direkt men ett sätt att starta 2011 i rätt riktning. Tänkte göra några veckor på pulver och möta upp med sund mat och träning - så vi får se hur det går. Jag frågar mig själv om jag är tillräckligt motiverad för att lyckas komma ner till hypotetisk matchvikt på runt 76-78 stadiga kilon eller om jag tar mig i kragen i några månader och följer de gamla fotspåren efter det.
Citera
2011-01-09, 13:12
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Tack!
Ja, jag bälgar i mig vatten som aldrig förr, hehe.
Ang. sömnen så provar jag det ikväll, hoppas det funkar. Har ju hela mitt liv haft problem med sömn och kompenserat med att ligga och äta framför en film - mitt i natten.
Så det var en väääldigt ovanlig sömnlös natt för min del.

Regelbundenhet är viktigt för att få allt att funka för mig, har du något bra schema på hur du tar dina påsar?

Jag tar mina klockan 8, 11, 14, 17 och 20 - som en klocka var tredje timme. Har satt larm på min mobil för att komma ihåg att ta alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Capt. Speirs
Jo, första gången som jag började med en pulverdiet borde ha varit 2009 - så det kan stämma. Sedan dess har jag gjort tre-fyra stycken vändor till som alla har fungerat mycket bra, problemet har väl varit uppföljningen efter avslutad diet. Jag började på 102-103 kilo och har sedan dess jobbat mig ner i omgångar till en någorlunda stadig vikt på runt 84-85 med en del fett kvar på kroppen. Fram till sommaren gick allting bra och höll jämna steg med en planerad viktnedgång baserad på vettig kost och träning, sedan hände en del tråkiga och en del otursamma saker som gjorde mig inaktiv och soffliggande. Jag var inte helt förvånad när jag ställde mig på vågen i mellandagarna och konstaterade att mycket av höstens och julens kalasande lagt sig som energireserv runt om på kroppen.

Där är jag nu, inget nyårslöfte direkt men ett sätt att starta 2011 i rätt riktning. Tänkte göra några veckor på pulver och möta upp med sund mat och träning - så vi får se hur det går. Jag frågar mig själv om jag är tillräckligt motiverad för att lyckas komma ner till hypotetisk matchvikt på runt 76-78 stadiga kilon eller om jag tar mig i kragen i några månader och följer de gamla fotspåren efter det.

Jag håller tummarna för dig, och tror att pulverdieten i alla fall ska gå alldeles utmärkt. Vad gäller tillvaron efter det så borde det ju rimligen gå lättare och lättare för varje gång - varje gång det skiter sig har man ju lärt sig något nytt förhoppningsvis och har ytterligare en sak man kan hantera? Nu har jag visserligen aldrig gått av en VLCDkur, och har därför av förklarliga skäl ingen erfarenhet alls av det, men i mitt huvud BORDE det vara så i alla fall..

Har du koll på ketos och varför jag inte är i ketos i nuläget? För mig är det ett mysterium, och då tycker jag ändå att jag har rätt bra koll på vad ketos är och varför det uppstår..
Citera
2011-01-09, 13:46
Medlem
Ännu en beklämmande fråga (Känns som jag har många sådana..)

Jag märker att avföringen sen igår blivit extremt lös och VÄLDIGT illaluktande.. typ frätande syra luktar det.

Kan det vara en allergisk reaktion?
Har dessutom haft väldigt ont i magen till och från.
Citera
2011-01-09, 13:53
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ännu en beklämmande fråga (Känns som jag har många sådana..)

Jag märker att avföringen sen igår blivit extremt lös och VÄLDIGT illaluktande.. typ frätande syra luktar det.

Kan det vara en allergisk reaktion?
Har dessutom haft väldigt ont i magen till och från.

Har du några allergier som du vet om i dagsläget?
Hur har din kost sett ut innan du gick på dieten?
Äter/dricker du någonting annat än kuren - kosttillskott, mediciner, naturläkemedel, vad som?
Vad är det för smärta du haft i magen?
Citera
2011-01-09, 14:26
Medlem
Citat:
Har du några allergier som du vet om i dagsläget?
Hur har din kost sett ut innan du gick på dieten?
Äter/dricker du någonting annat än kuren - kosttillskott, mediciner, naturläkemedel, vad som?
Vad är det för smärta du haft i magen?

Nej, allergier har aldrig varit ett problem för mig.

Jag dricker ju te, med en liten skvätt mjölk i. Det är allt utöver kuren.

Det är en värkande smärta, som har gått i vågor.. Typ i takt med hjärtslagen.
Dock så hade jag den igår även innan jag började med kuren.
Skulle ju kunna vara så att magontet är hungerrelaterat och att jag blir lös i magen p.g.a att tarmarna håller på att tömmas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in