2011-01-08, 00:28
Medlem
Stressoraklets avatar
Fortstter vl p trdens tema och svarar Mitt landskap sklart!
Citera
2011-01-08, 00:29
Medlem
Att ett landskap har turen att ha ett regemente eller liknande militra enheter inom sina grnser tycker jag inte ska rknas med i bedmningen. Rkna istllet intressantare aspekter som invnarantal, naturresurser, lokalpatriotism, mjlighet till gerillakrigfring och s vidare.
Citera
2011-01-08, 00:32
Medlem
ascHacks avatar
Skne. Med Zlatan och Jimmie kesson i toppen.
Citera
2011-01-08, 00:36
Medlem
mcWilltons avatar
Varfr knns det som att alla tippar p just det landskapet dom bor i? Jaja jag fljer strmmen och tippar p Stockholm fr att vi r guds gva till svenskarna och ni r ingenting utan oss
Citera
2011-01-08, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Vi ponerar att Sverige splittras pga politiska omvlvningar, vilket gr att varje landskap utropar sig sjlv till en egen stat. Allts blir Skne en stat, Halland en stat, Sdermanland en stat osv. Ifall dessa stater skulle leva sida vid sida men med stor misstnksamhet mot varandra, vilket landskap skulle utvecklas till att bli den mest framgngsrika staten?

Vilken region skulle s att sga bli ledande som det nya Sverige?
Vilka skulle vinna vid ett eventuellt krig?
Vilket landskap skulle n hgst vlstnd, ekonomi osv?

Sna hr omvlvningar har skett i historien, titta bara p forna Yugoslavien. Det splittrades till massa smregioner.

(Till moderator: Om denna trd r felplacerad s ber jag om urskt. Jag visste inte vart jag skulle lgga den.)

Lappland skulle troligen f bst ekonomi per capita lngsiktigt, men det starkaste landskapet skulle bli Uppland p grund av att det r det folkrikaste.

Men hela alltet r s himla korkat skulle Sverige splittras s skulle det splittras i olika ln. Srmland och Uppland skulle knappast dela p Stockholm.

Landskap r kulturellt, ln r politiskt.
Citera
2011-01-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Skne. Med Zlatan och Jimmie kesson i toppen.

Dom tar ut varann....
Citera
2011-01-08, 00:38
Medlem
joees avatar
Denna trd kommer bli en "min-pappa-r-starkare-n-din"

Ska vi sga s hr, Finnarna slr ihop sig, tar ver Stockholm och pang. Snart r Sverige finskt.
Citera
2011-01-08, 00:38
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle52
Dom tar ut varann....

Japp, spnnande interna konflikter.
Citera
2011-01-08, 00:43
Medlem
CampzEh, Kloss, Colton9

Pengarna kommer frn skatter frn invnarna i Stockholm som betalar kommunal inkomstskatt, d det bor rtt mnga i Stockholm blir det rtt mycket pengar. Av dessa pengar gr en del sedan till utjmningsbidrag till mindre kommuner runt om i Sverige. Detta kallas fr "Robin Hood"-skatten bland oss stockholmare.

ven utan naturresurser skulle Stockholm klara sig rtt bra, d det finns en (fr Sverige) ganska stor inhemsk marknad som kommer bra ekonomin och gra den mindre beroende av svngningar i rvarupriser. Om vi nu ska stlla Sveriges regioner mot varandra blir denna inhemska marknad den starkaste vilket kommer fortstta att generera god avkastning till Stockholm. Dessutom finns en stor del av den tekonologiska, medicinska och ekonomiska spetskompetensen samlat i Stockholm vilket ger bra frutsttningar fr att driva vidare frdlingsverksamhet och drigenom f fram produkter fr frsljning. Kort och gott, Stockholm kper jrn av Norrland (Lappland/Norrbottens ln) relativt billigt (annars av ngot annat land) och sljer tillbaka en dyrare frdlad produkt.

Jvlas inte med Stockholmarna
Citera
2011-01-08, 00:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Vi ponerar att Sverige splittras pga politiska omvlvningar, vilket gr att varje landskap utropar sig sjlv till en egen stat. Allts blir Skne en stat, Halland en stat, Sdermanland en stat osv. Ifall dessa stater skulle leva sida vid sida men med stor misstnksamhet mot varandra, vilket landskap skulle utvecklas till att bli den mest framgngsrika staten?

Vilken region skulle s att sga bli ledande som det nya Sverige?
Vilka skulle vinna vid ett eventuellt krig?
Vilket landskap skulle n hgst vlstnd, ekonomi osv?

Sna hr omvlvningar har skett i historien, titta bara p forna Yugoslavien. Det splittrades till massa smregioner.

(Till moderator: Om denna trd r felplacerad s ber jag om urskt. Jag visste inte vart jag skulle lgga den.)

varfr alla dessa " vi borde dela upp sverige trdar"? Gra Sverige mindre o svagare vore givietvis riktigt dumt.

Men som svar p din frga s blir det ju uppland dr sthlm och sthlms ln ligger. Dr bor flest mnniskor, fler hgutbildade, strre mjlighet att kunna upprtthlla turism och handel med andra lnder. Slipper betala till fattigare delar som norrland m.m.

Men detta skulle givietvis vara ett svagare land n det nuvarande.

Men rangordningen blir vl

Uppland - sdermanland
Vstragtalands ln
och sen kanske skne.
Citera
2011-01-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Japp, spnnande interna konflikter.

vem vinner d? wanna bet?
Citera
2011-01-08, 00:50
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Att ett landskap har turen att ha ett regemente eller liknande militra enheter inom sina grnser tycker jag inte ska rknas med i bedmningen. Rkna istllet intressantare aspekter som invnarantal, naturresurser, lokalpatriotism, mjlighet till gerillakrigfring och s vidare.

D skulle definitivt stergtland falla. Det skulle bli inbrdeskrig mellan Linkping och Norrkping ganska snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in