2011-01-08, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Sen vet ju varenda kotte att halva stockholm bestr av norrlnningar
Trams, Sthlm har mkt folk frn alla delar av landet men pga att Norrland allmnt har liten befolkning s kommer mer frn sder ut.

Du r naiv och kan inte ekonomi. Du ser odlingsmark som ett problem. Sl upp ordet IMPORT och terkom. Britterna insg vid 1800-talet att man var tvungen att importera mat frn sina kolonier (drav byggde man en enorm flotta fr o skydda dessa matsndelser). F omrden idag r sjlvfrsrjande p mat.
Citera
2011-01-08, 04:13
Medlem
vstergtland har mycket goda frutsttningar med vl utvecklad infrastruktur, industri, kapitalstark och vlutbildad befolkning etc. Eget raffinaderi och skandinaviens strsta hamn r tv mycket viktiga orsaker till att vstergtland ligger i topp p min lista.

Uppland (med stockholm) skulle ocks klara sig mycket bra. Det r hr som kapitalet och kompetensen finns och det r fan s mycket bttre "naturtillgngar" n skog och jrnmalm.

Norrlandslandskapen r oerhrt verskattade. Avstnden, brist p kapital och dlig infrastruktur som dessutom skulle vara mycket dyr att hlla i drift r de strsta nackdelarna. Det r ocks intressant att s mnga tycker att norrlnningar r hrda och arbetsvilliga. Jag har fr mig att det r just uppe i norr som man hittar de strsta sjukskrivningstalen och jag har alltid uppfattat norrlnningar som griniga och bidragsberoende snyltare.
Senast redigerad av JohnnyAlfa 2011-01-08 kl. 04:19.
Citera
2011-01-08, 04:14
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Och Upplands produktiva arbetskraft ska gra vad? Producera... ja, vad ska man producera menar du? Eller jag vet - stt dem p cyklar och lt dem producera el. Kan vara en bra start fr den som inte vill leva p stenldern.

De kan slja tjnster. Sen finns Arlanda, Sveriges strsta arbetsplats. Forsmark. De skulle kunna bygga fler moderna generatorer och exportera el. Universitet, resten av landskapen skulle f betala fr att sina invnare skulle plugga dr.

r du norrlnning eller? Uppland + Storstockholm is the shit!
Citera
2011-01-08, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
20 miljarder r vl mer att visa hur lite egentligen pengar som finns i gruvorna sett mot en produktiv arbetskraft. fr att f in lika mkt pengar hos LKAB som Sthlms arbetskraft betalar mste vinsten kas med 1200 %. Du inser snabbt hur stor skillnaden r och att ven om du gr ner i leden s r det inte tillrckligt.

Den produktiva arbetskraften i Upplandsregionen r till stor del bunden till Uppland. Kan du utveckla varfr det inte r s.

Jag frnekar inte vrdet i naturresurser men det som gr en nation rikt r den del av befolkningen som jobbar. Titta p Hong Kong som med inga naturresurser men med lg skatt och stor arbetande befolkning gick frn trsk till vrldsekonomi p 50 r. Titta p Japan, frga vilken nationalekonom som helst.

20 miljarder rknar dock inte in just det vrde som du menar kommer av produktionen. varken den direkta (i form av de skatter du pratade om), eller de indirekta (i form av direkta vinster och skatter). Det r fullkomligt idiotiskt att utg ifrn var vi idag har mest pengar eller mest vinster, nr det som kommer ha betydelse r vem som imorgon har bst frutsttningar. Den med bst frutsttningar lockar svl kapital som arbetare.

Av frklarliga skl stannar nog frhllandevis f kvar i de landskap dr det inte ens kommer finnas elektricitet inom verskdlig tid. Inte sant? Hur mycket r d deras nuvarande produktiva arbetskraft vrd? Niente.
Citera
2011-01-08, 04:16
Medlem
Trustys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919
Vstergtland:
Sveriges strsta pansarregemente (p4).
Sveriges strsta hamn.
Sveriges nst folkrikaste landskap.
Sveriges nst strsta stad.
Sveriges nst strsta garnison (Skvde).
Sveriges nst strsta flygplats.
Sveriges kornbod: vstgtasltten.
Sveriges vackraste landskapsflagga.
Sveriges vagga.

Du glmde Sveriges framsida!
Citera
2011-01-08, 04:17
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Misstolka. Ber om urskt.

Tror dock inte man skulle kriga om Sthlm. Sthlm r Uppland. Dremot skulle vl antagligen mnga hoppa ver till Uppland frn Sdermanland precis som att Halland antagligen skulle ge Bohusln och Skne tillskott.

Otroligt lustigt att du skriver om allas bristande geografikunskaper och samtidigt pstr att Stockholm ligger i Uppland, basta.
Citera
2011-01-08, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
De kan slja tjnster. Sen finns Arlanda, Sveriges strsta arbetsplats. Forsmark. De skulle kunna bygga fler moderna generatorer och exportera el. Universitet, resten av landskapen skulle f betala fr att sina invnare skulle plugga dr.

r du norrlnning eller? Uppland + Storstockholm is the shit!

Och du tror att Arlanda skulle fortstta att vara ett nav om sveriges landskap hamnade i konflikt? Vafan tnker du med? Pungen? Uppland ligger dock rtt bra till i jmfrelse med mnga andra. Har dock svrt att se att rena tjnstenringar kan bra sig sjlva nr man inte lngre har samma frbindelser med nrliggande regioner. Det ddar ju effektivt en stor del av ens kundgrupp, och tjnsteexport r inte direkt ngon del av sverige srskilt strlande p.
Citera
2011-01-08, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungz0r
Jag har svrt att se varfr ngon i tyskland skulle kpa skeppad rvara frn ett instabilt lapland nr de istllet kunde kpa skeppad rvara frn billigare samt stabilare lnder. Grunden till att de kper svenskt trodde jag var att det var nra och kunde fraktas med tg/lastbil. Menar du verkligen att det som idag sljs till tyskland skeppas dit? lter underligt.

Nu frstod jag inte riktigt, menar du verkligen att du p allvar tror att malmen fraktas med lastbil frn gruvorna? D r du hemskt felinformerad, det mesta av malmen skeppas ut i vrlden frn Lules malmhamn om jag minns rtt. Och i detta scenario s tnker jag bara helt hypotetiskt att istllet fr att skeppa det sterut s kan man leda om malmbanan vsterut, sl upp en hamn p likvrdig position i Norge (frutsatt att norrmnnen gr med p en deal). Timmret det var dock en annan femma och dr fr jag vll anse mej slagen d det till strst del fraktast med timmerbil.

EDIT: Sg nu efter mer research att det r Narviks hamn den mesta malmen skeppas ifrn, problem solved redan d. Bortse frn mitt brainstormade ver detta.
Senast redigerad av CannibalClown 2011-01-08 kl. 04:22.
Citera
2011-01-08, 04:19
Medlem
Citat:
20 miljarder rknar dock inte in just det vrde som du menar kommer av produktionen. varken den direkta (i form av de skatter du pratade om), eller de indirekta (i form av direkta vinster och skatter). Det r fullkomligt idiotiskt att utg ifrn var vi idag har mest pengar eller mest vinster, nr det som kommer ha betydelse r vem som imorgon har bst frutsttningar. Den med bst frutsttningar lockar svl kapital som arbetare.

Av frklarliga skl stannar nog frhllandevis f kvar i de landskap dr det inte ens kommer finnas elektricitet inom verskdlig tid. Inte sant? Hur mycket r d deras nuvarande produktiva arbetskraft vrd? Niente.

Hur du n rknar och rknar kommer du aldrig f ihop att norrlands gruvor ger strre vinst n Sthlms arbetande befolkning. ven om du gr alla led ner och lgger p summan dr med LKABs faktiska vinst.

Sthlm har en strre arbetskraft, det r mer vrt n gruvor sett ur samhllsekonomiskt perspektiv. Jag undrar verkligen hur du fr ihop det. Fr man frga var din tes kommer frn?

terigen s brister dina kunskaper, Forsmark skulle utan problem tcka Upplands energibehov. Snlla ls p innan du skriver saker du inte kan ntt om.

EDIT; Forsmark kombinerat med vriga el-producenter i Uppland.
Senast redigerad av frederic.bastiat 2011-01-08 kl. 04:28.
Citera
2011-01-08, 04:20
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Sen kan det vl vara p sin plats att ppeka att Stockholm har betydligt hgre andel statliga jobb n vriga Sverige vilket man ju skulle frlora om landet upplstes.

Frsig, men i stockholm finns det ju nd strst frutsttningar fr att nya jobb ska skapas. Nej, storstockholm + uppland r det som gller. De pengarna kan anvndas till fler jobb i offentlig sektor, eller skattesnkningar???

Dr finns Arlanda, sveriges media, forsmark, lite jordbruk, och mycket mer. Norrland r verskattat.
Citera
2011-01-08, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Otroligt lustigt att du skriver om allas bristande geografikunskaper och samtidigt pstr att Stockholm ligger i Uppland, basta.
I vilket landskap ligger Sthlm?
Citera
2011-01-08, 04:23
Medlem
kungz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble

Otroligt lustigt att du skriver om allas bristande geografikunskaper och samtidigt antyder att Stockholm INTE ligger i Uppland, basta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in