2011-01-12, 23:47
Medlem
razlitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStrangler
Nej d, resten av Sverige lr importera till lgre pris frn lnder som inte har samma hga lneniv och starka fackfreningskultur som Norrland. Lapplands jrn lr vara dyrare n andra lnders med tanke p lnenivn och facket som gnller fr minsta lilla. Rvarubranschen har ganska hrd konkurrens om priser. Varfr kpa dyrt nr man kan kpa billigt?

Alla industrifretag som hller p med metaller i sverige skulle g i konkurs. Saab och volvo skulle frsvinna i sverige. Gods och malmtrgen skulle frsvinna rtt fort. Och skert ver 40 000 jobb i sverige skulle frsvinna rtt fort.
Citera
2011-01-13, 01:30
Medlem
Oxygeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRCM
Jag tror p Sdermanland drfr att vi har:
* Flera hamnar.

Utveckla just den punkten, tog bort alla andra fr att spara plats. Vi har Oxelsund. Vilken mer hamn har vi? Och Nynshamn tillhr Stockholm, Sdertljes hamn r s invecklat s den skulle inte vi ha ngon stor anvndning fr direkt heller. S, vad med n OxHamn har vi?!?
Citera
2011-01-13, 03:45
Medlem
Domaren8484s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Vsterbotten - Tillrckligt med jordbruk/tr/gruv/mnniskor/teknologi/medicin/forskning. Norrbotten skulle bli en vasallstat till Vsterbotten o sedan expanderar vi sderut och kr ver alla

Serist, Vsterbotten r ju fan den staten som skulle klara sig bst av alla?

Let's the flame begin

Ja...Ja...JAAAAAAA!!!! Sen att Norrbotten skulle bli en vasallstat gillar jag mest Tur r vl att Lule Hockey redan r som ett Vasalllag till Skellefte AIK!
Citera
2011-01-13, 07:05
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygeen
Utveckla just den punkten, tog bort alla andra fr att spara plats. Vi har Oxelsund. Vilken mer hamn har vi? Och Nynshamn tillhr Stockholm, Sdertljes hamn r s invecklat s den skulle inte vi ha ngon stor anvndning fr direkt heller. S, vad med n OxHamn har vi?!?

Nynshamn tillhr Stockholms ln men ven landskapet Sdermanland.
Citera
2011-01-13, 12:35
Medlem
vafan, det r ju bara Skneland, gteborgarna och lappjvlarna som skulle vara glada ver att bli fria. Resten skulle bara krypa tillbaka och suga kuk p Stockholm, som i sin tur skulle torka kallsvetten ur pannan, dra fram pokerfacet och norpa nnu mer av det politiska och ekonomiska inflytandet.

Nmnde jag att Sverige utan Skneland och Vstra Gtaland skulle landa ngonstans strax efter Frarna i FIFAs ranking?
Citera
2011-01-13, 22:45
Medlem
Blossom-Russos avatar
Stockholms regionen skulle f stora problem. Eftersom det i mngt och mycket har fungerat som administrativt centrum fr resten av landet. Och om landet i vrigt frsvinner blir det nog vldigt mnga vertaliga administratrer, byrkrater osv. Det r inte mycket som produceras hr.

Utan alla myndigheter, statliga bolag osv s blir det inte mycket kvar. Och nr besluten slutas att fattas hr, finns det ingen anledning att lgga huvudkontor osv hr heller. Det kommer bara bli en enda lng nedtgende spiral.
Citera
2011-01-14, 02:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Mlaromrdet hade nog vunnit rtt ltt. All ekonomisk makt finns i Stockholm och dromkring.
Fast Mlardalen r ju inget landskap utan bestr av ganska mnga olika landskap och Stockholm ligger i 2 landskap s skulle varje landskap bli en egen stat s skulle Mlardalen splittras och Stockholm skulle hamna i 2 lnder med en nationsgrns tvrs igenom. Det skulle tom. kunna bli s illa att man inte kan ka frn Slussen till T-centralen utan att visa pass och g igenom tullkontroll fast det kanske skulle uppvgas av taxfree p djurgrdsfrjorna.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-01-14 kl. 02:37.
Citera
2011-02-14, 16:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast Mlardalen r ju inget landskap utan bestr av ganska mnga olika landskap och Stockholm ligger i 2 landskap s skulle varje landskap bli en egen stat s skulle Mlardalen splittras och Stockholm skulle hamna i 2 lnder med en nationsgrns tvrs igenom. Det skulle tom. kunna bli s illa att man inte kan ka frn Slussen till T-centralen utan att visa pass och g igenom tullkontroll fast det kanske skulle uppvgas av taxfree p djurgrdsfrjorna.

Fast det skulle ju vara ganska kul. Bevpnade grnsvakter vid Slussen!

Urskta bumpningen!
Citera
2011-02-15, 01:47
Medlem
.carls avatar
Skne skulle kunna ses som starkt, men nr man gr in p djupet inser man att det finns 4 sorters personer dr (bnder, invandrare, studenter och skningar(de som inte fyller ngon funktion (som bnderna) eller faller under kategorin invandrare)) som kommer att splittra landskapet.

Gterborgslandskapet (vad heter det? Jag har dlig koll p geografin p Sveriges baksida) har en frdel i sin hamn, men i vrigt - nej. Jag ger dem tre mnader innan de r ockuperade av norsken, och att bli ockuperad r ju inte samma sak som att bli vara starka.

Gotland och land blir vra egna kanalar, skatte- och semesterparadis fr glada skandorepublikaner.

Blekinge kommer att f viss dominans ver sydvstra stersjn iochmed marinbasens placering, men i vrigt r ju inte Blekinge ngot annat n Karlshamns mejeri och inavlade bnder.

Lappland kan nog fungera som ett afrikanskt litet land - fin natur fr de som orkar upptcka den, naturtillgngar i massor och inbrdeskrig mellan tv laestadianska falanger under tv diktatorapsiranter.

Smland kommer att implodera av snlhet (ingen vill betala ngonting fr ngonting, ingen kommer att tjna pengar och priserna kommer att hjas), s skogen i Sydsverige blir up for grabs om man sger s, och det faller vl mest naturligt p stgtarna att ta han om det.

stergtland kommer allts att ha en vlutvecklad timmerindustri (ngot som smlnningarna kunde haft, men var fr snla fr att investera i) och en liten hamn, och kommer att klara sig p det. ven om ingen kommer orka lyssna p deras riksdagsmten eller motsvarande pga deras hemska dialekt kommer staten att verleva, men med ganska mycket trailer-trash ute i obygden.

D terstr Skandinaviens finansiella, administrativa, kulturella och infrastrukturella nav - Stockholmsregionen. En uppdelning mellan Uppland och Sdermanland r otnkbart, de tv r s ttt sammanlnkade genom rhundradena att ingen tskillnad r mjlig. Bara genom marknadskrafter (brsen, mnga som handlar med aktier och papper utomlands som har sitt ste i Stockholm) kommer regionen att verleva, och med snkta skatter lockas nya personer att anvnda regionen som bas. Kontrollen ver Mlarens inlopp ger intkter nr de andra mlarprlorna vill frakta gods genom vra slussar.
Lgg drtill starka militra krafter genom flyget (Uppsala), flottan (Berga) marinen (Berga) och armn (Kungsngen). Som mittpunkt ven fr den akademiska sfren i Sverige har ungdomarna i staten Stockholm ven verlgset bst frutsttningar att lyckas.
Naturtillgngar d? Vi kper timmer av bnderna i stergtland (om vi hittar ngon tolk), och metall fixar vi frn Norrland (vi stttar givetvis diktatorn med fr oss mest frdelaktiga priser p malmen).

Varsgod!
Citera
2011-02-15, 02:12
Medlem
freeriderXIIs avatar
Selma Lagerlf om Uppland.

Citat:
XXXIV. Sagan om Uppland
Torsdag 5 maj
Nsta dag hade regnet upphrt, men stormen fortfor hela frmiddagen, versvmningen utbredde sig alltjmt. Men strax efter middagen skedde ett omslag. Det blev med ens det allra vackraste vder: varmt, stilla och ljuvligt.

Pojken lg hgst belten mitt i en stor tuva av grant blommande kabbelk och tittade uppt himlen, d tv sm skolbarn kommo gende med bcker och matsckskorgar p en liten stig, som slingrade sig fram utefter stranden. De gingo lngsamt och sgo mycket bedrvade ut. Nr de hade kommit mittfr Nils Holgersson, slogo de sig ner p ett par stenar och brjade tala om sin olycka.

"Mor blir s ond p oss, nr hon fr hra, att vi inte har kunnat vr lxa i dag heller," sade det ena av barnen. - "Ja, och far sen!" sade det andra, och drvid blev sorgen dem s vermktig, att de brjade grta.

Pojken lg just och undrade om han skulle kunna trsta dem p ngot stt, d en liten, krokig gumma, som hade ett vnligt och snllt ansikte, kom vandrande framt stigen och stannade bredvid dem.

"Vad grter de hr barnen fr?" frgade gumman, och d berttade de sm, att de inte hade kunnat sin lxa i skolan, och nu skmdes de s, att de inte ville g hem.

"Vad kan det ha varit, som var s svrt, att ni inte kunde lra er det?" sade den gamla, och barnen talade om, att det, som de hade haft i lxa, var hela Uppland.

"Ja, det r kanske inte s ltt att lra efter bcker," sade gumman, "men nu ska nu f hra vad min mor en gng berttade mig om det hr landet. Jag har inte gtt i skola, jag, s att jag har aldrig ftt ngot riktig lrdom, men det, som mor talade om, har jag kommit ihg i hela mitt liv."

"Jo, mor sade," brjade gumman och satte sig ner p stenen bredvid barnen, "att fr lngre i vrlden sedan var Uppland det fattigaste och oansenligaste av alla landskap i hela Sverige. Det bestod inte av annat n magra lerkrar och sm lga stenbackar, och s lr det nog vara p mnga stllen i landskapet n i dag, fastn vi, som bor hrnere vid Mlaren, inte ser mycket av det.

Nja, vad det n kom sig av, s r det skert, att det var fattigt och bedrvligt hr. Uppland tyckte, att de andra landskapen betraktade det som ett riktigt utskott, och sdant blir ju retsamt i lngden. En vacker dag blev det s trtt vid elndet, att det tog scken p ryggen och staven i handen och begav sig ut fr att tigga hos dem, som hade det bttre stllt fr sig.

Uppland vandrade frst sderut s lngt som till Skne, och nr det kom dit, klagade det ver hur fattigt det var och bad om land. 'Det r inte gott att veta vad man ska hitta p att ge alla, som kommer och begr', sade Skne. 'Men lt mig se! Jag har just hllit p att grva opp ett par mrgelgravar. Du kan f plocka till dig ngra jordtorvor, som jag har kastat opp p kanten, om du har ngot bruk fr dem.

Uppland tackade och tog emot och gick sedan till Vstergtland. Ocks dr klagade det ver hur fattigt det var och bad om land. 'Ngot land vill jag inte ge dig,' sade Vstergtland. 'Inte unnar jag ngon bit av mina feta krar t tiggare. Men du ska f en av de hr sm arna, som silar fram ver sltten, om du kan gra dig ngon nytta av den.'

Uppland tackade och tog emot och vek nu av t Halland. Dr brjade det p nytt klaga ver hur fattigt det var och bad om land. 'Jag r inte rikare, jag, n du,' sade Halland, 'och frdenskull borde jag inte ge dig ngot. Men du fr bryta opp ngra stenkullar ur jorden och ta med dig, om du tycker, att det lnar mdan.'

Uppland tackade och tog emot och knogade sedan stad till Bohusln. Dr fick det lov att plocka i sin sck s mnga nakna sm skr, som det hade lust till. 'De dr ser ju inte mycket ut, men de r goda att ha till skydd mot blsten,' sade Bohusln. 'Du kan nog gra dig nytta av dem, eftersom du r hemma vid kusten, du svl som jag.

Uppland var tacksam fr allt, som sknktes det, och sade inte nej till ngot, fastn det verallt fick sdant, som de andra tyckte att de lttast kunde vara av med. Vrmland slngde till det en bit berggrund. Vstmanland gav det en strcka av sina sar. stergtland sknkte det ett stycke av den vilda Kolmrden, och Smland plockade scken nstan full med mossar och stenrs och ljungbackar.

Srmland ville inte sknka annat n ett par Mlarfjrdar, och Dalarna tyckte likas, att det inte vill avst ngon fast mark, och frgade om Uppland ville hlla till godo med ett stycke av Dallven.

Till sist fick det av Nrke ngra av de vattensjuka ngarna p Hjlmarstranden, och med detta hade det ftt scken s full, att det tyckte, att det inte behvde vandra lngre.

Nr Uppland kom hem till sitt och plockade opp allt, vad det hade samlat ihop, kunde det inte lta bli att tycka, att det var en frfrlig massa avskrap, som det hade ftt, och det suckade och undrade hur det skulle bra sig t fr att f ngon nytta av gvorna.

Den ena ret fljde efter det andra, och Uppland gick hemma och ordnade med sitt, och till sist hade det ftt allt s, som det ville ha det.

Vid den tiden blev det tal om var i Sverige kungen skulle bo och huvudstaden resas, och alla landskapen kom tillsammans fr att verlgga om detta. Det var klart, att vart och ett ville ha kungen till sig, och det blev ett lngt tvistande. 'Jag tycker, att kungen borde bo i det landskapet, som r klokast och duktigast,' sade Uppland och detta fann alla vara ett vist rd. De beslt, att det landskapet, som kunde visa, att det gde mest klokhet och duglighet, skulle f kungen och huvudstaden.

Knappt hade alla landskapen hunnit hem till sitt igen, frrn det kom bud frn Uppland, att de skulle resa till det p gstabud. 'Vad kan det dr fattiglandet ha att bjuda p?' sade landskapen, men de hrsammade nd bjudningen.

Nr de kom fram, blev de alldeles hpna ver vad de sg. Dr lg Uppland fullt bebyggt med prktiga grdar i det inre, med stder vid kusterna och med alla vatten, som omgav det, uppfyllda av fartyg.

'Det r en skam att g och tigga, nr man hade det s bra,' sade de andra landskapen.

'Jag har bjudit er hit fr att tacka er fr era gvor,' sade Uppland, 'fr det r deras frtjnst, att jag nu har det s, att jag kan brga mig.'

'Det frsta jag gjorde, sedan jag kom hem,' fortfor det, 'var att leda i Dallven p mitt omrde, och jag stllde det s, att den mste gra tv prktiga fall: ett vid Sderfors och ett vid lvkarleby. Sder om lven, vid Dannemora, lade jag ner berggrunden, som jag hade ftt av Vrmland, och d mrkte jag, att Vrmland inte hade sett riktigt efter vad det hade sknkt bort, fr berggrunden bestod av den bsta jrnmalm. Runt omkring planterade jag skogen, som jag hade ftt av stergtland, och nr det nu p ett stlle fanns bde malm och kolskog och vattenkraft, s var det ju givit, att dr skulle bli en rik bergslag.

Sedan jag hade ftt det s bra ordnat oppe i norr, strckte jag ut de vstmanlndska sarna, och tnjde dem s, att de ndde fram till Mlaren och bildade uddar och ar, som kldde sig med grnt och har blivit fagra som lustgrdar. Men fjrdarna, som Srmland hade sknkt mig, drog jag lngt int landet, s att de ppnades fr sjfarande och kunde komma i umgnge med vrlden.

Nr jag hade ftt allt frdigt i norr och i sder, gick jag fram till stra kusten, och nu tog jag reda p alla de kala skr och stenbackar och ljunghedar och nakna marker, som ni hade gett mig, och kastade ut dem i havet. Och drutav uppstod alla mina holmar och ar, som har varit mig till stor nytta bde fr fiske och skeppsfart, och som jag rknar som min frnmsta egendom.

Sedan hade jag inte mycket mer kvar av gvorna n de dr jordtorvorna, som jag hade ftt av Skne, och dem lade jag ut i mitten av omrdet till den fruktbara Vaksalasltten. Och den trga n, som jag hade ftt av Vstergtland, den ledde jag fram ver sltten, fr att den skulle f god frbindelse med Mlarfjrdarna.'

Nu frstod de andra landskapen hur allt hade gtt till, och fastn de var smtt frargade, kunde de inte lta bli att tycka, att Uppland hade stllt det vl fr sig. 'Du har gjort mycket med sm medel,' sade landskapen. 'Du r visst den, som r klokast och duktigast av oss.'

'Tack ska ni ha fr det ordet!' sade Uppland. 'Nr ni sger s, blir det vl jag, som fr ta kungen och huvudstaden till mig.'

terigen blev de andra landskapen frargade, men det, som var beslutat, mste de st fast vid.

Och Uppland fick kungen och huvudstaden och blev det frmsta av alla landskapen. Och det var inte mer n rtt, fr klokhet och duglighet r det, som gr tiggare till furstar n i denna dag."
Citera
2011-02-15, 16:18
Medlem
Jag mste ju ssom lokalpatriot sl ett slag fr Smland.

Stt en smlnning p en de ..och han verlever fint!..eller hur sjutton som ordsprket gr.

Smland har en lagom diversifierad nrande sektor,r inte totalt versllat av diverse kreti och pleti analfabeter frn diverse MENA lnder(n)..samt har frhllandevis god tillgng till den enskilda naturtillgng som varit viktigast fr nationen..skog.Dessutom finns det ju lite stersjkust dessutom.

Smland skulle klara sig frhllandevis vl,kanske inte bst(beror p hur olika vrldsmarknader utvecklar sig gllande rvaror som malm mm)..men landskapet skulle kunna verleva gott p egen hand,eller nnu hellre..ingendes i en eller annan vlbetnkt allians med vissa grannskapslandskap.

Stockholm?

Who needs them?
Citera
2011-02-15, 16:23
Medlem
TS frgestllning r f. intressant.

Jag tror att kopplingen till vriga delar av vad som benmns Sverige r klart svagare n vad folk i gemen frestller sig.

Jag knner ingen speciell samhrighet med verklassbrats i Stockholm eller kommunister i Norrbotten.

Sverige kommer lngsiktigt hlla samman som nation s lnge som frdelarna vervger.

Dessa frdelar knns mindre n ngonsin tidigare.

r jag smlnning frst och frmst..eller svensk?

Smlnning blir svaret..och dri ligger ngot som kan komma upp framver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in