2011-01-07, 20:14
Medlem
Vi ponerar att Sverige splittras pga politiska omvlvningar, vilket gr att varje landskap utropar sig sjlv till en egen stat. Allts blir Skne en stat, Halland en stat, Sdermanland en stat osv. Ifall dessa stater skulle leva sida vid sida men med stor misstnksamhet mot varandra, vilket landskap skulle utvecklas till att bli den mest framgngsrika staten?

Vilken region skulle s att sga bli ledande som det nya Sverige?
Vilka skulle vinna vid ett eventuellt krig?
Vilket landskap skulle n hgst vlstnd, ekonomi osv?

Sna hr omvlvningar har skett i historien, titta bara p forna Yugoslavien. Det splittrades till massa smregioner.

(Till moderator: Om denna trd r felplacerad s ber jag om urskt. Jag visste inte vart jag skulle lgga den.)
Citera
2011-01-07, 20:18
Medlem
jag tror p Skne. det r Sveriges port mot europa...de norrlndska landskapen hade nog krisat frst
Citera
2011-01-07, 20:19
Medlem
Mr.Kingnothings avatar
Lappland dr finns mest naturtillgngar.
Citera
2011-01-07, 20:20
Medlem
Garneringsmannens avatar
Mlaromrdet hade nog vunnit rtt ltt. All ekonomisk makt finns i Stockholm och dromkring.
Citera
2011-01-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Npd
jag tror p Skne. det r Sveriges port mot europa...de norrlndska landskapen hade nog krisat frst

Dr har du fel, i Norrland har vi GULD, GRNA SKOGAR och VATTENKRAFT samt I19 tillhrande jgarna i arvidsjaur, F21 och sist med inte minst, Bodens fstning.
Citera
2011-01-07, 20:21
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w-style
Dr har du fel, i Norrland har vi GULD, GRNA SKOGAR och VATTENKRAFT samt I19 tillhrande jgarna i arvidsjaur, F21 och sist med inte minst, Bodens fstning.
Fast Norrland rknas inte som ett landskap
Citera
2011-01-07, 20:23
Medlem
DUkanKALLAmigNEGERs avatar
Bohusln kommer vara ganska verlgset. Inget snack om saken, krossar blekinge med 21-0 alla dar i veckan!
Citera
Medlem
tantvrists avatar
Tror Uppland skulle klarat sig bst, mjligen lappland d de har stora landomrden samt milj dr det r mjligt att fra gerillakrigsfring.

Och rkna bort alla frband och vart de finns, sg att varje landskap kanske har 2000 soldater var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Fast Norrland rknas inte som ett landskap

D sger vi Lappland d
Citera
2011-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Npd

Nackdelen med Skne r att om de blir en egen stat s kommer den staten best av extremt mnga och stora etniska grupper, alla med vittring p att ta makten..kommer de dock ver de poteniella revolutionsfrsken s kan deras ekonomi brja blomstra pga handel med danmark samt turism frn danskar.

Norrlndska landskap r dock mer lokalpatriotiska och norrlnningar r knda fr att hugga i. De r sammanhllna och vill varandras bsta. De skulle kunna skapa ett bra vnstersamhlle. Deras arbetskraft skulle vara grymt motiverad och med rtt politik skulle de kunna omvandla sina reesurser till infrastruktur samt export till finland och forna sovjetunionen.
Citera
2011-01-07, 20:27
Medlem
tantvrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUkanKALLAmigNEGER
Bohusln kommer vara ganska verlgset. Inget snack om saken, krossar blekinge med 21-0 alla dar i veckan!
Men fr att ta er till blekinge mste ni antingen ta vgen till sjss dr ni med strsta sannolikhet inte skulle klara er hela vgen eller ta landvgen och fra krig emot landskapen emellan vilket jag tvivlar p att ni skulle klara samt besegra blekinge.

Hm, landskapen till Sder r s packade med lokalpatrioter s att de skulle klara att besegra vriga Sverige med bondarmeer
Citera
2011-01-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Tror Uppland skulle klarat sig bst, mjligen lappland d de har stora landomrden samt milj dr det r mjligt att fra gerillakrigsfring.

Och rkna bort alla frband och vart de finns, sg att varje landskap kanske har 2000 soldater var.

Uppland har dock ingen kust. Hur skulle det pverka deras frmga att bli en stark stat? De har trots allt andra frdelar ssom universitet och Sala Silvergruva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in