2014-01-05, 00:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Just inom detta snäva ämne är det tvivelsutan så att det var bättre förr! Väl genomtänka uttryck med uppfriskande tvetydighet ligger inte direkt i tiden...

Ytterligare ett meningslöst uttryck kom till mig i badrummet i morse - jag lurar på om även jag drabbats av förbannelsen att få meningslösa uttryck sköljda över mitt medvetande i oanade situationer

- Nu ska vi se, sa blinda Sara (då man ska läsa något, alternativt då man tar på sig glasögonen).

"Nu ska vi se, sa den blinde" använder jag utan att nämna namn.
Citera
2014-01-05, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Nu ska vi se sa den blinde. Ja, det låter bra sa den döve. Tyst, jag sköter snacket sa den stumme.
Citera
2014-01-05, 00:59
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så länge man stavar Sara utan h är det väl ingen som kan känna sig utpekad. Där finns en meter och ett bokstavsrim av typen vokalisk och konsonantisk assonans:
Nu ska vi se – sa blinda Sara
Det blir lite rumphugget utan Sara.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-05 kl. 01:01.
Citera
2014-01-05, 13:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Upptäckte att jag slänger ur mig uttryck på ren instinkt - häromdan sa jag nonchalant till arbetskamraten - Äsch, det var väl inte så rasande kinkigt! Han glodde som om jag återuppstått från en pyramid...

Jag antar att du avser ordet kinkigt?

Kinkigt (kinkig) är ett trevligt ord som ofta förekommer hos mina släktingar både när och fjärran.

Kinkigt har flera betydelser...dels betyder det noga och dels betyder det gnällig (jag tror bestämt att Pelle är lite kinkig idag).
Citera
2014-01-05, 16:36
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag antar att du avser ordet kinkigt?

Kinkigt (kinkig) är ett trevligt ord som ofta förekommer hos mina släktingar både när och fjärran.

Kinkigt har flera betydelser...dels betyder det noga och dels betyder det gnällig (jag tror bestämt att Pelle är lite kinkig idag).

För mig betyder det även besvärligt. Vi lyckades till slut, men det var kinkigt.
Citera
2014-01-05, 16:39
Medlem
Tjockstarks avatar
Har aldrig hört någon annan än min farfar säga "pruppa".

Kom nu Challe så ska vi gå och pruppa! (Ut och rasta hunden).
Citera
2014-01-05, 18:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
För mig betyder det även besvärligt. Vi lyckades till slut, men det var kinkigt.

Du har helt rätt, det glömde jag i hastigheten.
Citera
2014-01-05, 19:14
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Har aldrig hört någon annan än min farfar säga "pruppa".

På norska är «pruppe» att fjärta. Hunden brukar inte klaga men presterar troligen mera substantiellt.
Citera
2014-01-05, 22:42
Medlem
Min mormor brukade säga "velakus" rätt ofta innan hon blev gammal och dement.

Är väl från bondskan men ni har väl hört att man kan "vela mellan alternativ" och "velakus" upplevde jag mer användes om personer.

Ex. "En Torgny, han ger som 'na velakus."

Kan dock ha helt fel då jag ej pratar bondska själv :P Var bara ett ord som jag mest tyckte var roligt när jag var yngre. Veelakuus :P
Citera
2014-01-05, 23:42
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn
Min mormor brukade säga "velakus" rätt ofta innan hon blev gammal och dement.

Är väl från bondskan men ni har väl hört att man kan "vela mellan alternativ" och "velakus" upplevde jag mer användes om personer.

Ex. "En Torgny, han ger som 'na velakus."

Kan dock ha helt fel då jag ej pratar bondska själv :P Var bara ett ord som jag mest tyckte var roligt när jag var yngre. Veelakuus :P

Det är inte väsakus/vesakus du hört? En vesakus är någon som har svårt att vara tyst/pratar mycket (ofta sagt om barn).
Citera
2014-01-06, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark

Kanske någon lokal slang på promenera: promma > prompa > pruppa?
Citera
2014-01-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Det är inte väsakus/vesakus du hört? En vesakus är någon som har svårt att vara tyst/pratar mycket (ofta sagt om barn).

Nah utan det är velakus jag har hört. Även bekräftat av morsan Vesakus var något helt nytt för mig Jag är f.ö som dig från Västerbotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in