Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-06, 03:16
  #1
Avstängd
Perfect-strangers avatar
Jag sökte på Dagmar Hagelin och hittade ingen tråd!
Blev väldigt väldigt förvånad måste jag säga då kriminalhistoria innehåller det mesta och lite till. Men just detta fall som jag tycker är ruggigt intressant hittade jag ingenting om.
För er som vill ha lite bakgrund finns P3s dokumentär eller http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagmar_Hagelin.

Det jag är ute efter är om det har hänt något nytt på sistone?
Jag vet att fadern kämpade för rättvisa så sent som för några år sedan.

Vet någon något som inte kommit ut i media?
Citera
2011-01-06, 07:47
  #2
Medlem
Det där lär vi nog inte få några säkra besked om från officiellt håll. Däremot är sannolikheten för att Dagmar arresterades av juntan, avrättades och dumpades i Atlanten eller på något annat säkert ställe nära nog 100%. P3 dokumentär som TS länkar ger en ganska bra bild av vad som hände, men att någon skulle kliva fram och erkänna eller att några dokument helt plötsligt skulle dyka upp håller jag för osannolikt.

Motivet ska ha varit, enligt P3, att Dagmar arresterades av misstag i närheten av en väninnas lägenhet. Väninnan, dock inte Dagmar, ska ha tillhört en motståndsgrupp.
Citera
2011-01-07, 19:25
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det troliga mordet på Dagmar Hagelin.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Det där lär vi nog inte få några säkra besked om från officiellt håll. Däremot är sannolikheten för att Dagmar arresterades av juntan, avrättades och dumpades i Atlanten eller på något annat säkert ställe nära nog 100%. P3 dokumentär som TS länkar ger en ganska bra bild av vad som hände, men att någon skulle kliva fram och erkänna eller att några dokument helt plötsligt skulle dyka upp håller jag för osannolikt.

Motivet ska ha varit, enligt P3, att Dagmar arresterades av misstag i närheten av en väninnas lägenhet. Väninnan, dock inte Dagmar, ska ha tillhört en motståndsgrupp.

Inte alls omöjligt. Tiden efter att Isabela Peron förlorade makten genom en miltärkupp våren 1976 under ledning av Jorge Videla var minst sagt blodig och våldsam. I universitetsstaden La Plata (ca en timme med buss från Buenos Aires) så förekom det fruktansvärda sammandrabbningar mellan olika grupper militären/polisen - framför allt nattetid.

Dagmar Hagelin greps i en förort som jag inte idag minns namnet på? Kan det ha varit Palermo eller något liknande namn? Hon kan mycket väl ha blivit förd till Arméns Tekniska Högskola i Buenos Aires och därefter har kroppen dumpats från ett flygplan i Rio del La Plata-viken.

En av hennes troliga mördare kan ha varit just denne Alfredo Astiz - även kallad "El Rubio" p.g.a. av sitt blonda hår. Den mannen verkar inte ha legat på latsidan!

Ingen kommer någonsin att ta på sig det troliga mordet av Dagmar Hagelin. Över 30 år har nu gott sedan hon försvann.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-01-07 kl. 19:37.
Citera
2011-01-07, 19:31
  #4
Medlem
BoISarens avatar
Krimhistoria => FP

//Mod
Citera
2011-01-20, 18:30
  #5
Medlem
urkinhas avatar
Rättegången mot de ansvariga och verkande i den ökända ESMA (akronymen på spanska), bl a Alfredo Astiz pågår just nu. Målet omfattar så många fall av försvinnande och bortrovade personer att det ha delats i olika "delmål". Just fallet DH togs inte upp denna gång och min gissning är att trots dess stora symboliska värde det inte kommer att behandlas i de närmaste åren heller.

Och även om det görs, man kan inte förvänta att sanningen kommer fram, att någon av de åklagade bryter samman och berättar var kroppen finns tex, men det finns tillräcklig med vittnesmål för att veta att hon trots misstaget mördades ändå troligtvis därför att hon var ett alltför tydligt bevis att tortyrlägren fanns. (Bl.a verkar hon ha blivit delvis förlamad pga skottet i ryggen)


Har lagt upp några länker med bilder och fakta (tyvärr dessa bara på spanska)

http://www.institutomemoria.org.ar/exccd/esma.html
http://www.cels.org.ar/esma/judicial.html

EDIT: Jag är fruktansvärt uppdaterad i temat. Så om det är något du undrar, fråga bara.
__________________
Senast redigerad av urkinha 2011-01-20 kl. 18:54.
Citera
2011-01-20, 22:36
  #6
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha

EDIT: Jag är fruktansvärt uppdaterad i temat. Så om det är något du undrar, fråga bara.

Var det mycket folk som försvann som inte hade direkt med konflikterna att göra.
Citera
2011-01-20, 23:10
  #7
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Miilitärens normala modus operandi var att arrestera folk och transportera dem till Marinens Mekaniska Skola (ESMA) för förhör och tortyr. Många drogades därefter ner, kördes med lastbil från ESMA ut till militärbaser och kastades ut från helikoptrar och flygplan i Atlanten eller Rio de la Plata.

Det finns en utmärkt bok av den argentinske journalisten Horacio Verbitsky som beskriver detta i deltalj:

The Flight: Confessions of an Argentine Dirty Warrior
Citera
2011-01-21, 03:33
  #8
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Var det mycket folk som försvann som inte hade direkt med konflikterna att göra.

Javisst. Ibland räckte att ens namn var i en anhållnes adressbok, eller att man var på fel plats vid fel tillfälle (som Dagmar).

Beväpnade medlemar i moståndsgrupper, gerillasoldater (om det är det du menar med att ha direkt med konflikten att göra)var bara en bråkdel av de försvunna (uppskattningsvis 30 000). Resten var arbetare, studenter, intellektuella, präster, jurister, även barn. Anledningen till detta är ämne för annan tråd.
Citera
2011-01-21, 11:06
  #9
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Javisst. Ibland räckte att ens namn var i en anhållnes adressbok, eller att man var på fel plats vid fel tillfälle (som Dagmar).

Beväpnade medlemar i moståndsgrupper, gerillasoldater (om det är det du menar med att ha direkt med konflikten att göra)var bara en bråkdel av de försvunna (uppskattningsvis 30 000). Resten var arbetare, studenter, intellektuella, präster, jurister, även barn. Anledningen till detta är ämne för annan tråd.
https://www.flashback.org/t732381
Citera
2011-01-22, 01:09
  #10
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
https://www.flashback.org/t732381

Väldigt känsligt ämne. Och väldigt aktuellt i Argentina. Pga de pågående rättegångarna (ett flertal över hela landet) och av debatten som splittrat samhället. Det unika här är att människorättsorganisationer typ Mödrarna av Plaza de Mayo (i synnerheten ordföranden, den fenomenalt starka Hebe de Bonafini) har tagit upp "staffeten" och för vidare sina försvunna barns kamp i form av sociala projekt, symboliska rättegångar till de civila sektorer som samarbetade med militärerna, politisk utbildning, och framför allt genom att engagera sig i varenda konflikt som berör folket. I deras barn namn.

Själva Marinens Mekaniska Skola, som Garage Olimpo också, kan besökas och det är något jag varmt rekommenderar göra om man har tillfälle.


OnT Dagmars kropp antingen slängdes i sjön som Scilingo berättar i Verbitskys "The Flight" eller så kremerades den, som de gjorde med författaren Rodolfo Walsh. Resterna i så fall borde finnas i marken bakom ESMA:s anläggningar avsedda då för eleverna. Det är där som samma forensiska laget som hittade Che Guevaras ben sökar nu.

EDIT: För någon månad sedan trillade av pinnen Massera, Marinens högsta chef när DH försvann. Han var till slut alldeles för dement för att stå inför domstolen. Tyvärr.
__________________
Senast redigerad av urkinha 2011-01-22 kl. 01:18.
Citera
2011-01-28, 01:44
  #11
Medlem
Det har gjorts en film om henne som heter Svart Gryning också finns ju Garage Olimpo som handlar om diktaturen i Argentina mer allmänt.
Citera
2011-06-03, 10:00
  #12
Medlem
Herkulesbigs avatar
3 av dem blir åtalad för dödsflygningarna. Snart ska också ökände ”blonde dödsängeln”, Alfredo Astiz bli åtalad.....

Jäkla vilken historia. Konstigt att det inte får mer uppmärksamhet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback