Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Det kom väl fram mer eller mindre ett erkännande att Dagmar drogats ned och sedan tagits med på en sk. Death flight eftersom hennes skador var så kratiga att argentinarna inte ville släppa henne, man ville ju inte heller verka mjuka.
Oavsett kroppen har inte återfunnits men med tanke på att det var 40 år sedan nu så kan man ju anta att inget är kvar, troligtvis har hon försetts med ett sänke, eller så var hon en av de kroppar som spolats upp på land utan att kunna identifierats och begravts i massgrav.
Denna tråden kommer tyvärr aldrig få ett riktigt slut.
Jag har också läst att fröken Hagelin skulle ha tagits ombord på ett flygplan. När väl planet var uppe i luften dumpades hennes kropp i Rio de la Plata-viken.
Hon kan mycket väl innan ha misshandlats på Armens Tekniska Högskola som var ett välkänt ställe för just tortyr.
Hennes försvinnande skedde 1977. Året innan var jag själv i tre månader i Argentina och bodde i La Plata ca en timme med buss från Buenos Aires. Det var efter att Isabel Peron blev satt i husarrest. Det var en otäck tid med utegångsförbud, ständiga nattliga räder, molotovcocktails och skottlossningar.
En gång åkte jag förbi Armens Tekniska Högskola i bil. Jag visste inte då vad detta var för ställe. Det låg mycket vackert till med en stor välskött trädgård. Kommer ihåg att det gick en trädgårdsmästare där och arbetade i trädgården.
Jag ville då ta ett foto på stället och när jag sade detta så ställde sig chauffören mer eller mindre på gasen. Jag fick förklarat för mig varför han gjorde det och det var tur att han gjorde så.
Du har rätt i att denna tråd kommer aldrig att få ett riktigt slut tyvärr.