Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-24, 00:26
  #1
Avstängd
Division39s avatar
Jag läste en intressant artikel om hur det var i Argentina som arrangerade OS 1978.

Läs:
http://www.fria.nu/artikel/74253

Vad hände i Argentina efter att Jorge Videla tog makten genom en kupp 1976?
Citera
2008-08-24, 01:05
  #2
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Jag läste en intressant artikel om hur det var i Argentina som arrangerade OS 1978.

Läs:
http://www.fria.nu/artikel/74253

Vad hände i Argentina efter att Jorge Videla tog makten genom en kupp 1976?
Argentina har aldrig arrangerat OS däremot ansökt ett par gånger utan lyckat resultat. sedan var det knappast ett OS 1978 bara två år efter Montreal.
Citera
2008-08-24, 04:28
  #3
Medlem
Cruachans avatar
Däremot var det VM i fotboll 1978 i Argentina.
Citera
2008-08-24, 18:32
  #4
Avstängd
Division39s avatar
Jag läste inte artikeln så noga, ty, det var sent på natten. Min fråga kvarstår, dock.
Citera
2008-08-25, 10:21
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Vad hände i Argentina efter att Jorge Videla tog makten genom en kupp 1976?
Mellan 9000 och 30 000 personer "försvann", vilket innebär att de förmodligen mördades. Den lägre siffran kommer från Argentinas egen Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas så den stämmer förmodligen bättre.

Oavsett vilken siffra som används så gör det Videla till en otrevlig typ, även om han inte är i närheten av de ledare som du verkar idolisera.
Citera
2008-08-27, 01:03
  #6
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Jag läste en intressant artikel om hur det var i Argentina som arrangerade OS 1978.

Läs:
http://www.fria.nu/artikel/74253

Vad hände i Argentina efter att Jorge Videla tog makten genom en kupp 1976?
Det finns en bra bok där en f d argentinsk marinofficer öppet berättar om det som pågick innanför grindarna på ESMA (Escuela de Suboficiales de Mecánica de la Armada, Marinens mekaniska skola). Där torterades de "subversiva" för att senare drogas och kastas ut från helikoptrar rätt ner i Atlanten. Enligt vittnen skulle vissa tortyrkammare varit utsmyckade med bilder på Hitler och Franco hängades på väggarna.

Som tur var föll juntan efter att man förlorat Falklandskriget mot Storbritannien. Tydligen var Argentinas militärer bättre på att mörda obeväpnade civilister än att möta beväpnade soldater från främmande makt.

Den blodtörstigaste var nog ändå inte Videla. Chefen för Marinen, Emilio Massera var en fullblodspsykopat och Marinen var den mest hänsyslösa vapengrenen vad gällde tortyr och avrättningar under "Det smutsiga kriget" (Guerra Sucia). Bland överiga generaler och amrialer kan nämnas: Agosti, Viola, Acosta, Bignone, Chamorro (ESMA:s chef), Galtieri, Harguindeguy och Lambruschini.

Boken heter "The Flight - confessions of an Argentine dirty warrior" (1996) av Horatio Verbitsky.
Citera
2008-08-29, 10:17
  #7
Avstängd
Division39s avatar
Finns boken på svenska?
Citera
2008-08-29, 11:30
  #8
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division39
Finns boken på svenska?
Nej, finns på orginal (författaren är från Argentina) på spanska och översatt till engelska. Jag köpte mitt engelska ex. för c:a 8 år sen.

Finns även en annan bra bok som heter "Children of cain - violence and the violent in Latin America" (1991) av Tina Rosenberg (amerikan). Boken tar upp både terrorism och kontraterrorism i Latin-Amerika. Kapitel två - "The good sailor" - är en intervju med Alfredo Astiz (Den blonde dödsängeln), den mest kände av de marinofficerare som utförde själva tortyren. Boken finns bara på engelska.

Astiz är efterlyst för mord både i Sverige och Frankrike. I Sverige för att ha avrättat 17-åriga svensk-argentinska flickan Dagmar Hagelin och i Frankrike för att ha avrättat två franska nunnor. Samtliga brott begicks i Buenos Aires.

Kapitlet innehåller också interessant information om Insatstyrka 3.3.2 som hade ESMA som bas och i vilken Astiz även ingick. Denna dödspatrull kidnappade folk och förde dem till ESMA för förhör och tortyr.
Citera
2008-09-28, 19:43
  #9
Avstängd
Swedishputtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Nej, finns på orginal (författaren är från Argentina) på spanska och översatt till engelska. Jag köpte mitt engelska ex. för c:a 8 år sen.

Finns även en annan bra bok som heter "Children of cain - violence and the violent in Latin America" (1991) av Tina Rosenberg (amerikan). Boken tar upp både terrorism och kontraterrorism i Latin-Amerika. Kapitel två - "The good sailor" - är en intervju med Alfredo Astiz (Den blonde dödsängeln), den mest kände av de marinofficerare som utförde själva tortyren. Boken finns bara på engelska.

Astiz är efterlyst för mord både i Sverige och Frankrike. I Sverige för att ha avrättat 17-åriga svensk-argentinska flickan Dagmar Hagelin och i Frankrike för att ha avrättat två franska nunnor. Samtliga brott begicks i Buenos Aires.

Kapitlet innehåller också interessant information om Insatstyrka 3.3.2 som hade ESMA som bas och i vilken Astiz även ingick. Denna dödspatrull kidnappade folk och förde dem till ESMA för förhör och tortyr.

Tar inte boken upp vilka tortyrmetoder som användes i argentinska hemliga fångläger,och på vilka militärskolor som dessa militärer har fått sin utbildning i hur man torterar fångar?
Citera
2008-09-28, 22:09
  #10
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Tar inte boken upp vilka tortyrmetoder som användes i argentinska hemliga fångläger,och på vilka militärskolor som dessa militärer har fått sin utbildning i hur man torterar fångar?
Jag antar att det är "School of the Americas" du syftar på?

Generalerna Galtieri och Viola är gamla studenter från SOA. Jag antar att amerikanska rådgivare kan ha funnits i Argentina, likaväl som de fanns i Chile och Uruguay under militärdiktaturerna där på 70-talet. Dessutom samarbetade de Syd-Amerikanska diktaturerna tillsammans (Stroessners Paraguay och Mèdicis och Geisels Brasilien, samt Banzers Bolivia) i "Operation Condor". Där utbytte man förmodligen tortyrkunskaper , förutom information om "subversiva".

Marinofficeren som intervjuas berör inte saken och Verbitsky frågar inte om det heller. Interessant är att många soldater (meniga framför allt) var mycket osäkra på vilken åsikt Påven hade ifrågan om att mörda och totera människor . De högre officerarna svarade att:

-"Den Helige Fadern har gett oss välsingnelse att bekämpa de Gudlösa kommunisterna".

Hurvida Påven (Paulus VI) välsingnade mördandet och lemlästandet har mig veterligen aldrig undersökts.
Citera
2008-10-08, 22:57
  #11
Avstängd
Swedishputtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag antar att det är "School of the Americas" du syftar på?

Generalerna Galtieri och Viola är gamla studenter från SOA. Jag antar att amerikanska rådgivare kan ha funnits i Argentina, likaväl som de fanns i Chile och Uruguay under militärdiktaturerna där på 70-talet. Dessutom samarbetade de Syd-Amerikanska diktaturerna tillsammans (Stroessners Paraguay och Mèdicis och Geisels Brasilien, samt Banzers Bolivia) i "Operation Condor". Där utbytte man förmodligen tortyrkunskaper , förutom information om "subversiva".

Marinofficeren som intervjuas berör inte saken och Verbitsky frågar inte om det heller. Interessant är att många soldater (meniga framför allt) var mycket osäkra på vilken åsikt Påven hade ifrågan om att mörda och totera människor . De högre officerarna svarade att:

-"Den Helige Fadern har gett oss välsingnelse att bekämpa de Gudlösa kommunisterna".

Hurvida Påven (Paulus VI) välsingnade mördandet och lemlästandet har mig veterligen aldrig undersökts.
Dessutom så finns också uppgifter om att argentinska torterare utbildades av hårdföra tortyrexperter som har tjänstgjort i den franska kolonialarmen under 50 och 60-talet, om hur man på effektivare sätt via flera tortyrmetoder tvingar ut information från de "subversiva" fångarna. En metod som praktiserades rätt mycket var La picana,där man gav fångarna elstötar på genitalier och i ändtarmen.Fanns det mer "sofistikerade" tortyrmetoder som de argentinska torterarna använde sig på de fångar som hölls inspärrad i de hemliga tortyrcentrarna ESMA, och andra hemliga läger i Argentina under perioden 1976-1983, och fanns det också bevis för att den katolska kyrkan var inblandad i Argentina? Lägg till att det finns en film som har visats i SVT 2-3 gånger och kan ses på youtube och andra sajter som filmklipp och den heter "Garage Olimpo" som handlar just om det "smutsiga" kriget som militärjuntan i Argentina bedrev mellan 1976 och 1983 och i slutscenerna så får man ser när fångarna drogas och dumpas i havet utanför den argentinska kusten från ett herkulesplan..
__________________
Senast redigerad av Swedishputte 2008-10-08 kl. 23:12.
Citera
2008-10-10, 16:15
  #12
Avstängd
Swedishputtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jag antar att det är "School of the Americas" du syftar på?

Generalerna Galtieri och Viola är gamla studenter från SOA. Jag antar att amerikanska rådgivare kan ha funnits i Argentina, likaväl som de fanns i Chile och Uruguay under militärdiktaturerna där på 70-talet. Dessutom samarbetade de Syd-Amerikanska diktaturerna tillsammans (Stroessners Paraguay och Mèdicis och Geisels Brasilien, samt Banzers Bolivia) i "Operation Condor". Där utbytte man förmodligen tortyrkunskaper , förutom information om "subversiva".

Marinofficeren som intervjuas berör inte saken och Verbitsky frågar inte om det heller. Interessant är att många soldater (meniga framför allt) var mycket osäkra på vilken åsikt Påven hade ifrågan om att mörda och totera människor . De högre officerarna svarade att:

-"Den Helige Fadern har gett oss välsingnelse att bekämpa de Gudlösa kommunisterna".

Hurvida Påven (Paulus VI) välsingnade mördandet och lemlästandet har mig veterligen aldrig undersökts.

Då kan jag utgå från att Operation Condor gick ut på att hindra en rödkommunistisk infiltration, samt att utrota rödkommunisterna i hela latin-och Sydamerika. Så därför så tog de högerextremistiska militärjuntorna hjälp av tortyrexperter som har utbildats i USA och i Frankrike. I vissa fall så anlitade militärjuntorna tyskar som var bosatta i några av dessa länder för att hjälpa till med att organisera klappjakten och utrotningsaktioner mot rödkommunisterna. Fanns det mer kodnamn i de aktioner som ingick i Operation Condor?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback